Avem o listă de instituţii din care credem că s-a făcut scurgerea

Interviu cu Igor GROSU, viceministru al Educaţiei

427-grosu-igor2— Dle Grosu, care sunt primele concluzii legate de combaterea corupţiei la actuala sesiune de bacalaureat?

— Primele concluzii, nu neapărat în ordinea priorităţilor, sunt:
1. Primele trei examene s-au desfăşurat bine;
2. Numărul celor care încearcă să fraudeze este în scădere;
3. Sistemul de organizare funcţionează şi camerele de supraveghere şi-au demonstrat eficienţa;
4. Atât elevii, cât şi profesorii au înţeles miza acestui examen şi le mulţumim pentru aceasta.

— Unele voci afirmă, totuşi, că s-au cheltuit bani fără rost şi că, oricum, până la un Bacalaureat curat mai avem mult de lucru. Aveţi argumente împotriva unor astfel de afirmaţii?

— Afirmaţii de acest gen sunt caracteristice mai ales acelor cetăţeni sau societăţi per ansamblu, profund marcate de paternalism şi rezistenţă la schimbare. Subiecte de genul combaterea corupţiei, evaziunea fiscală, declararea proprietăţilor şi intereselor nu au cum să fie populare într-o societate care, de două decenii, a tot tolerat sau chiar s-a complăcut în această situaţie. Cât despre speculaţiile legate de investiţie, vin acum cu următoarele precizări:

a. Sistemul de supraveghere video este o investiţie pe termen lung. Imediat după sesiunea de bacalaureat, aceste echipamente vor fi transmise managerilor instituţiilor de invăţământ, fiind utilizate în scopul securizării spaţiului şcolar.

b. Mai mult ca atât, şi în 2014, vom continua să dotăm instituţiile de învăţământ cu sisteme de monitorizare video. Apropo, cel puţin liceele din Chişinău, acum 2-3 ani, au fost primele care au apelat la astfel de dotări. Cu alte cuvinte, nimic nou sub soare. A monitoriza mediul în care copiii se află cea mai mare parte a zilei şi cea mai mare parte a anului şcolar este un lucru extrem de necesar, care va căpăta o şi mai mare amploare.

Şase preşedinţi ai centrelor de bacalaureat s-au ales cu mustrări sau mustrări aspre

— Cine investighează cazurile de fraudare a Bacalaureatului? Ce s-a reuşit până în prezent?

— Toate cazurile de fraudă, în dependenţă de complexitate, sunt investigate fie de Ministerul Educaţiei, fie de Procuratura Generală sau de Centrul Naţional Anticorupţie, în funcţie de competenţă. Cele ce ţin de colectări de bani şi scoaterea subiectelor de BAC sunt în atenţia Procuraturii şi Centrului Naţional Anticorupţie, iar de cele legate de copiere sau nerespectarea metodologiei de desfăşurare a bacalaureatului este responsabil Ministerul Educaţiei. Pot să vă comunic ce a reuşit ministerul să întreprindă imediat după primul examen. Şase preşedinţi ai centrelor de bacalaureat s-au ales cu mustrări sau mustrări aspre pentru activitatea lor de manageri ai instituţiilor de învăţământ. Cei care cunosc bucătăria internă a sistemului de educaţie vor înţelege diferenţa. Drept efect, la cel de-al doilea examen preşedinţii de centre şi asistenţii din săli au dat dovadă de mai multă responsabilitate. Vom continua în aceeaşi manieră. În prezent, mai avem câteva situaţii care necesită ceva timp pentru a respecta toate procedurile ce se impun conform Codului Muncii. Vom reveni cu detalii.

— Cum anume au apărut testele la română pe internet? Câte persoane, din minister, aveau acces la ele?

— Legat de apariţiile testelor pe net (matematica – clasa a IX-a, limba de instruire – clasa a XII-a şi limba străină – clasa a XII-a) este importat să menţionăm că postările au avut loc după ora 9:00. Este un detaliu important, deoarece la ora 9:00 a fost anunţată la radio latura pe care se deschide plicul cu subiecte. Cu alte cuvinte, scurgerea s-a produs din centrele de examinare, şi nu din minister. Acum putem spune că autorii de teste şi funcţionarii din ME care au multiplicat şi au sigilat plicurile cu subiecte au fost corecţi, iar problemele persistă la nivel de instituţii de învăţământ. Versiunea finală a testului la disciplină este cunoscută de o singură persoană din minister – coordonatorul grupului de autori pe disciplină. În acest moment, avem o listă de instituţii din care credem că s-a făcut scurgerea. Aş dori să atrag atenţia asupra unui detaliu legat de rolul mass media în acest proces. Din păcate, în goana după audienţă, unele mijloace de informare contribuie la facilitarea şi la încurajarea copiatului. Dincolo de dreptul de a informa opinia publică, rugăm mijloacele de informare să dea dovadă de profesionism şi de responsabilitate civică în acţiunile lor.

— Acum doi ani, fusese deconspirată o grupare din care făceau parte şi unii angajaţi ai Ministerului Educaţiei, implicată în fraudarea BAC-ului. Unii angajaţi, care fuseseră cercetaţi penal, au revenit la minister. Aceştia au acces la teste, la lucrări?

— Detalii despre acel caz ar putea oferi, probabil, Centrul Naţional Anticorupţie sau Procuratura Anticorupţie, care se ocupaseră de investigarea acelui caz.

Controlul riguros al lucrărilor ar putea scoate în evidenţă şi alte tentative de fraudare

— Ce mai “arată” camerele de supraveghere a BAC-ului?

— Înainte de demararea examenelor, am semnat o declaraţie prin care m-am obligat să nu divulg niciun fel de date generate în urma monitorizării video în sălile de examene. Sunt obligat să respect acest document.

427-bac-md— Câte lucrări, la română, au fost invalidate până acum?

— La examenul la limba de instruire (limba şi literatura română şi limba şi literatura rusă) au fost anulate 139 de teste. S-ar putea că această cifră nu este una definitivă. Controlul riguros al lucrărilor ar putea scoate în evidenţă şi alte tentative de fraudare. Ar putea fi descoperite, bunăoară, mai multe lucrări similare, la acelaşi centru de BAC…

— Cum a decurs examenul la limba străină? De altfel, şi de această dată testele rezolvate deja au apărut pe internet. Cum explicaţi?

— Şi acest examen nu a decurs fără surprize neplăcute. De această dată, 150 de candidaţi din numărul total de 28 de mii de elevi care susţin examenele de Bacalaureat au fost surprinşi cu obiecte interzise în timpul desfăşurării probei la limba străină. Am constatat că, în linii mari, metodologia de organizare şi desfăşurare a examenului a fost respectată. Chiar şi aşa, testele rezolvate au fost postate pe internet. O parte din încălcările înregistrate au fost sancţionate, iar altele sunt în proces de investigare. Toţi cei sancţionaţi vor putea susţine examenul la anul viitor. Ar mai fi de subliniat că testele candidaţilor vor fi verificate în două centre naţionale în perioada 4-26 iunie, iar pe 27 iunie vor fi afişate în centrele de BAC.

— Ce continuitate va avea campania anticorupţie în cazul Admiterii 2013?

— Continuitate va fi, cu siguranţă. N-aş vrea să anticipez lucrurile, dar vă pot spune cu certitudine că vom interveni atât la conţinut, cât şi în procesul propriu-zis, vom analiza rezultatele examenelor prin prisma gradului de complexitate al textelor etc.

— Dacă, totuşi, BAC-ul 2013 va fi calificat drept unul eşuat, ar putea urma demisii ale unor funcţionari de la Ministerul Educaţiei?

— Aşa cum am mai spus, sistemul de organizare a examenului de bacalaureat funcţionează şi şi-a demonstrat eficienţa: la ultimul examen doar jumătate de procent dintre elevi au avut tentative de fraudare a examenului, faţă de primul examen, la care peste un procent din elevi au încercat vigilenţa supraveghetorilor. Ministerul Educaţiei, care este responsabil de elaborarea şi monitorizarea politicilor în domeniul educaţiei, şi-a făcut datoria, iar incidentele izolate investigate de instituţiile abilitate nu pot califica bacalaureatul drept un examen eşuat.

— Ce ar trebui să înţeleagă profesorii despre felul în care ar trebui susţinute aceste examene?

— Din semnalele pe care le avem, profesorii, fie în calitate de preşedinţi de centre, fie de asistenţi, au înţeles că schimbarea în sistem trebuie să vină din interior. Nimeni din afara sistemului nu va veni să aducă schimbarea, iar evaluarea finală (inclusiv la clasele a 4-a şi a 9-a) este un exerciţiu prin care avem ocazia să vedem calitatea produsului pe care îl oferă sistemul educaţiei. Orice încercare de cosmetizare sau retuşare a realităţii nu face decât să îndepărteze momentul schimbării şi să perpetueze o stare de lucruri cu care nu suntem mulţumiţi. Apropo, vreau să profit de această ocazie şi să le mulţumesc tuturor profesorilor care şi-au făcut onest datoria, le mulţumesc şi pentru mesajele de încurajare primite.

— Dar elevii? Părinţii?

— Vreau să-i felicit pe elevii şi părinţii care au dat dovadă de maturitate şi responsabilitate, comportându-se corect la examene. Tot ce face ministerul, împreună cu profesorii şi preşedinţii centrelor de bacalaureat, e să punem în valoare copiii care au învăţat, să recompensăm munca şi performanţa, dar şi să sancţionăm frauda şi necinstea. Mai avem în faţă jumătate de sesiune, iar noi, echipa Ministerului Educaţiei, vă chemăm să nu apelaţi la surse interzise în cadrul examenelor, pentru a nu vă pune în joc un an din viaţa dumneavoastră. Stimaţi părinţi, vă rugăm să vă încurajaţi copiii şi să vă asiguraţi că nu vor avea cu ei lucruri interzise în ziua examenului.

Ne scriu în special elevii care nu doresc să mai tolereze copiatul

— „Linia fierbinte”, anunţată de Ministerul Educaţiei, este una nefuncţională. Telefonul nu răspunde, la fel şi mesajele expediate pe adresa e-mail indicată de ME rămân fără răspuns. Sunt nişte constatări extrem de grave, care sugerează că aceste acţiuni anticorupţie, demarate de ME, conţin şi o doză de fals. De ce permiteţi ca o acţiune atât de importantă să fie compromisă?

— Nu ştiu cum se face că anume dumneavoastră nu reuşiţi să telefonaţi la linia fierbinte, noi zilnic recepţionăm câte 8-9 apeluri despre diferite situaţii din centrele de bacalaureat sau de la examenele din clasa a IX-a. De altfel, trebuie să menţionez că numărul apelurilor a crescut în ultima perioadă. Ne telefonează sau ne scriu în special elevii, cei care nu doresc să mai tolereze copiatul şi să rămână indiferenţi când cineva în banca de vis-a-vis nu respectă regula. Această sensibilitate a elevilor la orice tentativă de corupere a BAC-ului e un semn bun, care ne încurajează şi pentru care merită să insistăm.

— Din ce cauză, totuşi, observatorii OSCE care au monitorizat examenele de Bacalaureat de la şcolile cu studiere în limba română din stânga Nistrului au provocat nemulţumirea profesorilor şi a elevilor?

— În legătură cu această situaţie, ME a anunţat că scopul principal al instituţiei e de a organiza un examen corect şi fără imixtiuni de orice gen pentru candidaţii din toate liceele aflate în subordinea ministerului, inclusiv pentru cele situate în partea stângă a Nistrului. În legătură cu specificul activităţii şcolilor din această regiune, ministerul a decis să nu instaleze camere video în cele patru centre de bacalaureat din stânga Nistrului, dar, conform Metodologiei de organizare şi desfăşurare a sesiunii de examene, să delege observatori. Aceştia au fost desemnaţi printr-un ordin al ME. Solicitarea de a sprijini demersul ministerului prin delegarea unor observatori a fost adresată mai multor organizaţii şi instituţii partenere. Deoarece rolul Misiunii OSCE în prevenirea unor eventuale tensiuni de ordin politic în localităţile din stânga Nistrului este unul deosebit, prezenţa reprezentanţilor acesteia în şcolile din stânga Nistrului a fost cea mai indicată. În prealabil, observatorii au fost familiarizaţi cu prevederile metodologiei. Potrivit acesteia, observatorii delegaţi de ME au obligaţia să monitorizeze respectarea metodologiei de desfăşurare a examenelor de bacalaureat de către candidaţi, asistenţi şi preşedinţii centrelor de BAC, pot să se deplaseze prin sălile de examen, să atenţioneze candidaţii care au asupra lor materiale interzise ce i-ar favoriza în rezolvarea testelor şi să semnaleze orice încălcări ale metodologiei. Observatorul delegat de ME la Liceul Teoretic „Lucian Blaga” din oraşul Tiraspol a respectat cu stricteţe metodologia. În cazul în care sunt identificaţi candidaţi care au asupra lor materiale interzise, aceştia sunt eliminaţi din sală, iar lucrările lor sunt anulate. Or, exact acest lucru s-a întâmplat. Reacţia de nemulţumire a directorului centrului de bacalaureat din acest liceu este regretabilă, în situaţia în care dumnealui este principalul responsabil pentru derularea cu succes a examenelor, iar insinuările la adresa reprezentantului OSCE sunt inacceptabile şi de neînţeles. ME va desemna observatori şi la următoarele examene de bacalaureat în instituţiile din subordine aflate în partea stângă a Nistrului, pentru a asigura buna desfăşurare a examenelor.

CNA investighează în special cazurile de colectare de bani în cadrul examenelor de bacalaureat

— Este sau nu implicat CNA în investigarea tentativelor de fraudare a BAC-ului?

— Legat de CNA vreau să menţionez că avem o conlucrare eficientă. Suntem în contact permanent, fie că este vorba de mesajele/semnalele care parvin la noi sau la ei. Colegii investighează în special cazurile de colectare de bani în cadrul examenelor de bacalaureat. Avem cazuri când, urmare a unor intervenţii, am aflat ulterior că banii au fost restituiţi părinţilor.

— Am auzit declaraţiile unor liceeni care au confirmat că, şi în acest an, se copiază cu mult succes. Elevilor le sunt transmise testele rezolvate, astfel încât camerele de luat vederi nu pot surprinde fraudele. Elevii, ca şi cum, copiază de pe maculator… Există astfel de date la ME?

— Cum am mai spus, nu am dreptul să divulg date ce ţin de investigarea tentativelor de fraudare a examenelor. În acest context, nu sunt în drept să dezvălui ce anume putem constata vizionând secvenţele video surprinse de camerele de supraveghere. La sfârşitul investigaţiilor, datele vor fi făcute publice.

— Ce noutăţi va conţine admiterea din acest an?

— Pentru admitere avem două noutăţi care au menirea să sporească concurenţa între instituţiile de învăţământ superior, dar şi între studenţi:

Din acest an tinerii vor putea depune actele la mai multe universităţi şi la mai multe specialităţi, ceea ce va face ca şansele acestora de a accede la un loc bugetar să crească.

La sfârşitul anului de studii 2013-2014, toţi studenţii vor putea concura pentru locurile cu finanţare de la buget în baza reuşitei după primul an de studii. Regula este valabilă doar pentru viitorii studenţi şi nu va avea efect retroactiv.

— Vă mulţumim.

Pentru conformitate, RdG

Preluarea textelor de pe pagina www.zdg.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.zdg.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Comentariile Dvs. la articolele de pe www.zdg.md sunt apreciate, dacă sunt exprimate într-un limbaj decent. Ne rezervăm dreptul să nu publicăm sau să ștergem mesajele care aduc ofense și injurii celorlalți vizitatori, care incită la ură de rasă, religie și sex.

4 comentarii

  1. gabi

    De ce liceile ruse dau anunt si la TV despre inscriere iar cele de l.romana- nu. Am vazut un anunt mic pe un stilp despre inscriere in gimnaziul n.7 cu indicarea adresei(str.Milesti)pe care nici macar cei de alaturi nu prea au auzit.Oare nu puteau sa indice suplimentar ca se afla intre biserica Ciuflea si viaduct?Face sa ne mai miram ca nu vin copiii?

  2. Sarmis

    CALEA RE-UNIRII NOASTRE CU PATRIA-MAMA ROMANIA:
    MAICUTA ANA,
    O MUCENICA DIN DUBASARI, TRANSNISTRIA
    –––––––––––
    August 1995:
    – Măicuţa Ana a murit fericită, după o viaţă tare chinuită.
    Bărbatul ei a murit la Cotul Donului în 1942 în războiul pentru reîntregirea neamului, iar fiul ei a murit în Ungaria în 1956,
    în timpul revoluţiei antibolşevice.
    De-atunci a trăit singură, fără să aibă nici măcar bucuria să aprindă o lumânare la mormintele celor dragi.

    Mereu visa la eliberarea Basarabiei şi a Transnistriei de către români.

    Era o femeie credincioasă şi se pregătea să cinstească cum se cuvine nu numai marile sărbători creştine – de Paşte, de Crăciun,
    de Sfântă Măria şi de Sfinţii Petru şi Pavel –
    ci şi sărbătorile mari ale românilor – de 10 mai, de 1 decembrie.
    După ce voi l-aţi îndepărtat pe Ceauşescu de la putere, a sperat continuu că veţi ajunge curând în Basarabia şi la noi, la Dubăsari.

    …Iunie 2013, muntele Athos din Grecia:
    Am rememorat împreună ziua morţii ei,
    uimit de memoria extraordinară a părintelui.
    – Ce-aţi făcut pentru românii din Basarabia şi din Transnistria în aceşti 18 ani? – ne-a întrebat apoi.
    I-am spus de sumarele noastre legături cu cei de peste Prut.
    – Aţi plâns vreodată de dorul vreunui moldovean,
    aşa cum măicuţa Ana v-a udat picioarele cu lacrimile ei?
    Am dat ruşinaţi din cap în semn că nu.

    – De aceea voi nu meritaţi unirea cu Moldova,
    căci nu-i puteţi iubi pe cei de-acolo aşa cum vă iubesc ei pe voi.
    Pentru voi Basarabia e doar un trofeu, un motiv de mândrie.
    Pentru moldoveni România este inima lor smulsă din piept,
    iar voi sunteţi carne din carnea lor şi şi-ar da şi viaţa pentru voi.
    …….
    ––––––––––––––
    un text de Bruno Ştefan
    http://basarabialiterara.com.md/?p=15278

  3. ion

    Inca o data, problema copiatului la BAC trebuie
    abordata altfel absolut.Copiatul in sine e o problema de organizare, iar continutul se ascunde acolo, in scoala unde se mimeaza formarea elevului si producerea cunostintelor pentru viata.Si asta din simplu motiv ca ministerul si scoala stau pe linii paralele dar cu sens diferit.

  4. ion

    Ceia ce bolboroseste Grosu este o abureala, ce tine numai de constatare organizationala si nu de o analiza aprofundata per ansamblu in sistemul educational din RM. Dar de fapr dinsul si altii alt de el din sistemiul educational nu sunt vinoveti ca nu cunosc acest sistem din interior. Dinsii sunt prizonierii propriilor ambitii si mofturi precum ca ar cunoaste totul si nimic concret.
    Managerii de la cirma ministerului sunt vinoveti de faptul ca dinsii au acceptat sa managereze ceia ce nu cunosc si asta de fapt este o crima in fata copiilor, care nu sunt vinoveti de ceia ce se produce in scoala.Pur si simplu , elevii sunt produsul atitudinei asa ziselor manageri si a sistemului educational fata de ei.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *