Un mesaj pentru Dorin Chirtoacă

În câteva săptămâni, cei care vor mai dori să circule prin Chişinău cu microbuzele vor fi nevoiţi să scoată din buzunare 5 lei. Scumpirea, în premieră, cu 2 lei a unei călătorii este acceptată sub presiunea transportatorilor, care s-au plâns că lucrează în pierdere, iar dvs. i-aţi crezut.

Ca să mai dregeţi busuiocul, le-aţi “condiţionat” acestora scumpirea, prin respectarea a 5 condiţii: instalarea unor scaune suplimentare, viteza maximă prin oraş de 50 km/oră, doar 4-5 pasageri în picioare, oprirea doar în staţii şi un orar exact al circulaţiei rutelor.

Să fim serioşi. Toate aceste condiţii nu sunt altceva decât vorbe goale şi nişte tentative de a sustrage atenţia de la majorarea nejustificată a tarifului. Dle Chirtoacă, cine credeţi că va avea de suferit dacă şoferii nu vor mai lua pasageri în picioare? Transportatorii, care-şi vor recupera pierderea clienţilor care stăteau în picioare prin cei 2 lei în plus, sau cetăţenii, care locuiesc în zone unde nu circulă alte mijloace de transport decât microbuzele şi care vor întârzia la serviciu sau la ore?

Şi încă ceva. Chiar credeţi că şoferii nu vor mai lua pasageri în picioare, nu vor mai goni pe şosele, nu se vor comporta urât cu pasagerii şi vor respecta orarul? Chiar credeţi că nişte deprinderi se pot schimba peste noapte?

Sunt sigur şi de faptul că dvs. cunoaşteţi că, din cei 3 lei care se plătesc acum pentru o călătorie, “se hrănesc” mai multe persoane: angajaţii celor 19 firme care deţin rute, deţinătorii locurilor de pe rute şi, nu în ultimul rând, şoferii. Mai mult decât sigur, vă spun că nimeni nu moare de foame, ba dimpotrivă.

Aici, voi face referire la un mesaj postat pe site-ul www.zdg.md de un cititor al ZdG, nedumerit de ardoarea cu care luptă Primăria pentru majorarea taxei de călătorie. “Eu” scrie că “este dubioasă combinaţia businessului privat de transport cu Primăria” şi se întreabă “care este interesul primarului (Primăriei) referitor la costul călătoriei. După cum se ştie, microbuzele sunt un business privat… În ţară avem numeroase firme private, care sunt în pierdere, în faliment, se închid… Ăsta-i businessul: azi merge, mâine, cine ştie? De ce primarul nu ia atitudine şi faţă de celelalte activităţi economice? Stupid este faptul că proprietarii rutelor se plâng de pierderi, în acelaşi timp, nu a falimentat nicio rută, din contra, se deschid altele. Tot aici, toată lumea ştie că fără plic nu ai ce căuta, ca să-ţi iei o rută…”, mai scrie cititorul, căruia nu ai cum să nu-i dai dreptate.

Or, explicaţia la aceste întrebări, oferită recent de către Adrian Boldurescu, şeful Direcţiei transport public şi căi de comunicaţie, precum că “prin anii ’90, când oraşul nu avea bani pentru alte mijloace de transport, aceste microbuze au fost salvarea noastră şi acum nu putem da cu piciorul în ei”, nu mi se pare deloc potrivită. Într-o ţară săracă, lovită de criză, de corupţie, de nepăsare, nu poate fi loc de milă. Or, cam asta vrea Boldurescu, să mărim preţul din milă.

Interesant este şi faptul că revoltaţii, adică directorii de firme care deţin rute, îi scot în faţă pe şoferi, care ţipă că nu au profit. Şoferii însă sunt cei mai puţin implicaţi în acest business. Ei, de cele mai multe ori, nu sunt decât nişte simpli angajaţi, cu salariu fix şi cu procente din câştig. Adevăraţii oameni care fac bani grei tac chitic şi, probabil, trag sforile din spatele cortinei, ca nişte adevăraţi păpuşari.

Repet. Se anunţă că şoferii vor să intre în grevă dacă nu le sunt acceptate revendicările, adică doar una, majorarea tarifului. Dar, cine-s şoferii pentru a pune condiţii? Şoferii, în primul rând, ar trebui să se revolte contra celor pentru care lucrează şi care deţin locurile pe rute. Acei oameni care stau acasă şi câştigă zilnic vreo 500 de lei, fără a depune vreun efort pentru asta. În plus, şoferii, dacă nu sunt mulţumiţi de câţi bani fac zilnic pe rută, să se lase. Să lucreze în altă parte. Să-şi schimbe meseria. Că doar nu o fi terminat universitatea cu diplomă de şofer de microbuz pentru ca statul să le fie dator cu locuri de muncă.

Şi totuşi. Cum să lucreze în minus dacă sunt deţinători de microbuze, cei care nu angajează şoferi, şi care ajung acasă, zilnic, cu aproximativ 1000 de lei? Câţi moldoveni câştigă 1000 de lei pe zi? Câţi câştigă măcar 500 de lei pe zi?

Dle Chirtoacă, eu tare sper ca această scumpire să nu fie legată de activitatea lui Iurie Topală, consilier municipal din partea PL, tot el deţinătorul firmei “Ruta-Prim” SRL, care are cele mai multe rute de microbuze în gestiune.

Victor Moşneag, victor@zdg.md

Preluarea textelor de pe pagina www.zdg.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.zdg.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Comentariile Dvs. la articolele de pe www.zdg.md sunt apreciate, dacă sunt exprimate într-un limbaj decent. Ne rezervăm dreptul să nu publicăm sau să ștergem mesajele care aduc ofense și injurii celorlalți vizitatori, care incită la ură de rasă, religie și sex.

3 comentarii

  1. Diana

    Eu alaltaieri si azi am mers cu acelasi sofer cu microbuzul 116 si mi-a placut. Amabil, nu a luat persoane in picioare mai mult de 4, (cind era la Green Hills la Ciocana o domnisoara i-a facut semn sa opreasca si nu a oprit), imbracat elegant si nu a uitat sa-mi spuna unde e strada de care habar nu aveam.
    E si dezavantaj aici, cit trebuie sa astepte omul un alt microbuz care sa nu aiba lume in picioare?!

  2. tatar

    f. bine si corect expus, mai e si altceva acest primar Chirtoaca este un minciunos nerusinat, cum sa spui cetatenilor, ca taxa de 5 lei ne va asigura viata in trafic, practic toate cazurile de omucideri a pasagerilor, sau produs din cauza NERESPECTARII REGULILOR CIRCULATIEI RUTIERE,indifirent cate persoane au fost in microbuz. Astea de la PL STIU, ca banii dicteaza alegerile si au inceput sa-si faca clienti, care ii vor sustine SI AICI O SA MA REFER SI LA GHERETE SI LA PIATA CENTRALA SI LA GHERETELE CU TIGARI, SI LA FLORI SI LA TELEFOANE, s.alte surse de strins bani nu mai zic de intreprinderile municipale; eu vreau sa-mi explice Chirtoaca cum va monitoriza soferul cati pasageri coboara cati se imbarca la fiecare 5 metri la care el se opreste, va dati sama atunci in ce pericol vor fi pasagerii; cheia acestui bisness sunt stapinii firmelor transport pasageri, SA SPUNA CHIRTOACA CINE SI CU CAT A FOST AMENDAT, CUM DE SA PERMIS CA MAJORITATEA MICROBUZELOR DESTINATE TRANSPORT MARFA, SA FIE “REUTILATE” PENTRU PASAGERI, oameni buni in pasaportul acestor unitati de transport scrie negru pe alb, destinatia lor, cum sa reutilezi un bou in vaca? da, comportamentul responsabilitate, capacitatile de lucru a soferilor este pur si simplu dezastru, dar ei sunt papusile si gaina, care face bani, daca ar fi fost retrase licentile, daca ar fi fost amendate firmele la sigur era alta situatie; alt moment de nesimtire a primarului Chirtoaca, cum sa pui sub semnul intrebarii necesitatea amenzilor primite de soferi de la politia rutiera? cum sa-si permita functionarul, care dirijaza (prost) un municipiu sa influenteze pentru nepedepsirea unel incalcari? care este dreptul unui primar si a unui functionar, vorbesc de acest Boldurescu, ambii platiti de cetateni sa devina avocatii acestor ‘baieti smecheri”,cum e posibil pentru setea de bani a ‘bisnezzmenilor”, care au devenit pericol pentru societate drept pedeapsa sa le maresti veniturile , stimati cetateni gratie acestor functionari si a acestor bisnessmeni nici unul dintre noi nu este garantat, ca va ajunge sa vada lumina zilei de maine, inca asa dezmat nu am vazut de vre-o 30 de ani…

  3. Gogu

    Ce nesimtit Chirtoaca asta.Daca era Dandon,ar fi curs lapte si miere pentru tatari.Oare cand se carabanesc in Tataria sa nu mai cobeasca a ploaie?
    Cine l-o fi ‘influentat’ pe ministrul inculturii,beat-manga la volan,cu masina statului platita de noi,ca sa-l scoata cheie de biserica pana la urma,ha? N-aud!
    Dupa un an de Alianta,Alejka tot cu bara de ‘protectie’pe teritoriul public era,iar Lupu si Filat se faceau ca ploua la dispozitiile primarului Chirtoaca de a elibera domeniul public.Primarul le emitea si astia 2 comunisti cu ministrul de interne,le anulau.Asa ca,bey tatarilor,si tigarile si florile si tot ce misca la negru,au un baron,dar nu e primarul.Oare cine o fi? Puneti-va bruma de creier in miscare intai de a va da cu parerea numai ca sa mai treaca din timp.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *