Petru Grozavu: “Beleaua” din biserică

«Noi puţine probleme avem, trebuia să mai vină şi această belea pe capul nostru». Referinţa, făcută marţi într-o conferinţă de presă de Arcadie Barbăroşie, directorul Institutului de Politici Publice, viza studierea religiei în şcoală şi intenţia Mitropoliei Moldovei de a decide întroducerea obligatorie a acestei discipline în curricula şcolară prin referendum.

Puţin spus, nepoliticoasă această abordare a unui subiect extrem de sensibil, precum religia. Indiferent de cult. Da, e greu să nu fii de acord cu faptul că decizia Bisericii Ruse din Moldova este una pretenţioasă, confuză şi, prin asta, extrem de suspectă, dar Ortodoxia şi Biserica Rusă nu au fost niciodată sinonime, chiar dacă este prima după mărime. Mult mai regretabil este, însă, faptul că cei 29 de şefi ONG, semnatari ai Declaraţiei Grupului de Iniţiativă pentru promovarea Statului Secular (organizatorii conferinţei), în loc să dea soluţii, cad în altă extremă: neadmiterea religiei în şcoală sub nicio formă. Deşi Mitropolia Moldovei şi «Grupul de Iniţiativă» sunt singurii care şi-au scos, deocamdată, în public opţiuniule, aceştia, spre regret, nu se aud unul pe altul.

A căzut Kievul

Studiertea religiei în şcoală nu e o temă nouă pentru Moldova. Nici ca tradiţie şi nici ca reabordare de disciplină şcolară. De la 1990 încoace, subiectul a figurat de mai multe ori pe agenda celor două Mitropolii de la Chişinău, a Moldovei şi a Basarabiei, dar şi a unor ministere şi comisii parlamentare. Iată de ce reapariţia subiectului pe ordinea de zi nu cred că ar fi o tragedie. Religia trebuie readusă în educaţie. Studierea ei opţională în şcoală nu are cum provoca nici discriminări, nici disensiuni sociale şi nici războaie interconfesionale, aşa cum pretind autorii Declaraţiei. Avem cazul celor două Mitropoliii, pe care Moscova a căutat ani la rând să le scalde în sânge. A eşuat. N-a mers. Şi asta pentru că în afară de clericii şi adepţii Bisericii Ruse la Chişinău nimeni nu a făcut din asta caz. Lumea şi-a căutat fiecare de sufletul său. Aşa că nu predarea religiei în şcoală ar fi să deranjeze, ci specularea sentimentelor religioase în interes politic, tehnicile de manipulare şi de implementare a acestui «proiect» în învăţământ, dacă putem zice aşa. «Referendumul» şi «studierea obligatorie a religiei» nu sunt decât un ambalaj formal, un exerciţiu de manevră. Ceea ce pune la cale Mitropolia colonelului Vladimir este o campanie electorală cu consecinţe de durată pentru interesele Rusiei în regiune. A căzut Kievul, de ce nu ar cădea şi Chişinăul?

Lupta pentru Pasat

Părerile la subiectul religiei în şcoală s-au împărţit până şi la nivelul celor două Mitropolii: cea a Basarabiei invocă o decizie elementară de Guvern, cea a Moldovei cere referendum. Prima optează pentru studierea opţională a religiei, pe când a doua insistă pe «obligatoriu», dar şi pe «libera alegere a copiilor». Confuzie? Eroare intenţionată? Hristos (biblic vorbind), când a chemat apostolii să vină după el, le-a cerut ca să-l urmeze cine vrea, fără a obliga pe cineva. ÎPS Vladimir de ce vrea altfel? Şi de ce întârzie o decizie la nivel oficial? Premierul, deşi a discutat cu ambii mitropoliţi, aşa şi nu a dat un verdict. S-ar putea că din aceleaşi considerente electorale din care a reieşit şi Biserica Rusă, când şi-a lansat «proiectul». Să ne amintim că iniţiativa cu «bazele ortodoxiei în şcoală» ajunge în Moldova o dată cu ex-ministrul Apărăii şi Securităţii, V. Pasat, iar Pasat se întoarce de la Moscova la Chişinău pentru a reveni în politică. Este evident că, pentru a-şi face loc în politică, Pasat are nevoie de imagine. Faptul că a fost ţinut în arest de către Voronin, e o chestie de imagine, dar foarte arbitrară, ca să poată conta pe ea într-o luptă electorală în care Pasat se vrea învingător. De aici şi ideea acestui referendum, cu care a venit Pasat de la Moscova şi care trebuie să însemne, la mod practic, o campanie electorală nedeclarată pentru Pasat, desfăşurată pe cel mai credibil segment electoral din Moldova, cel religios. Foarte bine calculat. Şi în acest caz, mare belea peste noi. Indiferent de faptul ce va arăta referendumul şi ce decizie va lua Alianţa, rosturile lui se vor împlini: lumea va auzi de Pasat, îl va cunoaşte şi va şti despre el în alegeri ca despre un «apostol al Ortodoxiei». Este «brandul» de care are nevoie V. Pasat şi pe care «gaponii Moldovei» i-l pregătesc. Pe 8 mai, aşa după cum fusese anunţat anticipat, la Chişinău, în Parcul Catedralei, a avut loc «adunarea clerului şi creştinilor» la care a fost luată decizia de colectare a semnăturilor în favoarea referendumului, acţiune la care a fost prezent şi V. Pasat.

Rusia a intrat în campania electorală pentru Moldova. Biserica Rusă luptă pentru viitorul preşedinte al Moldovei, chiar dacă lumea, care va veni la referendum va crede că votează pentru studierea religiei în şcoală.

Petru Grozavu,
petru.grozavu.zdg@gmail.com


Preluarea textelor de pe pagina www.zdg.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.zdg.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Comentariile Dvs. la articolele de pe www.zdg.md sunt apreciate, dacă sunt exprimate într-un limbaj decent. Ne rezervăm dreptul să nu publicăm sau să ștergem mesajele care aduc ofense și injurii celorlalți vizitatori, care incită la ură de rasă, religie și sex.

4 comentarii

  1. magda

    SI CINE VA PREDA RELIGIA IN SCOLI – PREOTII BURDUHOSI, CARE NUSI MAI INCAP IN PIELE, PREOTII, CASRE IAU PENTRU O INMORMNATRE 750LEI, PREOTII, CARE, DACA LA BLAJINI LE PUI 2 LEI, SE UITA CHIORASI SI TII ARUNCA IN FATA, PREOTII, CARE FAC POLITICA IN BISERICI, PREOTII, CARE TREC PRIN BARUL SATULUI, PREOTII, CARE CAUTA DECOLTEURI PE LA SLUJBE, PREOTII, CARE TREBUIE INSCRISI LA PARADA GAY-LOR, PREOTII, CARE AU BUSINESS, PREOTII, CARE FAC CONTRABANDA, PREOTII, CARE II PUPAU IN FUND PE COMUNISTI, PREOTII, CARE LAU BAGAT PE VORONIN IN ALTARUL CATEDRALEI…… SUNTEM IN SEC.XXI SI NU IN PERIOADA INCHIZITIEI!!! NCI INTR-UN FEL NU DORESC, CA CINEVA, FIE EL SI PREOT, SA-MI DICTEZE CE TREBUIE SA STUDIEZE COPILUL MEU! STATUL CU ALE EI, BISERICA CU ALE EI. DACA BISERICA SE OCUPA MAI MULT DE SPIRITUL OMULUI SI NU DE INTERESE MATERIALE SI POLITICA, LA SIGUR SOCIETATEA NOASTRA, AR FI NITEL ALTA. ATUNCI, CAND, PREOTII SINT OBLIGATI SA DUCA IN FIECARE LUNA “DIJMA” LA MITROPOLIE, DESPRE CE FEL DE PREDARE ESTE VORBA, SAU POATE PREOTII VOR BANI SI DE LA COPII, AVEM FONDUL CLASEI, VOM AVEA SI FONDUL DE RELIGIE?!

  2. Autor

    Da, aveţi dreptate. Preoţimea de azi, aceşti “popi de tranziţie” spre regret, sunt, cu mici excepţii, aşa precum ni-i prezentaţi (ca şi cei din politica de tranziţie).Dar asta nu înseamnă că din cauza lor trebuie să ne lipsim de relaţia cu Dumnezeu ori să-i lipsim pe cei care-şi doresc această relaţie. Lumea de până la sovietici şi cea de după sovietici sunt lumi diferite şi, în principal, tocmai din cauza înstrăinării omului de biserică şi “autodumnezeirii”, educate de propaganda sovietică. Da, vă dau dreptate, nu e simplu deloc, chiar dacă şi există anumite explicaţii felului de a fi al preoţilor, cunoaşteţi, probabil, “nu fă ce face, dar ce zice popa”. Dar:
    1. Cine a zis că religia în şcoală trebuie predată neapărat de preoţi sau de orice fel de preoţi?
    2. Cine a zis că religia trebuie impusă copiilor?
    3. Cine a zis că numaidecât de la 1 septembrie, 2010, deşi orice întârziere costă. Dar, problema sat trebuie o dată şi o dată scoasă de pe ordinea zilei. În 20 de ani de postsovietism, dacă se dorea, aveam acum şi religie în şcoală, şi manuale, şi profesori de religie (parţial îi avem, cu studii în România, inclusiv profesoare). E timpul să ne lăsăm de căutat “motive” şi să găsim soluţii. O decizie, pentru început, ar însemna urnirea carului din loc. Asta e important să se întâmple acum. Ca să se apuce Ministerul de pregătirea profesorilor, curriculelor, manualelor etc….În ceea ce ţine de drept, toate rămân la discreţia fiecăruia. Deşi, iniţial, orele de religie ar putea fi trecute în seama învăţătorilor (clasele primare) şi diriginţilor. Există cărţi de rugăciune şi abecedare de religie şi multă altă literatură şi dacă ar învăţa copilul pe lângă matematică şi geografie şi “Tatăl Nostru” sau alze câteva rugăciuni şi poruncile Domnului, nu cred că i-ar fi în plus. Dar, asta-i de-acuma problema şcolii.

  3. Autor

    Da, aveţi dreptate. Preoţimea de azi, aceşti “popi de tranziţie” sunt, cu mici excepţii, aşa precum ni-i prezentaţi (ca şi cei din politica de tranziţie). Spre regret. Dar asta nu înseamnă că din cauza lor trebuie să ne lipsim ori să-i lipsim de relaţia cu Dumnezeu pe cei care-şi doresc această relaţie. Lumea de până la sovietici şi cea de după sovietici sunt lumi diferite şi, în principal, tocmai din cauza înstrăinării omului de biserică şi “autodumnezeirii”, educate de propaganda sovietică. Da, vă dau dreptate, nu e simplu deloc, chiar dacă şi există anumite explicaţii felului de a fi al preoţilor, cunoaşteţi, probabil, “nu fă ce face, dar ce zice popa”. Dar:
    1. Cine a zis că religia în şcoală trebuie predată neapărat de preoţi sau de orice fel de preoţi?
    2. Cine a zis că religia trebuie impusă copiilor?
    3. Cine a zis că numaidecât de la 1.09.2010. Deşi orice întârziere costă. Însă, problema astat trebuie o dată şi o dată scoasă de pe ordinea zilei. În 20 de ani de postsovietism, dacă se dorea, aveam acum şi religie în şcoală, şi manuale, şi profesori de religie (parţial îi avem, cu studii în România, inclusiv profesoare). E timpul să găsim soluţii. O decizie, pentru început, ar însemna urnirea carului din loc. Asta e important să se întâmple acum. Ca să se apuce Ministerul de pregătirea profesorilor, curriculelor, manualelor etc….Deşi, până una-alta,anumite lucruri le-ar putea face învăţătorii claselor primare şi diriginţii la orele de clasă. Există abecedare, cărţi de rugăciuni, cred că nimănui nu i-ar fi în plus “Tatăl nostru”, alte c’teva rugăciuni şi cele 10 porunci, dar mă rog, asta-i de-acuma problema Şcolii.În ceea ce ţine de drept, toate rămân la discreţia fiecăruia.

  4. magda

    Domnilor, religia nu se invata de la 7 ani. De la NASTERE pana la 7 ani, copilul se educa in familie, ce vede in familie, aceia va face.Vreti sa-mi ziceti, ca, un copil, care pina la 7 ani a auzit numai de satana, dumnezei, cruci, nu stie de agheazma, nu stie de post, nu stie de cruce, nu stie de “tatal nostru”, de la 7 ani va deveni un bun crestin???? AIUREA, totul vine din educatia de acasa, apoi urmeaza societatea, inclusiv si biserica Pe timpul URSS vai de cetateanul, care intra in biserica.Pur si simplu ii era data viata peste cap.SI, oricum “bojica” este unul din primele cuvinte pe care le tin minte de cand ma stiu! Acasa sau prin alte raioane se boteza, cununa, ne faceam cruce,bateam matanii, tineam post si ne rugam la icoana veche din colt.Am crezut si cred si astazi, ca NUMAI “bojica” este puterea suprema! Chiar, credeti, ca impunind copii sa invete “Crezul” ei vor crede in Dumnezeu??? Da, vor rabda 45 minute, dupa asta vor merge la WC SA-SI FUMEZE TIGARA, IAR SARA SE VOR SCUTURA LA DISCOTECA.Va inchipuiti cumva ca-si vor face cruce dimineta si sara si vor multumi Domnului, pentru ce le este pus pe masa??? Totul vine din familie, de la bunici, de la parinti. Atata timp, cat bunicile noastre vin de la Biserica si se plang, ca au pus numai o lumanare, caci sint foarte scumpe,atata timp, cat slujitorii bisericii vor da exemple urate, biserica nu va fi un lacas, unde omul va dori sa intre si sa se roage si sa creada in forta divina. In fond, cine crede in bunul Dumnezeu si in puterea lui, va crede indifirent, de predarea voastra. lA SCOALA COPILUL TREBUIE SA FACA STIINTA SI NU RELIGIE! Biserica, daca este deranjata de sufletul individului sa-si schimbe regulile,preturile, atitudinea fata de crestin, sa faca in asa fel, ca pe copil, matur sa-l traga sa intre in biserica, dar nu sa nu mai doreasca sa intre in lacas. Preotul ar trebui sa fie cel mai curat,intelept, ingaduitor, adica chiar fata lui Dumnezeu, pe cand , in realitate ce se intampla, ce vad cetatenii, ce aud copiii in casa despre preoti si biserica??? CUM A FOST POSIBILA IMPLICAREA BISERICII IN POLITICA, CUM A FOST POSIBIL, CA CEA MAI INALTA FATA BISERICEASCA SA SE IMPLICE IN CAMPANIILE LUI VORONIN SA DEA CU CRUCI SI MEDALII IN STANGA SI IN DREAPTA??? CUM E POSIBIL, CA FATE BISERICESTI SA VINA LA POSTURI TV SI SA STROPEASCA CU VENIN IN STANGA SI DREAPTA? Sau produs atatea lucruri urate, necrestinesti, caci va trebui o groaza de timp si de o schimbare totala a comportamentului fetelor bisericesti, ca eu, cetateanul de rind sai cred, sa ma inchin si sa le pup mana.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *