Culisele microbuzelor (III): Cine vrea capul lui Mămăligă?

Preşedintele Asociaţiei Transportatorilor Privaţi a fost reţinut în flagrant de oamenii legii, iar mai multe firme din domeniul transportului privat de călători s-au arătat deranjate de articolele publicate de ZdG, despre problemele din sistem.

După cele două articole apărute în ZdG, despre proprietarii de microbuze şi despre procesul de vânzare/cumpărare a unui loc pe rută, am primit mai multe mesaje din partea firmelor din domeniu. Cei mai insistenţi au fost cei de la “Auto-Rapid” care, după ce ne-au vizitat, ne-au adus şi o scrisoare. Ei spun că au citit cu atenţie cele două articole şi “cu multe suntem de acord, dar, avem observaţii”.

Nemulţumirea administratorilor

Cele mai mari neplăceri celor de la CP “Auto-Rapid” le-a provocat răspunsul unui angajat despre felul în care am putea obţine o rută. Deşi atunci angajaţii de la CP “Auto-Rapid” ne-au spus că “poate luaţi vreun loc în arendă, care costă 100 de euro pe lună”, acum, ei spun că nimeni de la ei nu ar fi putut spune aşa ceva. Se pare că, pentru răspunsul sincer al unei angajate a firmei privind arendarea unei rute ce aparţine C.P. “Auto-Rapid”, aceasta ar putea fi demisă.

“Niciunul de la noi nu a spus aşa ceva. Întotdeauna răspundem una şi aceeaşi. Adresaţi-vă la Primărie. Autobuzele la noi sunt îndreptate de la Primărie, prin intermediul Direcţiei Transport…  Apropo, o rutieră achită mai mult de 20 de denumiri de impozite şi taxe la buget”, scriu cei de la “Auto-Rapid”.

“Referitor la vânzarea multiplă a rutelor, trebuie menţionat că, în 1997-1998, s-a organizat o licitaţie oficială de vindere a locurilor pe rute. S-a petrecut aceasta în sala de festivităţi a Preturii Centru. După asta, persoana care a cumpărat locul pe rută la licitaţie, ilegal, îl revindea. “Concubinajul nu poate fi interzis”. Administratorii rutelor aici nu sunt implicaţi”, se mai spune în scrisoare.

300—800 de lei lunar pentru fiecare microbuz

Revenind la problemele transportului privat de pasageri, descrise în numerele anterioare ale ZdG, astăzi abordăm câteva dintre problemele depistate de transportatori. Aceştia se declară nemulţumiţi de taxa pe care o plătesc lunar Primăriei pentru fiecare microbuz, sume care variază între 300 şi 800 de lei. Astfel, în jur de 20 milioane de lei ajung anual în bugetul Primăriei de pe urma microbuzelor.

“De exemplu, întreprinderea mea plăteşte lunar 200 mii de lei Primăriei. E nedrept. Noi considerăm că asta-i dublă impozitare. Taxa se numeşte “taxă pentru dreptul de a presta servicii de transport călători. Cine în lumea asta mai plăteşte aşa taxă pentru dreptul de a lucra? Pentru acest drept, am licenţă. Pentru că folosim străzile, plătim impozit rutier”, ne-a spus Ion Mămăligă, preşedintele ATP şi directorul Agenţiei de Transport “Microbuz”. Acesta are soluţii şi pentru o altă problemă, cum ar fi cea a şoferilor nepoliticoşi.

De ce nu se dau bilete?

Mămăligă spune că a propus crearea unei baze de date în care să fie incluşi toţi şoferii de microbuze, pentru  a se evita angajarea celor care au fost daţi afară de pe alte rute. ”Ne confruntăm cu un fenomen pe care nu îl putem suporta. Şoferii cu probleme, demişi de un administrator, se angajează la altul”, a remarcat el.

Persoane din domeniu ne-au explicat că rezolvarea altei probleme importante din domeniu, cea a biletelor de călătorie, care ar putea oferi date mai exacte cu privire la banii care circulă în sistem, este una destul de complicată. Aceştia susţin că “dacă s-ar duce o evidenţă strictă a banilor şi dacă persoanele care deţin microbuzele şi le pun pe rute nu ar gestiona banii, s-ar distruge sistemul. Oamenii ăştia ar pleca, nu ar mai dori să activeze”, sunt siguri administratorii de rute.

De remarcat că pentru a avea o firmă în domeniul transportului de pasageri este nevoie de licenţă, care se obţine de la Camera de Licenţiere şi care costă 2500 de lei. Ulterior, poţi participa la licitaţiile de rute organizate de către Primăria Chişinău. În ajunul unei asemenea licitaţii, se crează o comisie specială, formată din aleşi locali, care ia deciziile cu privire la împărţirea rutelor. O atare licitaţie s-ar putea organiza în cel mai scurt timp, susţin surse din cadrul Primăriei.

E nevoie de reguli noi

Oleg Cernei, consilier municipal:

despre faptul că o firmă poate gestiona un număr nelimitat de rute:

“Trebuie de stabilit numărul maxim de rute pe care poate să le aibă un administrator de rută. Până acum nu a fost stabilită o limită, pentru că nimeni nu s-a prea interesat, dar şi pentru că acest domeniu este unul foarte profitabil, în care sunt implicaţi reprezentanţi ai ministerelor de forţă, MAI, CCCEC, PG. Să nu credeţi că aici activează oameni simpli. Rutele poti fi administrate de persoane fizice, dar ele au o acoperire politică sau administrativă la nivelul cel mai înalt. Acum se impune de a stabili noi reguli. Ne-am gândit chiar să contractăm acest gen de servicii cu fiecare posesor de unitate de transport. Atunci, scoatem aceşti intermediari, administratorii de rute, care, de fapt, sunt intermediari care acumulează taxe lunare. Marea majoritate dintre ei nu au parcuri, parcări cu asistenţă tehnică. Avem doar administratori care stau cu ştampila în buzunar şi cu licenţa”.

despre vânzarea/cumpărarea unei rute:

“E o problemă. Dacă sunt rute disponibile, ele se acordă prin dispoziţia pregătită de Direcţia Transport, semnată de viceprimarul de ramură. Însă, în momentul în care există ruta unui proprietar, aici există regula de piaţă. Ei negociază direct. Aici nu e implicată Primăria mun. Chişinău. Noi  ştim că se vând aceste rute, dar, din păcate, nu avem pârghii pentru a-i sancţiona pe cei implicaţi. Cred că ar trebui de reglementat ca cel care a deţinut ruta şi care vrea s-o vândă să nu poată face asta decât cu decizia Direcţiei Transport. E un business, afacere tenebră.  Acum primarul insistă ca, pe lângă discuţiile despre majorarea tarifelor, să fie discutate şi toate aceste lacune care se regăsesc în regulamentul de activitate şi să fie semnat un nou acord, între transportatori şi Direcţia Transport”.

despre posibilităţile de a controla banii care circulă în sistem:

“Noi vom putea verifica şi vom şti câţi bani circulă în sistem doar atunci când va fi un sistem electronic de taxare. Când va fi sistem electronic, te-ai urcat în microbuz, ai luat cardul, ai lipit cardul respectiv, te-ai înregistrat şi totul este sub control. Atâta timp cât nu o să avem un sistem autorizat de taxare şi de înregistrare, nu vom şti care-s veniturile. Administratorii de rute ştiu însă foarte bine câţi bani se fac zilnic, pentru că ei au la fiecare staţie terminus un fel de responsabili şi ştiu fluxul de călători din fiecare zi. Problema e că toţi aceşti bani se adună în numerar, fără a fi eliberate tichete, iar seara toţi banii se adună de către administratori. Seara ei merg acasă cu sacoşele pline cu bani fără a fi puse la evidenţă aceste surse şi fără a fi plătite taxe şi impozite către stat”.

despre taxa pe care o achită lunar administratorii de rute către Primărie:

“Astea-s taxe aprobate prin decizia Consiliului Municipal. Plata depinde de rută, de fluxul de călători. Da, ea este de la 300 până la 800. Acum însă vrem să stabilim alte taxe şi nu este exclus să fie majorate”.

despre securitatea călătorului cu microbuzul:

“Acum este o schimbare, pentru că s-au adus microbuze mai moderne. Lasă însă de dorit cultura şoferilor, faptul că trec la roşu. Avem date de la Poliţia Rutieră precum că ei au  peste 200 de procese-verbale întocmite pe numele şoferilor. Există goana asta după 3 lei. Şoferii nu tratează călătorul ca pe un om căruia trebuie să-i asiguri un confort. El îl tratează ca pe 3 lei. Ei fug pe stradă pentru 3 lei. Are sau nu loc pasagerul în microbuz, pentru şofer nu contează. Poate chiar călătorul să stea deasupra şoferului. Noi vrem acum să impunem nişte condiţii. Vrem ca microbuzele să staţioneze doar în staţiile de aşteptare, la fel ca troleibuzele. Vrem ca cei care vor încălca regulile de circulaţie să fie lipsiţi de dreptul de a mai presta asemenea servicii. Vrem ca lângă şofer să fie o linie roşie, ca la bancă, iar şoferul să nu aibă dreptul să ia călători după această linie roşie. Acum şoferii iau cât mai mulţi pasageri, fără a le asigura o securitate la trafic. Plus că la staţiile terminus e dezastru”.

despre planurile de viitor ale Primăriei:

“Dorim să schimbăm aceste microbuze cu transport de mare capacitate, aşa cum am făcut cu ruta 122, de exemplu. E o soluţie, pentru că, din păcate, doar 25 % din ce se acumulează în urma activităţii microbuzelor este o activitate legală, înregistrată. Restul de 75 % este o activitate tenebră, pentru că nimeni nu arată aceste venituri. Şoferii primesc salariile în plic…”


Preluarea textelor de pe pagina www.zdg.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.zdg.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Comentariile Dvs. la articolele de pe www.zdg.md sunt apreciate, dacă sunt exprimate într-un limbaj decent. Ne rezervăm dreptul să nu publicăm sau să ștergem mesajele care aduc ofense și injurii celorlalți vizitatori, care incită la ură de rasă, religie și sex.

6 comentarii

  1. Sevastita

    Un Mars de doliu la Chisinau:
    200 de ani de OCUPATIE ruseasca !
    —————————————————
    Acţiunea tuturor românilor va începe
    duminică, 13 mai 2012, ora 13.00,
    în Piaţa Marii Adunări Naţionale din Chişinău,
    va continua prin faţa Ambasadelor Federaţiei Ruse
    şi a Turciei, după care se va îndrepta
    spre Teatrul de Vară,
    unde va avea loc o amplă manifestare
    naţional-patriotică, la care,
    alături de marile personalităţi ale neamului,
    vor participa Regele Naiului – Gheorghe Zamfir
    şi Regele Taragotului – Dumitru Fărcaşu.
    —————————————————
    În ziua de miercuri, 16 mai, la ora 19.00,
    Consiliul Unirii vă invită
    la Drumul Luminii şi al Memoriei –
    care va include o retragere cu torţe şi aprindere
    de lumânări în cinstea înaintaşilor neamului,
    a deputaţilor Sfatului Ţării care, la 27 martie 1918,
    au votat Unirea Basarabiei cu Patria-Mamă România
    şi în memoria victimelor celor două sute de ani de ocupaţie ruso-sovietică din Basarabia.

    Manifestaţia va începe la fostul sediu al Sfatului Ţării de pe strada Alexei Mateevici,
    va continua prin faţa Ambasadei României,
    după care marea de lumini va intra
    în altarul Pieţii Marii Adunări Naţionale din Chişinău, unde, în anii 1989-1991,
    am obţinut cele mai mari victorii naţionale.
    —————————————————
    NU MAI STATI ADORMITI PRIN CASE ! DESTEPTATI-VA !
    IESITI AFARA LA LUMINA, ADEVAR SI TRICOLOR !
    JOS OCUPATIA RUSEASCA CRIMINALA !
    TRAIASCA RE-UNIREA MOLDOVEI DE EST CU ROMâNIA !

  2. pasager

    citat
    …Seara ei merg acasă cu sacoşele pline cu bani fără a fi puse la evidenţă aceste surse şi fără a fi plătite taxe şi impozite către stat…

    dar cum duc seara banii casierii de autobuze?

    …atunci când va fi un sistem electronic de taxare. Când va fi sistem electronic, te-ai urcat în microbuz, ai luat cardul, ai lipit cardul respectiv, te-ai înregistrat şi totul este sub control…

    interesant , oare cit va costa introducerea la un astfel de sistem electronic si va fi oare mai usor pentru oamenii virstnici sa foloseasca cardul ?

  3. 5 lei biletul

    hai lasati atata DA CUM, DA CUM, asa cum se face in toata lumea, ce acolo nu sunt oameni virstnici, cautati atata pricini..cum in toate tariel pasagerii stau la coada si urca civilizat in transport, isi achita calatoria la sistemul de taxare de la copii pana la virstnici, transportul se opreste strict la statie, aici la fiecare 5 metri, numarul depasageri coincide cu numarul de locuri…va place bardacul si ilegalitatile ATUNCI NU VA MAI PLINGETI, BLEGILOR, se face impresia, ca ai de a afacere cu niste toromaci, aici in tara nu resoecta nici o lege, straniu, ca plecand dupa hotare stiu foarte bine unde si cum se urca, plateste, parcheaza… SI ASTA NUMAI DIN SIMPLU FAPT ACOLO SE TAXEZA CU AMENZI USTURATOARE,,,

  4. AVRAAM

    Tot ce e profitabil in RM e MAFIE!!!!La piata centrala-MAFIE! In gheretele stradale- MAFIE! Panourile de publicitate-MAFIE! Rutele din oras-MAFIE! Insasi partidele politice la Moldova sunt constituite ca COZA NOSTRA! Adica ca MAFIA! PCRM,PD,PLDM,PSD,PL-toti au Conducatorul/capo,consilierii sai si ostasii de rand.Toti acesti nobili politicieni sunt ca si adevarata MAFIE-Ndrangheta,Sacra Corona Unita,Camorra etc. La Moldova cum nu-i da,dar lupul e paznic la oi si ursul la prisaca legiuitor.S-au…vacile impotriva laptelui!!!

  5. feciorul unei bunici

    bunica mea se deplaseaza incet. Ea sta la statie cu sacosele pline , asteapta rutiera 1xx. In moment ce se apropie rutiera de statie acolo stau doua sau mai multe troleibuze . Rutiera nu are unde se opri de aceea opreste in urma troleibuzelor sau in fata lor . Pina ce bunica mea ajunge la rutiera , aceasta pleaca deja . Deci ea vine acasa si se jaluie ca a stat la oprire si a obosit ca nu poate sa prinda rutiera si ma intreaba de unde sa ee rutiera daca nu de la statii . De unde sa luam rutierile daca nu de la statii ? Poate eu is mai ager si poate o prind 🙂 , cu toate ca si eu citeodata o scap , dar ce fac ceilalti ? o sa le fie mai bine daca rutierile se vor opri numai in statii unde nu sunt preconizate locuri pentru microbuzele de pe maxi-taxi ? . Totsi vor sa faca ordine de alde Cernei , dar daca o sa ee tot in miinele lor o sa fie mai bine ? o sa fie ordine , locuri de stationare pentru rute ? sau pur si simpu o sa-si umple buzunarele ?

  6. stania

    transparenta mai intai, amendati conducatorii auto si totodata pasagerii fara bilete, atuci va fi osibil calcularea reala a tarifului

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *