Trenul corupţiei în Gara Chişinău (IV)

257-trenÎn urma publicării celor trei articole, ZdG a devenit un fel de “comitet de plângeri” pentru angajaţii Căilor Ferate (CFM). Sunt activi şi cei mulţumiţi de conţinutul articolelor, dar şi cei supăraţi. Prima categorie ne-a confirmat încă o dată cele scrise, a doua, printre care erau oameni pasibili de demitere din cauza celor relatate în ziar, ne-au ameninţat în diferite moduri.

În timpul acestor investigaţii, zecile de persoane cu care am vorbit ne-au propus spre analiză diferite ipoteze, care mai de care mai şocante. În discuţiile cu însoţitori de vagoane, cu şefi de tren sau cu alţi angajaţi ai CFM, am auzit diverse nume ale unor politicieni şi funcţionari de “vârf”, care au fost sau continuă să fie implicaţi în afacerile necurate de la CFM. Continuăm ancheta reportericească anume în aceste direcţii.

“Mai bun poliţist ca mine nu-i nimeni”

În ultima săptămână, la adresa reporterilor, a redacţiei, a membrilor familiilor echipei de investigaţie, dar şi a surselor care ne-au oferit informaţii au fost lansate un şir de ameninţări. Redacţia a considerat că aceste ameninţări pun în pericol siguranţa reporterilor ZdG şi a hotărât să iasă cu o declaraţie de presă.

În urma difuzării Declaraţiei, la redacţie a sunat Gheorghe Moraru, şeful Direcţiei “Deservirea Călătorilor”, din cadrul Întreprinderii de Stat Căile Ferate (CFM). Acesta şi-a arătat nedumerirea şi a dorit să afle cine sunt persoanele care ne ameninţă.

“Spuneţi-mi cine şi întrebări nu pot fi. Poliţia este, lasă să lucreze, trebuie de găsit oamenii aceştia. Ei nu doar pe dvs. vă ameninţă, dar şi pe mine. Trebuie de terminat odată cu toate ameninţările astea, eu poate să nu mă duc acasă, seara, că iaca grupul de oameni care nu le place metodele mele de lucru mă ameninţă, nu-i frumos, nu-i normal, asta nu-i viaţă. Dacă aflaţi cine-i, spuneţi-mi familia, numele, eu am să mă ocup. Credeţi-mă, mai bun poliţist ca mine mătincă nu-i nimeni”, a declarat Moraru.

257-tren2În concediu, dar dă indicaţii

Deşi ne-a spus că se află în concediu, Gheorghe Moraru ne-a asigurat că, după publicarea investigaţiei în care am scris cum la CFM se transportă ilegal vin, el a înăsprit programul de lucru al subalternilor săi şi a dat indicaţii ca toţi acei care erau în acea seară la serviciu să fie eliberaţi din funcţie. “Au să fie luate măsuri aspre, credeţi-mă. Nu socotiţi că noi stăm şi nu facem nimic. Trebuie să se termine cu prostiile astea”, ne-a asigurat Moraru.

Gheorghe Moraru ne-a spus că a dat indicaţii subalternilor să se facă dezbateri despre cazul relatat de ZdG în numărul trecut, când se transporta ilegal vin spre Moscova. În lipsa lui, Nicolae Buza, şeful de echipă, se ocupă cu această problemă, iar Serghei Catelnic, adjunctul lui Moraru, va lua măsurile necesare. “Acolo sunt nişte persoane, însoţitori de vagon, pe care tinzi să-i crezi, dar dacă a fost publicat în ziar, înseamnă că trebuie să clarificăm. Eu am dat indicaţii ca toţi care erau în serviciu să fie eliberaţi. Am stat de vorbă cu dânşii şi le-am spus: măi băieţi, este numărul la autocar, numărul la vagon… Acum, ei au zis că vor pleca, dar că vor să vorbească şi cu dvs. Eu îmi fac lucrul meu, trebuie să iau măsuri, nu poate să fie altfel. Credeţi-mă, ce-aţi scris de mine, eu niciodată nu iau în cap. Aşa-i lucrul la dvs. Au să fie luate măsuri aspre asupra celor vinovaţi, credeţi-mă”, ne-a asigurat Gheorghe Moraru.

El a mai adăugat că, între timp, a vorbit şi cu poliţia. „Ieri am stat de vorbă cu şeful de poliţie, dl Cecan, şi l-am rugat să stabilească al cui e numărul microbuzului şi ce-a fost, ce-a adus el. Dacă eu l-am rugat, cred că o să se ocupe. Dacă o să se dea indicaţii şi au să lucreze mai aspru, este clar că aceia (cu vinul) vor spune cui şi ce au dus. Nu socotiţi că noi stăm şi nu facem nimic. Trebuie să se termine cu prostiile astea”, a conchis Moraru.

Vă dau ca pildă subalternilor mei din poliţie

Poliţia în transporturi laudă activitatea ZdG, iar jurnaliştii publicaţiei sunt daţi ca exemplu colaboratorilor de poliţie. Solicitat de ZdG pentru a ne spune despre infracţiunile de la Întreprinderea de Stat Căile Ferate (CFM), Valeriu Cecan, comisar în cadrul Direcţiei poliţiei transporturi, ne-a declarat că “Datoria poliţiei în transport este de a depista transportarea ilegală de mărfuri” şi că pe parcursul anului au depistat mai multe asemenea cazuri. “Eu vă apreciez foarte mult pe d-stră, citesc articolele scrise şi, sincer vă spun, sunt uimit că dumneavoastră foarte dur criticaţi şi apreciaţi, dar şi sunt mândru că ceea ce spuneţi se confirmă. Totodată, vă dau ca pildă la subalternii din poliţie, şi le spun să compare felul cum investighează cazul alţii şi cum investigăm noi. Apreciem ceea ce faceţi”, a declarat Cecan.
Acesta ne-a mai spus că în cazul deconspirat de ZdG în numărul trecut are loc procesul de investigare. “Ştim cui aparţine unitatea de transport, dar mai ştim că pe aceasta o conduce o altă persoană. Lucrăm, şi de aceea nu vă pot da mai multe detalii”, a conchis Cecan.

Departamentul pe care îl conduce verifică trenurile de la staţia Bălţaţi până la staţia Călăraşi. Astfel, pe parcursul anului 2009 au fost depistate 22 cazuri de trafic ilegal de mărfuri. Pe 12 dintre ele au fost intentate dosare penale, iar pe restul s-au dat amenzi în sumă de 8.800 de lei. Astfel, erau transportate ilegal produse veterinare, vin, veselă sau miez de nucă. Valoarea mărfurilor constituie 1,5 milioane de lei, ne-au spus colaboratorii comisariatului de poliţie din cadrul poliţiei în transporturi.

Semne de întrebare în jurul dosarului lui Moraru

Cum procurorul general ne-a anunţat că dosarul pe numele lui Gheorghe Moraru a fost redeschis, am încercat să aflăm mai multe despre el. După încercări repetate, am fost anunţaţi că dosarul este la Procuratura municipală, unde a ajuns pe data de 27 noiembrie. Acolo am fost anunţaţi că de caz se ocupă procurorul Victor Plugaru. Am luat legătura cu acesta. Plugaru ne-a declarat că nu doar el se ocupă de acest caz şi că îi are parteneri pe cei de la Comisariatul General de Poliţie (CGP). El a mai spus că urmărirea penală va dura până când vor fi aduse probe care să demonstreze vinovăţia acuzatului. Potrivit lui Plugaru, reînceperea urmăririi penale a fost reluată la ordinul adjunctului procurorului general. Am trimis la CGP o solicitare de informaţie, pentru a afla gradul de implicare a colaboratorilor comisariatului. Încă suntem în aşteptarea răspunsului.

Final cu probe

Deşi atât ministrul Şalaru, cât şi Gheorghe Moraru ne-au asigurat că ultimul se află în concediu, angajaţii CFM ne-au “raportat” că acesta continuă să vină la serviciu, fapt ce tensionează atmosfera de lucru. Atunci când discută cu noi, le este frică ca nu cumva cineva să-i asculte sau să-i urmărească. Alţi angajaţi, deşi ştiu multe despre Gheorghe Moraru, ne-au spus că vor vorbi atunci când la CFM se vor limpezi apele şi când în ţară va fi o stabilitate politică. Ei cred că şi în continuare Moraru va putea să-şi „cumpere” dreptatea, iar instituţiile statului vor lucra ca şi până acum, adică prost. ZdG a reuşit să discute cu unul dintre nepoţii lui Gheorghe Moraru, Ion Catană, angajat al CFM. Acesta a negat că a fost angajat cu ajutorul unchiului său şi ne-a spus că lucrează de 20 de ani la CFM, dintre care ultimii şase – ca şef de tren. În toată această perioadă el nu a auzit niciodată de mită. “Nu am dat şi nici nu am luat bani niciodată de la nimeni”, a conchis Catană.

Zinaida, sora lui Gheorghe Moraru, mama lui Ion Catană, ne-a spus că fratele său este o persoană cumsecade, care o vizitează şi o ajută atunci când are nevoie, şi că tot ce a făcut acesta a fost spre binele familiei.

18 ceaiuri dintr-un pacheţel

Într-un articol anterior, am publicat explicaţia lui Gheorghe Moraru despre cum pot însoţitorii de vagon să facă un ban adăugător la salariu. “Da, ei pot să se învârtească, să ia un om fără bilet, să ducă ceva la Moscova, poate au legături cu clienţi de prin Ucraina, Rusia, cineva care te roagă să transmiţi la rude vreun colet şi-ţi dă 10-20 de lei, mai sunt călători cărora le-a plăcut cum însoţitorul le-a dat un ceai şi îi lasă “ceaievâie”, a lămurit convingător Moraru. Acest detaliu i-a amuzat foarte mult pe angajaţii CFM. Unii chiar ne-au contactat ca să ne explice cum “fac” bani pe seama ceaiului.

De exemplu, iată cum e în trenul Chişinău-Moscova. Pentru o cursă, şeful de tren dă 100 de pacheţele de ceai la trei vagoane. Pentru ceai, cei trei însoţitori trebuie să achite la mijlocul, apoi la sfârşitul cursei câte 600 de lei fiecare, în total 3600. Un însoţitor ar trebui să vândă un ceai cu 36 de lei, astfel încât să nu trebuiască să plătească şefului din banii proprii. Cu toate acestea, preţul unui ceai pentru călători este de doi lei. În situaţia în care taxele nu se discută, însoţitorii sunt siliţi să găsească soluţii: cum să facă bani pentru a achita din propriul buzunar, doar pentru ceai, câte 1130 de lei. Altă variantă, mai puţin reală, ar fi ca dintru-un pacheţel însoţitorul să vândă 18 ceaiuri.

Tatiana EŢCO, Victor MOŞNEAG

Acest articol de investigaţie a fost iniţiat ca urmare a adresărilor făcute la linia fierbinte anticorupţie, tel. 92-79-79. Linia fierbinte este lansată în cadrul proiectului «Sensibilizarea populaţiei despre fenomenul corupţiei», implementat de Centrul de Analiză şi Prevenire a Corupţiei cu sprijinul financiar al Ambasadei Britanice la Chişinău.


Preluarea textelor de pe pagina www.zdg.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.zdg.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Comentariile Dvs. la articolele de pe www.zdg.md sunt apreciate, dacă sunt exprimate într-un limbaj decent. Ne rezervăm dreptul să nu publicăm sau să ștergem mesajele care aduc ofense și injurii celorlalți vizitatori, care incită la ură de rasă, religie și sex.

17 comentarii

  1. Marian

    eu am fost angajat la cfm timp 13 ani si m-am eliberat acum un an si jumate in urma ,tot ceia ce spune G.Moraru este o minciuna nul credet,dar la lucru el vine cind e in concediu ca sa stringa banii de la sefii de tren care vin din ruta caci asai este o taxa,iar domnul Cecan face tot bani pe spatele insotitorilor,daca seful de tren plateste cit i se spune atunci trenul nu e controlat daca nu desfac tot. O influienta mare o mai are si domnu Misin deputatul PCRM care a format aceasta schema pe cind era seful politiei de transport.

  2. skoda

    морарь откупится в очередной раз у кого деньги у того и власть темболее такие деньги проворачивал он не в одиночку у него была потдержка с верху.гагауз родственик воронина вот и делайти выводы кто у нас крыша,откуда ростут волосатые руки может после смены власти наконец-то прикроют лавочку.а племяник его врет нагло врет он как и все сдирает с людей деньги.только из старых нач.поездов есть приличные люди но они ездят на местных поездах.на счет чая вы правы на московском направление там такая такса,а раньше довали соки просроченые,шоколад тоже просроченый у мороря было налажено свое производство минеральной воды он в резерве где проходят отчистные со всего города умудрился найти скваженну в 300м правда сам он эту воду не пил но много лет нам приходилось травить ею пассажиров.а вот ребят жалко их уволят,а вино то было\ профсоюзное\на московском нач.поезда в каждый вагон загружает не возмешь не поедешь и некому жаловатся у крыши все под контролем.людей можно понять все будут жаловаться анонимно,есть чего боятся дорога длиная всякое может случится да и покетик наркоты может случайно попасть за частую у нас разные напарники не знаешь кто чем дышит и под кем ходит.

  3. cerber

    Sunt un sceptic vechi. Nu mai cred in combaterea coruptiei pentru ca am vazut de aproape ce inseamna lupta pentru putere. Dar intru pe acest site ca sa vad cum lupta altii contra coruptiei. In cazul cu trenul, si nu numai, ZDG a demonstrat insistenta si curaj. Ma bucur pentru acesti jurnalisti, intruchiparea naivittii curate, numai cel care merge pina la capat poate reusi ceva. poate ca trebuie sa fie mai multi ca ei, poate ca trebuie sa ii sutinem, poate ca trebuie sa ne scuturam un pic…

  4. Da!

    Ai dreptate Cerber!
    Alta e ca politia in transport e la fel de corupta. Acolo lucreaza oameni de doi bani, cu 6 clase, care doar vor sa fure!Jurnalistii si-au facut datoria, cei cu musca pe caciula zambesc de naivitatea lor, beau si sunt fericiti, pentru ca au bani , au tot ce le trebuie ca sa scape! Pacat, dar sper macar ca oamenii sa inteleaga si sa aprecieze efortul si curajul de care au dat dovada cei de la ZdG. Noi trebuie sa-i sustinem, sa facem abonamente, sa citim ziarul si in acest fel sa-i stimulam sa nu se opreasca, oricat de greu n-ar fi!

  5. MD

    Desigur Domnul Moraru va mentine o pozitie de autoaparare impotriva sa…Ci ca zice ca: ma ameninta si pe mine, e foarte hazlie fraza. Dar dosarul care e redeschis pe el nu cred ca se va duce pina la capat, sau va fi o pedeapsa blinda. Era multa farsa cind era aratat la telivizor cu bogatiile lui de acasa, de unde oare le avea? sute de mii de dolari, euro, asta doar ceea ce era gasit la domiciliu… Cred ca auma se dau bani destul de enormi pentru ca apararea lui sa fie efectiva, doar nu degeaba vine la serviciu acuma cind e in concediu, sa ingramadeasca suma…
    Speram in schimbari…

  6. Valeri

    Schimbări vor fi cînd vor lucra cum se cade organele de anchetă.Constatăm la moment că jurnaliştii îşi fac mai bine meseria.

  7. tira

    Nimic nu se poate de schimbat daca nu va fi demolata intreaga sistema.In ultimul timp se observa cum reprezentantii vechiului regim se infiltreaza in sructurile noii guvernari.
    Nu ne putem astepta la nimic bun!
    Sa insemne oare aceasta ca am pierdut lupta?!

  8. andy

    Exemplu ca totul va ramane cum a fost este componenta noii comisii pentru azil. Sincariuc Pavel, care pana nu demult vocifera in ministerul lui molojen despre limba moldoveneasca, cum de a nimerit acolo?

  9. peata

    Vreau sa va amintesc,venind la putere comunistei fostul sef al CFM dom.Turcan I.a fost acuzat de jurnalisti precum ca au fost furate 9 milioane de dumealui,si eliberat din functie,pe care a fost numit dom.Gagauz M..Comunistei dukinduse la odihna in momentul de fata dati, sa ne rasplatim cu aceeas moneta,e normal nu.Atunci ma intreb,de ce atita murdarie de aruncat,ori asa metoda nu se numeste coruptie?

  10. Vasilie

    Nu cunosc cum stau lucrurile in prezent
    la trenul Chisinau-Bucuresti,dar vreun an in urma am vazut cu ochii mei cum 60-70% din calatori pe aceasta ruta mergeau fara bilete.
    Din 40 de pasageriin vagon daca erau vre-o 7-8 cu bilete,iar restul plateau

    directinsotitorilor.

  11. bodolica

    eu am vrut sa ascult la vocea basarabiei interviul cu aneta grosu,dar s-a stins energia electrica.a doua zi era inregistrat
    doar 5 min.oare nu e straniu?

  12. eu

    EU rog pe toti care nu stiu situatia din prezent sa nu scrie dar sa vada si apoi sa scrie.Anii 90 au trecut

  13. rasta

    расказал мне мой друг проводник последние новости с железной дороги, и об этом знает вся железная дорога. во время рейса на москву, начальник поезда николай буза(близкий друг мораря) мало того что собрал по 1000 рублей с проводника за рейс (ты что бесплатно что ли в москву поедешь) так и собирал подписи под “Опровержение” В котором вкратце говориться что Домну Морарь не корупционер, всё что написала газета, ложь и неправда и мы требуем прекратить клевету на “честного” человека. Часть проводников со страху или выгоды подписала, а часть отказалась.

    И еще, сила Мораря главным образом в связях с транспортной полицией, любой проводник который не платит дань, кричит что много берут, “возникает” одним словом, будет имееть проблемы не с Морарём а с транспортной полицией. Если у Мораря с кем то из проводников конфликт он говорит об этом “транспортникам”(полиция) которые фиксирует “нарушения” в протокол и Морарь на основании этих документов, большей частью фальсифицированных,имеет формальный повод уволить человека. Таким образом и транспортная полиция делает “план”, борясь с “беззаконием” и Морарь такими “точечными” увольнениями держит в страхе всех проводников. И продолжает собирать дань.

  14. ZdG

    Multumim tuturor celor care continua sa ne furnizeze informatii cu privire la ilegalitatile si cazurile de coruptie de la CFM si nu numai. Vom continua tema.

  15. skoda

    конфликт проводников ж\д с руководством начался еще в ноябре 2006.тогда группа из 60 человек подало в суд на руководство ж\д.было написано много жалоб в ген.прокуратуру,линейную прокуратуру,местные профсоюзы,профсоюз\солидаритате\……………..и.т.д.была личная встреча с гос.гагаузом,группа изнесколько человек была у него на приеме и он обещал разобратся во всем и действительно разборки пошли но только против этой группы людей.ген.прокуратура отмахнулась мол у вас есть местные линейные,ну а местные они и есть местные.в марте 2007 вышел репортаж по телевидение,и только обращение в депортамент по защите прав человека к дом.сокиряну внес кое какие изменения,хоть ребят уже не стали преследовать и дали нормально работать.вам стоило бы связатся с этими людьми у них есть все жалобы и ответы на эти жалобы

  16. tata

    Dupa cate se comunica, ese la suprafata o buna bucata de adevar.Care este scopul acestei cercetari?Oare antradevar este de a distruge toata coruptia ce se afla la gara feroviara si la trenurile respective.Eliberararea:a tuturor functionarilor, cum si de la trenuri, asa si din gara.Santem la 100%ca au votat comunistii: Cercetarile respectiv materialului, trebue facute de guvernul nou cu avocati de tip nou nici un avocat vechi toti sant corupti.Atuncia vom esi undeva:atuncia nici misin, nici tisin,nici vorosin nu vor apela nicaeri:hana.

  17. aaaa

    Da sunt sigur cazul se investigheaza la maxim de dl Cecan Valeriu, comisar in cadrul directiei politiei transporturi – altfel cu ce va intretine BMW-urile luxoase pe care straniu dar ziarul de garda nici macar nu le-a mentionat…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *