Principală  —  Interviuri   —   Corupţia fierbinte şi telefonul rece

Corupţia fierbinte şi telefonul rece

Pagină dedicată jubileului de 3 ani de la Hotărârea Guvernului cu privire la instituirea Liniilor Fierbinţi cu privire la combaterea corupţiei.

LINII CU GHINION

28.06.2005. Guvernul hotărăşte

La 28 iunie 2005 Guvernul, în scopul “prevenirii corupţiei şi protecţionismului
în cadrul instituţiilor publice” a dispus “recepţionarea informaţiei din diferite surse (audienţă, scrisori anonime, prin intermediul telefonului de încredere, poştei electronice etc.) referitoare la comiterea actelor de corupţie de către angajaţii instituţiei publice respective, examinarea acesteia şi întreprinderea măsurilor de rigoare, precum şi prezentarea la organele de drept competente a materialelor respective.

13.05.2008 Un înalt grad de formalism

„O modalitate încurajatoare a cetăţenilor să comunice despre actele de corupţie comise de funcţionari a fost considerată instituirea telefoanelor de încredere anticorupţie în cadrul autorităţilor publice. Însă, cu regret, s-a concluzionat că aceste măsuri nu fac faţă aşteptărilor. Testarea eficacităţii liniilor telefonice fierbinţi anti-corupţie a le ministerelor şi altor autorităţi publice centrale a demonstrat un înalt grad de formalism al angajaţilor acestor instituţii în discuţiile cu cetăţenii de rând şi în ajutorul pe care îl oferă interlocutorilor , victime ale funcţionarilor corupţi. Adesea nimeni nu răspunde la aceste linii fierbinţi anticorupţie, răspunsurile oferite nu sunt satisfăcătoare sau prin ele se refuză cooperarea cu sursa în condiţii de anonimat.” Extras din adresarea lui Iurie Stoicov, preşedintele Grupului de monitorizare a implementării strategiei naţionale de prevenire şi combatere a corupţiei către ministere şi alte autorităţi publice.

16.07.2008 Toate liniile (raportează că) lucrează

De verificarea activităţii liniilor fierbinţi anticorupţie din cadrul ministerelor se ocupă Secretariatul Grupului de Monitorizare a Implementării Strategiei Naţionale de Prevenire şi Combatre a Corupţiei. Ieri, după ce am sunat toate liniile fierbinţi, şi după ce ni s-a spus în mai multe instituţii că am greşit numărul, sau nu ni s-a răspuns defel, am contactat secretariatul în cauză. Ni s-a comunicat că tocmai s-au făcut verificările de rigoare după scrisoarea lui Iurie Stoicov, şi că totul funcţionează bine. La ministerul Muncii este cu adevărat o problemă cu schimbarea liniilor telefonice, dar la Consiliul Superior al Magistraturii totul e funcţional, ca şi la MAI, la Biroul de Statistică. Am mai aflat că persoanele care răspund la aceste linii sunt în fond viceminiştri şi şefi de departamente şi că aceşti nu au beneficiat de un training special care i-ar ajuta să încurajeze oamenii care apelează să reclameze cazurile de corupţie. De asemenea, ni s-a spus că nu există o instrucţiune specială pentru operatorul care răspunde la Linia Fierbinte.

Curtea Supremă de Justiţie 22 22 69

Fără linie fierbinte şi fără profesionişti

Am format numărul. La celălalt capăt al firului o voce bărbătească a răspuns, remarcând că nu este Linia Fierbinte, dar pot să-i spun problema. Am aflat că de când Curtea Supremă de Justiţie s-a separat de Consiliul Superior al Magistraturii, responsabil de plângerile cetăţenilor sunt reprezentanţii CSM. Am fost rugaţi să revenim peste zece minute, ca să discute între timp cu judecătorul, pentru a hotărî cum e mai bine de procedat. După zece minute am vorbit cu un responsabil de relaţii cu publicul din cadrul Curţii Supreme de Justiţie, care a recomandat să sunăm la Centrul de Combatere a Crimelor Economice şi Corupţiei „pentru că ei sunt profesionişti şi vor ajuta”. Din păcate, nu mi-a putut oferi un număr de telefon de la CCCEC.

Centrul de Combatere a Crimelor Economice şi Corupţiei număr tel?

Oboseală cu invitaţie „la scris”

La CCCEC ni s-a răspuns imediat, şi după ce ni s-a ascultat povestea cu cazul de corupţie, operatorul Liniei Fierbinţi ne-a sugerat pe un ton obosit câteva numere de telefon la care am mai putea apela. Totodată, am primit o invitaţie la Centru „pentru a face o reclamaţie în scris”. Funcţionarul CCCEC ne-a asigurat atât anonimatul, cât şi rezolvarea cazului cât de curând.

Agenţia pentru construcţii şi dezvoltare a teritoriului 20 45 04

Instituţie nouă fără linie

La numărul de telefon indicat ni s-a spus că am greşit numărul. După mai multe insistenţe domnul de la capătul firului ne-a informat că am sunat la vice ministrul Ecologiei şi ni-a închis fără drept de replică.

— Bună ziua. Linia Fierbinte?

— Nu, aţi greşit. Aici e altă instituţie.

— Da unde am sunat?

— Da Dvs ce căutaţi?

— Agenţia Construcţii şi Dezvoltare a Teritoriului.

— Nu e aici. Da ce număr aţi format?

— 20 45 04. Poate mă ajutaţi să găsesc un număr de telefon la această direcţie.

— Nu ştiu şi dacă tare vă interesează aici e vice ministrul Ecologiei! Ne-a spus o voce răstită şi apelul telefonic a fost închis. Am sunat la Ministerul Construcţiilor şi Dezvoltării Teritoriale unde ni s-a spus că nu există nici un fel de linie fierbinte. Dacă avem vreo problemă – să sunăm la Inspecţia de Stat în Construcţii.

Agenţia Naţională pentru Reglementare în Telecomunicaţii şi Informatică 25 13 46

Mutări în birouri

— Nu este Linia Fierbinte, dar spuneţi ce reclamaţie aveţi.

După ce îi spun doamnei motivul pentru care am sunat îmi recomandă să trimit o petiţie în scris pe adresa agenţiei sau în format electronic dacă am posibilitate. „Nu funcţionează acum Linia Fierbinte, că s-au făcut nişte mutări în birouri şi va lucra mai târziu, dar nu ştim cînd încă.

Biroul Naţional de Statistică 40 31 51

Anticamera peste linie

— Bună ziua. Linia Fierbinte?

— Nu. aici este anticamera la Biroul de Statistică.

— Şi Linia Fierbinte ce număr de telefon are?

— 40 31 51

— Păi eu aici sun.

— Apoi la noi e şi anticamera şi Linia Fierbinte.

După această precizare, persoana din anticameră a chemat pe altcineva la telefon pentru că nu era în măsură să explice unde mă pot adresa şi cine ne poate ajuta.

Serviciul de Informaţii şi Securitate 239625

Anonimatul cu telefon de la SIS

— Serviciul de informaţii şi securitate, bună ziua.

— Bună ziua. Linia Fierbinte?

— Nu. Este secretariatul, dar spuneţi.

— Păi, eu aş vrea să vorbesc cu cineva de la Linia Fierbinte. Aveţi aşa ceva sau nu?

— Da, dar este alt număr. 24-51-21

La acest număr de telefon, foarte sec, ni s-a spus că ne-am adresat unde trebuie şi să ne prezentăm. Am cerut menţinerea anonimatului.

Bine, dar lăsaţi numărul dvs de telefon şi un colaborator SIS vă va suna şi veţi discuta problema în detalii.

Serviciul Vamal 574174,27 55 76

Două numere fără rost

Deşi Serviciul Vamal oferă două numere de telefon pe pagina web a Guvernului, nici unul dintre acestea nu este numărul adevărat de la Linia Fierbinte. la numărul 57 41 74 un tânăr, uimit de întrebarea noastră ne spune că aici nu este Linia Fierbinte, ci Secţia de Serviciu şi a rugat să aşteptăm un moment. După care a chemat un alt funcţionar care a propus să vin la ei, în Chişinău şi dumnealui ne va conduce la direcţia Securitate internă. Acolo voi putea povesti despre cazul funcţionarului corupt.

Ministerul Sănătăţii 72 10 10

Spune-i coruptului

Ni s-a cerut să povestim cazul. Apoi, vocea „liniei fierbinţi” ne-a zis să sunăm la directorul spitalului de unde ni s-a cerut mită şi acolo vom primi ajutor. În caz că problema nu va fi soluţionată în cadrul instituţiei medicale, putem să revenim la minister.

Ministerul Protecţiei Sociale şi Familiei 28 07 92 ; 73 75 72

Fără telefon şi linie

Pe site-ul Guvernului nu este dat un număr telefonic al liniei fierbinţi a acestui minister. Pe site-ul MPSFC am găsit două numere de telefoane: 280-792 şi 737572. Am format numărul de telefon 280-792. O doamnă a zis sec să povestim cazul. Pentru că am întrebat despre protecţia anonimatului, am fost readresaţi la direcţia ministerială responsabilă de problema noastră.

Am sunat şi la 737572. De această dată o doamnă ne-a răspuns că în cadrul ministerului nu este instalată linia fierbinte. Dar , cu amabilitate, ni s-a spus să venim la minister.

Ministerul Educaţiei şi Tineretului 23 24 72

Tineretul, mai fierbinte

— Bună ziua. Linia fierbinte?

— Aici de fapt e linia pentru Anul Tineretului. Dar ce doriţi?

— Aş dori să semnalez un caz de corupţie din cadrul unei instituţii de învăţământ. Ni s-a dat numărul de telefon de la anticameră 23 33 48. „De la anticameră o să vă dea telefonul la direcţia care v-ar soluţiona problema”.

Ministerul Afacerilor Interne 25 54 91; 22 65 74

Doar cu vizită la MAI

La numărul 25 54 91:

— Buna ziua. Linia fierbinte?

— Aici direcţia securitate internă.

— Vreau un număr de telefon de la linia fierbinte.

— Va ascult eu.

— Aş vrea să semnalez un caz de corupţie, cu un colaborator din poliţia rutieră.

— Dar Dumneavoastră puteţi să vă apropiaţi la noi la minister? O să discutaţi cu ofiţerul de serviciu şi o să depuneţi o plângere.

Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene 57 83 25

Robotul integrării

A răspuns foarte amabil….robotul.

„Bună ziua. Ati sunat la MAEIE. Vă rugăm să lăsaţi un mesaj după semnalul sonor”. Pauză.

LINII RECI

Curtea de Conturi 23 77 48

Curtea De Conturi are cea mai mare bătaie de cap. Linia Fierbinte mereu este ocupată. Probabil, sunt semnalate în continuu cazuri de corupţie, sau poate e vreun defect pe fir. Nu am putut apela timp de câteva zile.

Judecătoria Economică 27 74 38

Nu a răspuns nimeni la telefon. Am repetat apelul în zadar.

Ministerul Justiţiei 22 25 00

Linia Fierbinte de la Ministerul Justiţiei este probabil în vacanţă, pentru că nu a răspuns nimeni la apeluri nici dimineaţa, nici la amiaza, nici seara.

Linii în funcţiune

Ministerul Economiei şi Comerţului 25 05 35

Numele corupţilor

Doamna de la capătul firului ne-a cerut să ne prezentăm şi să dăm numele persoanei care a cerut mită pentru a face o semnalare către ministru.

„Altfel nu pot proceda, trebuie să-mi daţi numele ca să se adeverească faptele. Apoi vă chemăm şi pe dvs şi pe persoana care a cerut mită şi rezolvăm cazul,” ne-a informat persoana abilitată.

Camera de Licenţiere

O convorbire înregistrată

Cu multă amabilitate şi răbdare, un angajat al Camerei de Licenţiere ne-a ascultat şi ne-a rugat să oferim toate detaliile asigurând menţinerea anonimatului. Am fost asiguraţi că o Comisie Specială se va ocupa de această problemă, iar pentru demararea examinării cazului este suficientă o convorbire telefonică înregistrată şi nu e neapărată vizita la sediul Camerei.

Agenţia Rezerve Materiale, Achiziţii publice şi Ajutoare Umanitare 23 42 80

La rezerve materiale, fără rezerve

La Agenţie am primit, cu multă amabilitate, răspunsuri la întrebări. Cu toată politeţea ni s-a promis respectarea confidenţialităţii şi soluţionarea cât mai rapidă a problemei semnalate.

Procuratura Generală 22 31 35

Veniţi să analizăm problema

Doamna de la Procuratură ne-a ascultat cu amabilitate, ne-a invitat să venim la procuratură pentru a analiza problema mai detaliat.

Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare 23 23 90

— Buna ziua. Vrem să semnalăm un caz de corupţie.

— Da sigur e din cadrul ministerului nostru?

— Da

— Asta din direcţia de la etajul 6?

— Da

— Eu am semnat informaţia, şi o voi transmite domnului ministru. Mai reveniţi cu detalii concrete despre acest caz. Şi vă mulţumim foarte mult pentru telefon.


Acest articol de investigaţie a fost iniţiat ca urmare a adresărilor făcute la linia fierbinte 
anticorupţie, tel. 92-79-79. Linia fierbinte este lansată în cadrul proiectului “Sensibilizarea 
populaţiei despre fenomenul corupţiei“, implementat de Centrul de Analiză şi Prevenire a Corupţiei,
cu sprijinul financiar al Ambasadei Britanice la Chişinău.