Principală  —  Investigatii  —  Ancheta   —   Cadoul furat fără instrucţiune

Cadoul furat fără instrucţiune

Tatiana Bortă locuieşte în Statele Unite ale Americii (SUA). Pentru că nu a avut posibilitatea să vină de sărbători acasă, i-a trimis surorii sale Silvia un laptop, prin intermediul poştei. Înainte de Anul Nou, Silvia a fost telefonată nu pentru a-şi lua cadoul, ci pentru a fi anunţată că acesta a dispărut.

La Oficiul Poştal din Cimişlia, unde trebuia ridicat cadoul, i s-a spus că acesta nu poate fi găsit, şi că la Poşta Moldovei din Chişinău a ajuns doar cutia, împreună cu instrucţiunile. Responsabili de la Poşta Moldovei au declarat pentru ZdG că, anual, sunt zeci de cazuri asemănătoare.

Coletul a fost trimis din statul american Florida spre or. Cimişlia pe data de 23 noiembrie 2010, astfel încât să ajungă înaintea sărbătorilor de iarnă. „United States Postal Service”, serviciul poştal utilizat de Tatiana, a anunţat-o că coletul va ajunge în 10-15 zile lucrătoare la destinaţie. După Crăciun, adică peste o lună de la trimiterea coletului, Silvia a primit invitaţia de la poştă, unde a fost anunţată că laptopul lipseşte.  Greutatea care a fost indicată pe cutie în SUA – 3,700 kg, la destinaţie, adică R. Moldova – 0,820 kg. „Nu am fost anuntaţi despre apariţia anumitor probleme până când coletul a ajuns la locul destinat”, ne spune Tatiana Bortă.

Cred că de vină este „Poşta Moldovei”

Tatiana crede că de vină pentru această situaţie este Întreprinderea de Stat „Poşta Moldovei”. „Cum să ne mai întoarcem în ţara noastră plină de laşi şi jefuitori. „Poşta Moldovei” ne-a adus lacrimi în suflet cu prilejul sărbătorilor de iarnă”, ne-a scris la redacţie Tatiana.

„M-am dus la Oficiul Poştal din Cimişlia, unde mi s-a spus că laptopul nu a ajuns. Exista doar un proces verbal în acest sens. Nu am văzut nici măcar cutia”, astfel ne-a confirmat cazul Silvia Bortă.

Valentin Burlacu, instructor în cadrul Oficiului Poştal Cimişlia, ne-a comunicat că toate documentele sunt la „Poşta Moldovei” de la Chişinău, şi că la ei a ajuns doar un proces verbal, precum că laptopul s-a pierdut. „Când a parvenit coletul din America, acesta conţinea doar cutia şi instrucţiunea. Laptopul a dispărut. Am expediat procesul verbal înapoi la Chisinău”, ne-a spus Burlacu.

„Oricum, America va răspunde”

De cazul laptopului dispărut se ocupă acum Maria Pasat, şefa Direcţiei Exploatare şi Managementul Calităţii din cadrul Întreprinderii de Stat „Poşta Moldovei”. „Am solicitat de la expeditor să ni se dea datele de trimitere. Pentru a face careva examinări, noi avem nevoie de numărul coletului, ziua când a fost trimis, dar şi de alte date. Apoi toate actele se vor duce spre ţara de expediere, adică SUA”, ne spune Maria Pasat.

Situaţia în acest caz este una simplă la prima vedere. În cazul în care se va dovedi că laptopul s-a pierdut din cauza expeditorului, adică din vina Statelor Unite, iar administraţia oficiului poştal de unde s-a trimis coletul îşi va recunoaşte vina, atunci familia Bortă va fi despăgubită, în caz contrar, situaţia nu va putea fi rezolvată, pentru că conform legislaţiei în domeniu, „Poşta Moldovei” este responsabilă de colet doar când acesta intră pe teritoriul R. Moldova, iar în acest caz, oficialii poştei deja spun că laptopul nu a intrat pe teritoriul ţării noastre.

„America şi-a asumat responsabilitatea faţă de expeditor, iar el urmează să se adreseze la punctul de unde a trimis coletul pentru a cere examinarea cazului”, ne-a spus Pasat.

„Zeci de cazuri anual”

Acest caz nu este unul singular. Anual, Poşta Moldovei prelucrează 40 milioane de scrisori, 85 mii de colete şi peste 30 mii de corespondenţe IMS (poştă rapidă – n.r.).

„Anual, sunt zeci de cazuri când coletele ajung la destinaţie cu asemenea probleme”, explică Maria Pasat, care afirmă că până acum nu a fost depistat nici un caz de furt pe teritoriul R. Moldova. Şi Ludmila Corceac, directorul adjunct al „Poştei Moldovei”, susţine declaraţiile oficialilor de la întreprindere: „Spre fericirea noastră, cazuri în care coletele să se fi pierdut în R. Moldova nu au fost depistate. Noi asigurăm toată securitatea necesară”, spune Corceac, care face referire la sistemul video de securitate IPS implementat în R. Moldova, prin care se poate urmări intrarea coletului la noi în ţară.

„Aceasta este o problemă internaţională, ce nu ţine doar de competenţa „Poştei Moldovei”. Cercetările pe care le-am efectuat au stabilit că aceste sustrageri au loc până la intrarea coletului în R. Moldova”, spune Corceac. Conform legislaţiei care reglementează activitatea poştală, „Poşta Moldovei” poartă responsabilitatea coletului doar din momentul intrării acestuia în R. Moldova.

Cum ajunge un colet în R. Moldova

Un colet poate fi trimis spre R. Moldova pe cale terestră şi aeriană. Atunci când acesta vine din SUA, în funcţie de contractele încheiate de oficiile poştale americane, coletul tranzitează cel puţin o ţară până a ajunge la Chişinău, de obicei Germania, Ungaria sau România.

„Dacă un colet trece prin ţări de tranzit, unde are loc reîncărcarea lor în altă aeronavă, apar serviciile din aeroportul ţării respecitve. Problema e că transportatorul în cazul dat trebuie să poarte şi el responsabilitate. Astfel, apar trei responsabili. Ţara de expediţie, transportatorul, care poate fi reprezentat de 2-3 companii aeriene, şi ţara de destinaţie a coletului, în acest caz, R. Moldova”, explică Corceac.

În cadrul Aeroportului Internaţional Chişinău, „Poşta Moldovei” are o subdiviziune care se alfă chiar în clădirea aeroportuară. Acolo, după ce se semnează într-un borderou unde sunt expuse toate coletele, ele sunt aduse la Centrul de Transportare şi Prelucrare a Poştei. Ulterior, împreună cu Serviciul Vamal,  aceste colete sunt examinate. În cazul în care sunt depistate colete interzise, fără valoare declarată sau obiecte care pot cauza careva daune, coletul este returnat. Dacă totul este în regulă, ele ajung la destinatar.

„De sărbători se fură”

„Cu părere de rău, asemenea situaţii, când coletele se pierd, sunt frecvente, mai ales în ajunul sărbătorilor, când volumul de colete este mai mare faţă de zilele obişnuite. În special, sunt probleme cu cele din SUA, dar există probleme şi cu cele din Spania, Anglia, Franţa, Israel sau Rusia”, precizează Maria Pasat.

„Şi când se transmit colete din R. Moldova, sunt uneori probleme”, spune Pasat. „Ţările cu care avem probleme tot întreprind măsuri. Din practica pe care o avem, ştim că bunurile sunt extrase chiar în SUA, înainte de a se porni spre R. Moldova, pentru că ele vin cu plombele intacte, dar conţinutul lipseşte. Cazuri când se găseşte obiectul furat nu au fost întâlnite”, spune Pasat.

„Noi am participat la diferite seminare la Kiev, Minsk şi am constatat că şi partenerii noştri au aceleaşi probleme”, spune Ludmila Corceac. Am încercat să stabilim motivele. Am încercat să schimbăm chiar şi ruta. Am încercat să vedem unde au loc sustragerile. Intuim că atunci când coletele vin din SUA, furtul are loc chiar pe teritoriul american. Sunt sigură 100% că obiectele nu dispar în R. Moldova a punctat Ludmila Corceac.

La Comisariatul General de Poliţie din Chişinău au fost înregistrate mai multe plângeri ale persoanelor care nu şi-au primit coletele.