Principală  —  Investigatii  —  Ancheta   —   Trenul corupţiei în Gara Chişinău…

Trenul corupţiei în Gara Chişinău (IV)

257-trenÎn urma publicării celor trei articole, ZdG a devenit un fel de „comitet de plângeri” pentru angajaţii Căilor Ferate (CFM). Sunt activi şi cei mulţumiţi de conţinutul articolelor, dar şi cei supăraţi. Prima categorie ne-a confirmat încă o dată cele scrise, a doua, printre care erau oameni pasibili de demitere din cauza celor relatate în ziar, ne-au ameninţat în diferite moduri.

În timpul acestor investigaţii, zecile de persoane cu care am vorbit ne-au propus spre analiză diferite ipoteze, care mai de care mai şocante. În discuţiile cu însoţitori de vagoane, cu şefi de tren sau cu alţi angajaţi ai CFM, am auzit diverse nume ale unor politicieni şi funcţionari de „vârf”, care au fost sau continuă să fie implicaţi în afacerile necurate de la CFM. Continuăm ancheta reportericească anume în aceste direcţii.

„Mai bun poliţist ca mine nu-i nimeni”

În ultima săptămână, la adresa reporterilor, a redacţiei, a membrilor familiilor echipei de investigaţie, dar şi a surselor care ne-au oferit informaţii au fost lansate un şir de ameninţări. Redacţia a considerat că aceste ameninţări pun în pericol siguranţa reporterilor ZdG şi a hotărât să iasă cu o declaraţie de presă.

În urma difuzării Declaraţiei, la redacţie a sunat Gheorghe Moraru, şeful Direcţiei „Deservirea Călătorilor”, din cadrul Întreprinderii de Stat Căile Ferate (CFM). Acesta şi-a arătat nedumerirea şi a dorit să afle cine sunt persoanele care ne ameninţă.

„Spuneţi-mi cine şi întrebări nu pot fi. Poliţia este, lasă să lucreze, trebuie de găsit oamenii aceştia. Ei nu doar pe dvs. vă ameninţă, dar şi pe mine. Trebuie de terminat odată cu toate ameninţările astea, eu poate să nu mă duc acasă, seara, că iaca grupul de oameni care nu le place metodele mele de lucru mă ameninţă, nu-i frumos, nu-i normal, asta nu-i viaţă. Dacă aflaţi cine-i, spuneţi-mi familia, numele, eu am să mă ocup. Credeţi-mă, mai bun poliţist ca mine mătincă nu-i nimeni”, a declarat Moraru.

257-tren2În concediu, dar dă indicaţii

Deşi ne-a spus că se află în concediu, Gheorghe Moraru ne-a asigurat că, după publicarea investigaţiei în care am scris cum la CFM se transportă ilegal vin, el a înăsprit programul de lucru al subalternilor săi şi a dat indicaţii ca toţi acei care erau în acea seară la serviciu să fie eliberaţi din funcţie. „Au să fie luate măsuri aspre, credeţi-mă. Nu socotiţi că noi stăm şi nu facem nimic. Trebuie să se termine cu prostiile astea”, ne-a asigurat Moraru.

Gheorghe Moraru ne-a spus că a dat indicaţii subalternilor să se facă dezbateri despre cazul relatat de ZdG în numărul trecut, când se transporta ilegal vin spre Moscova. În lipsa lui, Nicolae Buza, şeful de echipă, se ocupă cu această problemă, iar Serghei Catelnic, adjunctul lui Moraru, va lua măsurile necesare. „Acolo sunt nişte persoane, însoţitori de vagon, pe care tinzi să-i crezi, dar dacă a fost publicat în ziar, înseamnă că trebuie să clarificăm. Eu am dat indicaţii ca toţi care erau în serviciu să fie eliberaţi. Am stat de vorbă cu dânşii şi le-am spus: măi băieţi, este numărul la autocar, numărul la vagon… Acum, ei au zis că vor pleca, dar că vor să vorbească şi cu dvs. Eu îmi fac lucrul meu, trebuie să iau măsuri, nu poate să fie altfel. Credeţi-mă, ce-aţi scris de mine, eu niciodată nu iau în cap. Aşa-i lucrul la dvs. Au să fie luate măsuri aspre asupra celor vinovaţi, credeţi-mă”, ne-a asigurat Gheorghe Moraru.

El a mai adăugat că, între timp, a vorbit şi cu poliţia. „Ieri am stat de vorbă cu şeful de poliţie, dl Cecan, şi l-am rugat să stabilească al cui e numărul microbuzului şi ce-a fost, ce-a adus el. Dacă eu l-am rugat, cred că o să se ocupe. Dacă o să se dea indicaţii şi au să lucreze mai aspru, este clar că aceia (cu vinul) vor spune cui şi ce au dus. Nu socotiţi că noi stăm şi nu facem nimic. Trebuie să se termine cu prostiile astea”, a conchis Moraru.

Vă dau ca pildă subalternilor mei din poliţie

Poliţia în transporturi laudă activitatea ZdG, iar jurnaliştii publicaţiei sunt daţi ca exemplu colaboratorilor de poliţie. Solicitat de ZdG pentru a ne spune despre infracţiunile de la Întreprinderea de Stat Căile Ferate (CFM), Valeriu Cecan, comisar în cadrul Direcţiei poliţiei transporturi, ne-a declarat că „Datoria poliţiei în transport este de a depista transportarea ilegală de mărfuri” şi că pe parcursul anului au depistat mai multe asemenea cazuri. „Eu vă apreciez foarte mult pe d-stră, citesc articolele scrise şi, sincer vă spun, sunt uimit că dumneavoastră foarte dur criticaţi şi apreciaţi, dar şi sunt mândru că ceea ce spuneţi se confirmă. Totodată, vă dau ca pildă la subalternii din poliţie, şi le spun să compare felul cum investighează cazul alţii şi cum investigăm noi. Apreciem ceea ce faceţi”, a declarat Cecan.
Acesta ne-a mai spus că în cazul deconspirat de ZdG în numărul trecut are loc procesul de investigare. „Ştim cui aparţine unitatea de transport, dar mai ştim că pe aceasta o conduce o altă persoană. Lucrăm, şi de aceea nu vă pot da mai multe detalii”, a conchis Cecan.

Departamentul pe care îl conduce verifică trenurile de la staţia Bălţaţi până la staţia Călăraşi. Astfel, pe parcursul anului 2009 au fost depistate 22 cazuri de trafic ilegal de mărfuri. Pe 12 dintre ele au fost intentate dosare penale, iar pe restul s-au dat amenzi în sumă de 8.800 de lei. Astfel, erau transportate ilegal produse veterinare, vin, veselă sau miez de nucă. Valoarea mărfurilor constituie 1,5 milioane de lei, ne-au spus colaboratorii comisariatului de poliţie din cadrul poliţiei în transporturi.

Semne de întrebare în jurul dosarului lui Moraru

Cum procurorul general ne-a anunţat că dosarul pe numele lui Gheorghe Moraru a fost redeschis, am încercat să aflăm mai multe despre el. După încercări repetate, am fost anunţaţi că dosarul este la Procuratura municipală, unde a ajuns pe data de 27 noiembrie. Acolo am fost anunţaţi că de caz se ocupă procurorul Victor Plugaru. Am luat legătura cu acesta. Plugaru ne-a declarat că nu doar el se ocupă de acest caz şi că îi are parteneri pe cei de la Comisariatul General de Poliţie (CGP). El a mai spus că urmărirea penală va dura până când vor fi aduse probe care să demonstreze vinovăţia acuzatului. Potrivit lui Plugaru, reînceperea urmăririi penale a fost reluată la ordinul adjunctului procurorului general. Am trimis la CGP o solicitare de informaţie, pentru a afla gradul de implicare a colaboratorilor comisariatului. Încă suntem în aşteptarea răspunsului.

Final cu probe

Deşi atât ministrul Şalaru, cât şi Gheorghe Moraru ne-au asigurat că ultimul se află în concediu, angajaţii CFM ne-au „raportat” că acesta continuă să vină la serviciu, fapt ce tensionează atmosfera de lucru. Atunci când discută cu noi, le este frică ca nu cumva cineva să-i asculte sau să-i urmărească. Alţi angajaţi, deşi ştiu multe despre Gheorghe Moraru, ne-au spus că vor vorbi atunci când la CFM se vor limpezi apele şi când în ţară va fi o stabilitate politică. Ei cred că şi în continuare Moraru va putea să-şi „cumpere” dreptatea, iar instituţiile statului vor lucra ca şi până acum, adică prost. ZdG a reuşit să discute cu unul dintre nepoţii lui Gheorghe Moraru, Ion Catană, angajat al CFM. Acesta a negat că a fost angajat cu ajutorul unchiului său şi ne-a spus că lucrează de 20 de ani la CFM, dintre care ultimii şase – ca şef de tren. În toată această perioadă el nu a auzit niciodată de mită. „Nu am dat şi nici nu am luat bani niciodată de la nimeni”, a conchis Catană.

Zinaida, sora lui Gheorghe Moraru, mama lui Ion Catană, ne-a spus că fratele său este o persoană cumsecade, care o vizitează şi o ajută atunci când are nevoie, şi că tot ce a făcut acesta a fost spre binele familiei.

18 ceaiuri dintr-un pacheţel

Într-un articol anterior, am publicat explicaţia lui Gheorghe Moraru despre cum pot însoţitorii de vagon să facă un ban adăugător la salariu. „Da, ei pot să se învârtească, să ia un om fără bilet, să ducă ceva la Moscova, poate au legături cu clienţi de prin Ucraina, Rusia, cineva care te roagă să transmiţi la rude vreun colet şi-ţi dă 10-20 de lei, mai sunt călători cărora le-a plăcut cum însoţitorul le-a dat un ceai şi îi lasă „ceaievâie”, a lămurit convingător Moraru. Acest detaliu i-a amuzat foarte mult pe angajaţii CFM. Unii chiar ne-au contactat ca să ne explice cum „fac” bani pe seama ceaiului.

De exemplu, iată cum e în trenul Chişinău-Moscova. Pentru o cursă, şeful de tren dă 100 de pacheţele de ceai la trei vagoane. Pentru ceai, cei trei însoţitori trebuie să achite la mijlocul, apoi la sfârşitul cursei câte 600 de lei fiecare, în total 3600. Un însoţitor ar trebui să vândă un ceai cu 36 de lei, astfel încât să nu trebuiască să plătească şefului din banii proprii. Cu toate acestea, preţul unui ceai pentru călători este de doi lei. În situaţia în care taxele nu se discută, însoţitorii sunt siliţi să găsească soluţii: cum să facă bani pentru a achita din propriul buzunar, doar pentru ceai, câte 1130 de lei. Altă variantă, mai puţin reală, ar fi ca dintru-un pacheţel însoţitorul să vândă 18 ceaiuri.

Tatiana EŢCO, Victor MOŞNEAG

Acest articol de investigaţie a fost iniţiat ca urmare a adresărilor făcute la linia fierbinte anticorupţie, tel. 92-79-79. Linia fierbinte este lansată în cadrul proiectului «Sensibilizarea populaţiei despre fenomenul corupţiei», implementat de Centrul de Analiză şi Prevenire a Corupţiei cu sprijinul financiar al Ambasadei Britanice la Chişinău.