Artist de circ – o meserie stranie

Antrenamentele şi riscurile zilnice fac parte din meseria lor. Artiştii de circ sunt printre cei care, în căutarea unor performanţe, dar şi a unor salarii mai bune, pleacă peste hotare. Puţini dintre ei însă revin acasă. Deşi în Chişinău se află clădirea Circului Naţional din R. Moldova, circarii au şanse minime să evolueze pe scena acestuia, cel puţin în prezent.

Anatolie Jornea este artist de circ. Şi-a început activitatea pe scena Circului Naţional. Cu toate că astăzi nu mai are această posibilitate, încearcă să rămână optimist şi speră că problema legată de clădirea Circului va fi soluţionată.

Republica Moldova are nevoie de un produs nou

Anatolie Jornea a început să practice sportul la vârsta de doar cinci ani şi de atunci nu s-a oprit pentru nicio clipă. Nici măcar traumele de pe urma tratamentelor, despre care preferă să nu vorbească, nu l-au determinat să părăsească meseria îndrăgită. A făcut gimnastică artistică. Apoi, fiind student la Universitatea de Educaţie Fizică şi Sport în anul doi, a început să frecventeze, după ore, Studioul de Circ, deschis în incinta Circului Naţional din Chişinău. Aici a şi început marea sa dragoste pentru această meserie.

Pentru prima dată a evoluat pe arena mare a Circului în 1999. “Emoţii au fost multe, dar noi eram concentraţi la ceea ce făceam, căci era un număr foarte serios”, îşi aminteşte Anatolie. Ulterior însă, Studioul de Circ a fost închis, iar absolvenţii nu au primit nici diplomă şi nici măcar un certificat care să ateste că studioul a existat şi că acei tineri au frecventat orele respective, care, într-un fel, i-au orientat spre alegerea profesiei. Totuşi, bărbatul mărturiseşte că şcoala noastră creşte mulţi artişti buni, care evoluează pe cele mai mari scene şi în cele mai bune show-uri din Europa, America şi Asia.

Deşi a reuşit să atingă anumite performanţe, circarul continuă să se antreneze practic zilnic pentru a se menţine în formă, dar şi pentru a se perfecţiona. Astfel, în prezent, pe lângă gimnastică şi acrobaţie, munceşte şi în altă direcţie, despre care însă nu vrea să ne spună. “E prea devreme sa vorbesc despre aceasta”, consideră Anatolie, care remarcă faptul că R. Moldova are nevoie de “un produs nou, un număr nou, însă ţara noastră e mică şi nu prea sunt locuri de muncă”.

Un număr de circ necesită inspiraţie

Circarii, ca şi în cazul altor specialităţi, preferă să muncească solo (independent) sau în grup (în echipă), însă e bine să le poată face pe ambele. Anatolie le-a încercat pe toate. În prezent, însă, preferă numerele solo sau duo. Bărbatul mărturiseşte că, pentru un număr de circ, se poate munci luni sau chiar ani, în funcţie de mai multe criterii, de profesionalism, de ideea regizorului cu care lucrează sportivii sau chiar de inspiraţie, pentru că, explică Anatolie Jornea, “este un proces de creaţie şi e nevoie de inspiraţie”.

Cu toate că şi-a dorit foarte mult să activeze în cadrul circului, recunoaşte că familia sa a fost împotrivă, din simplul motiv că nu li se pare o meserie serioasă, dar şi foarte stranie. “Este straniu atunci când omul îşi câştigă bucata de pâine stând într-o mână sau făcând gimnastică şi acrobaţie. Nu sunt supărat pe ei pentru aceasta”, spune circarul. Anatolie speră totuşi că problema legată de clădirea Circului Naţional va fi soluţionată. “Este regretabilă situaţia Circului în prezent, dar sper că se va găsi o soluţie şi vom avea iarăşi parte de show-uri de calitate şi la noi în ţară”.

Deşi recunoaşte că sportivii, inclusiv artiştii de circ, sunt prost plătiţi în R. Moldova, susţine că “o parte a vieţii oricărui artist de circ sunt călătoriile”. Anatolie accentuează că este important ca artiştii de circ să aibă contracte bune şi să fie plătiţi corespunzător. “Nu trebuie să uităm că şi ei au familii, copii, diferite probleme şi necesităţi”, explică el. Anatolie a activat în mai multe ţări, precum Ucraina, Marea Britanie, Cehia, Germania, Bulgaria, Turcia. O perioadă a fost angajat la Circul Naţional din Chişinău. Acum însă nu mai este. Îşi doreşte totuşi să lanseze un proiect nou şi, astfel, “să pot oferi locuri de muncă şi altor persoane”, spune artistul.


Preluarea textelor de pe pagina www.zdg.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.zdg.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Comentariile Dvs. la articolele de pe www.zdg.md sunt apreciate, dacă sunt exprimate într-un limbaj decent. Ne rezervăm dreptul să nu publicăm sau să ștergem mesajele care aduc ofense și injurii celorlalți vizitatori, care incită la ură de rasă, religie și sex.

2 comentarii

  1. elena svet.

    Din spusele ficii,care tot a terminat scoala de balet.este foarte muncitor.sau facut cunoscuti la antrenamene.Din pacate si ea nu este in tara.Macar ca pina cind exzista teatrul de Opera si Balet.Artistii sint foarte rau platiti.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *