Principală  —  Interviuri   —   Iurie LEANCĂ: Oamenii mereu au…

Iurie LEANCĂ: Oamenii mereu au ştiut să facă diferenţă dintre promisiuni populiste şi obiective declarate

426-leanca-1Interviu cu prim-ministrul
Iurie Leancă

— Până la Summitul de la Vilnius sunt vreo cinci luni şi circa 1222 km (distanţa Chişinău—Vilnius). Care ar trebui să fie paşii imediaţi, parcurşi de R. Moldova, pentru a reuşi să ajungă acolo la timp?

— Paşii, după cum v-aţi exprimat, au început a fi întreprinşi de ceva timp deja, de când R. Moldova s-a angajat să realizeze un plan de acţiuni complex pentru a îndeplini condiţionalităţile necesare şi a se conforma rigorilor europene în diverse domenii. Este adevărat faptul că, în această perioadă de timp, s-au produs unele evenimente de ordin politic care au împiedicat avansarea consecventă în acest sens. De aceea, este necesar să accelerăm implementarea măsurilor trasate pentru ca să reuşim să ajungem la Vilnius cu “tema de acasa” pregătită. Deci, nu vom inventa ceva nou, vom realiza obiectivele stabilite anterior în cadrul negocierii Acordului de Asociere, inclusiv a acordurilor privind crearea zonei de comerţ liber, aprofundat şi cuprinzător, precum şi privind liberalizarea regimului de vize. Ne vom strădui să o facem cât mai punctual şi eficient pentru a recupera timpul şi ocaziile ratate din cauza instabilităţii politice ce a influienţat acest proces.

— De fapt, ce şanse există ca să recuperăm semnarea, la Vilnius, în această toamnă, a celor trei Acorduri?

— Am mai declarat anterior şi menţionez şi cu această ocazie că semnarea acordurilor la Vilnius nu este un scop în sine. Este important să avansăm în realizarea obiectivelor propuse privind integrarea europeană şi să avem o perspectivă clară de aderare a R. Moldova la UE. Vectorul european rămîne a fi obiectivul principal al Guvernului Republicii Moldova. Bineînţeles, semnarea Acordului de Asociere cu UE este o etapă extrem de importantă, ne dorim ca acest lucru să se întâmple cât mai curând posibil şi vom depune tot efortul în acest sens.

— Aţi promis un nou termen pentru călătoriile fără vize în UE, toamna lui 2014. Ce faceţi dacă nici atunci nu ajungem în UE fără vize?

— Dialogul nostru cu UE privind liberalizarea regimului de vize se dezvoltă pozitiv şi dinamic. Am reuşit să realizăm cu succes prima fază a Planului de acţiuni în acest sens, suntem la etapa implementării celei de-a doua faze a Planului. Trebuie să ne axăm pe executarea condiţionalităţilor stipulate în acest document, care, de altfel, vizează nu doar călătoriile fără vize în ţările spaţiului Schengen din Uniunea Europeană. Reformele iniţiate în contextul integrării europene înseamnă asigurarea unui sistem de instituţii funcţionale şi eficiente, inclusiv în eradicarea corupţiei. Integrarea europeană înseamnă crearea unui climat investiţional atractiv care va impulsiona dezvoltarea economică a ţării noastre, crearea unui sistem administrativ care să ofere servicii publice calitative şi modernizarea altor sfere, care au doar de câştigat de pe urma realitării măsurilor ce vizează procesul de integrare europeană. Sunt încrezător că acest obiectiv este unul realizabil, prin conjugarea eforturilor tuturor actorilor procesului în cauză şi a partenerilor R. Moldova.

— În sondajele de opinie, practic, numărul persoanelor care vor în UE este egal cu numărul persoanelor care îşi doresc aderarea R. Moldova la Uniunea Vamală… De ce? Cum poate fi schimbată această situaţie?

— Consider că nu este cazul să antagonizăm aceste dimensiuni. Noua echipă guvernamentală se va baza şi în continuare pe principiul realizării obiectivului primordial de promovare a intereselor statului nostru şi al cetăţenilor R.Moldova. Acest lucru presupune întâi de toate integrarea R. Moldova în familia europeană. Dar acest obiectiv fundamental al nostru nu contravine interesului de a dezvolta un dialog constructiv cu Federaţia Rusă, astfel încât să obţinem cât mai multe beneficii pentru cetăţenii R. Moldova.

— Acum o săptămână, la Sibiu, în cadrul unei reuniuni, reprezentantul externelor de la Tiraspol a ameninţat că Rusia va recunoaşte independenţa rmn, dacă Chişinăul va semna asocierea la UE. Rămâne Transnistria o piedică în calea apropierii noastre de UE?

— În cadrul procesului de negocieri, dialogul îl ducem exclusiv cu reprezentantul politic în reglementarea transnistreană. Persoana menţionată în întrebare este un reprezentant din oficiul acestui reprezentant politic, nicidecum al unui minister de externe.

În ceea ce priveşte apropierea de Uniunea Europeană, nerezolvarea conflictului transnistrean îngreunează acest parcurs, dar nu este în niciun caz o piedică care ar pune în pericol integrarea europeană a R. Moldova. Partenerii din Uniunea Europeană au declarat în câteva rânduri că Transnistria nu va fi un obstacol. Această poziţie a fost confirmată prin recenta declaraţie a Comisarului european pentru extindere şi bună-vecinătate, Štefan Füle, care, referindu-se la obiectivul liberalizării vizelor europene pentru cetăţenii R. Moldova, a subliniat că soluţionarea conflictului transnistrean ar contribui la realizarea acestui deziderat şi pentru locuitorii din regiunea transnistreană.

— Kievul, prin vocea preşedintelui în exerciţiu al OSCE, Leonid Kojara, insistă ca mediatorii în problema transnistreană să treacă dialogul pe filiera Chişinău—Tiraspol şi nu Chişinău—Moscova. Există pericolul ca, în acest fel, Tiraspolului să i se recunoască statutul de egalitate cu Chişinăul?

— Vreau să vă reamintesc că o astfel de practică a fost prezentă permanent. Dialogul la nivelul reprezentanţilor politici şi grupurilor de lucru sectoriale şi la nivelul liderilor de la Chişinău şi Tiraspol a cunoscut dinamici diferite, dar nu a fost întrerupt niciodată. În ultimul an, dialogul liderilor a devenit un instrument eficient, fapt care a permis rezolvarea mai multor probleme. Din acest punct de vedere, mă declar şi eu suporter al unei astfel de abordări. Reiterez şi cu această ocazie disponibilitatea de a mă întâlni cu dl Şevciuk pentru a discuta situaţia din Zona de Securitate, ultimele evenimente în procesul de negocieri, precum şi perspectivele acestuia pe următoarea perioadă.

Chişinăul a fost întotdeauna adeptul aprofundării dialogului cu Tiraspolul, sperăm că acesta va fi unul direct, eficient şi sincer. În acest sens, mizăm pe sprijinul mediatorilor şi observatorilor din cadrul formatului “5+2”, care în opinia noastră trebuie să asigure realizarea acestuia. Kievul, alături de alţi parteneri internaţionali, susţine consecvent realizarea dialogului direct între Chişinău şi Tiraspol, fapt pentru care suntem recunoscători vecinilor şi prietenilor noştri ucraineni.

Cât priveşte o eventuală recunoaştere a unui statut de egalitate – doresc să subliniez că în cadrul procesului de negocieri în formatul “5+2”, toţi cei şapte participanţi se bucură de aceleaşi drepturi la masa de negocieri, fapt consemnat în actul semnat anul trecut la 18 aprilie, privind “Principiile şi procedurile de negocieri în cadrul “Conferinţei permanente pe probleme politice în procesul de reglementare transnistreană”. Totodată, vreau să vă asigur că nu există niciun temei de recunoaştere a unui statut al regiunii transnistrene, în afară de cel de parte componentă a statului suveran R. Moldova.

— Tiraspolul şi Moscova refuză să discute problema statutului politic al Transnistriei, deşi, ani la rând, aveau în prim-plan acest subiect. Ce s-a întâmplat?

— Există abordări diferite, uneori acestea sunt dictate de conjunctură, alteori de dorinţa de a obţine o poziţie mai bună la masa de negocieri. Incontestabil este faptul că toate statele membre OSCE au adoptat în cadrul celei de-a XIX-a Reuniune a Consiliului de Miniştri al OSCE din 6-7 decembrie 2012, la Dublin, o declaraţie ministerială cu privire la negocierile vizând procesul de reglementare a conflictului transnistrean în formatul 5+2. În acest document este reafirmat sprijinul tuturor statelor participante ale OSCE, inclusiv al Federaţiei Ruse, pentru o reglementare cuprinzătoare, echitabilă şi viabilă a conflictului transnistrean, cu respectarea suveranităţii şi integrităţii teritoriale a ţării, urmând ca Transnistria să beneficieze de un statut special în componenţa R. Moldova. Totodată, în cadrul aceluiaşi document a fost exprimată speranţa privind avansarea negocierilor în formatul 5+2, inclusiv pe aspectele ce ţin de reglementarea cuprinzătoare a conflictului.

426-leanca-2— Cât de importante au fost vizitele oficialilor europeni în R. Moldova pentru crearea acestei coaliţii de guvernare?

— Formarea unei noi coaliţii de guvernare şi a majorităţii parlamentare este expresia voinţei clasei politice autohtone. Totodată, nu este de neglijat rolul partenerilor noştri europeni, care au investit multe speranţe, şi nu doar, în procesele de democratizare şi transformare a R. Moldova într-un stat de drept cu perspectivă europeană şi un viitor prosper. În acest sens, este firesc sa fie auzită poziţia acestora de către politicienii de la Chişinău şi eu mă bucur că acest lucru s-a întâmplat şi, prin crearea noii coaliţii de guvernare şi instaurarea unui guvern legal cu drepturi depline, a fost depăşită criza politică, precum şi pusă temelia ameliorării situaţiei în diverse domenii şi implementării proiectelor importante pentru dezvoltarea R. Moldova.

— În cât timp v-aţi decis să acceptaţi funcţia de premier?

— Pentru mine această decizie reprezintă, în primul rând, o responsabilitate foarte mare. În acelaşi timp, înţeleg ca, această decizie, care a fost luată în contextul creării unei noi majorităţi funcţionale în Parlamentul R.Moldova, oferă o şansă reală pentru a duce la bun sfîrşit proiecte lansate la începutul mandatului guvernării democratice şi a realiza obiectivul de integrare europeană a R. Moldova. Nu pot să spun cât timp mi-a luat, dar, cu siguranţă, a fost o decizie conştientă.

— Ce v-a spus familia dvs.?

— Familia m-a susţinut şi m-a încurajat mereu în toate activităţile mele. Bineînţeles, numirea mea în funcţia de prim-ministru este o schimbare şi pentru membrii familiei mele. Noua funcţie îmi cere mai mult timp şi dedicaţie, uneori în detrimentul familiei. Totodată, am parte de înţelegere în acest sens, fapt pentru care le sunt recunoscător celor dragi şi apropiaţi.

— Cât de des apelaţi la sfaturile lui Vlad Filat, despre care se spune că ar conduce din umbră actualul guvern?

— Împreună cu Vlad Filat şi Partidul Liberal Democrat din Moldova formăm o echipă de mai bine de 4 ani. Realizările care le avem până la acest moment sunt rezultatul unor acţiuni şi eforturi comune. Este firesc să fie o comunicare strânsă între noi. Totodată, doresc să subliniez faptul că Guvernul pe care am onoarera să-l conduc are suficientă independenţă în exercitarea atribuţiilor sale şi, cel mai important, are capacitatea de a realiza sarcinile care-i revin. Vom demonstra acest lucru pe parcursul mandatului, care va fi unul relativ scurt după timp, dar care se va desfăşura într-o perioadă crucială pentru ţara noastră.

— PCRM intenţionează să conteste la CC votul Parlamentului acordat noului Guvern. Ce argumente ar aduce Executivul (sau Legislativul) împotriva sesizării PCRM?

— Nu trebuie să anticipăm. Să vedem cum vor evolua lucrurile şi vom decide.

— Ce veţi face dacă CC ar constata că Guvernul condus de d-stră este anticonstituţional, din cauza miniştrilor care au dosare penale?

— Deciziile CC sunt obligatorii. Într-o asemenea conjunctură va trebui să avem o reacţie corespunzătoare. Ceea ce pot spune cu siguranţă este că vom acţiona în strictă conformitate cu legislaţia.

— Mai mulţi funcţionari guvernamentali au fost demişi, în ultimul timp, pe criterii politice. La fel proceda PCRM, în cei 8 ani de guvernare. Nu vă incomodează această asemănare?

— Exponenţii partidelor care s-au autoexclus din actul guvernării nu pot face parte din echipa guvernamentală. După cum am spus, funcţia de membru al Cabinetului de Miniştri presupune, în primul rând, responsabilitate pentru deciziile şi acţiunile întreprinse în cadrul unui sistem unic cu strategii şi viziuni clare ce derivă din Programul de guvernare. Atât timp cât şi Programul noului guvern, şi componenţa acestuia nu au fost susţinute de către unii actori politici, nu văd cum ar putea persoanele delegate de aceste formaţiuni politice să contribuie la realizarea lui.

— Cum veţi proceda în cazul altor miniştri sau funcţionari de alt rang, suspectaţi de implicare în acţiuni de corupţie, trafic de influenţă sau conflict de interese?

— Orice învinuire trebuie probată şi dovedită. Deci, şi în acest caz este normal să vedem cum se va pronunţa instanţa şi vom lua o atitudine în funcţie de acest verdict.

— Ce se mai întâmplă în scandalul numerelor diplomatice, acordate, la Moscova, unor persoane care nu au nimic în comun cu diplomaţia, în urma demersurilor Ambasadei R. Moldova în Federaţia Rusă?

— Cazul se află în atenţia organelor competente. Colegii de la Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene sunt în contact permanent cu oamenii legii şi sunt primii interesaţi în elucidarea tuturor circumstanţelor şi să fie făcută lumină în acest caz, iar cei vinovaţi să fie traşi la răspundere.

— Când cetăţenii R. Moldova vor simţi că viaţa lor s-a schimbat cu adevărat în bine ?

— Scopul nostru este să aducem cât mai curând schimbări vizibile şi să restabilim încrederea oamenilor într-un viitor mai bun. Trebuie să înţelegem că reformele necesită timp şi efort, dar şi implicare activă a întregii societăţi. Nu putem pune doar pe seama politicienilor acest proces complex. Este nevoie de o sinergie a tuturor forţelor pentru a reuşi în timp util să realizăm obiectivele propuse şi să asigurăm o dezvoltare durabilă a ţării noastre, care, sunt sigur, are un viitor frumos în faţă.

— Ce afaceri aveţi?

— Nu am afaceri.

— Funcţia de premier este una politică. În politică trebuie să promiţi, chiar dacă nu faci. Trebuie chiar să minţi, uneori. Dvs. veniţi din diplomaţie, unde există un alt limbaj. Cum veţi combina cele două domenii, diferite la prima vedere?

— Ele nu sunt diferite, nici la prima vedere, nici la a doua. Nu există politică fără diplomaţie şi viceversa. Nu sunt de acord cu afirmaţia că, fiind politician, trebuie să şi minţi uneori. Toate promisiunile care se fac de către politicieni trebuie să fie şi obiectivele lor, iar acestea urmează a fi realizate. În acest sens, este important să trasezi obiective realizabile, or oamenii mereu au ştiut să facă diferenţă dintre promisiuni populiste şi obiective declarate, dar care sunt bine argumentate şi pentru realizarea cărora un politician sau o formaţiune politică are suficient potenţial şi capacităţi profesionale şi morale.

— Vă mulţumim.

Pentru conformitate, RdG