Kilometri de evaziuni fiscale

Zilnic, de la Gările auto din Chişinău se îndreaptă în toate direcţiile, având diferite destinaţii din R. Moldova, aproximativ 1000 de curse. La fiecare cursă, cel puţin trei pasageri urcă fără bilet, achitând şoferului. Deşi pare puţin, ÎS “Gările şi Staţiile Auto” pierde anual zeci de mii de lei din cauza acestor ilegalităţi, comise de şoferii rutelor interurbane.

La Orhei, la Orhei!

Iurie Sinegur spune că, de vreun an, locuieşte la Maximovca, raionul Anenii Noi. De atunci, explică el, a observat că unul dintre şoferii de pe ruta Chişinău-Maximovca încurajează pasagerii să nu cumpere bilete, ci să-i plătească lui cei şapte lei pentru călătorie. “Achităm 7 lei şoferului fără a primi bilete în schimb. De la Gara Centrală spre Maximovca pornesc două microbuze. Unul dintre şoferi le aminteşte de fiecare dată pasagerilor să cumpere bilete, celălalt, însă, preferă să pună banii în buzunar. Lumea ştie că biletele nu sunt obligatorii”, povesteşte acesta.

Despre aceste fraude Sinegur a anunţat în scris administraţia gării. Reprezentanţii instituţiei l-au asigurat că vor verifica şi vor interveni. Responsabilii ÎS “Gările şi Staţiile Auto” ne-au spus că au discutat cu proprietarul microbuzelor de pe ruta Chişinău-Maximovca şi că acesta a fost mustrat. Pe de altă parte, juristul întreprinderii, Ghenadie Vlas, susţine că pe teritoriul gării nu au loc asemenea ilegalităţi, poate în afară. “Ne străduim să evităm la maximum aceste încălcări, deoarece pierderile sunt mari”, susţine acesta.

Mihai V. spune că deseori pleacă la Orhei fără să cumpere bilet, iar dacă şoferul îi dă bilet, la coborâre îl cere înapoi. M-am apropiat şi eu de unul dintre şoferii care striga “la Orhei, la Orhei!”. Întreb când pleacă şi dacă e necesar să-mi procur bilet. Acesta spune că nu este nevoie de bilet, deoarece rezolvă el singur. Îl întreb dacă nu va avea probleme din această cauză. Şoferul mă încurajează să nu-mi fac griji şi să urc, pentru că porneşte în 10 minute.

Pagube de zeci de mii de lei

Mihail Buzu, directorul adjunct al întreprinderii, susţine că, zilnic, de la gările din Chişinău pornesc circa 1000 de curse. Dacă fiecare şofer nu declară 2-3 bilete, sunt 2-3 mii de bilete pierdute. Din fiecare bilet, gara are 10% din cost. Chiar dacă pare puţin, suma adunată, în funcţie de preţul biletului, este mare. Cu aceşti bani gara ar putea organiza reparaţia staţiilor sau majorarea salariilor pentru angajaţi, explică Buzu.

Preţurile biletelor la călătorii interurbane variază între 123 de lei – până la Criva – şi
3,2 lei – până la Ialoveni. Surse din cadrul întreprinderii ne-au spus neoficial că nu este exclusă existenţa unor înţelegeri între şoferi şi controlorii de peron. De obicei, şoferii depistaţi că practică asemenea ilegalităţi sunt amendaţi sau disponibilizaţi.

La Soroca, îmi spune Veronica P., biletul costă 64,7 lei. Dacă dai 65 de lei, restul de 30 de bani nu-l mai primeşti. Acest lucru e o legitate. La rândul său, şoferul, când ia pasageri de ocazie, pune în buzunar banii plătiţi pentru călătorie, fără a-i declara undeva. O femeie care circulă frecvent cu această rută plăteşte 7 lei pentru o călătorie. Într-o zi, însă, şoferul i-a cerut pentru aceeaşi distanţă 12 lei. După mai multe replici tăioase, şoferul şi-a cerut scuze, invocând că a greşit, calculând distanţa, povesteşte Veronica.

Amenzi de 6000 de lei

Între două cafele, discut cu un şofer care transportă zilnic pasageri spre nordul Moldovei. Îmi spune că şoferii sunt nevoiţi să “strecoare bani în buzunar” pentru că au şi ei multe cheltuieli, în special cu reprezentanţii poliţiei rutiere, atunci când sunt traşi pe dreapta. “Dacă nu ai cel puţin 20 de lei, nici nu cobori din microbuz”, spune şoferul, solicitând păstrarea anonimatului. De multe ori, se justifică acesta, sunt nevoiţi să ia combustibil din bani proprii, să efectueze lucrări de reparaţie. “Deseori şefii nu ne restituie banii, iar de multe ori întârzie şi salariile. Trebuie să existăm şi noi cumva”.

Constantin Bereşteanu, doctor în economie, susţine că, din aceste şiretlicuri, gara are de pierdut, alături de stat şi de organizaţiile în care lucrează şoferii. Din păcate, susţine acesta, valoarea exactă a pierderilor e imposibil de estimat. Acestea nici nu pot fi monitorizate, deoarece verificarea tuturor curselor e dificilă. Situaţia se complică şi pentru că, deseori, pasagerii susţin acest fenomen. În consecinţă, explică Bereşteanu, aceşti bani nu sunt impozitaţi, bugetul de stat având de suferit.

Pe de altă parte, Ion Frunză, şef al Direcţiei Antifraudă Fiscală şi Contestări de la Inspectoratul Fiscal, susţine că în bugetul statului nu sunt înregistrate pierderi mari, cel mai mult fiind prejudiciată gara. “Dacă ne gândim logic, de ce i-ar trebui şoferului să nu declare biletul sau să-l ascundă? Oricum, impozitul e 0, iar dacă e depistat, poate fi amendat cu 6000 de lei din cauza unui singur bilet lipsă”, spune Frunză.

Într-adevăr, conform art. 254, Cod Fiscal, “transportarea călătorilor în microbuz, autobuz, autocar, pe rutele interurbane, fără bilete […] se sancţionează cu amendă în mărime de 6000 de lei, pentru fiecare caz de încălcare”.

Ministerul Transporturilor nu a înregistrat asemenea cazuri

La Direcţia Transport Auto asemenea cazuri de evaziune fiscală nu sunt cunoscute, ne spune Veaceslav Tizu, şeful Direcţiei Transport Auto. Chiar dacă se întâmplă, e vina tuturor, mai ales a pasagerilor, că nu cer bilete, e de părere responsabilul. Acesta le recomandă pasagerilor care cunosc asemenea cazuri să sune la Linia Fierbinte a Ministerului sau să se adreseze la ÎS “Gările şi Staţiile Auto”.

Pe de altă parte, responsabili din cadrul Inspectoratului Fiscal Principal de Stat (IFPS) ne-au spus că în primul semestru al anului 2008, în urma celor 233 de raiduri întreprinse au fost întocmite 163 de procese verbale cu privire la contravenţiile administrative comise de către şoferii rutelor interurbane, cât şi de angajaţii firmelor de taxi. Drept urmare, au fost aplicate amenzi administrative în valoare de 70750 mii de lei.

Cei mai mulţi bani se pierd atunci când şoferii iau pasageri de pe traseu, deşi, conform legislaţiei, pot staţiona doar în staţiile autorizate, spune Mihail Buzu. Şoferul este obligat să le elibereze pasagerilor bilete chiar şi pentru o distanţă mică. Cei mai mulţi conducători auto, însă, nu respectă această prevedere, preferând să ascundă veniturile. Astfel, proprietarii microbuzelor, dar şi gările înregistrează pierderi. «Din păcate, noi nu putem verifica aceste lucruri, iar de multe ori e şi vina pasagerului. Lui îi este mai confortabil să plătească şoferului, decât să stea în rând la casă», spune responsabilul. Acesta mai spune că pasagerul este obligat să solicite bilet de la şofer, pentru că acesta constituie un garant între pasager şi transportator şi, în caz de accident sau alte neplăceri, compania de asigurări va putea returna cheltuielile suportate de pasager.

Dar cele mai mari pierderi sunt provocate de şoferii privaţi care transportă pasageri spre Cahul, Bălţi sau Orhei. În fiecare an aceşti şoferi, care «fură» pasagerii gării, aduc prejudicii de aproximativ un milion de lei, susţine Mihail Buzu.

Diana LUNGU

Preluarea textelor de pe pagina www.zdg.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.zdg.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Comentariile Dvs. la articolele de pe www.zdg.md sunt apreciate, dacă sunt exprimate într-un limbaj decent. Ne rezervăm dreptul să nu publicăm sau să ștergem mesajele care aduc ofense și injurii celorlalți vizitatori, care incită la ură de rasă, religie și sex.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *