Principală  —  Ştiri  —  Politic   —   Adevăruri pe jumătate la TV

Adevăruri pe jumătate la TV

Astăzi, 69 de posturi TV emit, pe o frecvenţă mai mică sau mai mare, în casele cetăţenilor R. Moldova. Se pare că avem de unde să alegem şi că diversitatea informaţiei este asigurată, în special în timpul campaniei electorale. Este, însă, suficient să dezvăluim cine sunt beneficiarii televiziunilor, ca să înţelegem că majoritatea dintre acestea sunt afiliate politic. Plahotniuc, Ţopa, Lucinschi, Şor, Dodon sau Usatîi – sunt doar câţiva dintre stăpânii „micilor ecrane”, iar în timp ce unii au recunoscut în acte oficiale acest lucru, aţii se ascund după intermediari.

Vladimir Plahotniuc, prim-vicepreşedintele PDM, deţine monopolul mediatic în R. Moldova: cu patru posturi TV cu acoperire naţională şi trei posturi de radio. Prime TV, Publika TV, Canal 2 şi Canal 3 reflectă tendenţios campania electorală, spun ultimele monitorizări efectuate de Consiliul Coordonator al Audiovizualului, iar Marian Lupu este favorizat în toate materialele jurnalistice.

Patru posturi TV şi microfon doar pentru Lupu

Este cunoscută politica acestor posturi de a efectua filmări cu un singur reporter, cu o singură cameră video şi cu un singur microfon. Ulterior, materialul este pus pe post la toate cele patru televiziuni. Dacă anterior putea fi observat microfonul Publika TV în materialele difuzate de Prime TV, spre exemplu, recent jurnaliştii au scos sigla televiziunii de pe acesta.

Deci, una şi aceeaşi ştire, despre vizita lui Marian Lupu la Căuşeni, apare cu acelaşi conţinut la toate cele patru posturi: aceleaşi surse intervievate, aceleaşi imagini şi declaraţii. În reportajul video, jurnaliştii promovează platforma electorală a democratului şi îi favorizează imaginea pe fundalul vizitei la grădiniţa de copii sau la spitalul raional.

La niciun canal TV controlat de Plahotniuc nu apare incidentul în care echipa PDM este întâmpinată cu huiduieli şi acuzaţii. Pe teritoriul instituţiei medicale, un grup de cetăţeni strigă „Ruşine!” la adresa liderului democrat şi îi adresează mai multe întrebări: „Cum pot eu să trăiesc în situaţia asta, cu 202 lei pe lună?”. Lupu, care s-a aflat la guvernare în ultimii 15 ani, nu întârzie să răspundă cu o nouă promisiune electorală: „Pentru asta, unul dintre punctele platformei mele electorale este unificarea sistemului de pensionare, care presupune asigurarea condiţiilor egale la nivelul vârstei de pensionare şi a calculului pensiei, de 42% din salariu”. La replicile referitoare la sărăcie, deputatul a invocat că, în tot acest timp, locuieşte în acelaşi apartament. Mulţimea revoltată i-a mai reproşat că medicii, în loc să îngrijească pacienţii, au trebuit să participe la întâlnirea cu candidatul democrat. Lupu s-a scuzat că se grăbeşte şi a lăsat în urmă lumea care scanda „Hoţii la pucărie! Marian Lupu la puşcărie! Ruşine! Ruşine PD – cel mai corupt partid din R. Moldova! Ruşine!”.

Nu este primul caz când Lupu are parte de un astfel de tratament. Anterior, democraţii au fost huiduiţi la Step-Soci, Orhei, dar şi în timpul vizitelor la Ungheni, Făleşti, Ocniţa şi Bălţi.

Cu scandal s-a terminat şi întâlnirea deputatei PDM, Valentina Buliga, cu locuitorii din Başcalia, Basarabeasca. Oamenii de acolo i-au reproşat că a chemat profesorii la discuţii în timpul orelor de muncă, dar şi că nu vrea să discute despre consecinţele fraudei bancare. Buliga a încercat să se justifice, dar nu şi-a putut stăpâni emoţiile şi a izbucnit în plâns.

Astfel de incidente, care reflectă revolta cetăţenilor faţă de partidul de la guvernare şi care ar influenţa semnificativ raitingul democraţilor, nu au fost reflectate la cele patru posturi cu acoperire naţională, care, în mod constant, mediatizează secvenţe negative cu implicarea oponenţilor politici.

În paralel, sunt frecvente şi ştirile manipulatorii care îl cresc artificial pe Marian Lupu în sondaje. La 15 septembrie, cu două săptămâni înainte de demararea campaniei, spre exemplu, Publika TV pune pe post un material cu un titlu care nu se justifică: „PDM CREŞTE PUTERNIC în sondaje. Partidele lui Usatîi şi Năstase, SCAD”. Jurnaliştii fac trimitere la un sondaj realizat de Asociaţia Sociologilor şi Demografilor, care arată că, în cazul unor alegeri parlamentare anticipate, PDM ar lua 9% din voturi. Creşterea puternică, de fapt, se referă la faptul că, în jumătate de an, partidul lui Lupu a urcat de la poziţia cinci la poziţia trei. De fapt, postul TV evită să amintească despre un alt aspect al studiului, care-l plasează pe Lupu abia pe treapta a patra în topul favoriţilor la scrutinul prezidenţial, acesta fiind depăşit semnificativ de Igor Dodon, Maia Sandu şi Andrei Năstase.

Atacuri directe şi alte sondaje

Dacă atacurile directe la adresa liderei PAS, Maia Sandu, între timp devenită candidat comun al forţelor antioligarhice, şi la adresa preşedintelui PPDA, Andrei Năstase, care la 15 octombrie s-a retras din cursă, sunt vizibile, atunci Igor Dodon, lider în sondajele recente, este „menajat” de politica editorială a Prime TV şi Publika TV.

Pe de altă parte, Jurnal TV favorizează imaginea lui Andrei Năstase şi, mai nou, a liderei PAS, prin difuzarea reportajelor de la întâlnirile electorale ale acestora şi prin mediatizarea promisiunilor şi declaraţiilor lansate în campanie.

De cealaltă parte, activitatea politică şi planurile electorale ale lui Igor Dodon sunt activ mediatizate zilnic de posturile Accent TV şi NTV Moldova, beneficiarul primului fiind Vadim Ciubară, prezentat de presă drept consilier al liderului PSRM, iar beneficiarul NTV Moldova, Corneliu Furculiţă, deputat pe listele PSRM, deşi Dodon a infirmat că ar avea vreo legătură cu sfera media. NTV promovează ideea că Igor Dodon ar fi un diplomat, care ar putea asigura un echilibru în relaţiile cu UE şi Federaţia Rusă, făcând trimitere la rezultatele unui sondaj realizat de Intellect Group SRL, firmă al cărei fondator şi conducător este Ian Lisnevschi. Acesta conduce şi Asociaţia Obştească „Garlem”, care a organizat mitingul de susţinere a lui Vlad Plahotniuc la funcţia de premier pe 13 ianuarie 2016.

CCA a aplicat, la 17 octombrie, sancţiuni sub formă de avertismente unui număr de şase posturi TV, acuzate că ar fi favorizat excesiv un candidat electoral în cadrul buletinelor de ştiri din ultimele două săptămâni. Este vorba despre posturile holdingului General Media Group, deţinut de Vlad Plahotniuc, Prime, Canal 3, Canal 2, Publika TV, şi posturile NTV Moldova şi Accent TV, afiliate lui Igor Dodon. În cazul Jurnal TV, la solicitarea radiodifuzorului, examinarea raportului de monitorizare a fost amânată pentru o altă şedinţă.