Publicul devine din ce în ce mai primitiv şi mai dezinteresat

Publicul de azi cere să vadă în scenă, în mod special, comedii de bulevard. Aceasta însă nu înseamnă că teatrul trebuie să uite de misiunea sa de a educa spectatorii. Dar, pentru a le trezi interesul, trebuie să vină cu producţii de calitate.

Angelina Roşca, dramaturg, traducător, Maestru al Artei, profesor universitar interimar, şefa Catedrei de teatrologie şi scenografie de la AMTAP, membru al Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru IATC, urmăreşte îndeaproape evoluţia teatrului din R. Moldova.

Ea consideră că actorii de azi aduc în scenă un alt tip de actor, care nu meditează, ci provoacă, iar personajele de azi se înscriu perfect în concepţia “Teatrul care-şi zguduie spectatorii”.

Mi-a cam displăcut să fiu actriţă şi să depind de mofturile cuiva

Angelina Roşca era încă elevă când a înţeles că nu-şi mai doreşte să cânte la vioară şi a început să se caute în alte domenii. Îşi aminteşte cum regizorul Ion Scutelnic a îndrumat-o să susţină probele la Studioul Teatrului Actorului de Cinema. Acolo regizorul Vlad Ioviţă i-a făcut probe în rolul Ilenei Cosânzeana pentru filmul “Făt-Frumos”. “M-au urcat pe taburet ca să ajung la umerii partenerului meu de la Moscova. Iordanov, directorul studioului, a râs în hohote”, îşi aminteşte dramaturgul. Într-un final, l-a dublat în acest film pe Sergiu Finiti în rol de drac, atunci când actorul era plecat în turnee. Dar nu i-a plăcut această meserie. “Puneau tone de machiaj pe mine. Mi-a cam displăcut să fiu actriţă şi să depind de mofturile cuiva”, explică Angelina Roşca. A mai acceptat câteva roluri. Însă, până la urmă, s-a decis să facă regie. Astfel, a studiat doi ani regia la Institutul de Arte.

Părinţii sperau totuşi să însuşească filozofia. Însă tânăra rebelă a ales critica de teatru. Şi-a făcut studiile la GITIS, specialitatea teatrologie. “Am avut la Moscova o perioadă culturală foarte consistentă. Încercam să iau tot ce pot şi de la Institutul de Literatură, şi de la Atelierul de dramaturgie de la VGIK”, mărturiseşte criticul teatral. Pentru activitatea sa, Angelina Roşca a obţinut mai multe premii, printre care: menţiune pentru trilogia “Monştrii” la Concursul de dramaturgie organizat de Ministerul Culturii al R. Moldova, menţiune pentru “Parodii teatrale” la Concursul “Ion Băieşu” (Bucureşti, 1995), premiul III pentru piesa “Mama lor de urmaşi” la Concursul Naţional de Dramaturgie (1995), premiul II pentru cel mai bun critic al anului (Gala Premiilor UNITEM, 2004), diploma de excelenţă a Universităţii Ecologice din Iaşi (2004) etc.

Artiştii noştri, aplaudaţi în picioare

Angelina Roşca susţine că, pentru ea, n-a existat problema obstacolelor, decât poate unul – tinereţea. “Arătam foarte tânără şi lumea nu mă lua în serios. Deşi am absolvit cu diplomă roşie, deci cu cele mai bune note, facultatea de la Moscova, nimeni nu credea că eu scriu ceea ce scriu. Făceam eforturi teribile să mă impun în faţa publicului. Bine, timpul m-a ajutat în această problemă”, spune ea ironic. Având ocazia să călătorească prin mai multe ţări, Angelina Roşca a avut posibilitatea să compare arta teatrală de la noi cu cea de peste hotare. Astfel, ea consideră că arta teatrală din R. Moldova ar trebui să împrumute două lucruri: gustul pentru riscul artistic şi gustul pentru depăşirea oricăror limite. “Trebuie să împrumutăm mai multe soluţii de creare a evenimentelor, unde se pot produce schimbări de energii şi de idei”, consideră Angelina Roşca.

Totuşi, dramaturgul recunoaşte că publicul nostru devine din ce în ce mai primitiv şi mai dezinteresat, iar pentru a-i capta atenţia e nevoie să se facă avangardă cu tehnici multimedia, inteligenţă artificială, roboţi, holograme, laser etc., pe de o parte, sau, la alt pol, să se aducă tot mai multă viaţă în scenă, să transleze voci umane reale, să perceapă teatrul ca o practică socială. Cu toate acestea, Angelina Roşca menţionează că teatrul de la noi, deşi ocupă un loc modest, îşi are totuşi un loc pe arena europeană. Recent, pe 22-23 februarie, artiştii noştri au participat la minifestivalul “Cei mai buni din Est!”, Ediţia a XI-a: Moldova la Volkstheater, din Viena. La finalul spectacolului “Casa M”, regizat de Luminiţa Ţîcu, publicul a strigat “Bravo!” şi a aplaudat în picioare, “lucru atipic pentru publicul austriac”, subliniază Angelina Roşca.


Preluarea textelor de pe pagina www.zdg.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.zdg.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Comentariile Dvs. la articolele de pe www.zdg.md sunt apreciate, dacă sunt exprimate într-un limbaj decent. Ne rezervăm dreptul să nu publicăm sau să ștergem mesajele care aduc ofense și injurii celorlalți vizitatori, care incită la ură de rasă, religie și sex.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *