În căutarea Mitropoliei Basarabiei

«Biserica Română în Basarabia nu mai poate rămâne pe marginea drumului, aşa după cum a ajuns să fie, ea trebuie scoasă în prima linie a vieţii publice, aşa după cum s-a sperat să fie din momentul reactivării ei. Iar pentru asta, ea are nevoie de un Ierarh – lider de opinie şi de spirit… »

Deşi avem în Basarabia două Biserici Creştin-Ortodoxe, una Română (Biserica Neamului) şi alta Rusă (adusă pe baionete), oficialii de la noi preferă să meargă, atunci când merg, doar la una – cea a ruşilor. Tot ei aleg să onoreze ori să se lase curtaţi de un singur mitropolit – cel al Chişinăului şi al Întregii Moldove (?!) şi să invite sau să accepte invitaţiile în vizită ale unui singur patriarh – Kiril al Rusiei.

Nu e de azi. E o boală mai veche la «şefi», care, fie că din exces de zel, fie din simplă slugărnicie, a ajuns, cu anii, un soi de tradiţie, un fel al lor de a fi «buni cu ruşii». De la Independenţă încoace, puţini au fost cei care nu s-au împiedicat ori nu s-au încumetat să dea cu piatra în Mitropolia Basarabiei (MB). A excelat mai ales Biserica Rusă prin Mitropolia Moldovei (MM), protejată de satrapii ei din Basarabia. Reactivată la 14 septembrie 1992, recunoscută prin Actul Sinodal al Bisericii Ortodoxe Române pe 19 decembrie, acelaşi an, MB este admisă în legalitate abia la 30 iulie, 2002, după un chinuitor proces câştigat la CEDO împotriva Guvernului R. Moldova. Iar între 14.09.92 şi 30.07.02, aproape zece ani încheiaţi, MB a fost ţinută într-un permanent asediu, somată pe toate căile posibile să se predea Bisericii Ruse. Singurii ei ani de graţie, din această perioadă de coşmar, au fost anii guvernării Druc şi a ministeriatului la Cultură şi Culte a lui Ion Ungureanu. După 1994, Biserica Română din Basarabia nu a mai avut, practic, aliaţi la guvernare. Paradoxal, dar din 2005, R. Moldova este vizitată de doi dintre Întâi Stătătorii Bisercii Ruse – Alexie şi Kiril (cel din urmă fiind aşteptat, la mai puţin de un an, într-o nouă vizită la Chişinău), în timp ce un Patriarh al Bisericii Române nu a mai intrat în Basarabia încă din perioada interbelică.

Cu excepţia primului parlament şi guvern, MB a fost ţinută la distanţă de toate puterile de la Chişinău. Aşa a fost pe timpul agrarienilor, post-agrarienilor, comuniştilor, aşa rămâne şi astăzi. Altfel, cum am explica faptul că, pe 27 Aprilie, de Ziua Naţională a Tricolorului, la ceremoniile organizate de Guvern, este invitat doar reprezentantul Bisericii Ruse, ÎPS Vladimir? Sau că, în ajunul Paştelui din acest an, V. Filat anunţă cursă specială la Ierusalim pentru aducerea Focului Haric şi suita de preoţi este iarăşi a lui Vladimir? Ori cazul din 23 martie: învestirea în funcţie a preşedintelui nou ales, când şeful Parlamentului, M. Lupu, saluta prezenţa în sală doar a Mitropolitului Vladimir (deşi au fost ambii invitaţi şi erau alături), iar câteva minute mai târziu, aceeaşi «greşeală» o repetă de pe un text scris (de cine?) preşedintele N. Timofti. Deci, dacă şi invitată (Biserica Română) atunci, neonorată… Mai rău, decât dacă Mitropolitul nu ar fi fost invitat deloc. E o simplă gafă?

«Toiagul nu-l mai slujeşte»

Că Biserica Rusă este favorizată în R. Moldova, iar cea Română – discriminată, nu poate vedea doar chiorul. În rest… MM are şi a avut acoperire politică sub toate guvernările, Mitropolitul şi Mitropolia sunt «băgaţi» în afaceri până peste cap, ÎPS e milionar, sponsorizările pentru MM curg gârlă, dreptul asupra patrimoniului bisericesc este unul prioritar, etc. Însă… Există şi un «însă», care nu poate fi negat. Mai mulţi clerici din cadrul M/Basarabiei înclină să creadă că lucrurile în Mitropolie şi relaţiile ei cu autorităţile statului suferă sau merg prost şi din cauza inactivismului Mitropolitului Petru, care şi-a «câştigat», personal, tratamentul pe care-l are şi «atenţia» de care se bucură. Potrivit lor, «Mitropolitul nu mai ţine pasul cu timpul, s-a izolat de lume, e închis, absent la viaţa publică, neesenţial…», «Înaltul are o imagine publică decolorată, este un om inert…», «Mitropolia a încremenit în timp. 20 ani de activitate din care 10 în legalitate şi nicio Episcopie…», «peste 200 de parohii pe hârtie, la apel dacă se trece de 100… Şi cu cele 10 schituri şi mănăstiri, la fel», «Exarhatul e pe hârtie, s-a pierdut şi ce a fost, iar ce-a mai rămas e pe contul comunităţilor străine şi Ţării», «Tăcere, mormânt… Mitropolia a fost înmormântată în anonimat», «Imaginea Ierarhului face probleme de imagine Mitropoliei», «Toiagul nu-l mai slujeşte… Stăm pe loc», «Ne trebuie un Ierarh cu caracter, cărturar, înţelept şi activ», «Mitropolia are nevoie de un bun Ierarh şi creştinii de un vrednic păstor».

Contează cine vine, nu cine pleacă

Problema Ierarhului MB nu e nouă. Au existat, ani în urmă, cel puţin două memorii semnate de mai mulţi preoţi şi adresate Patriarhiei. Deciziile, însă, au fost amânate. Fie pentru că Mitropolitul Petru a promis reforme, fie pentru că nu a existat substituitorul (ÎPS a avut mereu grija să se scutească de concurenţi în preajmă). Timpul a trecut. Problemele, însă, au rămas. Nevoia unei schimbări la cârma MB e mai mult decât evidentă şi problema se discută azi în cercuri mult mai largi decât doar în cel clerical. Lucrurile au mers prea departe. Delăsarea e prea vizibilă. MB a cedat, regretabil de mult, poziţiile în faţa MM. S-a ajuns în punctul mort. Biserica Română în Basarabia nu mai poate rămâne pe marginea drumului, aşa după cum a ajuns să fie, ea trebuie scoasă în prima linie a vieţii publice, aşa după cum s-a sperat să fie din momentul reactivării ei. Iar pentru asta, ea are nevoie de un Ierarh – lider de opinie şi de spirit, care să prevaleze peste multele interese private din cadrul Mitropoliei (s-a ajuns până la alternative instituţionale în MB) şi să o scoată din anonimat şi ruina administrativă. Dar, vorba CFR-iştilor: «atenţie la tren. La Chişinău, au apărut peste noapte şi s-au constituit, în grabă, tot felul de consilii şi grupuri de iniţiativă (de fapt, grupuri de interese), parte din ele iniţiate chiar de Biserica Rusă din Moldova şi de lume din cercurile guvernamentale. Toţi urzesc scenarii, în dependenţă de interes (mai puţin naţional-bisericesc), cu potenţiali candidaţi reali şi presupuşi în scaunul MB, deşi mulţi dintre aceşti «scenarişti» nu au nici în clin, nici în mânecă cu Biserica Română şi cu biserica, în general. Se convoacă «adunări» la nimereală, se scriu memorii, se fabrică «rezoluţii». S-au activizat, în special, adepţii Bisericii Ruse, dar şi cei de la MB, care nu au putut profita mai mult decât au profitat de slăbiciunea Mitropolitului Petru. Şi toţi vor să ajungă la Patriarh. Situaţia aminteşte de perioada măzilirilor, când boierii moldoveni, fiecare cu interesele lor, băteau drumurile la Poartă în speranţa să obţină domnitorul mai bun pentru ei. Nu şi pentru Ţară. Decizia finală va aparţine, desigur, Patriarhiei. Şi contează acum nu ce-a fost şi nici cine pleacă (că se ştie), dar cine va veni şi ce va fi, după preluarea toiagului păstoriei la MB. «Noul» trebuie să fie un Ierarh cult, necompromis, cu demnitate şi caracter, rupt dintr-o bucată cu Neamul, Biserica (Română) şi Ţara şi nu neapărat basarabean de origine, dacă ÎPS Petru, din grijă pentru el, s-a temut să crească, cu anii, unul ca atare. Un moldovean de dincolo (că mai există şi alţi clerici în MB din Moldova Veche) cu cetăţenia R. Moldova asigurată, nu cred că ar crea dispute la Chişinău, dacă va avea calităţile unui ierarh integru şi va şti să se înconjoare de lume cinstită. Şi curată. Se aud voci, care susţin că venirea unui Ierarh de pe filiera foştilor slujitori ai MM ar face bine şi ar deschide mari perspective MB. Cred că e joc. Acest „pripev” (refren) s-a mai intonat şi cu alte ocazii la Chişinău. Mai departe de «pripev», însă, nu s-a mers. Bucureştiul trebuie să ia în calcul că linia frontului dintre Est şi Vest trece şi prin biserica din Basarabia. Iar schimbarea Ierarhului trebuie să însemne renaşterea Bisericii Române la est de Prut şi nu absorbţia ei, din interior, de către cealaltă Biserică.

Petru Grozavu

Preluarea textelor de pe pagina www.zdg.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.zdg.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Comentariile Dvs. la articolele de pe www.zdg.md sunt apreciate, dacă sunt exprimate într-un limbaj decent. Ne rezervăm dreptul să nu publicăm sau să ștergem mesajele care aduc ofense și injurii celorlalți vizitatori, care incită la ură de rasă, religie și sex.

12 comentarii

  1. Stanila

    Rusia si Biserica Rusă stau ca hultanii si asteapta momentul potrivit sa înghita Mitropolia Basarabiei. Au incerca cu forta dupa 1991 si nu au reusit. Vor incerca pe cai mai subtile, şi aveti dreptate: nu este excklus sa incerce sa infiltreze pe cineva in Scaunul Metropolitan si să preia controlul asupra Mitropoliei, preotilor iar de aici si a enoriasilor….Atentie la cub.

  2. Pr. Ioan

    «Biserica Română în Basarabia nu mai poate rămâne pe marginea drumului, aşa după cum a ajuns să fie, ea trebuie scoasă în prima linie a vieţii publice, aşa după cum s-a sperat să fie din momentul reactivării ei.» Pînă aici spus bine, dar pentru aceasta, ea are nevoie de implicitatea activă şi rodnică în ajutorul său atît a celor care se identifică cu neamul Românesc cît şi a celor care au ce spune şi vor să o facă în apărarea şi instalarea gîndirei şi a trăirei conştiinţei de neam şi a purităţii spiritului creştin în acest cuprins al tărîmului Românesc. Dragii mei, Biserica nu este ceva abstract ce trăieşte de la sine, noi suntem cei care-I dictăm ritmul vieţii prin manifestarea noastră directă sau indirectă, este uşor să critici atunci cînd nu tragi în jug ci stai pe capra carului şi dai cu biciul în cel ce-si ţine calea indiferent de condiţiile drumului.

  3. 2012- RE-UNIFICAREA Basarabiei cu Ţara Noastră MAMĂ ROMÂNIA este în plină desfăşurare!

    MANKURTISMUL e boală grea.
    Această boală grea provocată de VIRUSUL MINCIUNII RUSEŞTI se mai numeşte şi “STATALISM”,”MOLDOVENISM” sau “PRAGMATISM”.

    MANKURTISMUL la unii ţine de BUZUNAR şi TRĂDARE,dar la alţii e şi RÂNZĂ multă umflată şi hrănită de VICLENIILE şi MINCIUNILE RUSEŞTI numite “respubliKAKA maldavski”,”limba maldavski” şi “poporul maldavski”.

    Nemernicii KAGHEBIŞTI din mitroPOPOlia moldovei se folosesc de credinţa noastră STRĂMOŞEASCĂ ORTODOXĂ ca de un “PRIPON”,ca de un KNUT,BICI RUSESC viclean prin care să ne “mâne” ca pe vite înspre “ŢARCUL” ELECTORAL al “adevăraţilor” păstrători ai credinţei:
    Călăii Ocupanţi Ruşi şi slugile lor din PCRM-PLDM-PD,Coloana a-5-a RUSĂ.

    VENINUL RUSESC PRAVOSLAVNIC ne este scuipat în faţă tocmai de urmaşii celor care NE SPÂNZURAU PREOŢII,ne deportau măicuţele şi ne DINAMITAU bisericile şi mânăstirile!
    Nemernicii ăştia NE ARDEAU EVANGHELIILE doar pentru că…ERAU SCRISE ÎN ROMÂNEŞTE,în limba STRĂMOŞILOR,a buneilor noştri!
    Şi acum TOT EI,
    mârşavii,
    TOT EI,
    ucigaşii,
    TOT EI KAGHEBIŞTII
    ne învaţă “adevărata” credinţă?

    VIPERELE RUSEŞTI MANKURTE care ne tot OBLIGĂ de 200 de ani să învăţăm
    ISTORIA LOR-“moldovenească”,
    limba LOR-“moldoveneasc㔺i
    să trăim ÎN ŢARCUL LOR -“moldovenesc”
    (a se citi RUSESC),păzit cu TANCURILE “Eliberatorilor”,viperele astea ne învaţă “ADEVĂRATA” credinţă?

    Cantarean,MARCHEL,VIERMII ăştia MANKURŢI care sunt în stare să spună “ZDRASTI!” şi propriei lor mume,ăştia NE ÎNVAŢĂ ADEVĂRATA CREDINŢA?
    Bine le-a zis Vieru-“HUIDEO,POTAIE!”

  4. Autorul

    Pentru Părintele Ioan (dacă nu e, cumva, altcineva)
    Dacă recunoaşteţi că este adevărat că «Biserica Română în Basarabia nu mai poate rămâne pe marginea drumului, aşa după cum a ajuns să fie, ea trebuie scoasă în prima linie a vieţii publice, aşa după cum s-a sperat să fie din momentul reactivării ei», de ce încercaţi să faceţi un transfer de responsabilităţi pe oricine, numai nu pe cel cu funcţia Nr.1 în Mitropolie. În Biserică, ca şi peste tot în viaţa publică, autoritatea liderului (Ierarhului) contează în primul şi în primul rând. În ce priveşte obiecţia că «este uşor să critici atunci cînd nu tragi în jug, ci stai pe capra carului şi dai cu biciul în cel ce-si ţine calea, indiferent de condiţiile drumului», o fi. Dar Vă asigur că nu e despre mine. Aici greşiţi, părinte. De la începutul anilor «90, personal (iertată să-mi fie această sinceritate) numai preot, cred că nu am fost în cadrul Mitropoliei Basarabiei (dacă nu e aşa, aştept reproşuri, dar de la cei care cunosc situaţia). Eu înţeleg că adevărul doare, dar asta nu înseamnă că din cauza durerii trebuie să renunţăm la adevăr. Mitropolia Basarabiei a ajuns şi este azi o mare durere a noastră. Şi nu e corect să ne amăgim că e bine, că nu «curge sânge» şi nu doare…

  5. preot iulian budescu

    mitropolia basarabiei se duce de ripa,si inaltul petru trebue sa dea demisia,astai opinia mea.

  6. părintele iulian budescu

    comentariul nu îmi aparţine. Bănuiesc că acest zis autointitulat Preot iulian Budescu care a scris comentariul pe 17 mai 2012,vrea să afle părerea mea despre acest articol al lui Petru Grozavu. Acel care a îndrăznit să scrie din numele meu nu caută decît să dezinformeze opinia publică,şi doreşte să îmi păteze imaginea în cadrul Mitropoliei Basarabiei.
    Eu nu voi fi niciodată împotriva Bisericii neamului românesc din Basarabia, şi nici nu caut să discreditez pe nimeni din Mitropolia Basarabiei, mai cu seamă mitropolitul. Doamne iartă-l şi pe noi ne apără de toate ispitele ce vin asupra noastră şi de toată lucrarea celui rău. Oamenii de bună credinţă îşi vor da seama cine este preot cu adevărat sau autointitulat ca fiind preot aşa cum fac unii.

  7. preot ioan

    parinte budescu de ce nu vati hirotonit in rominia?oare ati fost prea analfabet?ati gasit prosti in republica moldova?am auzit ca ati fost corigent la scoala,uite ca am sa verific si o sa prezint dovezi ca sunteti analfabet,de ce urmariti calugarii prin orase,ca fac misiunesi nu vin la adunarile facute de matale la care stoarceti bani si va cumparati masini,nu va rusine?puscaria plinge dupa dumneavoastra,am auzit ca faceti trafic cu tigari?sa stiti ca veti fi alungat cu suturi din r.moldova

  8. preot ioan

    cit ati platit mitropolitului petru ca sa va faca episcop vicar?am inteles ca va placbaetii,adica aveti inclinatii homosexuale parinte iulian budescu,ca nu aveti relatii cu sotia .va plac baetii,deaceia nu aveti copii?am stat recent de vorba cu un monah care a spus ca sunteti securist,urmariri preotii si apoi mergeti la centru si dati rapoarte?rusine parintele,o sa fii alungat cu rusine,ginditiva?o sa plecati singur,sau sa te ajutam,bisnetarule

  9. larisa

    am auzit si eu de acest popa iulan budescu,mie mi se pare ca e pedofil,am auzit de la satenii din manta cahul ,ca nu este un preot bun,permanent e plecat ,nu sta in parohie,umbla cu biznesul,ameninta preotii si stoace bani,sa procurat masini,apartamente,sii mii interesant de ce nimeni nui da dehac?prigoneste pe staretul manastirii cahul,si vrea bani de la el,eu cred ca autoritaile si massmedia sa se inplice,sal scoata la iveala pe acest lup in piele de oaie.

  10. preot iulian budescu

    sunt dezamajit de mitropolitul petru,dupa reportajul de la pro tv,in care un preot il invinueste pe mitropolit de sodomie,eu personal am patito si eu ,cuvreo 7 ani in urma.sunt dezamijit si distrus moral.trec printro perioada grea m-am despartit de preoteasa,si vreau sa ma calugaresc si sa plec ,deoarece nu am fost inteles de preoti si de sotie ma retrag la manastirea sf.treime la parintele nicanor,pe care il vad urmatorul mitropolit al basarabiei

  11. preot hrisostom

    personal il cunosc pe preotul iulian budescu,si din cite stiu e homosexual,reeste cu preoteasa doar formal,nu au nici copii,la cahul toti preotii stiu ca preotul budescu are acest viciu,si mitropolia stie,multi parinti se jelue ca acosteaza copii.rusine pentru mitropolia basarabiei

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *