Principală  —  Reporter Special  —  Oameni   —   Omul măştilor veneţiene

Omul măştilor veneţiene

423-nicolae-latunov-1Arta celebrelor măşti veneţiene a ajuns şi în R. Moldova. În timp ce unii rămân sceptici, alţii deschid o nouă lume din spatele acestor măşti. Autorul măştilor, la rândul său, îşi doreşte să uimească oamenii şi este mereu în căutarea unor idei noi.

 

Graficianul şi pictorul Nicolae Latunov şi-a făcut studiile la Academia de Arte din R. Moldova, după care a urmat masterul în grafică la Florenţa. Bursa de masterat a obţinut-o cu ajutorul lui Constantin Rusnac, secretarul general al Comisiei Naţionale a R. Moldova pentru UNESCO. Această bursă i-a oferit posibilitatea să-şi aleagă oraşul în care îşi dorea să studieze. “Mi-am ales Florenţa, centrul de cultură care a lăsat astfel de nume precum Leonardo da Vinci, Michelangelo ş.a.”, spune Nicolae. După un an, îşi dorea să plece la Paris, dar stelele s-au aranjat astfel încât i-a surâs Veneţia. Acolo a şi început să picteze măşti.

Astăzi, lumea nu percepe arta ca pe o pasiune

Deşi a lucrat mulţi ani în Veneţia, a decis să revină şi să-şi continue activitatea acasă. “Îmi place să fac lucruri deosebite. Să interesez sau să şochez. Dacă lucrezi doar la comandă, te transformi într-un meşteşugar. Eu îmi doresc mai mult”, îşi explică Nicolae Latunov revenirea. Pictorul mărturiseşte că îi face plăcere, ori de câte ori are posibilitate, să ajungă la Veneţia, cea care i-a deschis braţele şi l-a învăţat taina măştilor. Acolo se inspiră, poate face schimb de experienţă cu alţi maeştri. Deşi a descoperit arta măştilor, Nicolae n-a renunţat la pictură. “Astăzi, lumea nu percepe arta ca pe o pasiune. E problema supravieţuirii… Oamenii aleg să cumpere de mâncare. Lucrurile însă se schimbă încetul cu încetul”, gândeşte Nicolae Latunov.

El susţine că măştile pot fi făcute din orice material (hârtie, celuloză, sticlă, lemn, piatră), dar contează rezultatul final, mesajul pe care-l transmite masca. Este important să nu fie doar frumos, ci să conţină şi o idee. Funcţiile măştilor sunt diverse. În Veneţia, unde au loc celebrele carnavaluri, se pune accent pe anonimat. Pentru africani, masca e un simbol ce reprezintă statutul omului în familie, câţi copii are, ce avere. La japonezi, masca îşi găseşte rolul în dansurile lor etc. Pictorul recunoaşte că meditează mult la ideea care trebuie să stea în spatele fiecărei măşti, pentru ca aceasta să fie originală. “E foarte greu ca, din 7 mlrd, să nu te repeţi, să rămâi original, de aceea trebuie să fii mereu în căutare. Arta nu e 2+2=4. Trebuie să cauţi”, subliniază Latunov.

423-nicolae-latunov-2Dacă omul nu munceşte, devine un parazit

Artistul recunoaşte că are clienţi fideli atât în R. Moldova, cât şi în afară. “Nu vreau să mă aplaude pentru trecut, vreau să fac măşti bune acum şi să fiu apreciat pentru realizările din prezent”, mărturiseşte Nicolae Latunov lucrând la o nouă mască şi remarcând că pune accent pe muncă. “Dacă omul nu munceşte, devine un parazit”, spune el. Masca la care lucrează în prezent va avea două funcţii: va fi pictură şi mască-lampă de perete, adică frumos şi util. Plasticianul îşi doreşte foarte mult să organizeze o expoziţie de măşti care i-ar face şi pe cei tineri să reflecteze asupra celor văzute, asupra artei, “să nu umble doar pe la baruri şi discoteci”, susţine Nicolae.

Cetăţenii moldoveni circulă tot mai mult peste hotare şi învaţă multe lucruri de la oamenii de acolo, printre care şi “capacitatea de a aprecia o operă de artă”, spune pictorul. Nicolae Latunov planifică să-şi extindă paleta materialelor din care poate fi făcută o mască, cum ar fi confecţionarea lor din ciocolată sau din petale, care să îmbie şi cu parfumul lor. Mai mult, a discutat deja cu reprezentanţii celui mai mare magazin de flori din lume, situat în Germania. Acestora le-a plăcut ideea. “Dacă reuşesc să obţin iluzia optică, pot să-l fac pe om să mediteze la ceea ce vede. Şi dacă se opreşte măcar pentru 10 secunde ca să gândească, deja am obţinut o victorie”, e sigur graficianul.