Principală  —  Interviuri   —   Judecătorii au o problemă -…

Judecătorii au o problemă – corupţia

433-moser-ambasadorInterviu cu Ambasadorul SUA în R. Moldova, William H. Moser

 

— Guvernul SUA acordă un sprijin substanţial şi constant pentru reforma justiţiei în R. Moldova, inclusiv pentru implementarea Programului Integrat de Gestionare a Dosarelor. De ce consideraţi Dvs. că este important ca acest sistem electronic de repartizare a dosarelor să funcţioneze?

— Aş vrea, în primul rând, ca toată lumea să înţeleagă ce este acest sistem electronic de gestionare a dosarelor. Este un mod esenţial de management al sistemului judiciar, este o unealtă electronică care reglementează toate procedurile legate de un dosar în instanţă. Asta înseamnă că toate dosarele ajunse în judecătorie sunt înregistrate electronic la intrarea în instanţă, apoi acestea sunt atribuite aleatoriu unui judecător prin intermediul calculatorului, iar decizia judecătorului este la fel înregistrată. Toţi aceşti paşi ai dosarului sunt înregistraţi în sistemul electronic şi orice încercare de a schimba ceva se înregistrează în acest sistem.

Cred că este foarte important pentru cetăţenii R. Moldova să poată beneficia de acest sistem de distribuire aleatorie a dosarelor spre judecători şi voi explica de ce cred eu aşa. Aveţi o problemă cu judecătorii care iau mită. Şi asta nu e caracteristic doar pentru Moldova, ci pentru multe alte ţări de pe glob, iar distribuirea aleatorie a dosarelor face ca mituirea unui judecător pe un caz anume să fie mai dificilă.

Dar pe de altă parte, un alt aspect, poate şi mai important pentru voi, jurnaliştii, este cel al transparenţei. Atunci când un proces de judecată este înregistrat în formă audio sau audio-video, poţi audia ulterior cazul de sine stătător şi înţelege dacă judecătorul a luat o decizie corectă sau nu, bazată pe argumentele care au fost prezentate.

Asta cred că este important pentru oamenii din Moldova, este crucial de important să înţeleagă că judecătoriile funcţionează pentru ei, şi să nu înţeleagă că e invers, că sistemul judiciar funcţionează pentru beneficiul cuiva aparte.

— În unele instanţe acest sistem funcţionează foarte bine, dar în altele – deloc. Se vorbeşte şi despre rezistenţa opusă de către unii preşedinţi de judecătorii faţă de acest nou sistem. Cum ar putea fi motivaţi aceşti judecători să accepte sistemul nou?

— E bine să fie citită încă o dată Legea cu privire la organizarea judecătorească. E bine să ştim că R. Moldova are legi bune, dar care nu sunt întotdeauna respectate. Atunci când sunt sesizate asemenea cazuri, e bine ca jurnaliştii, dar şi oamenii de rând, să ceară de la Consiliul Superior al Magistraturii, instituţie responsabilă pentru comportamentul judecătorilor, ca să impună un management mai bun în instanţe, iar judecătorii şi judecătoriile care nu reuşesc să utilizeze acest sistem – să comunice care sunt dificultăţile. Noi şi Guvernul american putem oferi ajutorul adecvat, putem face şi traininguri pentru utilizatorii acestui sistem, şi suntem bucuroşi să ajutăm. Dar în cazurile în care judecătorii nu doresc să lucreze în baza acestui sistem electronic, prevăzut de lege, probabil ar trebui ca aceştia să-şi găsească alt loc de muncă, sau ar trebui pur şi simplu concediaţi. Cel puţin pentru mine, pare o chestie absolut absurdă să ai în birou un calculator conectat la sistem şi să nu îl foloseşti. Eu, de exemplu, la locul meu de muncă, trebuie să îndeplinesc o mulţime de formulare ce ţin de activitatea mea şi a colegilor mei. Aceasta este o obligaţie a mea, în baza legii, şi dacă aş spune că nu vreau sau nu-mi place să folosesc un sistem electronic creat de Guvernul SUA pentru această activitate a noastră, aş fi admonestat imediat.

— Unii dintre judecători invocă problema învechirii softului, ei consideră că l-ar folosi dacă ar avea o versiune nouă. Credeţi că e vorba de o problemă cu softul sau cu mentalitatea?

— Eu înţeleg că unor judecători poate să nu le placă să utilizeze sistemele electronice în munca lor. Dar faptul că unora nu le place nu înseamnă că nu trebuie să le folosească. În baza legii, acest sistem trebuie folosit până în momentul în care va fi implementat un sistem şi mai bun, care ar contribui şi mai bine la eliminarea corupţiei din judecătorii. Or, atunci când judecătorul spune că nu îi place programul şi nu îl va utiliza, fără a avea un motiv clar, primul lucru care îmi vine în gând e că acesta o fi interesat de perpetuarea corupţiei, şi mai degrabă ar vrea să ia mită pentru judecarea unui dosar anume decât să se folosească de sistemul aleatoriu.

Eu vreau să mă asigur că oamenii din Republica Moldova înţeleg cât de serioasă este atitudinea noastră faţă de aceste reforme şi ce aşteptări avem de la responsabilii care trebuie să asigure funcţionalitatea legii faţă de buna funcţionare a acestui sistem electronic. Relativ la această problemă, sunt într-un dialog continuu cu Guvernul de la Washington. Chiar azi am discutat despre asta la ambasadă. Am stabilit că primele echipamente şi o versiune a softului de management electronic al instanţelor judiciare a fost livrat în 2008-2009. De atunci a trecut ceva timp şi ar fi trebuit deja să existe o implementare de 100% şi o utilizare de 100%. Dar ce rezultate avem? Nu sunt de 100%. Acum, urmează să discutăm cu Guvernul de la Washington despre o nouă tranşă de suport financiar pentru Moldova. Dar cum pot eu să merg la Guvern ca să cer mai mult, dacă Moldova nu a îndeplinit încă vechile angajamente? Este pur şi simplu incredibil. Vreau să fie clare ideile şi aşteptările noastre. Da, suntem dispuşi să oferim suport în continuare pentru R. Moldova, dar cu condiţia să fie utilizat adecvat. Noi credem că aceasta este şi dorinţa întregii societăţi din R. Moldova, ca reforma în justiţie să continue, şi Moldova să primească pentru asta sprijinul necesar.

— Dacă e să ne imaginăm că o astfel de situaţie s-ar întâmpla în SUA, unde un preşedinte de judecătorie nu ar utiliza acest sistem electronic de gestionare a instanţei, prevăzut de lege, ce i s-ar întâmpla?

— Acesta ar fi pur şi simplu concediat. Şi pot confirma asta cu certitudine. În general, nu prefer să folosesc exemple şi cazuri din SUA, deoarece SUA a parcurs un drum lung până a ajunge la acest nivel al democraţiei şi al corectitudinii judiciare. Eu cred ca Moldova ar trebui să ia exemplu de la Ţările Baltice. Cele 3 state nordice au fost parte a Uniunii Sovietice ca şi Moldova. Dar au ajuns la un nivel înalt al democraţiei foarte rapid. Şi unul dintre cele mai bune lucruri pe care le-au înfăptuit a fost curăţarea sistemului judecătoresc. Automat, a crescut gradul de transparenţă, încrederea cetăţenilor în sistem, s-a dezvoltat şi sistemul economic şi cetăţenii au un nivel de bunăstare mai înalt. Iată de ce noi credem că această reformă e atât de importantă pentru Moldova. Or, atâta timp cât va fi corupţie şi opacitate în instituţiile statului, nu va fi posibilă o creştere economică durabilă, cu deschiderea unor noi locuri de muncă, şi cu un nivel mai bun de trai pentru cetăţenii Moldovei.

— La final, vă rugăm să ne daţi o definiţie proprie a ceea ce ar însemna un judecător bun.

— Un judecător bun este o persoană inteligentă, care cunoaşte bine legile, care este corectă în toate şi se gândeşte serios la munca sa şi la impactul deciziilor judiciare, fiind dedicat cauzei de a servi justiţia şi cetăţenii.

— Vă mulţumim.

Pentru conformitate: A. R.