Principală  —  Investigatii  —  Ancheta   —   Corupţia din ogradă

Corupţia din ogradă

289-exdrupoNepotism, învinuiri de şmecherii care provoacă furturi de milioane, minciuni şi salarii neplătite la timp şi, în consecinţă, zeci de oameni nemulţumiţi, care însă ezită să se plângă autorităţilor, de frică să nu fie daţi afară. Ca tabloul să fie complet, amintim şi de acuzaţiile  respinse categoric de către cei vizaţi. Astfel îşi desfăşoară activitatea una dintre întreprinderile municipale din Chişinău.

Este vorba despre Regia de reparaţie a drumurilor şi podurilor „Exdrupo”, ai cărei muncitori se plâng de nedreptăţile cu care se confruntă. Într-o scrisoare adresată ZdG, mai mulţi angajaţi aduc acuzaţii la adresa şefilor acestei întreprinderi, învinuindu-i că sustrag cantităţi importante de benzină, că nu le plătesc salariile la timp, că au angajat mai multe rude, pe care le favorizează la întocmirea graficului de lucru şi la primirea salariilor şi că îi obligă pe muncitori să scrie cereri de eliberare din funcţie „din proprie dorinţă”.

Maşini care fură benzină

În scrisoare mai este acuzat şi fostul director al Regiei „Exdrupo”, Veaceslav Ţărnă, actualmente şeful Drecţiei municipale transport public şi căi de comunicaţie, despre care autorii susţin că ar conduce şi acum această întreprindere prin intermediul lui Efim Cheptănari, pe care l-a ajutat să obţină acest post şi care l-a adus în colectiv pe nepotul său, Sergiu, angajându-l  în calitate de maistru. O altă acuzaţie a semnatarilor scrisorii îl vizează pe şeful de coloană al Exdrupo, Mihail Suruceanu, care, se spune în scrisoare, „lucrează împreună cu soţia, ginerele şi nepoţii săi. Niciodată nu face orarul de muncă la fel, pentru toţi muncitorii, astfel încât fiecare muncitor să aibă câte 2-3 zile de pauză în lună. Face graficul după cum vor rudele şi apropiaţii, care îi fac mici cadouri, cu şi fără ocazie. Şi-a aranjat toate rudele la lucru. Acestea primesc salarii mai mari decât alţi muncitori”, spun angajaţii  „Exdrupo”.

Autorii scrisorii mai susţin că  vreo 60 de maşini parcate în interiorul întreprinderii municipale nu funcţionează, ele fiind folosite de ani buni doar pentru a sustrage benzină, pentru că, deşi nu funcţionează, în fiecare dimineaţă, este înregistrat că ar primi zeci de litri de benzină şi motorină. Benzina şi, ulterior, banii ajung în cele din urmă în buzunarele şefilor. Dacă ar fi să credem spuselor semnatarilor scrisorii, atunci, în urma unui calcul simplu, cele 60 de maşini „moarte” aduc anual un profit de cel puţin 4 mil. de lei oamenilor din umbra afacerii. Tot la acest capitol, muncitorii de la „Exdrupo” ne-au spus că, deşi dimineaţa primesc 20—30 l de benzină, sunt obligaţi să semneze pentru 40—50 l. „Dacă scoatem o vorbă despre acest lucru, suntem eliberaţi sau ni se caută nod în papură, fiind determinaţi să plecăm singuri”.

Una dintre principalele persoane acuzate de semnatari este Ecaterina Metei, şefa depozitului de la „Exdrupo”. Angajaţii spun că, prin intermediul acesteia, ar avea loc delapidări legate de furtul de benzină. „Ecaterina Metei îi ajută de 25 de ani pe toţi directorii să-şi deschidă afaceri, să-şi construiască castele pe seama noastră, fratele ei, Tudor, fiind cel care aprovizionează cu benzină întreprinderea”, ne-au spus oamenii, ajunşi la capătul răbdării.

Muncesc fără salariu

289-exdrupo2Muncitorii s-au arătat nemulţumiţi şi de faptul că nu au primit salarii pentru februarie, iar  mulţi dintre ei au credite luate de la bancă, crescând astfel suma pe care urmează să o ramburseze din cauză că nu au plătit la timp dobânda. Mai mult. Salariaţii se plâng că în fişa salarială figurează sume mici, restul banilor pe care-i primesc figurând ca prime, aceştia arătându-se îngrijoraţi de pensia pe care o vor primi ulterior.

Pentru a verifica acuzaţiile expuse în scrisoare, ne-am deplasat la faţa locului. Ajunşi acolo, am observat în „parcarea” din interiorul întreprinderii câteva zeci de maşini şi tractoare, staţionând în miezul zilei. Am reuşit să discutăm cu persoane care lucrează la „Exdrupo”. Astfel, Andrei C. (la  solicitarea persoanei, numele i-a fost schimbat – n.r.), unul dintre şoferi, ne-a confirmat că, deşi dimineaţa primesc 20—30 l de benzină, semnează pentru 40—50 l. Acesta a adăugat: „Vedeţi maşinile din curtea întreprinderii? Deşi nu funcţionează, ele cheltuiesc benzină, pentru că sunt considerate „la lucru”. Şoferul ne-a spus că nu a primit salariu de mai mult timp şi că oamenii sunt nemulţumiţi. Aceleaşi vorbe le-am auzit şi de la un alt angajat la Exdrupo. Acesta a spus despre Mihail Suruceanu că îşi face interesele, el nefiind foarte popular printre lucrători. Ion S. (la solicitarea persoanei, numele este modificat – n.r.), proaspăt revenit dint-un concediu forţat, a subliniat că, la întrepindere, orarul de lucru nu este unul echilibrat, că mulţi angajaţi au rude printre şefi şi că unii lucrători sunt forţaţi să scrie cereri de eliberare din proprie iniţiativă. Acesta s-a arătat sceptic că situaţia se va schimba în bine, spunându-ne că, în urmă cu doi ani, „Exdrupo” a suportat un control major din partea instituţiilor abilitate, dar că nu s-a schimbat nimic.

Acuzaţii inventate sau poveşti adevărate?

Mihail Suruceanu, şef de coloană, respinge acuzaţiile muncitorilor despre furtul de benzină şi despre orarele părtinitoare de muncă, spunându-ne că totul poate fi verificat. „Toate documentele trec prin mâna şefului. Dacă el a spus că trebuie 20 l, atunci se dă 20, dacă 30, atunci – 30. Aceeaşi situaţie e şi cu graficul de lucru. „Totuşi, acesta recunoaşte că la „Exdrupo” lucrează ginerele şi soţia, dar a menţionat că tânărul i-a devenit ginere pe când lucra la „Exdrupo”, iar soţia sa e acolo de mai mult timp. „Ce are una cu alta?”, ne-a întrebat Suruceanu. „Toţi şefii de sectoare se cunosc unii cu alţii, chiar şi feciorul directorului a fost aici”.

Şi Ecaterina Metei consideră acuzaţiile muncitorilor inventate, spunându-ne chiar că îi este teamă de situaţia în care l-a pus pe fratele său, Tudor, firma din care acesta face parte având de primit aproape 2 mil. de lei de la  „Exdrupo”.

Efim Cheptănari, directorul întreprinderii, califică şi el acuzaţiile drept poveşti. „E imposibil să se fure benzină, pentru că totul e sub control. Şi aşa ne aflăm într-o situaţie grea”. Cheptănari neagă că ar fi cumătru cu Ţărnă şi că ar fi angajat un nepot de-al său în funcţia de maistru. „Nu am rude aici şi nu am angajat vreuna de când sunt în această funcţie”. Directorul „Exdrupo” recunoaşte că salariaţii nu au primit banii la timp, dar promite ca, până la sfârşitul săptămânii, situaţia să se remedieze şi muncitorii să primească salariile chiar şi pe luna aprilie.

Veaceslav Ţărnă, şeful Drecţiei municipale transport public şi căi de comunicaţie, nu a fost de găsit pentru a comenta situaţia.

Victor MOŞNEAG