Antena C are căldură din contul Primăriei, Euro TV nu mai salarizează angajaţii

247-antenacCu panglici de culoare albă în piept, simbolul speranţei, foştii angajaţi ai Antena C s-au adunat luni, 5 octombrie, pe treptele sediului postului de radio pentru a aminti că s-au împlinit 11 ani de la fondarea acestei  instituţii media. Luni, ex-echipa Antena C a anunţat că va adresa un demers actualei conduceri a R. Moldova, cerând revizuirea condiţiilor în care a fost privatizat postul de radio Antena C, dar şi televiziunea Euro TV.

Unii dintre foştii jurnaliştii spun că, de trei ani, nu mai ascultă ceea ce pune pe post echipa care le-a ocupat locurile. “Ultimii trei ani nu sunt ai Antenei C, postul pe care l-am edificat acum 11 ani”, a declarat Vasile Stati, ex-director al Antena C, la conferinţa organizată pe treptele postului de radio. “În toţi aceşti ani, noi am trăit cu speranţa că ar putea exista dreptate şi în R. Moldova”, a mai spus el, referindu-se la Legea Audiovizualului, votată acum trei ani, şi, potrivit lui, “folosită ca un instrument de acaparare a Antenei C şi a Euro TV”.

“Cu zece ani în urmă, se vorbea despre lipsa surselor alternative de informare. În afară de posturile de stat, Compania Tele Radio Moldova, nu existau alte importante instituţii media. Antena C a devenit realmente o sursă alternativă de informare”, a mai spus Vasile Stati. “Ceea ce s-a întâmplat în anii următori a demonstrat că autorităţile nu au înghiţit prea bine această sursă de informare şi au pus tot felul de piedici în evoluţia sa”, a mai adăugat fostul director.

În 2002—2003, Antena C era constrânsă să-şi închidă unele programe. Şi în anul imediat următor, 2004, emisia Antena C a fost sistată de către CCA timp de mai bine de două luni sub pretextul că ar fi trebuit să fie persoană juridică, pretext pe care angajaţii Antena C îl consideră ridicol şi astăzi.

“Am reuşit să revenim în emisie doar graţie instituţilor internaţionale şi sacrificiului colegilor care au declarat greva foamei. Dar asta nu a fost de ajuns, pentru că autorităţile nu au renunţat la idee. În 2005-2006, a fost respectată o nouă Lege a Audiovizualului, care a fost folosită ca un instrument de acaparare a Antenei C şi a Euro TV. Nu de dragul legii s-a făcut acest lucru, ci pentru că aceste instituţii media nu erau sub controlul autorităţilor. Politicul niciodată nu se poate linişti atunci când nu controlează mediile importante”, a mai spus Vasile Stati.

“Aşa s-a întâmplat că, după adoptarea Codului, a urmat şedinţa CMC, dominată de două partide politice care au pus la cale tranzacţia. Antena C a revenit comuniştilor, Euro TV – PPCD-iştilor. Aşa s-a produs marea privatizare în mass media”, mai spune el. Deşi au fost concediaţi, jurnaliştii de la Antena C declară că nu au renunţat niciodată la ideea revenirii. “Avem convingerea că în condiţiile noilor realităţi politice putem obţine revizuirea întregii proceduri de privatizare, pe care o considerăm ilegală şi abuzivă”.

Primăria achită căldura pentru Antena C

Deşi cererea jurnaliştilor a fost examinată în toate instanţele judiciare interne, aceştia nu au obţinut câştig de cauză, deoarece, potrivit lor, “a fost un dosar politic”. Acum un an, dosarul foştilor angajaţi ai Antena C şi Euro TV a fost pus pe rol la CEDO.

Potrivit lui Valeriu Munteanu, fost jurist la Antena C, echipa postului de radio va face un demers către noile autorităţi, cerând să fie creată o comisie parlamentară pentru elucidarea procesului de deetatizare a posturilor municipale Antena C şi Euro TV.

“Ne pare rău că actualul post Antena C, timp de trei ani, nu a schimbat jingle-urile create de fosta echipă, iar după alegerile din 5 aprilie, a dispărut şi panoul “Antena C” de pe perete”, spune jurnalista Ecaterina Stratan, fosta directoare adjunctă la Antena C. Ea consideră că acel panou ar fi trebuit să dispară odată cu plecarea fostei echipe.

Chiar în timpul conferinţei, actualul director al Antenei C, Veaceslav Sâtnic, a deschis uşa clădirii şi a declarat că întrunirea organizată pe treptele instituţiei pe care o conduce este ilegală. “Se face la comanda AIE, care, în acest mod, exercită presiuni asupra presei care spune lucrurilor pe nume. Este o tentativă de a închide gura presei din R. Moldova prin intermediul noii guvernări”, a mai declarat el, după care a închis uşa.

Imediat după conferinţă, l-am contactat pe Veaceslav Sâtnic. El ne-a spus că panoul a fost smuls de pe perete. L-am întrebat de ce actuala Antena C a rămas în sediul Primăriei. “Arendăm oficiul respectiv. Noi achităm chiria, iar Primăria achită căldura”, ne-a spus Sâtnic.

Sedii acordate fără licitaţie

Deşi echipa Antena C a declarat că este gata să revină, Arcadie Gherasim, fost director Euro TV, este mai sceptic în acest sens şi spune că e o procedură complicată. “Aceasta ar însemna să fie modificat Codul Audiovizualului”, spune el.

Pe de altă parte, primarul Dorin Chirtoacă spune că Antena C şi Euro TV se mai află în sediile Primăriei pentru că situaţia acestor două posturi va fi rediscutată la nivel legislativ pentru a putea fi revăzută privatizarea. «Atunci posturile publice Antena C şi Euro TV vor putea reveni în sediile iniţiale», a spus el pentru ZdG. Potrivit deciziei CMC din 22 ianuarie 2007, primarul general interimar de atunci, Veaceslav Iordan, a fost abilitat să semneze contractele de locaţiune a încăperilor de pe str. Columna 106 (Euro TV), cu suprafaţa de 480 m.p., şi Vlaicu Pârcălab 55 (Antena C), cu suprafaţa de 338 m.p., aplicând tarifele prevăzute de legislaţia R. Moldova, pe un termen de 10 ani. Potrivit şefei Direcţiei Asistenţă Juridică a Primăriei, ultimele contracte prezentate în decembrie 2008 de actualele întreprinderi Antena C şi Euro TV nu au fost semnate de primarul Dorin Chirtoacă. Tot ea ne-a informat că sediile acestor instituţii mass media au fost luate fără licitaţie.

Amintim că fosta televiziune municipală Euro TV, transformată ulterior în Eu TV, a fost vândută lui Igor Boldureanu la un preţ de 2 mil. de lei, volumul investiţiilor fiind de peste 25 de milioane de lei în decurs de un an. Postul de radio Antena C i-a revenit lui Dumitru Liuticov la un preţ de aproximativ 1 mil. de lei, volumul investiţiilor fiind de 3 mil. de lei pentru trei ani.

Mai multe instituţii de presă au scris că postul de televiziune Eu TV nu va mai avea buletin de ştiri. Administraţia canalului a anunţat angajaţii că Departamentul Ştiri se închide. În astfel de condiţii, reporterii, cameramanii şi editorii de imagine sunt nevoiţi să-şi caute locuri de muncă la alte instituţii.

Anastasia NANI



Preluarea textelor de pe pagina www.zdg.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.zdg.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Comentariile Dvs. la articolele de pe www.zdg.md sunt apreciate, dacă sunt exprimate într-un limbaj decent. Ne rezervăm dreptul să nu publicăm sau să ștergem mesajele care aduc ofense și injurii celorlalți vizitatori, care incită la ură de rasă, religie și sex.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *