Principală  —  Investigatii  —  Ancheta   —   Dosarul asasinării lui Matcovschi

Dosarul asasinării lui Matcovschi

430-matcovschi17 mai 1989. Ora 17:15. Poetul Dumitru Matcovschi este accidentat grav de un autobuz fără pasageri, care urma să ofere servicii la comandă. Vehiculul era condus de Mihail Struţ, fost şofer la baza auto a Consiliului de Miniştri al Republicii Sovietice Socialiste Moldoveneşti (RSSM). Accidentul a avut loc la doar trei zile după ce Dumitru Matcovschi l-a învins pe Gheorghe Lavranciuc, şeful Securităţii RSSM, la alegerile pentru funcţia de deputat al poporului din URSS. Procurorii au investigat versiunea unui accident rutier stupid, dar au luat în calcul şi ipoteza de tentativă de asasinare a lui Matcovschi. Deşi, într-un final, judecătorii l-au condamnat pe Struţ pentru săvârşirea unui accident rutier din imprudenţă, la sfârşitul Dosarului a fost anexată o scrisoare semnată de un deţinut, care declara că el cunoaşte cine a ordonat asasinarea poetului. “Lena, acum ascultă-mă bine. Du-te la M. Toader şi spune-i să-ţi facă ocazie să-l vezi pe Ion Caţaveică de la editura ziarului “Literatura şi arta” şi spune-i să trimită la mine pe cineva din deputaţi şi eu am să povestesc cine a ordonat să-l pălească pe Matcovschi cu maşina…”, este un fragment din scrisoarea pe care am descoperit-o la sfârşitul Dosarului.

La începutul lunii iunie 2013, poetul Dumitru Matcovschi a fost internat în spital, fiind diagnosticat cu un proces expansiv de tumoare cerebrală de etiologie post-traumatică. El a fost supus mai multor intervenţii chirurgicale pe creier, încercându-se înlăturarea tumorii, însă starea poetului s-a agravat şi, în noaptea de 26 iunie curent, Dumitru Matcovschi s-a stins din viaţă. Medicii care l-au operat susţin că boala de care suferea poetul ar avea legătură cu accidentul pe care l-a suportat în anul 1989.

„Este o ipoteză. Atunci a fost modificat creierul. Este o apariţie a tumorilor post-traumatice. Nimic nu trece pe alături. Trauma este una din cauzele apariţiei tumorilor. Sigur că acea traumă n-a trecut pe alături”, ne-a spus medicul Iulian Glavan. ZdG a găsit dosarul accidentului rutier din anul 1989 în arhiva Curţii Supreme de Justiţie şi a analizat modalitatea prin care s-a desfăşurat ancheta penală, dar şi cum a decurs procesul de judecată în cazul inculpatului Mihail Struţ.

430-matcovschi-dosar1Accidentat la 500 m de casă

Pe data de 17 mai 1989, Dumitru Matcovschi, împreună cu fiicele sale, Dumitriţa şi Adriana, au urcat în automobilul de model “Volga” şi s-au pornit spre o localitate din Anenii Noi. La aproximativ 500 de metri de casă, pe Bulevardul Păcii (actualmente bd. Dacia), lângă iazul de la porţile oraşului, automobilul s-a defectat. Dumitru Matcovschi a plecat la un prieten mai vechi, Spiru Filip, pe care l-a rugat să-l ajute să identifice problemele de la motorul “Volgăi”.

„A venit Matcovschi şi a zis: Hai să mă ajuţi cu maşina. Stă în mijlocul drumului şi nu se porneşte. Atunci venise la mine şi Constantin Rotari cu maşina şi am mers toţi acolo. M-am uitat la motor. Am văzut că nu porneşte şi am zis să o ducem în garaj, că poate o rezolvăm. Eu m-am băgat sub maşina lui, ca să agăţ cuiul, parcă văd şi astăzi acea “Volgă” nouă… Şi, tot atunci, Mihail Struţ cu autobuzul a intrat direct în noi. După accident s-a discutat că era o defecţiune la motorul “Volgăi” şi că benzina a fost necalitativă”, îşi aminteşte Spiru Filip, un profesor care a rămas invalid după acel accident, fiindu-i amputat un picior.

430-matcovschi-111-besleaga„Matcovschi era foarte tare lovit la cap. Curgea mult sânge”

Dumitriţa şi Adriana plecaseră acasă. Iar în timp ce Matcovschi, Filip şi Rotari încercau să remorcheze automobilul de model “Volga”, care staţiona cu roţile din partea dreaptă pe trotuar, un autobuz de model “Ikarus-260”, care se deplasa cu o viteză neregulamentară de 67—69 km/h, a lovit direct în automobilul lui Matcovschi. Toate cele trei persoane au fost grav accidentate. “Primul l-au urcat pe Rotari într-un automobil. Apoi a venit o maşină militară, de ocazie şi m-au urcat pe mine şi pe Matcovschi. El era foarte tare lovit la cap. Curgea mult sânge”, mai povesteşte Spiru Filip.

Potrivit expertizelor medico-legale, Dumitru Matcovschi suferise “traumă deschisă cranio-cerebrală gravă, contuzie gravă a creierului, fracturarea craniului şi a coastelor, fractură închisă a claviculei din stânga cu deplasarea fragmentelor” şi alte traume calificate drept leziuni corporale grave periculoase pentru viaţă.

Anchetatorii au deschis un dosar penal pe numele lui Mihail Struţ, şoferul autobuzului, investigând atât versiunea unui accident rutier cauzat din neatenţia şoferului, cât şi ipoteza unui accident intenţionat, o tentativă de omor asupra poetului Dumitru Matcovschi care, în acea perioadă, candidase la funcţia de deputat al poporului din URSS. Tot el era redactor la combativa revistă “Nistru”. În prima instanţă, dosarul urma să fie judecat de Judecătoria Botanica, dar, din cauza evenimentelor social-politice din anul 1989 şi a mai multor presiuni publice, dosarul a fost retras de la Judecătoria Botanica şi examinat direct de Colegiul judiciar penal al Judecătoriei Supreme a RSSM.

O versiune falsă şi alta cu sandalele

Potrivit rechizitoriului procurorilor şi mărturiilor din dosar, şoferul Mihail Struţ a declarat iniţial că se deplasa cu autobuzul şi, într-un moment, un copil i-ar fi ieşit în cale. Pentru că ar fi evitat să-l accidenteze pe copil, a pierdut controlul volanului şi l-a accidentat pe Matcovschi. Ulterior, Struţ a recunoscut că versiunea cu copilul este falsă şi a relatat o altă poveste.

430-matcovschi-111-munteanu„Pe data de 5 iunie, eu am recunoscut că versiunea cu băieţelul care a traversat strada este falsă. (…) Ajungând pe Bd. Păcii, am întors spre Sângera, mergând spre str. Botanica, am simţit că îmi este incomod, deoarece eram încălţat în încălţăminte de casă. M-am aplecat să-mi iau sandalele de lucru. Când am ridicat capul, am văzut şoferul maşinii “Volga” şi am înţeles că ciocnirea este inevitabilă. Am vrut să evit ciocnirea, să-l lovesc doar cu o parte. Am simţit lovitura. După ce s-a oprit autobuzul, am ieşit repede pe uşa a treia şi am văzut pe drum doi oameni, am văzut că curge sânge…”, mărturisea Mihail Struţ în faţa judecătorilor.

Conform expertizelor tehnice, fizice şi chimice, automobilul “Volga” staţiona din cauza dereglării dispozitivului de aprindere. Iar, autobuzul “Ikarus”, condus de Struţ, se afla într-o stare tehnică ireproşabilă, fără defectări ale sistemului de conducere şi de frânare.

Conform procesului-verbal anexat la dosar, în timpul şedinţelor de judecată Mihail Struţ le-a spus judecătorilor că, în anul 1985, în timp ce lucra ca şofer la Consiliul Miniştrilor al RSSM, a mai accidentat o femeie. Tot el a mai declarat că pe Matcovschi nu-l cunoştea până în ziua accidentului. “Personal pe Matcovschi nu-l cunosc. Numai din ziar, din fotografii, asta după accident”, a mai spus Struţ.

Fiica poetului, Adriana Matcovschi, fiind chemată să dea mărturii în sala de judecată, a declarat că “În ultimul timp, tata avea la lucru neplăceri. Ne telefonau acasă şi duceau nişte convorbiri provocatoare în privinţa mamei şi a lui tata”. Totodată, Spiru Filip, amicul lui Matcovschi, ne-a spus că a stat cu Matcovschi la un pahar de vorbă cu o zi înainte de accident. “Cu Dumitru am început a vorbi despre Pactul “Ribbentrop-Molotov”. El avea ceva informaţii. Da’ el mi-a zis să nu vorbim despre aşa lucruri în beci, pentru că sunt chestiuni de stat”, îşi mai aminteşte Filip, care în acea perioadă activa în calitate de profesor.

Procurorii renunţă la versiunea tentativei de asasinare

430-matcovsch1În rechizitoriul procurorilor pe dosarul penal deschis pe numele lui Mihail Ştruţ scrie că “în timpul cercetărilor, a fost controlată versiunea despre caracterul premeditat al tamponării cu scopul atentării la viaţa deputatului popular al URSS, Dumitru Matcovschi, adică săvârşirea de către învinuitul Struţ Mihail a actului terorist. E luată hotărârea despre sistarea procesului-penal împotriva lui în această parte, din lipsa conţinutului informaţiei”, semnează V. Ciutac, anchetator superior pe dosare deosebit de importante.

Pe data de 6 iunie 1990, Colegiul judiciar penal al Judecătoriei Supreme a RSSM a emis sentinţa pe dosarul “Struţ & Matcovschi, Rotari şi Filip”, în care se spune că versiunea despre un atentat premeditat asupra persoanei lui Matcovschi nu e justificată prin dovezi cuvenite şi e considerată de colegiul penal drept un factor mai mult emoţional în urma evenimentelor social-politice din republică.

„Colegiul judiciar penal îl condamnă pe Struţ Mihail la privaţiune de libertate pe un termen de 6 ani într-o colonie, aşezare pentru persoanele care au comis crime din imprudenţă, cu retragerea permisului de conducere pe o perioadă de 3 ani. Struţ urmează să fie arestat în sala de judecată, termenul de pedeapsă fiind calculat de la 6 iunie 1990. Corpurile delicte, de restituit sandalele lui Mihail Struţ. La sentinţa Judecătoriei Supreme nu se poate declara recurs sau protest”, se arată în sentinţa definitivă.

430-artisti-mortiStruţ a fost amnistiat, apoi trimis din nou după gratii

Mihail Struţ a fost trimis după gratii, fiind învinuit de încălcarea regulilor de circulaţie şi de comiterea accidentului rutier din imprudenţă. Pe 30 octombrie 1991, a fost formată o comisie specială la nivel de conducerea republicii, care a emis hotărârea de a-l amnistia pe cel care se făcea vinovat de accidentarea gravă a lui Matcovschi şi a altor două persoane. Acesta a stat 4 luni în libertate până când s-a format o altă comisie, alcătuită din deputaţi, noul ministrul de Interne şi procurorul general, care a anulat hotărârea de amnistiere şi l-a trimis din nou pe Struţ după gratii. Ulterior, cu un an şi jumătate înainte de expirarea termenului de detenţie, Struţ a fost eliberat din închisoare “pentru bună purtare”.

Mihail Struţ are 63 de ani. În prezent, el este şoferul unui autobuz de pe ruta nr. 5 din Chişinău. Reporterul ZdG s-a întâlnit cu şoferul care, acum 24 de ani, l-a accidentat pe Matcovschi. Bărbatul ne-a spus că accidentul rutier s-a produs din neatenţie şi că nu era organizat la comandă. Struţ a mai spus că pe şeful Securităţii de atunci, Gheorghe Lavranciuc, nu-l cunoştea şi că versiunea cu asasinatul a fost una inspirată de evenimentele politice de atunci.

Scrisoarea de la sfârşitul dosarului

„Accidentul a fost camuflat. Pe Matcovschi nu l-am ştiut până la accident şi mai bine nici nu-l cunoşteam. A fost o comisie de la Moscova, să investigheze acest accident. Apoi a fost şi o comisie din ţările baltice, care a fost ţinută în secret. Şi n-au demonstrat niciun atentat. În 1991, când m-au amnistiat, patru luni am fost la libertate. În acel timp, m-am interesat cine a cumpărat “Volga” lui Matcovschi. Uitaţi-vă pe foaie, că de patru ori a fost vândută “Volga” după accident. Şi când eu căutam cine sunt proprietarii “Volgăi”, m-au chemat la poliţie şi mi-au spus că amnistia a fost anulată şi m-au închis din nou”, povesteşte Struţ.

La sfârşitul dosarului accidentului rutier din 1989, este anexată o scrisoare, din conţinutul căreia reiese că a fost scrisă de un deţinut fiicei sale. “(…) Lena, acum ascultă-mă bine. Du-te la M. Toader şi spune-i să-ţi facă ocazie să-l vezi pe Ion Caţaveică, de la editura ziarului “Literatura şi arta”, şi spune-i să trimită la mine pe cineva din deputaţi şi eu am să povestesc cine a ordonat să-l pălească pe Matcovschi cu maşina…”, se arată într-un fragment din scrisoare.

La întâlnirea cu reporterul ZdG, Mihail Struţ a spus că nu el a scris acea scrisoare şi că, din câte îşi aminteşte, la sfârşitul examinării dosarului a fost chemat la o confruntare cu un deţinut care ar fi scris respectiva scrisoare. “Acest deţinut locuieşte la Poşta Veche. El a fost chemat în instanţa de judecată şi a spus că ştie cine a ordonat să-l accidenteze pe Matcovschi, cerând să fie eliberat el”, explică Struţ.

„Se mai întâmplă aşa ceva în activităţile serviciilor speciale”

Anatol Plugaru, ministrul Securităţii la începutul anilor ‘90, ne-a spus că s-a vorbit mult despre un accident aranjat în cazul lui Dumitru Matcovschi, însă acest lucru nu a fost demonstrat de către autorităţile de atunci. “Am avut şi eu suspiciunea că acel accident a fost aranjat, pentru că se mai întâmplă aşa ceva în activităţile serviciilor speciale. Am contactat oamenii legii care au activat în acea perioadă. Ei mi-au spus într-un cuvânt că nu este niciun atac şi că a fost un accident tragic. Şi cu această concluzie am rămas în toţi aceşti ani”.

Totodată, Dumitru Postovan, procurorul general care a activat în anii 1990—1998, susţine: “După venirea mea la conducere, această chestiune s-a discutat permanent. Era vorba că a fost un atentat asupra lui Matcovschi, doar că nu s-au confirmat aceste chestiuni. Din câte îmi aduc aminte, noi nu am putut demonstra că accidentul a fost intenţionat, din anumite considerente. Ca versiune, atentatul a existat”, ne-a spus Postovan.

430-matcovschi-josSpiru Filip, amic din studenţie al lui Dumitru Matcovschi, căruia, după acel accident, i-a fost amputat un picior, spune că mulţi se tem să vorbească despre un atac asupra lui Matcovschi, inclusiv el. “Mă tem să vorbesc. Ca să nu spun un cuvânt şi din nou să mă aştepte şi pe mine acelaşi destin. Eu mă tem de aceste lucruri. Am învăţat o vorbă: Taci, măi băiete, că dacă taci, bine faci. Mă înfiorează când mă gândesc la trecut. Ceva la mijloc a fost. Dar cum de scos adevărul la lumină, nu ştiu. Toţi se feresc de versiunile politice”.

La sfârşitul anului trecut, poetul Dumitru Matcovschi a declarat pentru ZdG că viaţa familiei sale a fost împărţită în două perioade: până pe 17 mai 1989 şi după acea zi, când devenise victima unui grav accident rutier. A rămas în viaţă graţie medicilor, care au săvârşit un adevărat miracol, redându-i viaţa şi capacităţile de luptător, dar şi datorită soţiei sale, Alexandrina, care a fost îngerul său păzitor în acea perioadă grea de suferinţă.

Poetul, prozatorul, publicistul şi dramaturgul Dumitru Matcovschi s-a născut la 20 octombrie 1939 în satul Vadul Raşcov, judeţul Soroca. În noaptea de 26 iunie 2013 poetul s-a stins din viaţă.