Principală  —  Blog  —  Editoriale   —   Mitropolitul: dezlegare la armele lui…

Mitropolitul: dezlegare la armele lui Papuc

În zilele imediat următoare jefuirii din 8 noiembrie a Mănăstirii “Sf. Mare Mucenic Teodor Tiron” din Chişinău, când trei tineri au sustras din locaş peste 200 mii de lei, valută străină, alte bunuri de preţ, dar şi două arme de foc, un pistol de modelul Baikal 442 şi un revolver, pe 13 noiembrie, la Chişinău, s-a întrunit în şedinţă Sinodul Bisericii Ortodoxe din Moldova.

Dintr-o naivitate, probabil, am crezut că Sinodul se întruneşte pentru a lua în discuţie acest caz fără precedent, dezvăluit de poliţia de la noi – răpirea unor arme de foc, păstrate în biserică, alături de icoane şi alte obiecte sfinte de aici. Credeam că, în sfârşit, protoiereul-mitrofor, Teodor Roşca, va ieşi şi le va explica colegilor săi din Sinod ce fel de planuri avea, legate de pistolul Baikal şi de revolverul furat de cei trei tineri suspectaţi de jaf. Speram să înţelegem, în sfârşit, de unde sunt adunate sutele de mii de lei şi valuta străină, într-o biserică întemeiată pe jertfa creştinilor. Iar ei, creştinii, ştiţi cât de avuţi sunt azi în R. Moldova, ştiţi ce fel de salarii şi pensii primesc…

Am sperat să-l auzim pe protoiereul-mitrofor, Teodor Roşca, povestind cum s-ar fi apărat cu aceste pistoale, în caz de vreun „pericol”. De altfel, printr-o declaraţie recentă, Mitropolitul Vladimir a calificat drept legitimă înarmarea preoţilor şi deţinerea de către aceştia a unei cantităţi nelimitate de  muniţii, chiar în incinta bisericilor. Mitropolitul nu a mai vorbit despre icoane, despre sfinţi, în tentativa de combatere a răului din această lume. El a vorbit despre arme, aşa, de altfel, cum poate spune mai bine un adevărat general. „În fiecare biserică, mănăstire, păzite de stat, poate să fie arme. Armele sunt înregistrate pe numele preotului. Ele au fost cadonate de ministrul Apărării (o fi vrut să zică de Interne, n. r.) de atunci, Papuc”.

Dacă a dat dezlegare la arme în biserici, am vrea să ştim şi noi, umilii, cât de frecvent şi în ce fel de circumstanţe anume preoţii vor putea împuşca în creştini, dacă aceştia vor manifesta, bunăoară,  un comportament mai puţin adecvat pentru un locaş sfânt. Dacă, de exemplu, Ion T., flămând şi nenorocit cum e, ar fi tentat să ia cu sine vreun obiect sfânt din biserică, gândind să-l vândă, preotul va scoate pistolul de sub rasă şi va trage în Ion-hoţul? Fără judecată, fără drept de apel, pur şi simplu, va trage, pentru că are dezlegare de la mitropolit? Haideţi să recunoaştem, sunt nişte întrebări despre care nu putem spune că ar fi lip” de temei.

Dar, să revenim la Sinodul din 13 noiembrie. Aflăm de pe mitropolia.md că această importantă adunare bisericească şi-a propus să discute mai multe subiecte importante pentru ea, fără a potoli, însă, şi curiozitatea noastră, a simplilor muritori, legată de înarmarea preoţilor.

Deci, pe 13 noiembrie, Sinodul a constituit o Comisie pentru organizarea manifestărilor legate de celebrarea celor 200 de ani de la înfiinţarea Eparhiei Chişinăului şi a Hotinului. Au fost trecute în revistă câteva evenimente de rezonanţă din viaţa bisericească, s-a convenit asupra organizării unor întruniri eparhiale la care s-ar discuta despre oportunitatea organizării unei Adunări Bisericeşti la nivel republican, s-au mai stabilit „repere” ale activităţii pastoral-misionare pentru acest sfârşit de an şi au fost prezentate noile distincţii bisericeşti.

Constatăm de aici că biserica este „împovărată” de grija jubileelor, a distincţiilor şi a sărbătorilor de la sfârşit de an.

Sinodul a adoptat 3 hotărâri legate de jubilee şi de alte evenimente bisericeşti şi una care are,  totuşi, tangenţe cu procesul de înarmare a preoţilor. Mă refer la hotărârea nr. 2, care spune că „având în vedere numeroasele speculaţii şi interpretări lansate în presă, care au prejudiciat imaginea Bisericii Ortodoxe din Moldova, s-a decis sancţionarea disciplinară a slujitorilor care vor face declaraţii publice fără coordonare prealabilă şi binecuvântare arhierească».
Propunerea a fost susţinută cu unanimitate de voturi, intrând în vigoare din ziua aprobării.

P. S. Preoţii înarmaţi de la Mănăstirea “Sf. Mare Mucenic Teodor Tiron” cunosc, probabil, despre viaţa şi sacrificiul „răbdătorului de chinuri a lui Hristos», Sfântul Mare Mucenic Teodor, care „pe cei robiţi i-a eliberat, pe bolnavi i-a vindecat, pe fiul unei văduve l-a eliberat din robia perşilor. În Constantinopol era o biserică, Fancrotis. Oricine ar fi pierdut pe robul său, dacă venea la biserică, îl afla. Unii au furat din biserică nişte bani şi Sfântul Teodor Tiron i-a arătat pe dânşii…”. I-a arătat, dar nu i-a împuşcat.

Aneta Grosu, aneta@zdg.md