Principală  —  Reporter Special  —  Oameni   —   Omul care zboară cu maşina

Omul care zboară cu maşina

458-igor-vrabieGodzilla – aşa îşi dezmiardă „maşinica” de 1000 de cai-putere. Viaţa lui înseamnă viteză şi risc. Este cel care a pus bazele primelor curse auto legale în R.Moldova.

Igor Vrabie a participat la zeci de competiţii auto naţionale şi internaţionale (România, Ucraina, Bulgaria, Ungaria ş.a.), unde a ocupat, în mare parte, locuri de frunte. A absolvit Universitatea Tehnică. S-a angajat potrivit profesiei, însă consideră că anume sportul auto a dat un nou sens vieţii sale. Deşi e un sport care comportă riscuri, consideră că anume acest mod te face mai puternic şi mai…

Sportul auto — un mod de viaţă

Recunoaşte că mereu i-au plăcut maşinile, însă n-a visat niciodată să devină un pilot de curse. Tatăl său şi-ar fi dorit să-şi vadă fiul handbalist. Astfel, de la vârsta de zece ani, a început antrenamente serioase, care s-au soldat cu succes. „Am jucat handbal foarte mulţi ani. Am fost membru al selecţionatei Moldovei. Nici acum n-am renunţat la acest gen de sport, care, cred eu, m-a format şi ca personalitate, şi ca sportiv”, povesteşte Igor. La 20 de ani, însă, sportivul a avut o traumă la picior. „Mi-au fost rupte ligamentele. Circa trei ani n-am putut să alerg, dar simţeam că nu pot fără sport şi am început să caut alternative”, relatează pilotul.

În 2008, şi-a procurat un Volk-swagen Corrado, cu care a şi început să participe la curse. „Erau curse simple, care se petreceau în stradă”, îşi aminteşte Igor. Îşi dorea însă ceva mai mult, să transforme aceste curse într-un gen de sport serios. Astfel, a organizat clubul „Drag Racing”, punând baza curselor legale. Acum trei ani, a devenit preşedinte al Federaţiei de Automobilism din R. Moldova. Aceasta include 16 cluburi, care întrunesc toate disciplinele de sport auto din R.Moldova: autocross, jeep cross trail, drag racing, slalom, karting. „Anterior, pe oameni îi interesa nu atât dezvoltarea sportului, cât banii câştigaţi de pe urma lui. Concepţiile mele sunt un pic diferite. Am propria mea afacere (autoservice, n.r.). De aceea, îmi permit să privesc sportul nu ca pe un business, ci ca pe un mod de viaţă”, explică Igor Vrabie.

Pilotul accentuează că tinerii sunt tot mai mult interesaţi de acest gen de sport, inclusiv fetele, care totuşi fac mai mult slalom, unde-şi etalează măiestria de a ocoli obstacolele la viteză. Spune că nu există restricţii pentru participarea la curse, bazate pe gen sau pe vârstă. La curse însă pot participa şi piloţi mai vârstnici. Important este ca sportivul să aibă o stare bună de sănătate. „Dacă, spre exemplu, o persoană are tensiunea mărită sau alte probleme de sănătate, medicii ar putea să-i interzică participarea în sporturile auto. La prima vedere, pare un sport foarte simplu, dar nu e deloc aşa. Închipuiţi-vă, e vară. Afară sunt peste 30°C. Pilotul se află într-o maşină sportivă, îmbrăcat în echipament de protecţie, pe cap poartă cască. Temperatura corpului se ridică simţitor. Dacă pilotul are probleme de sănătate, ar putea leşina chiar în timpul cursei. Sfârşitul ar putea fi fatal”, conchide Igor.

Secretul siguranţei în cursele auto

În 2010, a participat la Campionatul Europei de curse auto, unde a fost premiat, ocupând locul II. În 2013, a devenit campionul României la drag racing. În cei cinci ani în care s-a desfăşurat raliul „Cupa Independenţei”, Igor n-a absentat de la nici o competiţie. „De trei ori am ocupat locul I, o dată locul II, iar o dată m-am răsturnat”, zâmbeşte pilotul. Răsturnarea cu automobilul este pentru el ca o căzătură pe zăpadă pentru un copil. Îşi aminteşte prima răsturnare. „Maşina stătea pe o parte, iar eu nu puteam ieşi. Între timp, am auzit mecanicii care mi-au strigat: Igor, arzi! Am sărit din maşină ca o rachetă”, îşi aminteşte zâmbind campionul. Recunoaşte că, după prima răsturnare, a avut nevoie de curaj să revină la volan. „Important e să treci de prima fază”, susţine Igor.

Nu este superstiţios. Mecanicii săi însă sunt. „Îi alungă pe toţi care vor să mă fotografieze. Nu-mi permit să dau interviu înainte de competiţie. După… pot să fac ce vreau”, râde pilotul. I-a cunoscut în 2010 şi de atunci ei se ocupă de maşinile sale de curse. I-a rămas intactă doar caroseria. Astăzi, participă la curse cu un Nissan Skyline R32, care are 1000 de cai putere şi pe care-l numeşte blând „Godzilla” (după monstrul din filmul cu titlul omonim). Igor accentuează importanţa echipamentului pentru fiecare pilot de curse (combinezonul, încălţămintea specială, casca). Le procură de peste hotare, preţul fiind de aproximativ 500 de euro. „De multe ori, vezi cum maşina s-a răsturnat, iar pilotul iese, se scutură de praf şi nu pare să aibă vreo problemă de sănătate. Sunt cazuri când te răstorni de cinci-şase sau chiar zece ori. Maşina se deformează, dar pilotul va ieşi în siguranţă”, accentuează Igor Vrabie importanţa echipamentului adecvat.

Secretul siguranţei în cursele auto spune că rezidă în respectarea normelor tehnice, adică în dotarea adecvată a maşinii şi a pilotului. „Dacă porţi echipament de protecţie şi maşina este în ordine, nu ţi se poate întâmpla nimic. Da, cursele sunt totuşi o luptă şi se pot întâmpla multe. Vrei-nu vrei, te mai răstorni uneori, mai zbori cu maşina. Cine a spus că oamenii nu pot zbura? O fac cu tot cu maşină”, glumeşte campionul.