Principală  —  Blog  —  Editoriale   —   Paşaport de Turist pentru migranţi

Paşaport de Turist pentru migranţi

Luna august, de mai mulţi ani, e luna Diasporei. Cei care deocamdată nu şi-au uitat părinţii, rudele, satele, revin pentru câteva zile ca să-i bucure şi să se bucure. Revin în casele copilăriei lor şi încearcă să desluşească aromele şi stările de altă dată: Casa Mare, soba, cuptoraşul din curte, grădina, beciul, via, zarzărul sau gutuiul din prag. Aceste stări şi arome, purtate cu drag prin timp şi prin ţări străine…

Tot în ultimii ani, pentru că foarte mulţi au plecat şi continuă să mai plece din Moldova, lăsând partidele şi guvernările fără alegători, cei abandonaţi încearcă în fel şi chip să-i readucă aproape, să le recapete încrederea, dar mai ales voturile. Într-o perioadă preelectorală, cum e cea în care suntem, politicienii aşteaptă Diaspora cu sufletul la gură, de parcă le-ar fi tare dor de cei plecaţi de acasă. Ei au planificat întrevederi şi congrese, pentru a pune bine la punct strategia viitoarei campanii electorale. Pentru că au plecat şi pleacă din ce în ce mai mulţi cetăţeni, cei de pe arena politică au înţeles că, pentru a rămâne sau pentru a ajunge la guvernare, au nevoie de alegători, de mulţi alegători, pe care tot mai greu îi găsesc acasă, în R. Moldova.

La acest sfârşit de vară, în aceleaşi scopuri, populiste şi electorale, cetăţenii moldoveni care revin în scurte vacanţe de peste hotare, ar putea fi întâmpinaţi la punctele de trecere a frontierei cu un fel de „acte” noi, denumite Paşapoarte ale turiştilor. De fapt, acestea sunt nişte broşuri de cupoane prin care deţinătorilor li se promit reduceri de preţ la vizitarea celor câteva itinerarii, incluse în aceste Paşapoarte.

Astfel, în perioada august-octombrie 2018, deţinătorii unor astfel de Paşapoarte vor beneficia de reduceri de circa 10% la servicii hoteliere şi la restaurantele unor vinării. Autorităţile care au gândit aceste acţiuni au găsit şi un generic pentru ele – „Fii Oaspetele Nostru”. Deşi susţin că acest generic dezvăluie ospitalitatea ca fiind una dintre trăsăturile cele mai importante ale poporului nostru, indirect, aceştia recunosc faptul că cei plecaţi sunt demult oaspeţi, pe care casa, masa, familia şi ţara îi aşteaptă doar în ospeţie. De fapt, distribuirea Paşapoartelor de turişti le atribuie posesorilor datoria de a aduce şi alţi oaspeţi în Moldova, care ar cheltui bani, cât mai mulţi, pe la vinării şi hoteluri de lux, îmbogăţindu-i astfel pe cei care şi aşa o duc bine. Un fel de business, o afacere cu nişte cupoane fără valoare, deoarece, în R. Moldova, orice reducere de preţ, cu 10, 20, 50 sau 70% e una absolut fictivă, fără sens.

De ce iniţiatorii acestei campanii nu s-au gândit şi la un serviciu psihologic pentru cei traumatizaţi de despărţiri? Pentru copiii rămaşi acasă fără părinţi, sau pentru părinţii îmbătrâniţi în aşteptarea copiilor plecaţi prin lume?

Cine dintre iniţiatorii acestei campanii de atribuire a titlului de „turist” migranţilor plecaţi din Moldova, la revenirea lor în vizită, acasă, s-a gândit cum să le facă viaţa mai bună celor care îşi aşteaptă copiii, nu turiştii, acasă, după ani şi ani de despărţire amară?

Cine, dacă nu tot migranţii, venind acasă, le dau de o bucată de pâine, îi îndulcesc, îi mângâie, le spun celor rămaşi singuri în Moldova poveşti despre adevărata viaţă, trăită de oamenii dintr-o Europă, dintr-o lume adevărată?