Principală  —  Ştiri  —  Politic   —   Avizul Comisiei de la Veneţia…

Avizul Comisiei de la Veneţia privind interzicerea simbolurilor comuniste este unul consultativ

Reprezentanţii PCRM au protestat, pe parcursul săptămânii curente, în faţa unor instituţii de stat, cerând repunerea în legalitate a simbolului formaţiunii – secera şi ciocanul, renunţarea la persecutarea simpatizanţilor şi membrilor formaţiunii şi declanşarea alegerilor parlamentare anticipate.

În faţa sediului Curţii Constituţionale, membrii şi simpatizanţii PCRM au cerut ca membrii acesteia să emită un aviz obiectiv şi corect în cazul sesizărilor PCRM cu privire la neconstituţionalitatea deciziei şi legii adoptate de AIE, la 12 iulie 2012, prin care PCRM a fost privat de simbolul său şi prin care a fost condamnat regimul totalitar comunist din R. Moldova. Manifestanţii i-au îndemnat pe magistraţi să dea dovadă de independenţă faţă de actuala guvernare în deciziile adoptate.

Instituţia europeană nu prevede expres că Legislativul ar trebui să abroge legea

Protestele au loc după ce, la 8 martie, Comisia de la Veneţia a decis că Legea 192, adoptată de majoritatea parlamentară din R. Moldova la 12 iulie 2012, prin care PCRM i s-a interzis utilizarea simbolul său, este în contradicţie cu drepturile omului şi libertatea de exprimare. Potrivit hotărârii Comisiei de la Veneţia, adoptată la cea de-a 94-a sesiune plenară, legea ar fi contrară art. 10 şi 11 din Convenţia Europeană pentru Drepturile Omului.

Preşedintele Curţii Constituţionale, Alexandru Tănase, a explicat că Comisia de la Veneţia a remis Chişinăului părerea sa în raport cu interzicerea simbolurilor comuniste în R. Moldova. Potrivit documentului, instituţia europeană nu prevede expres, nicăieri, că Legislativul R. Moldova ar trebui să abroge legea. Alexandru Tănase a precizat pentru presă că instituţia pe care o reprezintă va lucra cu fiecare argument în parte, atunci când va analiza această cauză.

„Declaraţiile din presă sunt uşor diferite de esenţa avizului prezentat de Comisia de la Veneţia. Senzaţia mea e că multă lume s-a grăbit să facă concluzii despre acest aviz”, a mai explicat Tănase, precizând că avizul Comisiei de la Veneţia este unul consultativ.

Parlamentarul Victor Popa, doctor habilitat în drept constituţional, preşedinte al Comisiei parlamentare juridice numiri şi imunităţi, consideră că avizul Comisiei de la Veneţia referitor la interzicerea simbolurilor comuniste constituie o interpretare unilaterală a art.10 al Convenţiei Europene pentru Drepturile Omului.

Justificările aduse unei politici naziste nu pot beneficia de protecţia art. 10

Citat de unimedia.md, Popa a explicat că art. 10, Libertatea de exprimare, conţine două alineate. În alineatul 1 se reglementează dreptul oricărei persoane la libertatea de exprimare, iar alineatul 2 prevede că: ,,Exercitarea acestor libertăţi ce comportă îndatoriri şi responsabilităţi poate fi supusă unor formalităţi, condiţii, restrângeri sau sancţiuni prevăzute de lege care, într-o societate democratică, constituie măsuri necesare pentru securitatea naţională, integritatea teritorială sau siguranţa publică, apărarea ordinii şi prevenirea infracţiunilor, protecţia sănătăţii, a moralei, a reputaţiei sau a drepturilor altora, pentru a împiedica divulgarea informaţiilor confidenţiale sau pentru a garanta autoritatea şi imparţialitatea puterii judecătoreşti”.

Popa mai precizează că, într-un comentariu la jurisprudenţa CEDO, se spune că justificările aduse unei politici naziste nu pot beneficia de protecţia oferită de art.10, iar negarea ori revizuirea faptelor istorice stabilite cu claritate, precum Holocaustul, nu poate fi examinată în raport cu art. 10. Aceasta deoarece art. 17 din Convenţie nu permite utilizarea libertăţilor protejate prin celelalte dispoziţii ale Convenţiei în scopuri contrare acesteia.

„Astfel, făcând o paralelă cu crimele comise împotriva umanităţii de către regimul comunist totalitar, constatăm că condamnarea acestui regim şi interzicerea utilizării în scopuri politice şi de propagandă a simbolurilor acestui regim nu aduc atingere libertăţii de exprimare în sensul art. 10 din Convenţie, iar interpretarea Comisiei de la Veneţia este unilaterală, fără a ţine cont şi de alin. 2 al art. 10 din Convenţie”, conchide deputatul Victor Popa.

În R. Moldova, legea care interzice simbolurile comuniste, adoptată la 12 iulie 2012, a intrat în vigoare la 1 octombrie 2012.