Principală  —  Investigatii  —  Ancheta   —   Trenul Corupţiei în Gara Chişinău…

Trenul Corupţiei în Gara Chişinău (III)

256-tren3În condiţiile în care dosarul penal pe numele lui Gheorghe Moraru a fost redeschis, tot mai multe detalii din activitatea Căilor Ferate ies la lumină. Forţat să-şi dea demisia, Moraru a plecat în concediu medical. ZdG a reuşit să prindă în flagrant angajaţi ai gării care încărcau trenul Chişinău—Moscova cu marfă ce urma să fie transportată ilegal. Ministrul Transporturilor, Anatol Şalaru, susţine că este la curent cu actele de corupţie de la Gară. Acesta a auzit că vagoanele de tren, posibil, au devenit „traficante”, inclusiv de droguri.

Articolele publicate recent de ZdG despre corupţia din cadrul Întreprinderii de Stat „Căile Ferate din Moldova” (CFM) au provocat discuţii acerbe şi au dat curaj angajaţilor nemulţumiţi, care ne-au contactat. Pe lângă faptul că au confirmat cele scrise, aceştia ne-au comunicat detalii noi despre schemele de corupţie în care sunt şi ei implicaţi. Ei ne-au spus că de mult timp aşteptau să vorbească despre evenimentele necurate din cadrul Căilor Ferate, însă le era frică.

Însoţitor: „Fac 400 euro pe săptămână”

M. I. lucrează în calitate de însoţitor de vagon pe ruta Chişinău-Moscova. Acesta ne-a povestit în cele mai mici detalii cum au loc toate ilegalităţile. Astfel, totul începe cu o planificare în jurul orei 12.00. „Atunci, şeful ne anunţă ora când va veni un autobuz sau o maşină, care ne va încărca cu diferite produse, în special vin. Când ducem vin, fiecărui vagon îi revin câte doi saci cu sticle de vin. Încărcarea se face pe Munceşti, pe la 5—6 seara. Ulterior, noi ascundem marfa, iar odată ajunşi la Moscova, o preiau alţi oameni”, ne-a povestit bărbatul. Preţul pentru transportarea unui litru de vin este de 5 lei. După spusele însoţitorului, Chişinăul nu este singurul loc de unde sunt aprovizionate vagoanele. Ucraina este următoarea destinaţie a trenului şi, implicit, un alt loc de unde sunt transportate diferite mărfuri. „Iau miez de nucă, slănină, carne. Acolo (în Ucraina – n.r.) vagoanele, practic, se răstoarnă”, ne-a comunicat sursa noastră.

Principalele persoane implicate în escrocherii sunt şefii de tren. Ei sunt responsabili de toate. Însoţitorii se plâng că aceştia iau, practic, tot venitul, în timp ce lor le revine doar ce „le scapă printre degete”. Totuşi, însoţitorii de vagon sunt cei care negociază cu clienţii care călătoresc fără bilet. „Când luăm pe cineva fără bilet, împărţim banii în jumătate cu şeful de tren, dar mai dăm şi la revizori. Dacă luăm pe cineva fără bilet până la Moscova, facem cam 200 de lei. Sunt mulţi care merg fără bilet. În şase zile eu fac vreo 400 de euro”, ni s-a destăinuit însoţitorul de vagon de pe ruta Chişinău-Moscova. „Şeful de tren îşi face 2—3 mii de euro pe săptămână, iar Moraru primeşte pentru fiecare cursă 1000 de euro/dolari. Banii de la însoţitori se strâng pe teritoriul altor ţări”, ne-a mai declarat sursa noastră.
Aceasta ne-a mai spus că, atunci când un însoţitor este prins cu ilegalităţi, nu este primit la lucru fără a achita 3-4 sute de euro. „Fără aceşti bani nici nu mă duc la lucru”, a declarat sursa, al cărei nume, din motive de securitate, nu îl facem public.

Sipotenenii lui Moraru, angajaţii lui

Am mai aflat că cei mai de încredere oameni ai lui Moraru sunt fraţii Buza, Serghei şi Nicolae, dar şi alţii, pe care nu am reuşit să-i găsim, de aceea nu le facem publice numele. Deşi nu am reuşit să depistăm vreo legătură de rudenie între ei şi Gheorghe Moraru, mai mulţi oameni ne-au spus că sunt rude. Am mai aflat că aceştia sunt din satul Sipoteni, de unde este şi Gheorghe Moraru. Nicolae Buza e „nacealnik rezerva” , iar celălalt Buza e însoţitor de tren pe ruta Chişinău—Bucureşti. De fapt, sunt 4 fraţi care lucrează la CFM. „Toţi banii se duc prin ei”, ne-a spus bărbatul. Un şef de tren ne-a asigurat însă că este destul de greu să afirmi că Nicolae Buza, despre care se speculează că va fi înlocuitorul lui Moraru, este omul de încredere al acestuia, deoarece el este un angajat competent, total diferit de actualul şef şi care are o altă atitudine faţă de subalterni.

Sergiu Buza, singurul din cei patru fraţi pe care am reuşit să-l contactăm, nu a infirmat, dar nici nu a confirmat acuzaţiile aduse de angajaţii gării lui şi fraţilor săi. Acesta ne-a spus să scriem ceea ce ne-am propus şi nu a dorit să ne dea numărul de telefon al fratelui său.

Am telefonat la Primăria Sipoteni, raionul Călăraşi, unde ne-am arătat interesaţi să publicăm un articol despre meseriile cele mai frecvent întâlnite în localitate. Printre altele, am menţionat că mulţi sipoteneni lucrează însoţitori de vagon. Am încercat să aflăm de ce. Prompt, funcţionarul de la telefon ne-a răspuns: „Păi, dacă Moraru e şef acolo”. I-am spus acestuia adevărul şi am primit promisiunea că, dacă revenim în 15 minute, ne dă lista tuturor sătenilor care lucrează la Căile Ferate. Când am revenit, în partea cealaltă a firului am întâlnit o reticenţă sporită în timpul discuţiilor. Ni s-a comunicat că persoana cu care am discutat vine rar pe la primărie şi, respectiv, nu putem afla cine şi unde lucrează. Totuşi, am aflat că foarte multe persoane din Sipoteni lucrează la CFM.

De la o altă persoană publică din sat, am aflat că sunt multe persoane care lucrează la Gara Feroviară datorită lui Gheorghe Moraru. „Unii sunt mulţumiţi că acesta le-a găsit un lucru bine plătit şi n-au fost nevoiţi să plece peste hotare, iar alţii se plâng că trebuie să plătească bani celor de sus. Totuşi, toţi cei din sat îi iau apărarea şi n-au să declare niciodată ceva rău despre el”, ne-a povestit femeia.

Spre România – ţigări, spre Rusia – vin

Dacă din R. Moldova spre Rusia se transportă vin sau coniac, iar din Ucraina miez de nucă sau carne, la Bucureşti sunt duse, în special, ţigări. Totodată, din Rusia în ţara noastră se aduc icre, diferite haine, dar şi medicamente.
Un însoţitor de vagon ne-a povestit chiar şi un caz recent dintr-o cursă Chişinău-Bucureşti. „Cu ceva timp în urmă, poliţia din Chişinău a depistat un caz de transportare ilegală a ţigărilor. Am văzut asta, dar nu ştiu ce s-a întâmplat mai departe. Şeful acelui tren se numeşte Victor Topor. Dacă lucrează mai departe, înseamnă că a dat bani”, este părerea acestuia. De la Calea Ferată, ni s-a confirmat că Topor lucrează şef de tren de mai mulţi ani şi că în ultima perioadă nu a fost demis.

Solicitat de ZdG, Victor Topor a recunoscut faptul că poliţia a depistat ţigări în trenul pe care îl conduce, însă ne-a declarat că acestea aparţineau unor pasageri, şi în astfel de cazuri angajaţii nu poartă răspundere, prin urmare – nici nu a avut de ce să plătească poliţiei.

Flagrant. Jurnalişti în misiune

Luni seara am plecat „pe Munceşti”, unde ne-au îndemnat să mergem toţi însoţitorii cu care am vorbit. „Acolo se începe totul”, ne-au spus ei. Pentru cineva care nu a mai fost „acolo”, este greu de găsit. Este la ieşirea din oraş, un loc izolat, ferit de ochii lumii, dar împânzit de câini vagabonzi. Deşi teritoriul este îngrădit, poate intra oricine. Acolo stau trenurile până a veni în gară şi tot acolo se fac toate încărcăturile şi înţelegerile. Tot acolo este şi biroul lui Gheorghe Moraru. În faţa blocului administrativ, ne-a sărit în ochi un „Lexus” luxos şi un „Mercedes”, deşi scump, modest în comparaţie cu primul. Minute în şir ne-am întrebat cui ar putea aparţine.

După o oră de aşteptare, la 17.50 pe teritoriul Direcţiei „Deservirea Călătorilor” a intrat un microbuz alb. Această acţiune părea o rutină pentru cei implicaţi: paznicii au ridicat bara de protecţie de la intrare, iar câţiva oameni care aşteptau la poartă s-au pornit, cu câteva minute înainte ca microbuzul să ajungă, spre trenul Chişinău—Moscova, care se afla pe linia a doua, pregătit pentru drum. Spre acelaşi tren s-a îndreptat şi automobilul. În dreptul fiecărui vagon, acesta staţiona pentru câteva secunde, timp în care 4 tineri cu vârste cuprinse între 20 şi 25 de ani aruncau din fugă în vagoane saci plini cu sticle.

Era întuneric. Ne-am apropiat de ei, dându-ne drept persoane care ar dori să plece la Moscova fără bilet, dar şi să transporte vin. Aceştia ne-au privit suspect fără a se opri din lucru. Microbuzul, fără scaune în salon, era plin ochi cu saci în care erau sticle. Mirosea a vin. După minute de ezitare, am reuşit să facem o fotografie. În beznă, lumina de la aparat a scos afară câţiva însoţitori furioşi şi i-a enervat pe cei 4 care descărcau marfa. În câteva clipe ne-au înconjurat şi au început a ne hărţui. Pe un ton ameninţător, ne-au întrebat cine suntem şi de ce am fotografiat, ameninţându-ne că ne distrug telefoanele. După ce le-au verificat şi au văzut că în ele nu sunt fotografii cu ei în toiul acţiunii, s-au înmuiat şi ne-au cerut să fim atenţi pe viitor. După minute bune în care am vorbit cu ei, până la urmă au plecat, fără a mai da de aparatul foto cu pricina.

Am rămas în compania unui însoţitor de vagon. I-am spus că am fi interesaţi să mergem fără bilet la Moscova şi că avem şi mai multe sticle de vin. După un mic interogatoriu, acesta ne-a întrebat preţul pe care suntem dispuşi să-l plătim. Anterior, pentru a ne înţelege cu preţul, ne-a spus să ne apropiem de vagonul nr. 13. Dacă poliţia este interesată, numărul de înmatriculare al microbuzului este IL AO 797 şi practic în fiecare seară în jurul orei 18.00 este la datorie.

Fără mărturii, vinovatul nu-i

Anatol Şalaru, ministrul transporturilor, ne-a declarat că este la curent cu ilegalităţile care se comit în cadrul Căilor Ferate, însă afirmă că este nevoie de timp pentru ca situaţia să fie schimbată. Soluţia imediată pe care o vede ministerul este demiterea persoanelor implicate în cazuri de corupţie. Totodată, acesta ne-a declarat că i-a cerut lui Găgăuz să-l demită pe Gheorghe Moraru, însă Moraru, chiar în acea zi, şi-a luat concediu medical. „Chiar dacă îl demitem, el va fi restabilit în urma judecăţii, iar noi va trebui să-i plătim daune. Putem demite pe cineva doar dacă avem decizia unei instanţe de judecată. Din păcate, nici un însoţitor nu vrea să conlucreze cu justiţia pentru a depune mărturie, astfel că vinovaţii nu pot fi dovediţi”, opinează Şalaru. „Problema principală este justiţia, care este, poate, cea mai coruptă instituţie din stat. De la ea pornesc toate”, a completat vice-ministrul Gherasim. Multe se fac la Gară despre care nu se ştie, ci doar se speculează, inclusiv despre transportarea drogurilor, ne-a dat de înţeles Şalaru. Ministrul crede că o acţiune care poate salva Calea Ferată este reformarea: crearea a trei societăţi pe acţiuni.

Ministrul ne-a asigurat că o echipă a CCCEC-ului documentează activitatea CFM-ului. Anatol Şalaru face un apel către angajaţii Căilor Ferate, care cunosc şi doresc să vorbească despre acţiunile de corupţie din cadrul CFM, să se adreseze la el personal sau la angajaţii CCCEC. Acesta a promis că va asigura anonimatul şi securitatea persoanelor care vor ajuta la demascarea actelor de corupţie.

ZdG a aflat că, acum, la CFM, angajaţii sunt puşi să semneze o petiţie precum că Moraru nu este corupt. Sursele noastre ne-au declarat că acel document va ajunge la Procuratură în cel mai scurt timp.

Tatiana EŢCO, Victor MOŞNEAG

Acest articol de investigaţie a fost iniţiat ca urmare a adresărilor făcute 
la linia fierbinte anticorupţie, tel. 92-79-79. Linia fierbinte este lansată 
în cadrul proiectului «Sensibilizarea populaţiei despre fenomenul corupţiei», 
implementat de Centrul de Analiză şi Prevenire a Corupţiei 
cu sprijinul financiar al Ambasadei Britanice la Chişinău.

Trenul Corupţiei în Gara Chişinău (II)

Trenul corupţiei în Gara Chişinău