Principală  —  Reporter Special  —  Oameni   —   Drama vieţii în lucrările lui…

Drama vieţii în lucrările lui Roman Tolici

466-roman-toliciPasionat de artă pe când nici nu înţelegea semnificaţia acestui cuvânt, le mulţumeşte părinţilor săi pentru că aceştia l-au încurajat să facă ceea ce-i place. În consecinţă, astăzi o lume întreagă se poate delecta cu operele sale în domeniul picturii, graficii, desenului etc. Totuşi, ţara-mamă rareori a avut ocazia să se bucure de talentul său.

Roman Tolici este unul dintre cei mai apreciaţi artişti plastici tineri, expunând mai mult în străinătate decât acasă. Pe 10 aprilie, însă, revine la baştină cu expoziţia „Ceremonii”. Vor fi prezentate lucrări realizate de pictor pe parcursul ultimului deceniu, care redau viziunea autorului referitor la diverse probleme politice, religioase, sociale.

A părăsit grădiniţa pentru desen

S-a născut la Ghetlova, Orhei, în perioada sovietică. În anii ‘90, a plecat la Bucureşti. Tot aici şi-a făcut studiile la Universitatea Naţională de Arte (1998). Îşi aminteşte că atunci când era mic, orele de desen de la grădiniţă îi păreau insuficiente. Simţea că-şi doreşte mai mult şi chiar poate să facă mai mult. A găsit o soluţie optimă în mintea lui de copil – să nu se mai ducă la grădiniţă. „Am cerut mamei să nu mă mai ducă la grădiniţă. I-am zis că vreau să rămân acasă. Am zis că o să desenez acasă”, relatează Roman Tolici pentru „Manifest pentru creativitate”. Spre uimirea pictorului deja adult, părinţii au fost destul de receptivi la nevoile copilului lor. „Culmea e că am fost ascultat. Mi s-a pus la dispoziţie casa, adică eram încuiat în casă, lăsat cu mâncarea pe masă, cu televizorul deschis şi cu hârtie şi creioane colorate. Astfel, îmi manifestam creativitatea”, zâmbeşte pictorul.

Consideră că acest fapt a adus un plus de valoare dezvoltării lumii sale interioare în culori. Mai mult, este de părere că părinţii nu trebuie să facă din copiii lor ceea ce-şi închipuie ei că ar trebui aceştia să devină, astfel sugrumând visurile şi talentul copilului pentru un anumit domeniu. „Un copil de mic îţi spune că vrea să devină cosmonaut şi insistă pe acest lucru, trebuie să mergi în această direcţie. Dacă spune că vrea să fie balerin, la fel. Altfel, oamenii au tendinţa să ducă un mandat al lor mai departe, nu al copilului. Nu-l iau pe copil ca pe o entitate separată şi de sine stătătoare”, accentuează Roman Tolici.

„Ceremonii” la Muzeul Naţional

Astăzi, artistul stăpâneşte în egală măsură tehnicile tradiţionale ale desenului şi cele ale picturii, împreună cu manierele clasice ale reprezentării în artă, pe care le utilizează însă într-un stil modern. Astfel, Roman Tolici îmbină nivelul tehnic cu cel conceptual în practica sa figurativă, prin suprapunerea unor stiluri care pornesc de la Renaşterea Italiană la cea Nordică sau Flamandă, cu tehnici recente şi problematici de actualitate. În general, lucrările lui Roman Tolici prezintă oameni peste care trece timpul, portrete întunecate, desenate pe fundal negru, care dau impresia că sunt trase undeva în beznă, oameni călărind păsări, chipuri contorsionate, trupuri pierdute în spaţiu, îngeri albaştri, jucării, străzi, săruturi etc., care amintesc de dramatizările vieţii puse în operă de existenţialişti.

„Desenele recente”, lucrări realizate prin foarte multe haşururi, cu creioane colorate, pe fundal negru, prezintă o lume consumeristă, în care a devenit penibilă manifestarea credinţei. Deci, multe dintre tablourile lui Roman Tolici nu sunt vesele, dimpotrivă, unele dintre ele sunt atât de triste, încât, dacă eşti o persoană care nu gustă tragismele existenţei, nu are rost să zăboveşti prea mult timp în faţa lucrărilor lui, notează Lifestyle.

„Titlul expoziţiei, „Ceremonii”, conotează ansamblul lucrărilor concret şi simbolic: fundalurile realiste şi hiperrealiste transgresează funcţia unor simple peisaje şi chestionează o întreagă diagramă internaţională de celebrări (zilele naţionale din seria Park), acţiunile cotidiene ale unor figuri comune devin descrieri ale tiparelor comportamentale general acceptate (picturile din seria Action), în timp ce reprezentările nunţii şi înmormântării, care centrează întreaga prezentare, constituie cele mai importante ritualuri de viaţă şi de moarte care marchează existenţa umană”, relatează curatorul Adina Zorzini. Expoziţia personală „Ceremonii”, organizată la Muzeul Naţional de Artă al Moldovei din Chişinău, se desfăşoară în perioada 10 aprilie – 24 aprilie.

Redactare: Olga BULAT