Sfârşit de epocă sau de ce Găgăuz a plecat de la conducerea CFM

257-trenMiron Găgăuz, fostul şef al Întreprinderii de Stat “Calea Ferată din Moldova” (CFM), riscă o amendă în valoare de 6—16 mii lei sau închisoare de la 2 la 6 ani, în ambele cazuri cu privarea de dreptul de a ocupa anumite funcţii sau de a exercita o anumită activitate pe un termen de până la 5 ani. Toate astea după ce Procuratura Generală (PG), în urma unui control, a stabilit faptul că administratorul ÎS “Calea Ferată din Moldova” a prejudiciat interesele publice cu 31 milioane lei.

Deşi a plecat din funcţia de director al CFM, Miron Găgăuz va continua să lucreze în cadrul acestei instituţii. Totuşi, din cea mai înaltă funcţie pe care o ocupa la întreprindere, acesta a fost retrogradat până la cea de inginer feroviar, meseria de bază a fostului director. Astfel, după revenirea din concediu, Miron Găgăuz va lucra în calitate de inginer pentru organizarea/dirijarea traficului trenurilor.

Candidaţii (ne)oficiali la funcţia de şef al CFM

Până va fi numit un alt director, această funcţie va fi ocupată provizoriu de către vicedirectorul CFM, Vladimir Bogoev. Ministrul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor, Anatol Şalaru, a declarat pentru ZdG că “la funcţia de director al CFM există mai multe candidaturi”, dar că numele lui va fi anunţat mai târziu, “pentru că este nevoie de o întreagă procedură”. Deşi Şalaru a refuzat să ne prezinte lista candidaţilor, ZdG a aflat că printre posibilii înlocuitori ai lui Miron Găgăuz se află Ion Armaş, un fost angajat al CFM, Boris Gherasim, actualul viceministru al Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor, dar şi Gheorghe Ţurcanu, fostul şef al Direcţiei transport feroviar de la deja inexistentul Minister al Transporturilor şi Telecomunicaţiilor.

În situaţia actuală, Miron Găgăuz a ajuns în urma publicării mai multor articole de presă, dar şi în urma unor controale efectuate de Procuratura Generală (PG). Sursele noastre din cadul CFM ne-au declarat că Miron Găgăuz nu a putut rezista dezvăluirilor ZdG vizavi de activitatea unor funcţionari din cadrul înteprinderii pe care o conducea şi a decis să plece, înainte de a fi deconspirate şi alte ilegalităţi. Un alt motiv, la fel de important, a fost discuţia dintre Găgăuz şi ministrul Şalaru, care practic l-a obligat să-şi prezinte demisia, în caz contrar ar fi fost dat afară, lucru care i-ar fi periclitat şi mai mult imaginea. Decisiv pentru soarta lui Găgăuz pare-se că a fost însă controlul PG, în care procurorii acestei instituţii au verificat legalitatea gestionării unor bunuri din patrimoniul CFM din ultimii ani.

A prejudiciat statul cu 31 milioane de lei?

În urma controlului, oamenii legii au stabilit că, pe parcursul anilor 2005—2008, CFM, în persoana administratorului Miron Găgăuz, a semnat, contra sumei de 55 milioane lei, 4 contracte de transmitere în chirie a circa 500 de vagoane mărfare întreprinderii mixte “Intertranscord” S.R.L. , cu dreptul exploatării acestora pe teritoriul statelor CSI.

Această întreprindere, care are un capital social de numai 5400 lei şi este fondată de către Vladimir Kiko, locuitor al or. Tiraspol, şi compania “Terboch Limited”, înregistrată în zona of-shore din Cipru, a transmis vagoanele în subchirie unor companii din Rusia, obţinând din această tranzacţie un venit de 75 milioane lei. Mai mult, fiind exportator de servicii în loc de CFM, acest agent economic a beneficiat de restituirea TVA din bugetul de stat al R. Moldova în mărime de aproximativ 11 milioane lei.

Ca rezultat, prin transmiterea în chirie ÎM “Intertranscord” S.R.L a circa 500 de vagoane, administratorul ÎS “Calea Ferată din Moldova”, Miron Găgăuz, a prejudiciat interesele publice cu 31 milioane lei. Procurorii menţionează că Legea cu privire la întreprinderea de stat prevede că una dintre atribuţiile de bază ale administratorului întreprinderii este asigurarea folosirii eficiente a bunurilor primite în gestiune operativă. Pe faptele menţionate, Procuratura Generală a pornit urmărirea penală în temeiul art.329 alin.2 lit. b, Cod Penal, “neglijenţă în serviciu”, iar cauza penală a fost expediată Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei (CCCEC) pentru exercitarea urmăririi penale.

Riscă o amendă de 1000 de euro sau… închisoare

Conform acestui articol, Miron Găgăuz riscă o amendă în mărime de la 300 la 800 unităţi convenţionale, adică de la 6 la 16 mii lei, sau închisoare de la 2 la 6 ani, în ambele cazuri cu privarea de dreptul de a ocupa anumite funcţii sau de a exercita o anumită activitate pe un termen de până la 5 ani.

Am contactat firma “Intertranscord” S.R.L şi am solicitat să discutăm cu directorul întreprinderii. Bărbatul care ne-a răspuns la numărul de telefon 664118, şi care a refuzat să se prezinte, ne-a spus că el este director, dar că nu doreşte să facă declaraţii pe marginea acestui subiect, menţionând că este treaba instanţelor de judecată să se pronunţe asupra legalităţii sau ilegalităţii tranzacţiei dintre “Intertranscord” S.R.L şi CFM.

Miron Găgăuz a declarat pentru ZdG că se consideră nevinovat, doar că la moment nu doreşte să comenteze. “Eu am lucrat în conformitate cu legea”, a menţionat fostul director al CFM. Găgăuz a precizat că şi-ar dori să lucreze şi mai departe în cadrul CFM, pentru că şi-a dedicat aproape întreaga viaţă acestei instituţii, însă totul depinde de noua conducere. „Dacă ei mă vor dori, eu voi accepta cu plăcere”, a conchis Miron Găgăuz.

Victor MOŞNEAG

Preluarea textelor de pe pagina www.zdg.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.zdg.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Comentariile Dvs. la articolele de pe www.zdg.md sunt apreciate, dacă sunt exprimate într-un limbaj decent. Ne rezervăm dreptul să nu publicăm sau să ștergem mesajele care aduc ofense și injurii celorlalți vizitatori, care incită la ură de rasă, religie și sex.

4 comentarii

  1. skoda

    ну и где правда?украсть 31 мил.леев и заплатить штраф 16тыс.так чиновники все будут воровать и боготеть,остоваться безнаказаными,а народ будет и дальше на них пахать.гр.либералы дом.гимпу вы обещали навести порядок и что вместо гагауза назначаете цуркану который в свое время обворовал ж\д не меньше гагауза.позор правительству позор

  2. stamat

    si mai mult ca sigur ca va plati o amenda de 1000 euro. O mana spala pe alta… din pacate. Doar vorbe, si nimic mai mult. Pana nu demult totzi erau comunisti coruptzi, dar acum totzi se fac democratzi coruptzi. Deja nu mai cred nici in AIE, nici in filat.

  3. mos

    EU IMI DORESC FOARTE MULT PUNEREA MAI MULTOR TRENURI SPRE ROMANIA , DEOARECE IN PREZENT LEGATURA FEROVIARA DINTRE REPUBLICA MOLDOVA SI ROMANIA ESTE LA NIVEL FOARTE SCAZUT , SUNT FOARTE PROASTE , CELE DOUA TARI FIIND APROAPE IZOLATE FEROVIAR.

    INTRE ROMANIA SI UNGARIA SUNT 20 DE PERECHI DE TRENURI, INTRE R. MOLDOVA SI UCRAINA SUNT 5 PERECHI DE TRENURI.

    INTRE REPUBLICA MOLDOVA SI ROMANIA ESTE DOAR UN SINGUR TREN CARE CIRCULA ODATA LA 2 ZILE SI FACE 13 ORE, FOARTE MULT , AVAND IN VEDERE CA SE POT FACE INTRE CHISINAU SI BUCURESTI 8-10 ORE.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *