Brandul lui Cătălin Hrimiuc: lucrările din sticlă optică

470-catalin-hrimiucLucrările sale au colindat practic toată lumea. Este un adevărat scenograf al sculpturii. Îşi proiectează fiecare piesă cu scrupulozitate de invidiat.

A devenit cunoscut datorită sculpturilor sale în cristal optic. Este considerat deschizător de drum în acest gen de artă în România. Criticii consideră lucrările sale un mesaj pentru viitor.

Un artist canonic pentru sticla optică

Cătălin Hrimiuc a absolvit Institutul de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu”. A debutat în 1980 la Galeria Curtea Sticlarilor din Bucuresti. ,,Nu a avut un profesor care să-i zică ,,fă aşa sau fă altfel”, toate acestea le-a însuşit de unul singur”, explică Tudor Braga, preşedintele Secţiei de Critică a Uniunii Artiştilor Plastici. Cătălin Hrimiuc a dedicat 25 de ani explorării cristalului optic, nobil şi pur material, care cere artistului viziune în abordare, concentrare în execuţie, perfecţiune în finisare şi, peste toate, imaginaţie.

Pe parcursul activităţii sale, a obţinut diverse premii şi distincţii: Premiul Mac Constantinescu (1993); Premiul UAP pentru tineret (1994); Menţiune de onoare „Aveiro”, Portugalia (1997); Premiul „Ambient”, acordat de către UAP pentru Programul HAR (1998); Distincţie acordată de Fundaţia LOBYART (2001); Premiul III împreună cu grupul MIRON la Concursul pentru monumentul Revoluţiei Române (2004); Ordinul „Meritul Cultural” în grad de Cavaler; Membru al Uniunii Artiştilor Plastici din România; Membru al Societăţii de Colaborare Interbalcanică. „În curând, cred că va deveni un artist canonic pentru sticla optică, cel puţin în spaţiul românesc”, consideră Doina Mândru, muzeograf.

A organizat mai multe expoziţii personale: Hanul cu Tei, Bucureşti (1987), Galateea, Bucureşti (1989), Căminul Artei, Bucureşti (1989), Galeria Arnold-Jotzu, Germania (1990), Rathaus, Bad Homburg (1991), Zeunix Studio, Bruxelles, Belgia (1992), Geldrop, Olanda (1993-1994), Centrul Cultural Arcuş, România (2011). A participat şi la expoziţii de grup atât în ţară, cât şi peste hotare: Salonul de artă decorativă, Bucureşti (1985-1990), Artişti sticlari din România, Salonul sticlei (1997-2011); Quadrienala de arte decorative, Erfurt, Germania (1986), Bienala internaţională de la Kanazawa, Japonia (1988-1998), Sculptură în piatră, Den Steenen Poort, Walkenswaard, Oland (1992), Expoziţie şi târg internaţional de artă, Moscova (2011), European Glass Context, Bornholm, Danemarca (2012) ş.a.

Mesajul sculpturilor lui Hrimiuc

Cătălin Hrimiuc este considerat pionierul sau, altfel zis, deschizătorul de drum în zona sculpturii în sticlă. „Lucrările în sticlă optică sunt brandul lui Cătălin Hrimiuc în România. Fiecare dintre lucrările sale este un monument sau o schiţă de monument care, oricând, poate să fie ridicat, mărit la scară şi plasat în oricare dintre punctele nodale ale unei capitale mari, ale unei metropole şi poate să transmită mai mult decât un bronz sau o marmură”, subliniază Adrian Silvan Ionescu, directorul Institutului de Istoria Artei. „Sticla lui Hrimiuc concentrează datele unei ştiinţe a meşteşugului acestuia complicat care aminteşte pe artistul Renaşterii, niciodată mulţumit de ceea ce izbutea să smulgă focului; el caută, încearcă, experimentează mereu, vrând să desluşească alte înfăţişări ale transparenţei. Înnobilat de flacără, umilul nisip devine la el lumină şi transparenţă”, spune criticul de artă Dan Grigorescu.

Nu trebuie trecute cu vederea nici calităţile de scenograf ale lui Cătălin Hrimiuc, care „îşi proiectează cu mare-mare atenţie soclurile în funcţie de piesă. Este un om care ştie să găsească ideea în material. Fiecare scrijelitură înseamnă ceva, este un mesaj, pe care Cătălin Hrimiuc ştie să-l transmită cu foarte mare acuitate către un prezent şi, mai ales, către o viitorime. Piesele sale sunt, fără discuţie, destinate viitorului”, accentuează Adrian Silvan Ionescu. Artistul şi-a expus lucrările atât în România, cât şi în străinătate: Rusia, Japonia, Germania, Franţa şi Danemarca, o parte dintre lucrările acestuia regăsindu-se în colecţii private din România, Italia, Germania şi Olanda. Pe 7 mai, în incinta Muzeului Naţional de Artă al Moldovei, s-a desfăşurat vernisajul expoziţiei personale a lui Cătălin Hrimiuc, prezentând 21 de lucrări de sculptură realizate în cristal optic. Expoziţia va dura până pe data de 25 mai.

Redactare: Olga BULAT

Preluarea textelor de pe pagina www.zdg.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.zdg.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Comentariile Dvs. la articolele de pe www.zdg.md sunt apreciate, dacă sunt exprimate într-un limbaj decent. Ne rezervăm dreptul să nu publicăm sau să ștergem mesajele care aduc ofense și injurii celorlalți vizitatori, care incită la ură de rasă, religie și sex.

1 comentariu

  1. Bogdan Gheorghiu

    Un Artist plastic de mare calibru , cu o neobosita curiozitate de-a descoperi dimensiuni noi ale talentului de excepție , ce i-l are . Are o intuiție unica , perseverenta si o constanta ” foame” de a ” împinge”
    limitele convenționale breslei lui , către noi orizonturi . Am avut privilegiul de-a admira citeva din vitraliile create de Cătălin , si am fost uimit de complexitatea muncii sale , cit si de atenția pe care o acorda la detaliu . Cătălin îți doresc sănătate si putere de munca , si sa te bucuri de cei dragi . Cu respect Bogdan Gheorghiu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *