Principală  —  Blog  —  Editoriale   —   Legea teritoriilor ocupate

Legea teritoriilor ocupate

Ieri, 14 mai 2014, în Ucraina a fost publicată şi a intrat în vigoare “Legea cu privire la teritoriile ocupate”. Legea se referă, în fond, la determinarea acţiunilor întreprinse de către Federaţia Rusă în Crimeea şi alte regiuni ale Ucrainei şi la asigurarea drepturilor şi libertăţilor cetăţenilor care locuiesc “pe teritoriile temporar ocupate ale Ucrainei”. Potrivit legii în cauză, “teritorii temporar ocupate sunt Crimeea şi Sevastopol, apele interne şi parte de mare care scaldă hotarele Ucrainei, de asemenea fundul mări şi zăcămintele asupra cărora deţine Ucraina suveranitatea, dar şi spaţiul aerian deasupra teritoriilor ucrainene”. Cetăţenilor Ucrainei le sunt recunoscute drepturile şi libertăţile şi le sunt garantate acestea în afara teritoriilor ocupate. De asemenea, legea spune că atribuirea forţată cetăţenilor ucraineni de pe teritoriile ocupate a cetăţeniei altor state este considerată ilegală. Legea stipulează ieşirea şi intrarea liberă a cetăţenilor ucraineni pe teritoriul zonelor ocupate, nu însă şi pentru cetăţenii altor ţări.

Republica Moldova nu are aşa o lege. Dar are teritorii pe care staţionează ilegal o armată străină. Chiar dacă are o lege supremă, Constituţia, care prevede că pe teritoriul său acoperit de neutralitate nu pot staţiona forţe armate străine.

Republica Moldova nu are o lege a teritoriilor ocupate, dar deţine mai multe documente care probează exhaustiv ocupaţia străină.

Guvernul Regatului Olandez, desemnat ca depozitar al Tratatului cu privire la Forţele Armate Convenţionale în Europa, a primit în luna noiembrie 1999 spre păstrare originalul Actului Final al Summitului OSCE de la Istanbul din 17-19 noiembrie 1999, prin care Federaţia Rusă a semnat următorul angajament stabilit de comun cu toate statele-membre ale OSCE, inclusiv R.Moldova: “Federaţia Rusă va retrage complet forţele ruseşti de pe teritoriul Moldovei până la sfârşitul anului 2002.” Documentul se păstrează şi azi în regatul olandez, devenind, între timp, o mostră de act semnat şi ignorat de Federaţia Rusă.

Republica Moldova nu are o lege a teritoriilor ocupate, dar are la mână un alt document internaţional, prin care se stabileşte că Rusia este responsabilă de grave încălcări ale drepturilor omului în regiunea transnistreană a R.Moldova. Este vorba de Decizia CEDO cu privire la Grupul Ilaşcu din 8 iulie 2004, în care se spune: “Armata Rusă a staţionat pe teritoriul R.Moldova în contradicţie cu angajamentele de a se retrage complet, stabilite în 1999 şi 2001. (…) În zonă au continuat să fie aduse trupe în mod ilegal şi să fie produse arme în contradicţie cu Acordul (de încetare a războiului ruso-moldovenesc n.r.) din 21 iulie 1992. Toate acestea demonstrează că “RMN” rămâne sub autoritatea efectivă şi sub influenţa decisivă a Rusiei”, spune CEDO, o instituţie internaţională din care face parte atât Federaţia Rusă, cât şi R.Moldova.

Deci, Republica Moldova dispune de toate actele necesare pentru a declara o parte a sa, regiunea transnistreană, ocupată de forţele Armate ale Federaţiei Ruse. Din câte observăm, despre ocupaţia rusească se vorbeşte la Chişinău tot mai rar şi mai rar. Retragerea trupelor ruseşti este enunţată cu jumătate de voce, iar încălcarea drepturilor cetăţenilor R.Moldova în această regiune nu mai este pedepsită de nimeni.

În schimb, Federaţia Rusă vorbeşte tot mai mult şi mai curajos despre anexarea regiunii transnistrene la teritoriul său. Şi nu doar vorbeşte. În toţi aceşti ani în care Rusia nu şi-a retras armata, în această regiune au fost pompate toate mijloacele posibile pentru control rusesc definitiv. Regiunea transnistreană a fost izolată de întreg teritoriul R.Moldova prin vămi artificiale, sistemul educaţional este adaptat curriculei ruseşti, spaţiul mediatic este exclusiv rusesc, cetăţenii sunt determinaţi să ia cetăţenia Federaţiei Ruse, libertăţile şi drepturile fiind extrem de limitate, fapt stabilit şi de către raportorul ONU după vizitele de monitorizare din regiune. A părut aproape natural faptul ca Dmitri Rogozin să vină la Tiraspol via Chişinău, ca în loc să îşi ia acasă armata staţionată ilegal şi neconstituţional, să ia încolo o decizie tot de el adusă şi impusă – decizia de a alipi regiunea moldovenească transnistreană la Federaţia Rusă. Nu cred că acţiunile de ocupaţie se vor opri aici. Acţiunile de ocupaţie au trecut de mult Nistrul. Legea rusească de ocupare a teritoriilor se pare că funcţionează fără greş.