Principală  —  Blog  —  Editoriale   —   Un Ţepeş pentru procuratură

Un Ţepeş pentru procuratură

Fiecare raport al Curţii de Conturi (CC) publicat în urma unui nou control efectuat la vreo instituţie publică constituie, în principiu, un izvor nesecat de subiecte jurnalistice. Evident că, de obicei, din acestea, nu lipseşte şi senzaţionalul. Or, fiecare dintre ele ne destăinuie cum, la instituţia X sau Y, s-a făcut râs, vorba aia, cu banii publici, adică cu impozitele şi toate taxele posibile şi imposibile plătite de noi. Şi, în astfel de cazuri, nu este vorba de câţiva bănuţi. De parcă ar fi vorba de seminţele de floarea soarelui vândute la Piaţa Centrală din Chişinău, rapoartele CC ne arată câte mii, sau mai corect spus sute de mii, uneori chiar şi milioane de lei, au fost cheltuiţi după capriciul cuiva.

Raportul CC lansat marţi, 26 ianuarie, în urma unui audit realizat la Ministerul Afacerilor Interne evident că nu a putut să nu provoace interesul, din moment ce, în perioada guvernării comuniste, instituţia în cauza a fost «pusă la murat» în relaţia cu presa, fiind mai uşor să-l suni pe Bush sau Sarkozy, decât să obţii unele detalii mai importane din activitatea ei. Acum aflăm cum MAI a plătit chiria pentru sediul PCRM de la Botanica, a întreţinut maşina fracţiunii PCRM, a cumpărat automobile de lux etc. În total, bugetul statului a fost prejudiciat cu aproape 70 de milioane de lei. Altfel spus, MAI a furat, de la fiecare cetăţean al R. Moldova, câte 20 de lei. Nu e mult, dar aţi da aceşti bani, din buzunarul propriu, de bună voie, instituţiei în cauză?

Ideea de bază, totuşi, nu constă în numărul milioanelor aruncate pe fereastră, ci de ce mai primesc procurorii, inspectorii fiscali, angajaţii CCCEC şi MAI salarii din banii statului, adică a fiecăruia dintre noi? Pentru ce săracii angajaţi ai CC stau zile întregi cu nasul printre contracte, dări de seamă, fişe şi tot tacâmul ce ţine de contabilitate? Ca să facă un raport care, ulterior, să fie plasat la arhivă?

Raportul CC privind legalitatea gestionării fondurilor publice de către MAI nu este primul şi nici ultimul. Cu toate acestea, câţi funcţionari de rang înalt au fost traşi la răspundere pentru ilegalităţile descoperite de CC? În actuala situaţie, apariţia unor „Ţepeşi” la procuratură şi alte organe de drept e mai mult decât imperioasă. Dacă, în temeiul rapoartelor CC din ultimii ani, s-ar strânge, de la cei vinovaţi, toate prejudiciile aduse bugetului de stat, atunci, cu siguranţă, ajungi să completezi câteva bugete de stat anuale şi îţi mai rămâne câte ceva pentru majorarea salariului în sectorul bugetar.

Pe timpul fostei guvernări, rapoartele CC parcă nici nu existau. Actuala guvernare pare că are o atitudine promptă faţă de aceste acte, asigurându-ne că vinovaţii vor fi pedepsiţi. Totuşi, deocamdată, nu există nimic măreţ la acest capitol, deoarece rapoartele CC fac referire la anii fostei guvernări. Momentul adevărului va sosi când acestea vor oglindi activitatea noii puteri. Va avea guvernarea aceeaşi reacţie? Rămâne de văzut.

Nicolae CUŞCHEVICI,
n.cuschevici.zdg@gmail.com