Un «Barbarosa» eşuat

«Cu cât se scurtează mai mult zilele de până la sosirea dnei cancelar Merkel la Chişinău, cu atât devine mai insistentă senzaţia că vizita din 22 august nu va mai fi vizita, programată în luna iunie la Rottach—Egern».

Părerile la Chişinău vizavi de vizita cancelarului german, Angela Merkel, s-au împărţit. În timp ce unii forţează nota că «doamna de fier» a Germaniei vine să pună la cale federalizarea R. Moldova, alţii, mai optimişti, îi contrazic şi exclud categoric verdictul federalizării, încercând să plaseze vizita într-o arie mai largă a relaţiilor moldo-germane, deşi, sinceri să fim, agenda prealabilă, anunţată de guvern, a încurcat lucrurile într-atât, încât nu e clar ce va fi şi cu ce ne vom alege, până la urmă, din această vizită. Ceva s-a întâmplat… şi ceva foarte serios cu vizita dnei cancelar.

Planul de la Rottach—Egern

Primii care au dat şfară în ţară că Angela Merkel vine la Chişinău să dea curs federalizării R. Moldova au fost socialiştii. «Vizita nu este una întâmplătoare…, ea va avea loc după discuţiile care au avut loc în cadrul conferinţei organizate de OSCE în Germania, la care a participat premierul Vlad Filat şi liderul transnistrean Evgheni Şevciuk. Potrivit informaţiilor pe care le deţinem, la această conferinţă a fost discutată şi federalizarea R. Moldova… Şansele de federalizare ale R. Moldova sunt destul de mari»”, spunea liderul PSM, Ig. Dodon, unul dintre agenţii mai puţin secreţi ai Moscovei la Chişinău, care nu poate fi suspectat de lipsă de surse credibile la Moscova. Acelaşi Dodon preciza în aceeaşi declaraţie, că «partenerii externi (se referea la Rusia dar şi la UE şi OSCE), care doresc unificarea ţării, discută activ acest scenariu». Declaraţia lui Dodon nu a fost mare noutate. Că Rusia şi-a făcut aliat Germania în intenţia ei de a soluţiona «problema transnistreană» prin federalizarea R. Moldova se ştia şi până atunci. Nu era nou nici faptul că în cancelariile europene mai mulţi oficiali sunt dispuşi să accepte federalizarea ca soluţie pentru rezolvarea diferendului transnistrean. Ceea ce a fost, însă, curios din ce a spus Dodon, e că la conferinţa de la Rottach-Egern (Germania), cu participarea lui Vlad Filat şi Evgheni Şevciuk, s-a discutat nu despre «măsurile de încredere între cele două maluri ale Nistrului» (versiunea oficială), ci despre federalizarea R. Moldova – lucru ţinut în mare taină de premierul Filat. Însuşi faptul că vizita Angelei Merkel a fost anunţată imediat după încheierea conferinţei, dă de bănuit că la Rottach-Egern nu s-a trecut fără un plan, un nou «Barbarosa» (de data asta ruso-german) de federalizare a R. Moldova, legitimarea căruia (din considerente protocolare sau de alt ordin) trebuia făcută la Chişinău. Altfel, care ar fi explicaţia unei vizite, neaşteptate, de lucru a primei persoane oficiale a Germaniei?. Doar naivii pot crede că Merkel vine în această vizită la Chişinău pentru a se mai recrea de marile probleme ale Germaniei şi continentului, să vadă Moldova, să mai dea o dată maîna cu premierul Filat (posibil şi cu Şevciuk), să dea ochii cu Lupu şi să discute protocolar cu Voronin şi Ghimpu. Dacă era doar atât, lui Merkel i-ar fi ajuns şi vizitele pe care le-a avut premierul Filat în Germania. Să nu ne facem a nu înţelege că a existat un plan şi un plan foarte serios, convenit şi bine pus la punct, care trebuia să facă vizita cancelarului Merkel una «istorică» – după cum au definit-o Externele de la Chişinău. Deci, a existat o miză. Federalizarea trebuia să se întâmple. Altfel, vizita nu avea de ce să existe. Merkel este persoana care se respectă şi care nu are când să se vânture prin Europa de dragul vizitelor. Să ne amintim aici de declaraţia premierului Filat, la o zi sau două după ce Dodon descifrase scopul vizitei cancelarului la Chişinău. «… cancelarul german nu pleacă oriunde şi nu pleacă acolo unde există probleme, dar acolo unde sunt lucruri foarte clare…», spunea Filat. Bine, suntem noi statul, în care toate lucrurile sunt foarte clare? Ori, în care nu există probleme? Deci, dacă-i să respectăm ceea ce spunea premierul, Merkel a decis să meargă la Chişinău pentru că lucrurile în problema Nr.1 a vizitei – problema transnistreană, fusese într-atât de bine discutate şi puse la punct, că nu mai existau nici un fel de dubii, că «Barbarosa» va lua foc.

Băsescu strică «planul»

Cu cât se scurtează zilele de până la sosirea dnei cancelar Merkel, cu atât devine mai insistentă senzaţia că vizita din 22 august nu va mai fi vizita, programată în luna iunie la Rottach-Egern. Agenda vizitei, care rămâne şi ea nedefinitivată, accetuează şi mai mult această senzaţie. Cu excepţia faptului că Chişinăul va fi vizitat, în premieră, de un cancelar german, puţin ce ar mai putea surprinde din această vizită. În tot cazul, noul «Barbarosa» nu are nici o şansă să se mai împlinească, indiferent de modelul de federalizare pe care s-ar insista: german sau rusesc. Până şi ruşii nu mai au nici un interes pentru această vizită, care, cu siguranţă, iniţial, a fost convenită şi cu ei, sau, întâi de toate, cu ei. Postul de radio Vocea Rusiei, apropiat Cremlinului, comenta acum două zile, că „Angela Merkel, al cărei interes pentru soluţionarea conflictului separatist din R.Moldova este cunoscut de mult timp, va oferi, cel mai probabil, R. Moldova un model de federalizare de tip german…, care ar transforma Transnistria într-un fel de land al R. Moldova”, Şi tot acesta acredita ideea, că planul Angelei Merkel va eşua, pentru că ar fi «un transfer simplist al unui model vest-european într-un spaţiu post-sovietic…». Nu putem pune mâna în foc pentru ceea ce zice Vocea Rusiei şi nici nu ştim dacă Merkel va încerca să mai prezinte vre-un model de federalizare la Chişinău. Impresia generală e că vizita se va întâmpla doar pentru că ea a fost programată şi nu arăta bine să fie anulată. Şi asta, pentru că Rusia şi-a dorit altceva din această vizită, a mizat foarte mult pe ea şi chiar a făcut pregătiri serioase de teren: lovitură de stat la Bucureşti. Pentru a putea rupe Basarabia şi a o anexa, prin federalizare, la Transnistria, Moscova avea nevoie de alţi jucători politici la Bucureşti, care ar fi putut fi convinşi să subscrie «Barbarosei» ruseşti. Băsescu trebuia răsturnat. Şi s-a reuşit, dar parţial. Referendumul a eşuat, iar intenţia Guvernului Ponta de a scăpa de Băsescu prin refacerea, post-factum, a listelor electorale, nu mai are nici o şansă, în special după vizita de luni la Bucureşti a subsecretarului de stat al SUA, Philip Gordon, care a dat de înţeles că americanii aşteaptă revenirea lui Băsescu la Cotroceni. Iar asta înseamnă multe, inclusiv eşuarea planului de federalizare pentru R. Moldova. Şi dacă federalizarea a eşuat, iar vizita va avea, totuşi, loc, de ce să nu profite dna cancelat de ocazie şi să anunţe la Chişinău, public şi tare, că Germania declară nul Pactul Ribbentrop-Molotov?.

Petru Grozavu

Preluarea textelor de pe pagina www.zdg.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.zdg.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Comentariile Dvs. la articolele de pe www.zdg.md sunt apreciate, dacă sunt exprimate într-un limbaj decent. Ne rezervăm dreptul să nu publicăm sau să ștergem mesajele care aduc ofense și injurii celorlalți vizitatori, care incită la ură de rasă, religie și sex.

6 comentarii

  1. vlad

    Daca “…Germania declara nul Pactul Ribbentrop-Molotov” doamna cancler Angela Merkel ar putea deveni , prin acest gest, un sinonim al Papei de la Roma,care a condamnat arderea pe rug a lui Copernik,cerandu-si scuze pentru toate torturile fata de inaintasi… FEDERALIZAREA?! Ea va destrama RM si va creia premize pentru disparitia acestui stat…

  2. FRONTUL RE-UNIRII

    ISTORIA SECRETA SI OCULTA SE REPETA ?
    ————————————————————————-
    23 August 1939 – 73 de ani – 22 August 2012:
    Vânzare – Ocupare – Dezmembrare – Genocid
    contra est-moldovenilor din provincia istorica româneasca
    Moldova de Est
    ———————————————————————————
    Pactul Ribbentrop-Molotov (1939)
    Protocolul Adiţional Secret
    —————————————————————
    Articolul III.
    Privitor la Sud-estul Europei, atenţia este atrasă de către partea Sovietică
    privitor la interesul acesteia în Basarabia.
    Partea Germană declară dezinteresul politic total în această regiune.

    Articolul IV.
    Prezentul Protocol trebuie tratat de ambele părţi ca unul strict secret.
    Moscova, 23 August 1939.
    —————————————————————————–
    Pentru Guvernul Reih-ului German, v. Ribbentrop

    Plenipotenţiarul Guvernului U.S.S.R., V. Molotov
    —————————————————————————–
    http://istoria.md/articol/262/Pactul_Ribbentrop_Molotov

    NUMAI RE-UNIREA NOASTRA CU ROMANIA NE ESTE SALVAREA !
    —————————————————–————————————————-
    N.B.
    VIDEO:
    www youtube com
    Un Dans al Fericirii Germane in Grecia:

    Angela Merkel Pool Dance
    http://www.youtube.com/watch?v=sv-0XjrBVT0
    —————————————————————————–

  3. Elena

    După ce au premierul Vlad Filat le-a înmânat documentele pentru noile apartamente promise, medaliaţii olimpici Cristina Iovu şi Anatol Cîrîcu au primit ieri de la Fondul Internaţional de Ajutorare a Veteranilor şi Invalizilor de Sport (IFAVIS) automobilele de marca Shevrolet Avea, promise în ajunul Olimpiadei, transmite agenţia oficială Moldpres.

    Scandalos este că preşedintele şi sponsorul acestui fond este nimeni altul decât celebrul criminal, Grigorii Karmalak, zis Bulgaru, dat în urmărire de către autorităţile moldoveneşti. E adevărat că el nu a riscat să vină la Chişinău.

    Potrivit Moldpres, cheile automobilelor ce costă 7.900 de euro, au fost oferite de vicepreşedintele acestei structuri, Valerii Zabolotnîi. “Am promis şi ne respectăm cuvîntul dat”, a subliniat el în alocuţiunea rostită. “Mulţumim pentru cadoul oferit”, au remarcat în luările de cîvint performerii. Viceministrul Tineretului şi Sportului, Octavian Bodişteanu a notat importanţa gestului făcut de IFAVIS. “Este un ajutor binevenit, apreciabil sub toate aspectele, acordat performerilor ce ne slăvesc ţara”, a spus oficialul.

    Printre cei prezenţi la festivitatea de premiere sponsorizată de organizaţia condusă de Karamalak s-au mai aflat deputatul liberal Vadim Vacarciuc, preşedintele Federaţiei Moldoveneşti de Lupte, Victor Peicov, etc.

    Grigorii Karamalak a condus în anii ’90 compania Boiana Grup, considerată a fi paravan pentru una dintre cele mai temute organizaţii criminale din Moldova. După câteva arestări în Moldova, acesta s-a refugiat la Moscova.

    În prezent, Karamalak, conduce Fondul Internaţional de susţinere a veteranilor şi invalizilor sportului şi apare des în public alături de sportivi celebri din spaţiul postsovietic. Mai mult, sponsorizează întreceri sportive din Moldova, pentru care a primit mulţumiri şi de la autorităţile moldoveneşti. Organele de anchetă din Republica Moldova îl suspectează pe Karamalak de comiterea unei serii de crime grave, între care estorcare de fonduri, banditism, atacuri tâlhăreşti şi furturi în proporţii deosebit de mari.

  4. FRONTUL RE-UNIRII

    NEIN NEUES – SIEG – HEIL 1939 !
    NEIN ! NEIN ! NEIN !
    ——————————————————————
    UN NOU PACT RUSO-GERMAN PE SAMA EST-MOLDOVENILOR:
    1939 – 23 AUGUST – 2012
    ———————————————————————————————-
    Lecturi de week-end. Martin Sieg:
    Nu trebuie să vă aşteptaţi ca doamna Cancelar să propună vreun plan de reglementare

    publicat de Lina Grâu la 18 August 2012 •
    voxreport
    http://voxreport.unimedia.md/2012/08/18/lecturi-de-week-end-martin-sieg-nu-trebuie-sa-va-asteptati-ca-doamna-cancelar-sa-propuna-vreun-plan-de-reglementare/
    ——————————————————————————-
    Martin Sieg:
    unul dintre cei mai influenţi experţi germani care se ocupă de Republica Moldova,
    consilier pe probleme de politică externă şi securitate în Bundestagul german.

    Interviul a fost realizat în cadrul emisiunii Sinteze şi Dezbateri de Politică Externă,
    produs al Asociaţiei pentru Politică Externă, în parteneriat cu Fundaţia “Friedrich Ebert”
    ————————————————————————————————————————
    spicuiri din ideile oficialului german:

    1.
    Cancelarul german şi preşedintele Medvedev au convenit, în 2010, că ambele ţări vor lucra împreună pentru soluţionarea acestui conflict. Aceasta nu a fost doar o mişcare germano-rusă, la mijloc a existat şi o solicitare a primului ministru moldovean care a cerut Germaniei să susţină Republica Moldova într-un astfel de format. Acesta a fost substratul implicării Germaniei în aceste discuţii. Chiar dacă Germania nu este membru al formatului de negocieri 5+2, Berlinul încearcă la modul direct, dar şi prin intermediul parteneriatului său cu Rusia, să ajute la identificarea unei soluţii.
    2.
    Şi în acest context este important, din punctul meu de vedere, să se clarifice – de care aspecte anume sunt îngrijoraţi moldovenii atunci când vine vorba despre federalizare.

    – Dacă federalizarea înseamnă un fel de stat comun unde cele două maluri trebuie să cadă de acord asupra oricărui subiect, ceea ce ar da un de facto drept de veto fiecăreia dintre părţi, acest model nu va duce la crearea unui stat fucţional.

    – Dacă însă federalizarea va însemna un statut specific pentru Transnistria, în cadrul căruia regiunea va avea propriile sale instituţii şi propriile competenţe şi va fi stabilită o divizare clară a competenţelor, atunci aceasta pare singura cale de a soluţiona problema. Puteţi numi acest model „federalizare”, îl puteţi numi „autonomie” – deşi se pare că ambele noţiuni sunt neplăcute celor două maluri şi s-ar putea pur şi simplu găsi un alt termen.

    3.
    Şi o remarcă finală.
    Eu cred că este foarte important să se ştie, în raport cu reglementarea transnistreană, că, dacă e să ne referim la opţiunile constituţionale prezente, nu prea avem cum să vorbim despre o reunificare imediată.

    Sincer vorbind, Republica Moldova este foarte neconsolidată şi instabilă în multe privinţe.
    Ea are nevoie să-şi edifice şi consolideze instituţiile, să se mişte înainte cu procesul de integrare europeană.

    Transnistria, pe de altă parte, este şi ea în proces de transformare, are şi ea nevoie de propriile reforme. Şi cu aceste diferenţe dintre cele două părţi ale ţării astăzi o reunificare cred că nu ar fi funcţională. Iată de ce este mai bine să vorbim despre un proces care va lua ceva timp.

    4.
    Eu cred că dacă Chişinăul va lăsa la o parte contextul geopolitic şi va ţine cont de situaţia din Republica Moldova şi Transnistria, vor trebui să existe trei condiţii pentru reglementare.

    – Prima ar fi, bineînţeles, ca sistemul politic şi cel judecătoresc să se dezvolte într-o manieră care le-ar aduce mai aproape.

    – Cea de a doua precondiţie ar fi ca Republica Moldova şi Transnistria să dezvolte interese comune

    – Iar cel de al treilea aspect ţine de faptul că Republica Moldova trebuie ea însăşi să fie interesată de dezvoltarea economică a Transnistriei. Regiunea astăzi în mare parte este dependentă de subvenţiile din partea Rusiei, mai ales de gazele foarte ieftine, dar acest lucru nu poate dura la nesfârşit. Şi cum va putea Republica Moldova, care nu este o ţară bogată, să plătească pe viitor pensiile miilor de pensionari transnistreni dacă subvenţiile din partea Moscovei vor înceta?

    5.
    Transnistria, la fel ca şi Moldova, s-a aflat în ultimii 20 de ani într-un fel de punct mort, situat geostrategic undeva între Vest şi Est. Şi ambele părţi ale ţării au suferit din cauza acestei incertitudini. Cea mai mare problemă în ceea ce priveşte conflictul transnistrean astăzi ţine de competiţia geopolitică dintre Rusia şi UE pentru integrarea europeană pe de o parte şi Uniunea vamală, Uniunea Eurasiatică pe de altă parte. Eu cred că atât Rusia, cât şi UE nu-şi doresc o astfel de competiţie, dar aceasta a devenit într-un fel inevitabilă, pentru că într-un final discuţia este despre ce fel de standarde vor fi aplicate – fie acquis-ul comunitar şi integrarea europeană, fie standardele ruseşti. Şi acest lucru face şi mai dificilă rezolvarea conflictului.

    6.
    Impresia mea este că la nivelul elitelor transnistrene există teama de a deveni o minoritate într-un eventual stat reunificat, minoritate care ar fi dezavantajată pentru că limba pe care o vorbeşte nu va avea acelaşi statut ca cea oficială. Iar oamenii de afaceri transnistreni, privind către malul drept, se tem de o preluare ostilă a afaceri lor.
    Şi asta, pentru că în ambele părţi ale ţării supremaţia legii nu s-a prea dezvoltat în ultimii 20 de ani, în Transnistria bineînţeles chiar mai puţin decât în Republica Moldova.
    Astfel încât ambele părţi nu au încredere una în cealaltă. Procesul de integrare europeană poate ajuta aici nu neapărat direct în edificarea acestei încrederi, cât prin suportul în reformarea instituţiilor, poate oferi ambelor părţi încrederea că vor lucra într-un cadru legal sigur.
    Este ceva ce ambele părţi nu au avut în ultimii 20 de ani, motiv pentru care nu au avut nici încredere reciprocă. Dar Chişinăul şi Tiraspolul pot avea încredere în Uniunea Europeană care va susţine dezvoltarea acestor lucruri în timp.
    Cred că aceasta este semnificaţia integrării europene şi rolul UE în acest proces.
    Şi da, cred că transnsitrenii ar trebui să fie puternic interesaţi de aşa ceva.

    7.
    Eu nu cred că UE, după exemplul cu Ciprul, ca mai accepta în următorii 10 sau 20 de ani vreun alt stat care să adere cu un conflict nesoluţionat.

    Acest lucru este o certitudine.

    Aderarea finală nu se va produce înainte să aibă loc o reglementare, oricare ar fi ea.

    8.
    Dacă Transnistria nu va implementa paşii necesari în procesul de integrare europeană, UE va încerca probabil o anumită perioadă să negocieze o soluţie cu transnistrenii.

    Ce este cu adevărat important e ca Moldova să încerce cu sinceritate să găsescă un compromis, nu doar să-şi roage partenerii externi să preseze Rusia sau să o susţină pe plan internaţional. Important este să încerce la modul foarte serios să găsească o soluţie împreună cu Tiraspolul.

    Şi dacă aceste eforturi sincere vor eşua din cauza situaţiei geopolitice, atunci bineînţeles că UE nu va sancţiona Chişinăul, ci va accepta alte soluţii care se vor impune pentru ca Republica Moldova să-şi poată urma cursul european.

    9.
    Republica Moldova va avea regim liberalizat de vize cu UE – acest lucru a fost promis în cadrul Parteneriatului Estic. Dar procesul va lua ceva timp – în mod sigur nu se va întâmpla atât de repede precum speră cetăţenii moldoveni.
    Şi asta, pentru că inclusiv în interiorul UE acest subiect este unul controversat.
    Iurie Leancă a făcut o promisiune care în mod evident nu poate fi respectată.
    ————————————————————-

    NOTELE NOASTRE SPECIALE:
    A.
    Oficialul german nu aminteste, nu abordeaza si deci nici nu admite ca pentru RM
    ar exista si o alta cale de iesire din criza:
    prin Re-Unirea directa cu România, tara membra a UE si NATO !
    Ceea a cea fost posibil, Re-Unificarea pentru Germania de Est,
    nemtii nu vor sa o accepte pentru noi, din cauza prieteniei lor “cu gazele” lui Putin !
    B.
    Oficialul german in lungul sau discurs cam de lemn, nu vrea sa aminteasca
    ca cea mai mare Problema a Transnistriei este MAFIA , coruptia , spalarea de bani,
    traficul de arme, etc ! Este o gaura neagra a Europei !

    Niste experti italieni de la revista “Limes” au declarat recent ca RM este o tara mafiota,
    deci va inchipuiti ce fel de sistem avem in Transnistria !

    C.
    Si ultima:
    Oficialul german se face a uita ca moldovenii din Transnistria
    sunt discriminati la toate nivelele. Alfabetul latin este interzis pentru limba noastra !
    Ca pe timpul stalinismului !
    Oare va inchipuiti ca noi vom accepta o Re-Integrare a Transnistriei
    cu politica lor stalinista totalitara autoritara anti-europeana
    de rusficare totala a populatiei locale moldovenesti ?
    ——————————————————————————————
    NEIN NEUES – SIEG – HEIL 1939 !
    NEIN ! NEIN ! NEIN !

  5. AVRAAM

    Maestre,populatia din RM demult si-a perfectat cate doua catatenii si pasapoarte,fiecare deja are buletin in san a Rusiei si in buzunar al Romaniei,si fiecare asteapta ceasul “X” ca sa vina “ai nostri”… 🙂

  6. roman pina la moarte

    e o rusine ca noi romanii acceptam umilinta la care am fost si suntem inca supusi de rusia si germaia prin pactul criminl ribetrop -molotov, unmai reunirea e salvarea noastra ca neam si popor ,romania mare de la nist pin la tisa cu voia s- fara voia dusmanilor ,treziti-va romnii din somnul cel de moarte

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *