Omul de azi – zombi în faţa ecranului

V-aţi întrebat vreodată câţi oameni vedeţi pe stradă în fiecare zi? Dar oameni vii care simt? V-aţi uitat vreodată la feţele lor, trăirile întipărite pe acestea? Eu, cu regret, am încetat să desluşesc feţele oamenilor, de parcă toţi şi-au pus măşti identice: aceleaşi riduri, aceleaşi priviri reci, aceleaşi mişcări, de mă întreb uneori dacă mai sunt vii sau nu. Aceste creaturi se grăbesc să-şi care trupul în faţa “aparatului magic”, cel care le permite să evadeze din realitate, oferindu-le o altă lume, o lume care, încetul cu încetul, se transformă dintr-o realitate virtuală în una pe cât se poate de adevărată. Aceşti oameni încetează să vadă ceea ce-i înconjoară, alergând hipnotizaţi la computerul de acasă, de la şcoală, de la serviciu, de la cafenea, ignorând părinţi, copii, prieteni.

Cei mai afectaţi cred că sunt, totuşi, adolescenţii, pentru că sunt exact în perioada când se dezvoltă, când pot fi uşor influenţaţi de orice schimbare a mediului. La această vârstă, şansele şi riscurile plămădirii unui viitor prosper sau dezastruos sunt egale. Acum, fiind în formare, pentru ei există atât şansa de a deveni personalităţi, cât şi riscul de a se transforma în nişte marionete ale noilor tehnologii, şi asta pentru că adolescenţii de azi sunt tot mai mult direcţionaţi de computere, care le dictează normele de conduită în diverse situaţii şi-i “pregătesc” pentru viaţa de adult, dictată iarăşi de computere. Oamenii au încetat să judece, permiţând unui ecran s-o facă în locul lor.

Incapacitatea aceasta de a gândi a transformat omul contemporan într-un zombi cu o singură nevoie – cea de a sta holbat în faţa computerului 24 de ore din 24. Reţelele de socializare, la rândul lor, îşi fac bine munca, luând decizii în locul oamenilor, care se lasă influenţaţi de comentariile unor persoane pe care nici nu le cunosc şi puţin probabil că le vor întâlni vreodată. Şi aşa cum internetul nu ştie ce e cenzura, de la o vârstă destul de fragedă, copiii noştri au acces la tot ceea de ce părinţii încearcă să-i protejeze: informaţii despre sex, alcool, droguri, precum şi diverse posibilităţi de procurare a acestora. Vrem o generaţie sănătoasă, dar ne dedicăm timpul doar unor tehnologii care ne joacă pe degete, uitând totalmente de persoanele dragi, care necesită sfatul şi suportul nostru, holbându-ne iarăşi, în aşteptarea unui nou comentariu, pe ecranul neînsufleţit al computerului.

Olga Bulat

Preluarea textelor de pe pagina www.zdg.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.zdg.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Comentariile Dvs. la articolele de pe www.zdg.md sunt apreciate, dacă sunt exprimate într-un limbaj decent. Ne rezervăm dreptul să nu publicăm sau să ștergem mesajele care aduc ofense și injurii celorlalți vizitatori, care incită la ură de rasă, religie și sex.

1 comentariu

  1. Somnorosul

    RUSIFICAREA FORTATA A ELEVILOR MOLDOVENI
    din satul Valea Pejei, Taraclia
    sau oare de ce doarme Presedintele Colita Timofte
    si consilierul sau educat polonez Mihaita Szlyachtickii ?
    ———————————————————————
    un comentariu preluat din ziarul Timpul din 5 Nov. 2012
    la articolul lui Tudor Cojocariu
    “Educația moldavă, față cu al doilea ministru decent”

    ——————————————————————–
    Adrian Adrian:
    Am mai abordat problema, dar revin cu insistenţă, în particular, la situaţia elevilor
    din Valea-Perjei, Taraclia, cărora li s-a închis gimnaziul cu predare în limba română,
    fiind trecuţi în localul liceului rus din sat. Pe vremuri, liceul în cauză, era cu predare în limba bulgară, astăzi e cu predare în limba rusă, de parcă în acel sat ar locui etnicii ruşi.

    Dacă nu e o politică subtilă în toată acaestă „schimbare la faţă”, atunci, ne putem întreba:
    de ce etnicii bulgari din Valea Perjei nu doresc să studieze în limba bulgară şi limba română, ci doar în cea rusă?
    N-ar fi mai logic ca acest liceu, acum, cu trecerea copiilor români-moldoveni-basarabeni acolo să treacă la titulatura normală de liceu bulgar-român?
    De ce e liceu „rus-moldovenesc”,
    că, doar, nu e finanţat de Federaţia Rusă, ci doar de R. Moldova?
    Cine cunoaşte starea de lucruri din această regiune, cunoaşte şi faptul că aici, încă de pe vremurile trecute, populaţia a fost „educată în spiritual „internaţionalism”-ului”, care urăşte însăşi denumirea de „român”, şi nu prea pune în valoare nici denumirea de „moldovenesc”.
    Această conjunctură psihologică, încet-încet, îşi croiesc deja drum şi printer elevii adunaţi
    în liceul cu pricina. Mediul psihologic devine vulnerabil, dacă luăm la analize
    unele cazuri recent apărute, care ne îngrijorează.

    N-ar fi rău, dacă funcţionarii de la Ministerul Educaţiei s-ar interesa care este starea social-morală printre elevii de acolo cu etnii diferite şi unde o etnie naţională este predominantă.
    Că situaţia mocneşte, nu e chiar bună, sunt dovadă şi unele exemple curente de la faţa locului. Elevii de etnie bulgară îşi permit să între în clasele elevilor fostului gimnaziu şi să scrie pe tablă expresii înjositoare. Directoarea liceului îşi permite să între în clasă doar pentru a intimida o elevă, vorbind în limba rusă şi întrebându-se în glas:
    „de ce părinţii n-au dat-o să înveţe în liceu cu predare în limba rusă?”.

    Unui elev din clasa VI din fostul gimnaziu i s-a furat încălţămintea sportivă de câteva ori.
    Până la urmă băiatul a găsit hoţul, neajutat de nimeni ,şi-a luat cu forţa „proprietatea” sa. „Hoţul” s-a dovedit a fi unul dintre elevii de etnie bulgară. Directoarea aflând cum stau lucrurile, n-a mustrat „hoţul” ci pe elevul de la fostul gimnaziu,
    zicându-i categoric în limba rusă:-
    „ce gîndiţi că voi moldovenii a-ţi venit aici să bateţi bulgarii noştri?”,
    şi nici un cuvînt despre furt şi îmbrânceli, nici o adiere la morală.

    Să fi uitat directoarea că elevul învaţă în limba română, la sigur că-nu, alta e,
    că dumneaei este un luptător fidel al rusificării şi asimilării bulgarilor şi băştinaşilor.
    Este unul dintre „internaţionaliştii” înrăiţi din acest sat.
    Dacă e aşa – merită, oare, această „tovarăşă”, funcţia de director de şcoală?..
    Mai departe. Să ne mai întrebăm: – care-i „marea performanţă” şi modernizare a acestui liceu vizavi de fostul gimnaziu, construit cu atâta greu de către comunitatea locuitorilor vorbitori
    de limba română?

    Mă tot întreb,iar răspunsul e undeva ascuns: – prin ce mijloace şi cu ce „avans”-uri
    a câştigat acest liceu rus, în faţa Ministerului Educaţiei, titulatura de „performant, prestigios şi europenizat” ?
    De ce Ministerul Educaţiei a permis înmatricularea elevilor în clasa a X,
    prelungind nelegitim funcţionarea instituţiei de învăţămînt cu clase liceale?
    Poate acest liceu rus menţine „performanţa” anului 2011, când şi unde, s-a „organizat” copierea în grup la BAC-ul de la limbă germană. Mi-amintesc mai multe mijloace mass-media, care informau atunci cum funcţionarii de la agenţia de evaluare din cadrul Ministerului Educaţiei au fost surprinşi să depisteze la liceul rus din Valea Perjei încălcări grave la BAC unde, toate cele 17 lucrări la examenul de limba germană erau rezolvate identic. Adică, lucrările erau asemănătoare în conţinut, rezolvarea lor era copiată.

    Comisia de evaluare a Ministerului de Educaţie, la acel moment, a decis ca centrele vizate cu încălcări grave la BAC-ul din 2011 să fie sancţionate prin interdicţia ca timp de trei ani să nu mai desfăşoare examenele de BAC, iar absolvenții prinşi cu teste copiate impuşi să mai susțină o dată examenul, în sesiunea suplimentară.

    Doar că, decizia dată n-a devenit lege şi pentru liceul în cauză. Cineva de la Ministerul Educaţiei, de pe vremea aceia, a hotărât pentru liceul rus din Valea-Perjei, Taraclia,
    ca toţi elevii cu lucrările asemănătoare să fie notificaţi cu nota „5” de trecere,
    iar în vara acestui an în incinta liceului dat, iarăşi s-au petrecut examenele la BAC.

    Interesant – nu? Acum vorba vine şi mai insistent: – poate, aceste încălcări grave prezintă monstre de modernizare, corectitudine şi mare europenizare, unde pot fi „luminaţi” şi alţi copii. În special, când vorbim despre etnii diferite, când limba română de-abia mai pâlpâie în acel sat Valea-Perjei, când aceşti elevi, vorbitori de limbă română, împreună cu părinţii şi bunicii lor, par mai mult rămaşi ca nişte „exponenţi” de muzeu în raza de circa 60 kilometri, unde limba română nu este la ea acasă.

    În cazul dat mai putem noi vorbi despre modernizare, despre nivelul european într-o şcoală mai mult coruptă şi neperformantă. Acea, copiere organizată la limba germană miroase mult a corupţie şi nu a binefacere, mai ales în vremurile sărace de astăzi.
    La sigur, sunt departe cu gândul că statul va avea mari economisiri în urma închidereii unor şcoli la sate, că, anume, banii alocaţi pentru şcolile săteşti au sărăcit ţara şi bugetul,
    în rest, la nivel raional şi republican e totul bine şi frumos la capitolul-bugetar
    „cheltuirea banilor publici”.
    Posibil să vină timpurile când vom avea şi finanţe înde-ajuns, numai că odată cu apa să nu arucăm şi copilul din albia în care l-am scăldat. Adica în Valea-Perjei, pe viitor, nu vor mai fi doritori să înveţe în limba română. Chiar şi la moment, din 99 elevi care au măcar un părinte vorbitor de română-„moldovenească”, numai 37 mai învaţă în limba română, restul, 62 elevi învaţă în limba rusă. Situaţia dată era pe timpul funcţionării gimnaziului cu predare în limba română. Astăzi este greu să prezici ce va fi mai departe cu elevii, vorbitorii limbii române, atunci, când însuşi directorul liceului „rus-moldovenesc” intimidează aceşti elevi.
    În Bugetul de Stat pentru anul 2013 nu s-au găsit 300 mii lei, necesari pentru reperarea şi redeschiderea unicului gimnaziu, din raza de 60 km din regiunea rusificată,
    gimnaziu cu predare în limba română.

    Elevii din Transnistria, cu „doamne ajută”, sunt ajutaţi de către autorităţile din Chişinău.
    Elevii fostului gimnaziu cu predare în limba română din Valea-Perjei
    nu sunt protejaţi de guvernanţi.
    Cineva spunea că
    „Nu sunt bani destui în tot viacul pentru a procura demnitatea”.
    Să nu ne căutăm mai apoi, noi cetăţenii R.Moldova,
    identitatea noastră naţională pe la margini de civilizaţii!
    Va fi greu să mai purtăm titulatura de băştinaşi, de români-moldoveni-basarabeni,
    dacă ne vor „împrăştia” prin licee „rus-moldoveneşti” la fiecare 60 kilometri,
    doar pe câţiva exponenţi rămaşi ai acestei etnităţi majoritare ce formează încă R.Moldova.

    Japonia, la sărăcia ei fatală de după război, n-a economisit pe seama educaţiei
    şi învăţământului. Noi, mai mult din cauza birocraţiei şi prostiei,
    ne îngropăm viitorul fără demnitatea naţională la noi acasă…
    ———————————————————————–
    O analiza de prof. Maria Herţa, Taraclia, R.Moldova

    N.B.
    ——————–
    de vazut si:
    “Apel către românii de pretutindeni: cum să ajutăm “o insulă”
    în care limbă română abia pâlpâie?
    Poate aud si ceva institutii de la Bucuresti si Chisinau! ”
    de Maria Herta
    agentia “Romanian Global News” din 18 Septembrie 2012

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *