Operaţiunea “Clona”, condusă din Ucraina

Două persoane, cetăţeni ai Ucrainei, sunt suspectate de organizarea şi editarea ziarelor false, “ZdC” şi “Timpul de Chişinău”. Cel care a comandat această campanie denigratoare este un candidat electoral, care are susţinători în afara R. Moldova. Poliţia cunoaşte numele acestuia şi urmează să depună o sesizare la Comisia Electorală Centrală. Cu toate acestea, Judecătoria Centru i-a eliberat pe cei doi ucraineni din arest preventiv. Unul dintre candidaţii electorali a declarat că PCRM ar fi în spatele acestei campanii.

“Societatea trebuie să cunoască ceea ce se întâmplă în toiul campaniei electorale. Deţinem destule probe că ceea ce se întâmplă în ultimul timp –  ziare false, discuţii aprinse, panouri misterioase – face parte dintr-un program bine pus la punct”, a declarat Gheorghe Malic, şeful Departamentului de Urmărire Penală din cadrul MAI. Poliţia a intrat în posesia unor documente în care sunt indicate clar sarcinile acestei campanii şi persoana care urmează a fi promovată. În primul rând, se dorea distrugerea imaginii lui Dorin Chirtoacă, candidatul PL la Primăria Chişinău.

50 de mii de clone

Începând cu 22 aprilie 2011, persoane necunoscute, exercitând arbitrar dreptul acordat de art. 5 al Legii Presei, au editat şi au răspândit în Chişinău, fără a le înregistra în ordinea stabilită, circa 50 mii de exemplare ale pretinsei publicaţii periodice “Ziarul de Chişinău”, făcând uz de machetele, rubricile şi sloganul săptămânalului “Ziarul de Gardă”.

Redacţia Ziarului de Gardă (ZdG) a sesizat organul de urmărire penală al MAI, atenţionând că ziarele distribuite ilegal conţin logoul, corpul de literă, numele de rubrici ale ZdG. Peste puţin timp, un nou ziar a fost falsificat şi distribuit – Timpul de Chişinău. În legătură cu aceste cazuri, MAI a desfăşurat mai multe operaţiuni investigative şi a deconspirat persoanele care organizau falsificarea ziarelor.

Ucraineni angajaţi în electorala de la Chişinău

Potrivit poliţiei, cele două persoane reţinute sunt originare din Ucraina, specialişti în campanii de PR şi comunicare. De altfel, în timpul percheziţiilor au fost găsite mostre ale unor ziare în limba ucraineană. “Campania a fost una bine gândită, finanţată şi pusă la punct în scopul manipulării opiniei publice şi al denaturării accentelor electorale”, a declarat Chiril Moţpan, şeful Serviciului de Presă al MAI.

Comanditarul campaniei este un concurent electoral. Potrivit MAI, acesta a comandat un PR înainte de începerea campaniei electorale, dar nu s-a referit la ţinte şi metode. Ideea de a falsifica ziare aparţine grupului de specialişti, în frunte cu doi cetăţeni ucraineni.

Responsabili de la MAI mai spun că, potrivit planului de care au făcut rost în timpul percheziţiilor, în fiecare săptămână urma să apară câte o clonă de ziar. A mai fost identificat un fals editorial, semnat, chipurile, de Alina Radu, directoarea ZdG, care urma să fie publicat. În text erau expuse motivele din care ziarul fals a fost numit “ZdC”, făcându-se referire la un partid politic.

Investiţii de mii de dolari în ziarele false

Devizul de cheltuieli al grupului de falsificatori indica suma de 25 de mii USD pentru o lună. Astfel, şeful grupului de lucru din R. Moldova era remunerat cu 3000 USD, iar cel de la Kiev – cu 4000 USD.

Deşi au fost reţinute doar două persoane, responsabilii de la MAI susţin că în operaţiuni au fost implicate cel puţin 10 persoane. “Traducători, machetatori, caricaturişti – toţi sunt implicaţi. S-a efectuat şi un sondaj sociologic, pentru a afla poziţia fiecărui candidat electoral în rândul alegătorilor”, a menţionat Malic, şeful DUP.

Klimenko şi Onişcenko, în ziare false

Următoarele ziare pregătite erau scrise în limba rusă şi-i aveau în vizor pe Oleg Onişcenko şi pe Valeri Klimenko. Potrivit programului, cel mai mare inamic al Chişinăului este Dorin Chirtoacă, obiectivul principal fiind distrugerea imaginii fostului primar, provocarea de dispute şi intrigi între candidatul PL şi fostul candidat PLDM, dar şi între Chirtoacă şi autorităţile publice centrale, pentru a prezenta alegătorilor “haosul” de la guvernare.

În documentele descoperite în urma percheziţiei erau indicate obiectivele şi strategia, dar şi numele candidatului electoral pentru care se face campania. Dat fiind faptul că ancheta continuă, numele candidatului nu este făcut public. Gheorghe Malic a precizat că urmează să depună o sesizare la CEC vizavi de candidaţii electorali implicaţi.

PCRM în spatele ziarelor false

Valentina Buliga, candidată PDM la Primăria Chişinău, a afirmat, în cadrul unei conferinţe de presă, că echipa de PR negru a PCRM ar sta în umbra acestor scheme. “La staful PDM au ajuns unele semnale care par să se confirme – ziarele false şi alte materiale de PR negru sunt fabricate la tipografii din stânga Nistrului. Nu ştim, dar premierul a precizat că în spatele lui Dodon stă cineva din afară”, a explicat Buliga.

Totodată, Gheorghe Malic s-a referit şi la panourile publicitare din Chişinău, comandate şi achitate de aceleaşi persoane ca şi în cazul ziarelor false. Până la urmă, acestea au fost folosite de alt concurent. Potrivit lui Malic, chiar dacă acesta şi-a dat seama că a fost folosit în alte scopuri, o parte din responsabilitate, oricum, îi revine şi lui.

Deşi reprezentanţii PPCD au recunoscut că aceste panouri le aparţin, ei au declarat că nu au nimic în comun cu apariţia ziarelor anonime care au ţintit denigrarea unor concurenţi electorali. “Bine aţi venit la Chişinău, oraşul drumurilor sparte”, este textul panourilor care fac parte, potrivit MAI, din aceeaşi campanie denigratoare.

Falsificatorii eliberaţi

La 16 mai, Judecătoria Centru i-a eliberat din arest preventiv pe cei doi cetăţeni ucraineni. Instanţa şi-ar fi motivat decizia prin faptul că aceştia ar fi fost prezentaţi instanţei de judecată cu întârziere, fiind depăşit termenul de 72 de ore, prescris de lege. “În procesul-verbal de reţinere era indicată ora 20.00, deci la 18.00, când a fost pronunţată hotărârea, nu putea fi vorba de o depăşire a termenului de reţinere în arest preventiv”, au conchis membrii grupului de anchetă.

După eliberarea celor doi, nimeni nu a putut confirma dacă ei se mai află sau nu în R. Moldova.

Între “de jure” şi “de facto”

Preşedintele Judecătoriei Centru, Ion Ţurcanu, este cel care, pe 16 mai, a pronunţat decizia de eliberare din arest a celor doi cetăţeni ucraineni, reţinuţi în dosarul «clonării» publicaţiilor Ziarul de Gardă şi Timpul de Dimineaţă. Solicitat de ZdG, Ion Ţurcanu a explicat că a luat această decizie deoarece “reţinerea nu se consideră din momentul fixat în procesul-verbal, în acest caz ora 20.00, ci din momentul în care persoanele respective, de facto, au intrat în custodia organelor de drept (ora 15.00)”.

Procurorul Viorel Morari susţine că procurorii au acţionat legal. “Există reţinere “de jure” şi “de facto”. Cei doi, “de facto”, au fost reţinuţi la 15.00, reiese că, până la acea oră, pe 16 mai, ar fi trebuit examinat mandatul de arest. MAI ne-a anunţat cu întârziere. Poate zilele de odihnă sunt de vină…”.

MAI: Decizia judecătoriei ne-a surprins

Măsura preventivă de nepărăsire a localităţii pentru persoanele bănuite de comiterea infracţiunii nu este adecvată circumstanţelor cauzei şi nu contribuie la atingerea scopului, adică la aflarea adevărului, afirmă Chiril Moţpan, şeful Serviciului de Presă al MAI. “Persoanele, fiind în libertate, au posibilitatea să influenţeze martorii, să distrugă probele, ar putea să se întâlnească cu comanditarii, ca să coordoneze acţiunile de mai departe”, a explicat Moţpan. “MAI continuă să investigheze acest caz. Până acum nu a existat nicio informaţie că aceste persoane ar fi părăsit teritoriul R. Moldova”, precizează MAI.


Preluarea textelor de pe pagina www.zdg.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.zdg.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Comentariile Dvs. la articolele de pe www.zdg.md sunt apreciate, dacă sunt exprimate într-un limbaj decent. Ne rezervăm dreptul să nu publicăm sau să ștergem mesajele care aduc ofense și injurii celorlalți vizitatori, care incită la ură de rasă, religie și sex.

6 comentarii

  1. Elena

    Paranoia nu altceva!Pentru voi,cei de la putere,orice agitatie din partea opozitiei inseamna “denigrarea unor concurenti electorali”(a se citi Dorinel Chirtoaca,a carui nume este f o a r t e ! asemanator cu a primarului actual).Doar asa pot interpreta cele scrise aici.Ati facut si continuati sa faceti din PPCD “tapul ispasitor” fara pic de obraz si rusine puntru manipularea cu care operati a dezinforma cititorii,inclusiv electorii,in deosebi,din partea unora,care se pretind a fi intelectuali.Vai de tara R.Moldova in ce stare ati adus-o,voi “democratilor-lupi” imbracati in blani de oi,inclusiv unii jurnalisti,care au “muscat nada” propagandistica.

  2. Siberiacul

    P/u Elena – de la un fost susţinător al Frontului Popular şi peurmă al PPCD
    1. În articol nimica nu se spune de acuzaşii asupra PPCD.
    2. Mie îmi pare foarte rău că PPCD acuma este în opoziţie, împreună cu PCRM. De ce PPCD în 2005 – 2009 nu era în opoziţie la atacurile politice al PCRM asupra României?
    3. De ce PPCD în aceste alegeri este din aceiaş parte a baricadei politce împreună cu PCRM!? Mie chiar îmi pare rău de aceasta
    4. Starea în care se află R.Moldova este rezultatul că 20 ani este condusă de neocomuniştii (Sangheli, Lucinschii), comuniştii lui Voronin, precum şi “comsomoliştii” educaţi de Lucinschii şi Voronin
    5. Starea în care se află R.Moldova este rezultatul că 20 ani partidele declarate anticomuniste şi proromâne, inconştient sau conştient – fiind ghidate dintr-un centru, se ponegresc una pe alta. Cu părere de rău.
    6. De ce dacă partidele declarate anticomuniste, proromâne, proeuropene dacă nu se pot uni – de ce măcar să nu se ponegrească!?
    Cît de frumos a răspuns V.Alexandri comparînd talentul lui cu a lui M.Eminescu!!!
    7. Sănătate şi cele bune!

  3. Cornel

    P/u Siberiac
    Habar n-ai ca Rosca l-a tinut inca 4 ani ca presedinte pe Voronin,trecand de partea lui in 2005 si ca recompensa Voronin i-a dat treuca de ministru in guvernul sau.Apoi Rosca a avut toata libertatea sa fure ca in codru.

    Voronin ar fi avut ce merita,daca nu l-ar fi sustinut Rosca,ppcd.Acum e tarziu.Pentru 3 lei Rosca ar vinde-o si pe muma-sa.

  4. Mos Gheorghe

    Fă Ileană fă! Da ce te ţii aşa morţiş de ppcd=pcrm? Oare eşti şi mătăluţă cu acelaş dosar în kgb=fsb ca şi roşcatul vostru? Când sai cu “comentariile” de ileana-ţiganca în apărarea ppcd pari o paria, pentrucă o lume întreagă deja ştie cine a mai rămas în partitura voastră, Ruşine să-ţi fie şi ar fi logic să nu-ţi mai arăţi mintea drogată. Oare ce mai face Kubreacov al vostru, că deloc nu se aude- ideologul scârnăviei în Mitropolia Basarabiri?!

  5. Aborigen

    Interesant, este în Moldova vre-o închisoare pentru procurori şi judecători? Dacă este, atunci cred că prea multe celule din ea sunt libere…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *