Principală  —  Investigatii  —  Ancheta   —   Simbolurile comuniste, interzise doar pe…

Simbolurile comuniste, interzise doar pe hârtie

Din 1 octombrie, în R. Moldova urmau să fie interzise simbolurile regimului totalitar comunist. Cel mai aşteptat moment era schimbarea secerii şi ciocanului de pe sigla Partidului Comuniştilor din R. Moldova (PCRM). Cu puţine excepţii însă, schimbările aşteptate au rămas doar pe hârtie, pentru că legea s-a dovedit nefuncţională, din cauza unei erori a deputaţilor din cadrul AIE.

Joi, 12 iulie, 53 de deputaţi ai AIE votau în Parlament condamnarea regimului totalitar comunist şi, respectiv, scoatea în afara legii a secerii şi ciocanului, simbolurile ideologiei comuniste. Legea urma să intre în vigoare din 1 octombrie, dată până la care urmau să fie puse la punct toate mecanismele de implementare a ei.

„Nu are cine să depisteze aceste încălcări”

În toată această perioadă, comuniştii nu dădeau semne că ar purcede la careva schimbări. Mai întâi, liderul PCRM, Vladimir Voronin, ironiza încercările AIE de a lupta cu partidul de opoziţie, precizând că „comuniştii sunt gata să ajungă la închisoare pentru simboluri”. Luni, 1 octombrie, Sergiu Sârbu, deputat PCRM, ironiza şi el pe seama membrilor AIE pe o reţea de socializare: „A intrat în vigoare Legea de interzicere a utilizarii secerii şi ciocanului! Numai că guvernarea a uitat să stabileasca concret şi procedura de constatare şi aplicare a interdicţiei şi sancţiunii. AIE nici a interzice nu poate ca lumea”, se amuza deputatul.

Faptul este recunoscut şi de către unii deputaţi ai AIE. „Pur şi simplu, atunci când a fost iniţiativa de a interzice simbolurile comuniste, cei din PL au scăpat ceva din vedere. Chiar dacă legea prevede aplicarea unor sancţiuni, până astăzi, încă nu s-au făcut modificări în Codul Contravenţional şi nu are cine să depisteze aceste încălcări, intentând procese verbale”, explică nefuncţionarea legii Tudor Deliu, secretarul Comisiei Juridice, Numiri şi Imunităţi din Parlamentul R. Moldova.

„După informaţia pe care o deţin eu, PL, poate chiar în şedinţele de săptămâna asta, va veni cu un alt proiect, pentru a repara greşeala pe care a făcut-o atunci. Noi atunci am spus că se interzice, dar cum, de cine se constată, cine perfectează procesele-verbale nu este clar până în ziua de azi. Agentul constatator ar trebui să se ocupe de scoaterea de pe clădirile statului a simbolurilor comuniste, doar că el, până acum, nu a fost identificat. Fie că va fi poliţia sau alt organ, vom vedea. Atunci, cei din PL s-au pornit în grabă, dar acum au revenit. Era sfârşit de sesiune şi asemenea greşeli puteau să se întâmple”, mai spune deputatul.

Greşeală sau neprofesionalism?

„Această lege a fost adoptată în mare grabă şi cu grave încălcări de procedură”, susţine deputatul PCRM Sergiu Sârbu. „Într-o asemenea grabă de a interzice, sigur că s-au făcut greşeli enorme. Peste noapte au introdus sancţiunea în Codul Contravenţional, dar nu i-a dus capul să mai introducă şi prevederi care să spună ce organ va fi responsabil de constatarea şi aplicarea sancţiunii. Şi asta este. Nu cred că e o greşeală copilărească, ci mai degrabă este vorba despre neprofesionalism şi incompetenţă. Asta demonstrează, de fapt, că a fost o decizie pur politică, care nu a fost chibzuită din timp. S-au grăbit şi au scăpat din vedere anumite lucruri”, afirmă acesta.

„Acum, în Parlament, a fost depusă o iniţiativă privind amendarea Codului Contravenţional, ce ţine de stabilirea instituţiei care depista aceste contravenţii”, spune Valeriu Munteanu, deputat PL, unul dintre iniţiatorii legii. „Sper că, în câteva săptămâni, va intra deja în vigoare şi va stabili că poliţia este responsabilă de depistarea acestor infracţiuni. Acţiunile politice ale PCRM, care nu se supune legii, nu vor duce la altceva decât la radierea lor din registrul partidelor politice. Este un fapt grav. Asta se poate întâmpla dacă ei nu se vor subordona acestei legi. Cred că sunt ultimele zvâcniri pe acest domeniu. E, dacă vreţi, o demonstraţie în faţa propiilor alegători că ei apără cu orice preţ reduta lor, moştenită de la Troţki şi Stalin”, crede deputatul liberal.

Întrebat de ce modificările la Codul Contravenţional nu au fost făcute mai înainte, în aşa fel încât legea să fie funcţională din 1 octombrie, Munteanu a precizat că pe acest segment se lucrează pe mai multe fronturi şi este sigur că, într-un final, lucrurile vor avea o finalitate, pentru că „fiecare ţară a mers până acolo până unde a crezut de cuviinţă”.

Mai optimist în declaraţii a fost Adrian Candu, deputat PD. „Să avem răbdare. Legea abia luni a intrat în vigoare. Sunt sigur că, la un moment dat, instituţiile statului vor lua măsurile necesare. Dacă nu, atunci vom face modificări în lege pentru ca lucrurile să meargă. Nu ştiu dacă PCRM are şanse la CEDO. Depinde. Mi-e greu să asociez interzicerea simbolurilor cu vreun articol din Convenţie. Poate doar cu cel care se referă la libertatea de exprimare, dacă, cumva, simbolica e considerată drept de exprimare”, a mai spus Candu.

„Comuniştii au 99% şanse la CEDO”

Şi totuşi, la CEDO există precedente. Unele au fost invocate chiar de liderul PCRM, Vladimir Voronin. Nu cu mult timp în urmă, Curtea Europeană a Drepturilor Omului a emis o decizie prin care este despăgubit un cetăţean ungur care a fost amendat pentru că a arborat simboluri comuniste la o manifestaţie publică, Ungaria fiind acum silită să îşi modifice legislaţia care condamnă folosirea simbolurilor comuniste. Şansele comuniştilor sunt alimentate şi de declaraţia lui Vitalie Nagacevschi, avocat cu o mare experienţă la CEDO.

„Comuniştii au 99% şanse de a câştiga dosarul la CEDO. R. Moldova va fi obligată să se conformeze deciziei CEDO, adică să-şi anuleze legea prin care sunt interzise simbolurile comuniste. De ce? Din cauză că motivarea anulării acestor simboluri a fost făcută aşa cum a fost făcută. Peste tot se vorbeşte de o motivare absolut politică, care este justificată prin încercarea de a distruge Partidul Comuniştilor, dar nu prin necesitatea de a lupta cu regimul comunist totalitar. Cam la toţi li s-a creat impresia că aceste simboluri au fost interzise pentru a lupta cu PCRM. Ăsta cred că de fapt este şi scopul real al acestei legi”, menţionează Nagacevschi.

„Poate deputaţii de la noi s-au gândit că la CEDO legea ar putea să nu meargă, dar, în acest caz, o hotărâre a CEDO poate veni peste 5-6 ani. Ce va fi cu PCRM până atunci? Nu se ştie unde va mai fi şi dacă va mai fi. Dacă va fi, el va fi atât de slăbit, încât nu va conta, pentru că nu va reprezenta niciun pericol. R. Moldova va fi atunci obligată să plătească vreo 10 mii de euro. Merită să plăteşti pentru asta 10 mii de euro? Eu cred că da”, afirmă fostul deputat. „Acum, eu nu văd o reacţie a CEDO sau a Consiliului Europei. Când a fost suspendat PPCD, s-a pornit un tămbălău în toată Europa. S-au declanşat anchete. La CEDO cererea a fost primită spre examinare în ordine de urgenţă. Nu văd reacţii asemănătoare după interzicerea simbolurilor comuniste. Asta mă face să cred că, deşi comunştii au dreptate, această dreptate le va fi stabilită peste 5, 7 sau 10 ani, când nu se ştie ce va fi cu PCRM”, mai spune Vitalie Nagacevschi.

„Nu ştiu când Curtea Constituţională (CC) se va pronunţa. Noi avem şanse destul de mari la CEDO. Există precedente. Cu părere de rău, acolo o decizie ar putea fi tărăgănată, dar noi vom cere urgentarea procesului”, spune juristul PCRM, Sergiu Sârbu.

„Este o inepţie (absurditate – n.r.) juridică totală să spui că PCRM are şanse la CEDO. Comunştii merg mai întâi la CC, unde sunt practic sigur că nu vor avea dreptate”, crede, de partea cealaltă, liberalul Valeriu Munteanu.