Ziarul de Gardă pe masa Ninei Ştanski

Nu cunoaşte şi nu recunoaşte limba română. Este sigură că şcolile cu studiere în această limbă nu ar avea niciun drept la existenţă în stânga Nistrului. Deşi e tânără şi, aparent, modernă, nu acceptă nici pluralismul de opinii, nici adevărul istoric, nici drepturile populaţiei băştinaşe, nici cursul european al R. Moldova.

Are o fiică pe care o iubeşte şi o preţuieşte nespus de mult. Ca orice mamă bună. Se pare, însă, că fiica sa este singurul copil care, după cum consideră maică-sa, merită tot binele din lume şi un viitor mai mult decât prosper, într-o lume civilizată.

O cheamă Nina Ştanski şi face parte din gruparea care, după plecarea lui Igor Smirnov de la Tiraspol, administrează astăzi teritoriul R. Moldova din stânga Nistrului.

Acum câteva zile, Ziarul de Gardă a ajuns în biroul său. Nu era un număr de ziar oarecare, ci unul în care fusese publicat un interviu exclusiv cu Eleonora Cercavschi, directoarea Liceului «Ştefan cel Mare şi Sfânt» din Grigoriopol.

După ce cineva i-a tradus în limba rusă anumite pasaje din acel interviu, “oficiala” de la Tiraspol nu a întârziat să le comenteze pe o reţea de socializare, provocându-l şi pe “şeful” său, Evgheni Şevciuk, să se dea cu părerea despre cele dezvăluite de profesoară.

Eleonora Cercavschi, profesoara care, de peste 20 de ani, luptă pentru menţinerea învăţământului naţional românesc în stânga Nistrului, cea care, împreunnă cu alţi pedagogi şi părinţi, s-a adresat la CEDO şi, acum câteva săptămâni, a obţinut câştig de cauză într-un dosar de condamnare a Federaţiei Ruse, spunea în interviul “Mai bine să mori leu, decât câine înlănţuit” că “atitudinea autorităţilor separatiste faţă de aceste şcoli, după pronunţarea Hotărârii CEDO, rămâne neschimbată. Am mai citit cu toţii şi declaraţiile ostile ale pretinsului ministru al afacerilor externe de la Tiraspol, Nina Ştanski, în care ea continuă să aducă noi ofense la adresa acestor instituţii de învăţământ”.

Anume acest pasaj a supărat-o pe Ştanski, determinând-o să scrie că “interviul acesta straniu este pătruns de frustrări şi porniri împotriva a tot ce este transnistrean şi rusesc. Ce-i asta? Sindromul profesorului de la Bălţi?”

Aproape simultan, Evgheni Şevciuk interveni cu multă pasiune. “Şcolile nu sunt guvernamentale şi nici municipale, cu toate acestea, plăţile comunale se efectuează la un preţ mai jos decât cel real. Dar trebuie urmată procedura de înregistrare a şcolilor, pentru ca acestea să nu devină un focar al extremismului”.

Liderul transnistrean a amintit, în dialogul său cu Nina Ştanski, că “o serie din aceste şcoli au fost finanţate prin intermediul granturilor internaţionale, însă mulţi au pretenţia că facem acolo tot ce vrem şi că suntem obligaţi să oferim spaţiu şi condiţii similare cu celelalte şcoli din Transnistria. E o abordare destul de ciudată… Noi avem propria opinie. În Transnistria, şcolile cu studiere în grafia chirilică funcţionează liber, în conformitate cu legea”, a scris Şevciuk pentru Nina Ştanski şi pentru prietenii acesteia din acea reţea de socializare, accentuând că, de fapt, problema acestor şcoli ar fi “politizată” intenţionat. Şi Şevciuk nu a ezitat să amintească despre cazul profesorului de la Bălţi, ca despre unul extrem de periculos pentru “statalitatea” Transnistriei şi pentru tot ce-i rusesc în această zonă.

Cum vă spuneam, şi prietenii Ninei Ştanski de pe acea reţea de socializare nu au întârziat să condamne spiritul românesc, învăţământul naţional şi profesorul de la Bălţi, despre viaţa căruia nu au ştiut nimic, niciodată. Chiar dacă ar fi citit “explicaţia” profesorului, publicată şi în presa de la Chişinău, ar fi răspuns cu acelaşi stil ofensator, zeflemitor sau chiar ameninţător.

Profesorul, însă, a adunat destulă suferinţă, până a ajuns să nu mai poată tăcea. Din “explicaţia” sa aflăm argumente greu de suportat. “La salutul meu, “Bună ziua!”, răspunsul era “Mî russkie” sau “Belţî – russkii gorod”; “Discutam cu ei, le aduceam exemple de oameni vestiţi, dar ei căutau să insulte cât mai mult acest popor şi limba lui maternă (“bîki”, “mulî” ş.a.)”; ““Belţî – russkii gorod” s-a repetat zile la rând, până când s-a umplut cupa răbdării şi mi se pare că n-am vorbit eu, ci am dat frâu liber emoţiilor care vorbeau pentru popor, pentru limbă, pentru ţară”, scrie profesorul de la Bălţi care, într-un moment mai puţin potrivit pentru viaţa sa, a acceptat să rămână şomer, în numele adevărului.

Cine dintre oficiali l-ar putea apăra? Cine i-ar putea purta de grijă Eleonorei Cercavschi şi altor profesori din stânga Nistrului pe care “oficialii” de acolo i-au diagnosticat cu sindromul «бельцкий учитель»?

Aneta Grosu, aneta@zdg.md

Preluarea textelor de pe pagina www.zdg.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.zdg.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Comentariile Dvs. la articolele de pe www.zdg.md sunt apreciate, dacă sunt exprimate într-un limbaj decent. Ne rezervăm dreptul să nu publicăm sau să ștergem mesajele care aduc ofense și injurii celorlalți vizitatori, care incită la ură de rasă, religie și sex.

7 comentarii

  1. nic

    Sint de acord cu cele descrise, dar situatia e mult mai grava si de vina sunt atit guvernarea cit si opozitia care in loc sa consolideze societatea actioneaza numai pentru a-si face piar si aq cistiga o parte anumita a societatii pentru viitoarele alegeri.

  2. Actorul Vasile Butnaru

    Limba Romana: Ne vom intoarce intr-o zi,/Ne vom intoarce neaparat./Vor fi apusuri aurii,/Cum au mai fost cand am plecat.

  3. vlad

    OARE NINA ‘STANSCHI STIE CA ATUNCI , CAND ARMMATA HITLERISTA DE OCUPATIE ASALTA STALINGRADUL , COPIII RUSIEI IL CITEAU PE PUSKIN IN LIMBA RUSA ?! SI INGADUITI-MI SA INTREB: cum,deci , am putea intr-o varianta transnistreana sa dam o difinitie fascismului?

  4. Rozina

    ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
    ————— ♥ BASAⱤABIA E ⱤOMÂNIA ♥ ——————
    —————♥—♥—♥— U N I R E ! —♥—♥—♥—————
    ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

    ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
    ————— ♥ BASAⱤABIA E ⱤOMÂNIA ♥ ——————
    —————♥—♥—♥— U N I R E ! —♥—♥—♥—————
    ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

    ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
    ————— ♥ BASAⱤABIA E ⱤOMÂNIA ♥ ——————
    —————♥—♥—♥— U N I R E ! —♥—♥—♥—————
    ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

  5. Deportatul

    Nu-i de mirare situaţia şcolilor cu predare îm limba română din teritoriul ocupat de Rusia. Toţi aceşti ani de “independenţă” (?) am fost conduşi de “nepoţii şi strănepoţii lui Lenin”, membrii biroului politic pc rssm şi colegii (urmaşii) lor – Snegur (Sangheli), Lucinskii (Filat, Diacov), Voronin (Lupu, Plahatniuc). Chiar şi Decretul Preşedintelui Interimar M. Ghimpu cu privire la retragerea Armatei Rusiei de pe teritoriul RM nu a fost susţinut de partidele parlamentare – PCRM (Voronin), PLDM (Filat), PD (Lupu).
    Chiar şi pe teritoriul neocupat teritorial de Rusia, în s. Valea-Perjei r-l Taraclia, unicul gimnaziu cu predare în limba română în rază de vre-o60 km, este inchis, elevii fiind transferaţi în liceul rus-“moldovenesc(?)”, (nu rus-“român”), unde copii sunt supuşu rusificării. Acum 37 elevi învaţă în limba română, dar 62 elevi (a căror măcar un părinte este vorbitor de limba română) învaţă în limba rusă
    Majoritatea mass-media cu jurnaliştii “independenţi” (?), cumpăraţi de oligarhii de la putere şi din opoziţie, care au însărăcit poplaţia, manipulează, “spală creerii” cetăţenilor pentru a fi votaţi proruşii, oligarhii şi a fi urît, batjocurit PL cu Dnii Ghimpu, Chirtoacă şi alte partide cu adevărat proeuropene, proromâne, anticomuniste şi fără oligarhi milionari şi miliardari în Euro.
    Avem probleme cu studierea în limba română din cauza că cetăţeniisunt manipulaţi, aleg masiv PCRM+PLDM+PD – partide proruse

  6. lilica

    nationalismul TOT e o creatie a Massoneriei ca etapă intermediara 🙂

    care limba preferi nu are importanta
    important e conflictul si opozitiile
    voi certativa,noi vom observa
    vom da bani,numai pentru ca sa va certati
    vom stampa chiti vreti,numai certativa
    cu orice cauza

    pentru ca sa nu intelegem cine sintem OMANENI SAU ANIMALE…scopul ARTEI REALE

  7. Petru

    Pentru Nina Stanschii si Evghenii Sevciuc. Voi aveti parerea voastra si dumnezeu cu voi, intro democratie adevarata asta e normal, dar de ce trebuie sa modelati lumea asa cum va place. Profesorul de la Balti nu sufera de sindrom (pentru ca va asigur, el respecta poporul si cultura rusa, dovada fiind pronuntia perfecta in ruseste), ci mai degraba sunteti voi, care ati ramasi niste atavisme sovietice sau daca nu va place duarogani (aceasta notiune e de pe timpul tataro-mongolilor), pusi de Cremlin ca sa compromiteti sedentarismu romanesc pe aceste meleaguri. Scolile romanesti din stanga Nistrului, la fel, nu pot fi extremiste, pentru ca acesti elevii sunt patrioti ai poporului lor si vor sa-i studieze limba si istoria. Or, in Rusia se traieste pe aceleasi principii. Incetati sa tensionati situatia in regiune. Nu aantagonizati populatia, fiindca ideologia pe care voi incercati de 20 de ani s-o insscaunati in stanga Nistrului este depasita de timp, nesanatoasa si starneste oroare. Mai bine acceptati masa tratativelor pentru a gasi o solutie pasnica de convietuire. Trebuie sa intelegi una> oricat de puternica ar fi Rusia, voi nici o data n-o sa puteti castiga cu forta respectul si stima moldovenilor/romanilor. Mai bine ar fi sa va astamparati si sa acceptati valorile tarilor civilizate, pentru ca pretentiile teritoriale nerealizate in secolul trecut, nu pot fi reactualizate in secolul acesta. Afara s-au stabilit alte vremuri si e finita la comedia, tovarasi.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *