Criză peste Parlament şi Preşedinţie

297-presedintieA trecut mai bine de un an şi jumătate de când două dintre cele mai importante instituţii ale statului au fost devastate. În 563 de zile, câte au trecut de la 7 aprilie 2009, nu s-a reuşit renovarea nici măcar a jumătate din sediile Parlamentului şi Preşedinţiei.  Toate astea – din lipsă de bani, susţin directorii celor două companii de construcţii care efectuează lucrările.

Noul preşedinte şi noii deputaţi care vor fi aleşi după alegerile din 28 noiembrie nu îşi vor desfăşura activitatea în sălile Preşedinţiei şi Parlamentului pentru că reconstrucţia acestora se află în impas. “Practic, în acest an nu s-a făcut nimic, din lipsă de bani”, a declarat pentru ZdG Anatolie Cerba, vicedirectorul Serviciului Asistenţă Beneficiari la Obiecte Sociale (SABOS), instituţie care reprezintă Ministerul Construcţiilor şi Dezvoltării Teritoriului în procesul de reconstrucţie a celor două  edificii.

“Acum, în ambele clădiri, s-a ajuns la aşa-zisa variantă albă. Dacă suma totală pentru reconstrucţia ambelor clădiri e de 200—210 mil. de lei, la  acest moment s-au făcut lucrări de doar 75 mil. Acum nu se lucrează, pentru că nu-s finanţe. În bugetul pe 2010 erau preconizaţi câte 25 mil. de lei pentru fiecare instituţie, dar, din păcate, nu s-au dat toţi”, a menţionat Cerba.

78 milioane – 35 %

Pentru renovarea clădirilor Parlamentului şi Preşedinţiei erau necesari în jur de 430 mil. de lei. Până acum, Consfirm Grup, firma care se ocupă de reconstrucţia clădirii Parlamentului, a cheltuit aproape 78 mil. de lei. Cu aceşti bani, susţine Alexandru Guţu, directorul companiei, s-a reuşit reconstrucţia a 35 % din edificiu.

„Din septembrie 2009, lucrările decurg lent. Acum avem acolo doar vreo 10 muncitori, iar la început erau 250. Am cheltuit până acum 78 mil. din cele 210,  programate pentru reconstrucţie”, a declarat Alexandru Guţu. Singurul impediment în finisarea lucrărilor este lipsa banilor. “Acum avem nevoie de utilaje, care pot fi procurate numai din străinătate. Cei de acolo nu acceptă să plătim banii eşalonat, ci integral, iar noi nu putem face asta”. Totodată, reprezentantul firmei Consfirm Grup a spus că, pentru a nu pune în pericol lucrările efectuate până acum, firma a achitat pentru un sistem temporar de încălzire pe timp de iarnă. “Dacă am avea bani, în cinci – şase luni am termina totul”, a conchis Alexandru Guţu.

297-parlament100 de milioane pentru Preşedinţie

La reconstrucţia clădirii Preşedinţiei lucrurile decurg într-un ritm mai alert. Până acum s-au cheltuit aproape 100 mil. de lei din cele 218 mil. programate, iar după spusele lui Ion Cantarajiu, directorul firmei „Acar Cantarajiu”, abilitată cu efectuarea lucrărilor, acestea sunt gata în proporţie de 48%.

„Acum pregătim obiectul pentru iernat. Conectăm căldura, astfel încât lucrările executate să nu sufere şi să nu distrugem tot ce am reuşit să facem. Banii care au fost programaţi pentru acest an s-au valorificat. S-au executat lucrări de 35 de milioane, cu 10 mai mult decât era programat. Dacă nu sunt bani, ce să facem? Nu ni s-a spus nimic. Vom vedea ce va fi după alegeri, pentru că, în prezent, nu-i clar nimic. Dacă am avea bani, în cinci luni am finisa lucrările”, a menţionat Ion Cantarajiu.

Unde-s banii promişi de China?

La sfârşitul lunii august, Fang Li, ambasadorul Republicii Populare Chineze în R. Moldova, promitea, în cadrul unei întrevederi cu preşedintele interimar Mihai Ghimpu, că până la sfârşitul lunii septembrie, R. Moldova va primi din partea Republicii Populare Chineze circa 90 mil. de lei pentru reconstrucţia sediilor Preşedinţiei şi Parlamentului. Despre aceşti bani însă nu se cunoaşte nimic la Ministerul Construcţiilor şi Dezvoltării Teritoriului, la Ministerul de Finanţe sau la cele două firme care se ocupă de reconstrucţia clădirilor Parlamentului şi Preşedinţiei.

Serviciul de presă al Ministerului Finanţelor ne-a explicat că, din banii programaţi pentru reconstrucţia celor două clădiri, până acum s-au alocat aproape 75%. Pentru Preşedinţie au fost transferaţi 24, 6 milioane de lei, iar pentru Parlament, 12, 7 milioane. Totodată, responsabili de la Ministerul Finanţelor ne-au asigurat că nu există nicio reţinere cu alocarea banilor din partea lor, şi că, pentru a-i primi, reprezentanţii firmelor care construiesc trebuie să prezinte mai multe documente.

Victor MOŞNEAG

Preluarea textelor de pe pagina www.zdg.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.zdg.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Comentariile Dvs. la articolele de pe www.zdg.md sunt apreciate, dacă sunt exprimate într-un limbaj decent. Ne rezervăm dreptul să nu publicăm sau să ștergem mesajele care aduc ofense și injurii celorlalți vizitatori, care incită la ură de rasă, religie și sex.

6 comentarii

  1. Valentina Cușnir

    sistemul de încălzire a clădirii Parlamentului a fost schimbat în vara 2008 și nu a fost deteriorat!!!! Ce s-a făcut cu el??? De ce nimeni nu este tras la răspundere pentru acapararea bunurilor din clădire???? Alerguș cu “specialiștii” săi știe unde s-a dus totul. De ce AIE nu a format o comisie să elucideze unde sunt toate bunurile???? Lupu de ce nu este tras la răspundere pentru furturile din clădire???

  2. Revolutionar

    One man’s fun is another’s hell
    SOLUTIA ESTE O PETITIE PENTRU ABOLIREA INTREGII CLASE POLITICE. NU AVEM NEVOIE DE EI. AVEM NEVOIE DE OAMENI CAPABILI SA FACA PROIECTE PENTRU ATRAGEREA FONDURILOR EUROPENE SI DE MANAGERI CARE SA GESTIONEZE BINE BANII PUBLICI. POLITICIENII AU FURAT BANII PUBLICI. POLITICIENII NU AU FACUT NICI UN PROIECT FINANTAT DIN BANI EUROPENI. NU AM NEVOIE DE EI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    prospectul si ingredientele vaccinului romanesc CANTGRIP care contine MERCUR FORMALDEHID SI ACID FOSFORIC plus
    toate informatiile oficiale despre vaccinele HPV-CANCER-COL-UTERIN si AH1N1-GRIPA-OMS-PORCINA-NOUA de la paginile oficiale ale guvernului SUA inclusiv INGREDIENTELE si PROSPECTELE oficiale pe pagina FDA cu legaturi la fiecare in parte
    si de ce aceste vaccine trebuie evitate.

  3. Revolutionar

    Ştirea – MASS-MEDIA,Uncategorized.
    1. Selectarea ştirilor. Criteriile de selectare ale ştirilor pot fi de patru feluri: importanţa lor, interesul pe care îl poartă telespectatorii subiectului, importanţa pe care îl poate trezi acesta, interesul pe care îl poartă ştirilor cel ce le selectează. Este clar că, în absenţa unui profesionalism sau în prezenţa unor interese puternice ( nu neapărat materiale ) cel care are această putere va selecta în special acele ştiri care îi vor servi interesele sau, în cel mai fericit caz, nu i le vor leza.
    2. Conceperea ştirilor. Un reportaj de ştiri nu durează mai mult de 120 de secunde, aşa că ştirile ajung să fie astfel concepute încât să poată fi asimilate cu uşurinţă de telespectatori. Au o formulare simplă, stilistic accesibilă, cu tonalităţi uşor optimiste sau pesimiste, în funcţie de senzaţia care se vrea a fi transmisă telespectatorului.
    3. Plasarea ştirilor. O ştire care deschide jurnalul va fi considerată mai adevărată deoarece se consideră că i se dă mai multă importanţă, în timp ce ştirea plasată în mijlocul jurnalului va beneficia de o importanţă mai mică în ochii telespectatorilor.
    4. Titlurile ştirii. De multe ori titlul prezintă o concluzie posibilă şi nu arată, din lipsă de spaţiu, şi celelalte opţiuni. Ele ar trebui să fie o sinteză a conţinutului informaţiei însă, pentru a atrage atenţia telespectatorului, se folosesc formule bombastice, adeseori exagerate.
    5. Alegerea amănuntelor. Evident că este aproape imposibil să prezinţi în doar 120 de secunde întreaga desfăşurare şi istorie a unui eveniment complex şi deosebit de important. De aceea se selectează doar acele amănunte care pot fi susţinute cu informaţii şi imagini, fiind eliminate acele elemente neclarificate sau care ar necesita un spaţiu extrem de mare pentru lămurire.
    6. Selecţia imaginilor. Vor fi alese acele imagini care să dea greutate informaţiilor. De multe ori se vor folosi imagini pentru a masca lipsa unor informaţii complete, pasându-se telespectatorului responsabilitatea înţelegerii circumstanţelor şi elementelor componente ale unui eveniment. Acest lucru este favorizat şi de faptul că majoritatea posturilor TV îşi iau imaginile şi înregistrările video de pe bursele de imagine unde se vând calupuri cu sute de minute de imagine fiecare, calupuri care nu sunt total verificate şi nu sunt semnate.
    7. Prezentarea ştirii. Prezentarea ştirilor se face, mai ales în cazul tabloidelor, dar şi în alte tipuri de publicaţii, precum şi în cadrul unor posturi TV, într-un mod în care se creează confuzie la nivel psihic. Este cazul ziariştilor care vor s prezinte într-un mod cât mai „atractiv” o ştire. De exempu, o dată, văzusem într-un ziar (de la care mă aşteptam mai mult) o ştire care prezenta rateul unei campanii create de către autorităţile sucevene, campanie care dorea să îi facă pe suceveni să nu mai ofere bani cerşetorilor. Ştirea era în sinea ei una care nu ar fi trezit interes, prezentând lucruri ştiute despre fenomenul cerşetoriei. Cu toate acestea, pe prima pagină, titlul articolului era unul panfletar, făcându-i pe cerşetori pelerini veniţi la un monument dedicat eroilor. Sub titlu, era prezentă o fotografie care arăta un ceşetor stând în picioare în faţa unui monument dedicat eroilor din cel de-al doilea război mondial aflat în centrul oraşului. Sub acea fotografie era şi un comentariu care exagera zicând ceva de genul: „un cerşetor a pus stăpănire pe centrul oraşului”. Ce legătură are ceea ce se afla pe prima pagină cu articolul propriuzis? Nu era nici o legătură. Tot ceea ce se urmărea era atragerea atenţiei, atenţie care, o dată atrasă, crea confuzie cititorului, aflând ba de nişte pelerini, ba de unul care pusese stăpănire pe oraş, ca mai apoi să îşi piardă timpul citind un articol polemic. Având în vedere că bucata din ştire cu impactul cel mai mare este aceea în care se zice că un cerşetor a pus stăpănire pe oraş, vă daţi seama ce impact ar avea o ştire din alt mediu tratată în felul acesta? Să zicem că se scrie un articol care nu are puterea de a şoca, un articol despre modul corect în care nişte forţe de ordine intervin pentru a calma spiritele în cazul unor altercaţii stradale sau în cazul în care are loc un miting fără autorizaţie. Dacă articolul ar fi tratat ca şi în cazul cu cerşetorii am putea avea următoarea situaţie: pe prima pagină, o fotografie cu mai mulţi poliţişti echipaţi pentru intervenţie rămaşi pe străzi pentru a se asigura că ordinea nu va fi din nou răstălmăcită, deasupra fotografiei, un titlul de genul „poliţiştii, singuri pelerini ai cartierului X”, iar sub fotografie, un comentariu la fel de deplasat în care să se zică ceva de genul: „trupe mascate au pus stăpănire pe oraş”. Impactul pe care l-ar putea avea o astfel de ştire, deşi prezintă o intervenţie justă a organelor de ordine, ar putea fi acela de repulsie împotriva autorităţilor acelui stat, mai ales dacă statul respectiv este din estul Europei sau din Asia sau din Africa sau din America de Sud. Astfel, după câteva ştiri de genul acesta, am ajunge să credem că în statul respectiv există un sistem totalitar, antidemocratic, care trebuie înlăturat (iată cum se poate ajunge la necesitatea „eliberării” de către armate străine a unor state – vezi cazul Iugoslaviei).
    Impactul media.

    Subliminalul
    Cu 1,5 secunde înainte de a lua în mod conştient o decizie, de a ne mişca sau de a vorbi, semnalele electrice din creier încep să o formeze… Cum este posibil ca cel care este responsabil cu experimentarea şi observarea realităţii (conştientul) să fie înlocuit cu subconştientul, subconştient care devine creatorul realităţii? Raspunsul nu poate fi decât unul: mesajele subliminale.
    Un mesaj subliminal este un semnal sau mesaj conceput să fie transmis sub limitele normale ale percepţiei. Subliminalul, care se află sub nivelul constientului, se implantează în subconştient. Odată implantat în subconstient, mesajul subliminal influenţează conştientul pănă acolo încât facem lucruri care ni se par corecte şi ajungem să credem că avem propriile gănduri când de fapt avem în cap doar idei preconcepute venite de la alţii.
    Astăzi, subliminalul se foloseşte într-un spectru larg de domenii: reclama comercială, afaceri, arta de orice fel, propaganda politică, şi nu numai.
    Iată o mostră: Pe 11 septembrie 2001, G.W. Busch a reuşit să isterizeze o lume întreagă după un discurs în care a folosit de nenumărate ori cuvântul “terorism”.
    Semihipnoza
    Cel mai mare pericol din media se regăseşte în comoditatea preluarii mesajului audiovizual, lucru care a facut ca telespecatatorii să accepte bucuroşi informaţii, de cele mai multe ori prefabricate subtil, malefic, aranjate şi decupate, capabile să le atragă atenţia, transformându-i astfel, din fiinţe care ar trebui să gândească în fiinţe gândite de alţii. În faţa micului ecran majoritatea oamenilor îşi formează psihologia de consumator.
    Libertatea telespectatorului de a alege a ajuns să fie limitată, telespectatorului propunându-i-se emisiuni special create, având scopuri prestabilite, fiecare din ele având un mesaj subtil ales, mesaj în ton cu cei dispuşi să finanţeze emisiunile respective. Un om care vine obosit de la serviciu este foarte receptiv (pasiv) în faţa televizorului, iar tendinţa lui este, cel mai adesea, de a prelua fără nici un discernământ mesajul primit.
    Un element esenţial pentru înţelegerea mijloacelor de comunicare audio-video este efectul hipnotic al acestora. Neuropsihologii demonstrează că televiziunea, indiferent de emisiunea vizionată, are ca prim efect introducerea cortexului telespectatorului într-o stare semihipnotică, lucru care explică atracţia pe care mass-media audio-video o exercită asupra tuturor, însă mai cu seamă asupra copiilor. Este imposibil de găsit o activitate prin care copiii să fie liniştiţi atât de repede şi aproape imobilizaţi pe o perioadă lungă de timp, aşa cum se întâmplă atunci când sunt aşezaţi în faţa televizorului. De altfel, acesta este şi motivul pentru care părinţii folosesc televizorul ca sedativ.

  4. Revolutionar

    VEDERE GENERALĂ.
    Fiecare om are în prim plan interesele grupului din care face parte, atunci când apare un conflict cu interesele altui grup. De regulă, cei puternici se comportă cu cei mai puţin puternici ca şi cu nişte lucruri. Aşa face şi molestatorul cu victima sa, stăpânul cu sclavul, vânătorul cu vânatul,… toate acestea pentru că ştie că victima nu se poate apăra, aceasta deoarece victima unui molestator nu ştie că urmează să fie molestată, sclavul nu simte cum se schimbă gândul stăpânului său, iar vânatul nu ştie că va fi vânat. La fel şi în viaţa de zi cu zi, atâta vreme cât nu întelegem un lucru, nu suntem conştienţi de el, şi nu ştim cum ne va influenţa.
    Majoritatea oamenilor nu au un răspuns sau o dovadă clară şi irefutabilă cu privire la scopul existenţei lor astfel încât, în lipsa răspunsului la această întrebare esenţială, oamenii îşi iau ca scop în viaţă adevăruri surogat oferite de societate. Astfel totul se reduce la controlul şi manipularea oamenilor prin devierea atenţiei acestora spre alte probleme şi priorităţi. Acestea fac ca ei să aibă ţeluri şi dorinţe false în viaţă: haine de firmă, celulare cu funcţii pe care nu le folosesc, maşini mai puternice decât este necesar, case prea mari pentru o familie, toate acestea din urmă pentru a căpăta apartenţă şi recunoaşterea celor din jur. Aşa se face că, din cauza acestor visuri şi fiţe – oamenii au ajuns să traiescă în eternul mâine sacrficând prezentul sau muncind mâine pentru ieri, spre beneficiul celor puternici care au generat astfel de mecanisme.
    Când vine vorba despre politică, situaţia nu se schimbă deloc, mulţi oameni aliniindu-şi modul de gândire unor manipulări, multe partide având ca membri mai ales tineri adolescenţi care se înscriu momiţi de prieteni, membri ai partidului respectiv. Lor li se promit oportunităţi de a-şi găsi mai uşor o slujbă sau tabere de vară ale tineretului acelui partid, aceasta în timp ce jumătate din populaţie refuză să mai participe la alegerile electorale.
    De multe ori vedem grupuri mari de oameni care militează pentru diverse lucruri fără importanţă, luându-se ca exemplu situaţiile din diverse state. De exemlu, mulţi invidiează Amsterdamul, dar puţin ştiu că în paralel cu „libertăţile” acelui oraş, cetăţenii plătesc 72% din salarii ca impozite la stat…
    Manipulările sunt posibile şi din cauza faptului că sunt tot felul de lucruri în jurul nostru pentru care nu avem cuvinte potrivite. De exemplu, Tribul Piraha (nordul Braziliei) are un lexic foarte ciudat,oameni din acest trib neavând denumiri pentru culori, cifre, forme de trecut ale verbelor şi nici cuvinte pentru a subordona lucrurile sau actiunile (si / sau / ori/ numai / doar / nici etc). Din punct de vedere al intelectului nu sunt inferiori celorlalţi oameni, numai că lipsurile din limbajul lor îi fac să fie incapabili să poată reţine sau reda multe lucruri care nouă ne par extrem de simple, lucruri legate de numere, cantitate şi timp, astfel de concepte pentru ei fiind literalmente invizibile.
    Manipularea discretă asupra societăţii şi individului se realizează cel mai bine prin omisiune, omisiune care va avea rolul unei condiţionari invizibile. Când interzici un lucru, deja i-ai acordat atenţie prin faptul că îl numeşti şi îl nominalizezi, iar oamenii îl vor conştientiza ca negativ sau pozitiv. Deci cea mai puternică condiţionare rămâne tot omisiunea. De exemplu, dacă ni s-ar zice că luarea unui împrumut de la forurile financiare internaţionale se girează cu resursele de pe teritoriul ţării care cere împrumutul şi cu taxele pe care le vor plăti copiii cetăţenilor acelui stat, cu siguranţă am fi împotriva acelui împrumut, dar atâta timp cât nu ni se spune cu ce se girează un împrumut extern, orice împrumut este văzut ca o capacitate a guvernului de a atrage finanţări.
    Ar putea să pară ciudat, dar oameni învaţă să accepte şi să practice omisiunea chiar de la grădiniţă. Atunci, de regulă, educatorii le dau copiilor două reguli care se cam bat cap în cap: a nu minţi şi a nu părâ. A nu părâ înseamnă a nu spune ceva acuzator la adresa altei persoane, iar dacă acel lucru acuzator trebuie prezentat deoarece afectează pe cei corecţi, iată că observăm faptul că a nu părâ înseamnă a minţi prin omisiune…
    Pentru a ne păzi de manipulările prin omosiune trebuie să nu ne mulţumim cu aspectele de suprafaţă şi să „forăm” pentru a scoate adevărul la lumină. Astfel, atunci când vrem să ne informăm în orice privinţă trebuie să fim cu băgare de seamă şi să ne păzim de discontinuităţi (toate detaliile unei probleme sunt ca un puzzle care trebuie să se potrivească perfect), să ne păzim de normalităţile aparente (dacă un fals pe care îl credem adevărat sprijină un alt fals, şi cel de-al doilea fals va fi luat ca adevăr), să ne păzim de competenţa aparentă (a celor pe care îi numim, alegem sau angajăm pentru o anumită funcţie, fiind nevoie să facem o delimitare corectă între aristrocaţie şi curtezanism), să ne păzim de confuzia colectivă sau emoţională (totul trebuie să aibă o cauză şi un scop), să ne păzim de gândirea de grup (dacă majoritatea procedează într-un anumit fel, nu înseamnă că acea procedură este cea mai corectă sau cea mai eficientă), să ne păzim de structurile impersonale (cineva trebuie să îşi asume responsabilitatea pentru fiecare lucru în parte; un lucru neasumat fiind lipsit de anumite certitudini), să ne păzim de falsa similaritate (două probleme aparent identice au, de cele mai multe ori, rezolvări foarte diferite), şi deasemenea să ne păzim de joaca de-a alegerea (trebuie să alegem ceea ce vrem noi, pe baza argumentelor găsite sau primite, şi nu ceea ce alege majoritatea din jurul nostru).
    Acum, la încheiere, vă readuc aminte de faptul că, pentru a nu cădea victime ale dezinformărilor este absolut necesar să cântărim foarte bine informaţiile care ajung la noi. Cântărirea realităţii este posibilă doar dacă informaţia este filtrată. Filtrarea informaţiei constă în: evaluarea sursei, evaluarea informaţiei şi coroborarea informaţiei .

  5. Revolutionar

    Pastile cu microcip!
    Ne amintim de mitingul recent impotriva ordonantei de guvern privind “implanturile medicale active”. Cat s-a mai facut misto de participanti pe posturile de televizor! Dar treaba e cat se poate de serioasa! Stiti ce au mai inventat unii oameni? Microcipuri implantate in medicamente! Nu e nici o gluma! Sigur, e vorba de “grija fata de om”, de “protejarea sanatatii”, mai ales in cazul celor batrani care ar putea uita sa-si ia toate medicamentele la timp! Dormiti “linistiti”, Big Brother are grija de sanatatea dumneavoastra! (Doar nu degeaba vi se repeta de zeci de ori pe zi sa evitati “excesul de sare, zahar, grasimi, alcool”!) Pentru cei care ne conduc, omu’ ie-nainte de toate!

  6. Pe urmele acestui articol

    Guvernul Filat s-a răzbunat pe persoanele care au avut curajul să vorbească pentru acest articol.

    Majoritatea au fost concediați sau destituiți. A fost organizat un control de la Curtea de Conturi și întreprinderea SABOS și ConsfirmGroup au fost lăsați lefteri – din conturi au fost scoase cîteva zeci de milioane de lei bani lichizi. Bani care au fost colectați de la investorii în apartamente comerciale, activitate care n-are nimic comun cu reparații ale parlamentului sau satele inundate (o altă istorie lungă și interesantă).

    Ca rezultat SABOS acum e falit de-facto. Așa își rezolvă guvernul și CC interesele de moment.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *