Principală  —  Investigatii  —  Ancheta   —   (Contract) Tranzacţii şi interese de…

(Contract) Tranzacţii şi interese de milioane la Aeroport

În aprilie 2014, „Aeroport Handling”, companie deţinută de stat, este privatizată contra sumei de 27,6 milioane de lei. Peste doi ani şi jumătate, o firmă creată cu câteva luni mai devreme cumpără 13% din SRL-ul care a devenit proprietar al succesoarei companiei statului cu peste 10 milioane de lei. Tranzacţia este oficializată de notara Olga Bondarciuc, care a fost anterior implicată în autentificarea mai multor documente care vizează afacerile lui Vlad Plahotniuc. Notara a figurat şi în raportul Kroll, devenind unul din acţionarii Unibank, după ce s-a împrumutat cu milioane de lei. Între timp, deşi compania „Avia Invest”, proprietara Aeroportului Internaţional Chişinău, a fost amendată cu 5,18 milioane de lei pentru că ar fi favorizat „Aeroport Handling” în detrimentul singurului său concurent, la un an şi jumătate de la aplicarea amenzii, banii încă nu au ajuns în bugetul statului, iar compania defavorizată susţine că tratamentul discriminatoriu continuă și astăzi, aceasta ajungând de la o cotă de piață de 35% la doar 3%.

Compania „Aeroport Handling” a fost fondată de stat în 2002, pentru deservirea la sol a aeronavelor care aterizau pe teritoriul Aeroportului Internaţional Chişinău (AIC). Ulterior, pachetul de acţiuni a fost atribuit Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor. Timp de peste un deceniu, această companie de stat a fost cel mai important operator cu activitate de deservire la sol a aeronavelor. În aprilie 2014, la scurt timp după concesionarea Aeroportului, statul vinde și această proprietate contra sumei de 27,6 milioane de lei, chiar dacă mai mulţi experţi considerau că preţul societăţii era, de fapt, mult mai mare.

Vânzare, la două luni, fără profit

Aeroport Handling a fost privatizată în aprilie 2014, dar vândută peste două luni unei firme din portofoliul lui Ilan Șor

Cumpărătorul companiei „Aeroport Handling” devine firma „Valan Internaţional Cargo Charter”. La doar două luni de la achiziţie, pe 29 mai 2014, compania însă hotărăşte să cedeze acţiunile, vânzându-le către „Air Clasica” SRL, firmă care face parte din imperiul controversatului primar de Orhei, Ilan Şor. Preţul tranzacţiei a fost practic similar cu cel cu care „Valan Internaţional Cargo Charter” a procurat „Aeroport Handling” de la stat, aproximativ 28 de milioane de lei. „Pot să vă spun doar că am vândut din raţiuni economice, după ce unele proiecte pe care le preconizam nu s-au realizat”, ne-a declarat Eugen Zagrebelnîi, şeful Departamentului comercial al companiei „Valan Internaţional Cargo Charter”, cea care practic nu a avut niciun profit după tranzacţia cu statul. „Air Clasica” era administrată în momentul semnării contractului de vânzare-cumpărare a „Aeroport Handling” de către Egor Ertagaev, iar fondator era compania din Marea Britanie „Wester Alliance LLP”, reprezentată în R. Moldova de către Teodor Duca, tot el administratorul companiei „Airklassika International”.

În aprilie 2015 SA „Aeroport Handling” s-a transformat în SRL. Înainte de asta, unic proprietar al companiei a devenit „Air Handling” SRL, agent economic fondat în 2014 de Întreprinderea cu Capital Străin „Air Clasica”. În iunie 2016, proprietar al „Air Handling” devine firma „Air Clasica” SRL. Este, de fapt, acelaşi SRL, doar că, în mai 2016, compania britanică „Wester Alliance LLP” este înlocuită în calitatea de fondator cu Egor Ertagaev, cel care este şi administratorul firmei, astfel capitalul social nu mai este unul străin, agentul economic schimbându-şi, practic, denumirea.

Tranzacţia din luna august de la notarul din GBC

Cea mai interesantă tranzacţie în care a fost implicat fostul bun al statului a avut loc însă recent. La 25 august 2016, „Air Clasica” a luat decizia de a vinde 13% din capitalul social al „Air Handling”, cea care deţine „Aeroport Handling”. Deşi firma avea un capital social de 27,95 milioane de lei, preţul cu care practic a fost achiziţionată de la stat „Aeroport Handling”, „Air Clasica” a vândut, conform informaţiilor din contractul de vânzare-cumpărare semnat la 25 august 2016, cele 13% contra sumei de 10,82 de milioane de lei, semn că şi preţul real al „Aeroport Handling” este de câteva ori mai mare decât cel cu care a fost privatizat de autorităţi în aprilie 2014. De fapt, în contractul de vânzare–cumpărare se specifică faptul că valoarea nominală a celor 13% este de 3,63 de milioane de lei. În urma tranzacţiei din august 2016, coproprietar al „Air Handling” şi partener al „Air Clasica” în această afacere devine firma „Fly Petrol”, fondată în mai 2016 de cetăţeanul american, născut însă în R. Moldova, Filipp Gurvits, cel care a şi semnat contractul cu Egor Ertagaev, reprezentantul „Air Clasica”. Deşi a fost implicată într-o tranzacţie de milioane, firma „Fly Petrol” are un capital social de doar 500 de lei (!).

Contractul de vânzare-cumpărare a 13% din „Air Handling” a fost semnat în clădirea Global Business Center (GBC) din bd. Dmitrie Cantemir 1/1, bloc care aparţine, prin intermediul firmei „Finpar Invest” preşedintelui Partidului Democrat din Moldova (PDM), Vladimir Plahotniuc, fiind şi oficiul de business al controversatului politician şi om de afaceri. Notara care a oficializat afacerea, Olga Bondarciuc, a autentificat anterior mai multe procuri şi documente care vizau afacerile lui Plahotniuc, precum şi procuri pe numele lui Andrian Candru, finul lui Plahotniuc, actualul preşedinte al Parlamentului, dar şi diverse contracte de vânzare-cumpărare dintre firme afiliate lui Plahotniuc. În 2013, Plahotniuc prezenta în Parlament un document autentificat de Bondarciuc prin care se menţiona că nu ar fi fost monitorizat de Interpol. Tot Olga Bondarciuc a figurat şi în raportul companiei Kroll, cea care investighează fraudele de miliarde din sistemul bancar.

În ultimii ani, Olga Bondarciuc a autentificat mai multe documente care vizează afacerile lui Vladimir Plahotniuc. Sursa documentelor: https://offshoreplaha.wordpress.com/

Notara, împreună cu alte 20 de persoane şi entităţi, în august 2012, a achiziţionat Unibank. Ea a cumpărat 4,58 la sută din acţiunile Unibank împrumutându-se cu 4,5 milioane de lei de la un oarecare Nicolae Cutroglo, iar cu alte 12 milioane de lei de la firma „Harrogate Consulting LLP” din Marea Britanie.

Filipp Gurvits

Gurvits despre avocatul cu acelaşi nume al lui Plahotniuc

Filipp Gurvits, fondatorul şi administratorul „Fly Petrol”, are 39 de ani, iar pe reţelele de socializare apare în mai multe fotografii împreună cu mama sa, în SUA, ţară al cărei paşaport îl deţine. În luna septembrie 2016, la scurt timp după ce a intrat în afacerea „Aeroport Handling”, Gurvits a apărut într-o ştire a postului de televiziune RTR Moldova, fiind prezentat în calitate de şef adjunct al întreprinderii „Servicii comunal-locative” Orhei, entitate fondată de Consiliul Local Orhei, condus de oamenii lui Ilan Şor. Astăzi însă, Gurvits nu mai activează la această întreprindere, ne-au informat foştii săi colegi de la primărie.

Solicitat de ZdG, Filipp Gurvits a declarat că a cumpărat cele 13% din capitalul social al „Air Handling” pentru el, nefiind un intermediar în această afacere. Acesta a admis că este rudă „nu foarte apropiată” cu Valentin Gurvits, avocat originar din Ucraina, dar care activează în SUA, cel care l-a reprezentat anterior pe Vladimir Plahotniuc. Totuşi, Filipp Gurvits susţine că nu-l cunoaşte pe Plahotniuc decât din ziare. Gurvits a catalogat faptul că tranzacţia a fost semnată şi autenficată în faţa notarului Olga Bondarciuc, care activează în incinta GBC, drept „o coincidenţă”. În final, acesta s-a interesat de unde deţinem aceste informaţii, întrebându-ne ce urmează să publicăm şi precizând că asocierea cu numele la care am făcut referire în discuţie nu i-ar face bine.

Valentin Gurvits și Olga Iaralova, soția lui Serghei Iaralov, unul din oamenii importanți din anturajul lui Vladimir Plahotniuc

Am solicitat, prin intermediul Serviciului de Presă al PDM, şi un comentariu de la preşedintele PDM privind eventuala sa implicare în această tranzacţie. „Domnul Vlad Plahotniuc nu cunoaşte nimic despre existenţa contractului la care vă referiţi”, ni s-a transmis de la PDM.

Amenda de 5 milioane pentru „Avia Invest” pentru favorizarea „Aeroport Handling”, suspendată de judecători

În septembrie 2015, „Aeroport Handling” şi „Avia Invest”, proprietara AIC, au fost obiectul unei investigaţii a Consiliului Concurenţei. Rezultatele au arătat că „Avia Invest”, controlată, la fel ca „Aeroport Handling”, de oamenii lui Ilan Şor, a defavorizat o altă companie care prestează servicii de deservire la sol a aeronavelor pe AIC, „MGH Ground Handling”. Consiliul i-a aplicat atunci companiei „Avia Invest” o amendă în valoare de 5,18 milioane de lei, care însă nu a fost plătită nici până astăzi, după un an şi jumătate.

„Avia Invest” a atacat în instanţă decizia Consiliului Concurenţei, dosarul fiind acum la Curtea de Apel Chişinău. Anterior, Curtea de Apel Chișinău a dispus suspendarea executării deciziei Consiliului până la emiterea unei hotărâri judecătoreşti definitive pe caz. Prima instanță, Judecătoria Chișinău a respins doleanța celor de la „Avia Invest”, care, în motivarea demersului lor de a se suspenda executarea deciziei Consiliului Concurenței au făcut referire la lucrările de modernizare a AIC, pe care compania trebuie să le efectueze conform contractului de concesionare a Aeroportului, precizând că achitarea amenzii ar pute în pericol mersul lucrărilor. În actul de control emis de Consiliul Concurenţei se face referire la o informaţie a Serviciului de Informaţii şi Securitate prin care se comunica despre faptul că, de fapt, „conducerea „Avia Invest” SRL, administrând „Aeroport Handling” SRL, prestatoare a aceloraşi servicii ca şi „MGH Ground Handling” SRL, intenţionează să o falimenteze şi să o excludă pe ultima de pe teritoriul AIC, ca şi companie concurentă. Totodată, Consiliul a administrat mai multe probe care ar demonstra faptul că AIC a favorizat compania „Aeroport Handling”.

Reprezentanţii „MGH Ground Handling” susţin că au fost trataţi discriminatoriu începând cu anul 2014, ulterior cei de la „Avia Invest” refuzând să semneze contracte de arendă a spaţiului pentru perioade mai mari de 30 de zile, iar în aceste condiţii, compania a pierdut mai mulţi clienţi importanţi. „MGH Ground Handling, care deţinea aproximativ 35% din cota de piaţă la începutul anului 2015, a ajuns să deţină o cotă de cca 3% din piaţa serviciilor de handling la sol. Piaţa a fost monopolizată efectiv de „Aeroport Handling” urmare a multiplelor măsuri anticoncurenţiale aplicate de „Avia Invest” pentru a favoriza concurentul nostru”, susţine Anatolie Bzovîi, administratorul „MGH Ground Handling”. „Lăsăm la latitudinea dvs. să daţi aprecieri eficienţei măsurilor autorităţilor la modul general şi ale Consiliului Concurenţei în particular în cazul „MGH-Avia Invest-Aeroport Handling”, zice acesta, precizând că în decembrie 2015, Consiliul Concurenţei a iniţiat o altă investigaţie, ca urmare a unei plângeri depuse de firma pe care o reprezintă, dar că aşa şi nu s-a schimbat comportamentul companiilor vizate.