Principală  —  Investigatii  —  Ancheta   —   O sută de lei despre…

O sută de lei despre imaginea ministerului

Cel puţin 100 de lei este taxa neoficială plătită pentru testarea tehnică a unui automobil. Pentru a deţine acte în regulă, încă pentru un an, şoferul este determinat să scoată din buzunar anumite sume chiar dacăîl conduce nu are defecţiuni tehnice. Elementele acestei infracţiuni au ajuns şi «la urechile» Ministerului Transporturilor şi Gospodăriei Drumurilor. Conformaţi «pe hârtie» standardelor europene, reprezentanţii ministerului par a fi îngrijoraţi mai întâi de toate de imaginea instituţiei.

Fiecare autovehicul, din cele peste 500 mii de unităţi de transport din R. Moldova, este supus, o dată în an, unei testări tehnice în una din cele 33 staţii de testare, toate private. Acestea sunt autorizate de către Ministerul Transporturilor şi Gospodăriei Drumurilor să elibereze acte care atestă starea tehnică a maşinilor şi remorcilor.

Obligatoriu ca în UE

Potrivit regulamentului oficial, în scopul asigurării securităţii circulaţiei rutiere la trafic nu ar trebui admise vehiculele care nu corespund tuturor rigorilor tehnice. Ba mai mult, ministrul Ursu declara la o recentă conferinţă de presă despre respectarea angajamentelor R. Moldova privind reducerea accidentelor rutiere şi că au fost implementate tehnologii noi pentru sporirea securităţii circulaţiei rutiere şi pentru asigurarea circulaţiei ecologice în transporturi. Tot Vasile Ursu a menţionat că supunerea testării tehnice obligatorii a tuturor autovehiculelor şi remorcilor acestora este inclusă în Programul Naţional de Implementare a Planului de acţiuni Republica Moldova – Uniunea Europeană pe anii 2005-2006, „care a fost apreciată de experţii europeni pozitiv”.

Astfel, motociclete trebuie supuse unei testări tehnice o dată la 12 luni, la fel ca şi autoturismele, utilizate în scopuri personale sau de serviciu, autocamioane cu destinaţie generală şi remorcile. O dată la jumătate de an testarea tehnică trebuie trecută de autoturisme-taximetre, autoturisme şi autocamioanele, destinate în scopuri de instruire a conducătorilor, microbuse, autocare şi autobuse.

Ministrul Vasile Ursu a declarat în repetate rânduri că testarea respectivă se efectuează în corespundere cu standardele europene. Potrivit lui, starea tehnică a autovehiculelor ar trebui să corespundă celor 70 de indici tehnici.

S-ar părea că toate automobilele care circulă pe străzile din R. Moldova corespund celor mai înalte standarde. Mai mulţi şoferi ne-au declarat că, în realitate, situaţia e alta. «La momentul testării tehnice, reprezentanţii acestor staţii solicită anumite taxe ilegale de la conducătorii auto pentru eliberarea documentelor ce atestă starea tehnică a autoturismului», spun şoferii. Potrivit lor, sumele percepute ilegal sunt solicitate chiar dacă starea tehnică a autoturismului e bună, iar taxele oficiale obligatorii sunt achitate.

Acte în regulă la preţ de o sută de lei

«Am mers la centrul de testare tehnică de pe str. Calea Ieşilor», ne spune Anatol C. din Chişinău care, din cele nouă staţii de testare tehnică din capitală, a ales-o pe cea de pe Calea Ieşilor. Acolo, proprietarul unui autoturism de marca Niva, produs în 1986, s-a văzut obligat, pe lângă taxele oficiale, să mai scoată din buzunar, din salariul său de 1 200 lei, exact 100 de lei. Anatol C. s-a conformat pretenţiilor reprezentanţilor acestui centru chiar dacă autoturismul său, spune el, se află într-o stare tehnică bună. Altfel, şoferul ar fi trebuit să renunţe nu doar la maşină, ci şi la serviciul său, la care are mare nevoie de automobil.

Şi Constantin T. de la Criuleni a obţinut actele care atestă starea tehnică bună a automobilului său contra sumei de 100 de lei, dar fără a mai prezenta autoturismul specialiştilor de la centrul de testare tehnică din Criuleni.

Chiar dacă ministrul Ursu declară că testarea tehnică are loc în conformitate cu cele mai înalte standarde, se pare că situaţia e cu totul alta. Nici Ion P. din Chişinău, dar nici apropiaţii acestuia nu şi-au prezentat automobilul la staţiile de testare tehnică. Toate problemele sunt soluţionate cu ajutorul unui intermediar, căruia îi prezinţi actele de proprietar al autoturismului. «În schimbul câtorva sute de lei», spune Ion P, conduci cu acte în reglă şi fără prea mare bătaie de cap încă un an.

Taxa pentru testarea tehnică la «Linii autotest», singurul centru pentru astfel de testări din r. Criuleni şi Dubăsari, în dependenţă de capacitatea autovehiculului, ar putea varia între câteva sute şi câteva mii de lei. După ce ne-au oferit informaţii referitoare la preţuri, reprezentanţii acestui centru au infirmat orice posibilitate de a obţine acte în lipsa automobilului. Aceeaşi informaţie au infirmat-o şi câteva centre din Chişinău.

Nimic stabilit «la faţa locului»

Pentru a verifica semnalele de corupţie, reprezentanţii Ministerului Transporturilor şi Gospodăriei Drumurilor, căruia îi sunt atribuite funcţiile de autorizare, monitorizare şi control a staţiilor de testare tehnică obligatorie, s-au deplasat «la faţa locului», pe str. Calea Ieşilor, 14. Acolo, funcţionarii acestui minister au asistat la procesul tehnologic de efectuare a testării tehnice a autovehiculelor. A fost convocată chiar şi o şedinţă a angajaţilor staţiei de testare la care s-a vorbit despre cazurile de corupţie din cadrul staţiilor de testare tehnică. Potrivit viceministrului Pavel Untură, colectivul staţiei afirmă că astfel de cazuri «de solicitare a sumelor de bani suplimentar taxelor legale nu a avut loc».

«Tot personalul staţiei de testare a fost prevenit despre neadmiterea unor astfel de acţiuni care ar denatura imaginea angajaţilor de la staţiile de testare tehnică, precum şi a ministerului ca organ competent în acest domeniu», mai afirmă viceministrul Untură.

Nici Direcţia Investigare a Fraudelor nu a stabilit vreo încălcare din partea staţiei de testare tehnică de pe str. Calea Ieşilor, 14. Tudor Nicorici, şeful direcţiei, spune că au fost desfăşurate un şir de măsuri referitor investigativ operative pentru stabilirea unor acte de corupţie. În rezultat – niciun act de corupţie.

Potrivit experţilor Centrului de Analiză şi Prevenire a Corupţiei, dacă o persoană se confruntă cu o problemă, precum Constantin T. sau Anatol C., este bine venit să se adreseze organelor de drept şi să nu se conformeze „cerinţelor” lucrătorilor centrelor de testare. Cererea lucrătorului de a i se oferi o remunerare suplimentară, cu condiţia că doar în acest caz acesta va îndeplini lucrul său precum şi acţiunile acestuia de punere intenţionată a solicitantului în situaţia de a-i oferi o remuneraţie suplimentară, sunt pedepsite penal, or, executarea obligaţiilor de serviciu nu trebuie să fie urmată de primirea unei remunerări suplimentare. Astfel de situaţii prezintă elemente ale infracţiunii prevăzute de art. 256 din Codul de Procedură Penală „primirea unei remuneraţii ilicite pentru îndeplinirea lucrărilor legate de deservirea populaţiei”.

Anastasia NANI
Acest articol de investigaţie a fost iniţiat ca urmare a adresărilor făcute la linia fierbinte
anticorupţie, tel. 92-79-79. Linia fierbinte este lansată în cadrul proiectului “Sensibilizarea
populaţiei despre fenomenul corupţiei“, implementat de Centrul de Analiză şi Prevenire a Corupţiei,
cu sprijinul financiar al Ambasadei Britanice la Chişinău.