Frica de Istorie

“Culmea. Am ajuns să nu fim capabili nici măcar să ne apărăm Istoria…”. Este un citat de pe site-ul ZDG la unul din materialele publicate în numărul trecut, cu referire la evenimentele care au precedat ziua de 16 mai, 2012 dar şi despre cele din data de 16: 200 de ani de la raptul Basarabiei şi anexarea ei la Rusia Ţaristă. Remarca cititorului este gravă de tot, dacă ne gândim la sens, iar sensul ar fi că am ajuns la starea în care nu numai că nu suntem capabili să facem Istorie, dar nici, măcar, s-o apărăm pe cea, pe care au făcut-o ori pentru care s-au sacrificat alţii, de dinaintea noastră. În loc s-o ridicăm din întuneric, s-o scuturăm de praf şi s-o punem la icoane, căutăm s-o ocolim sau – şi mai rău, s-o neglijăm, să ne incomodăm de Ea ca şi cum ar fi un rău care ne face de ruşine, care ne-ar compromite şi, în această obrăznicie a noastră, trecem peste Dânsa ca porcul peste flori, ne batem joc de Ea, o desconsiderăm sau o lăsăm la discreţia şi pe mâna ocicui nu i-i lene să atenteze la demnitatea Ei (Noastră). Şi asta s-a întâmplat nu doar în ajun de 16 mai. Asta se întâmplă (trecem peste perioada ţaristă şi sovietică) de 21 de ani de „independenţă” şi „suveranitate”. Tricolorul ba este al nostru, ba este unul „fascist” sau nu e nimic. Stema de Stat la fel. Limba, Scrisul, Istoria, Biserica, Învăţământul, Educaţia, Politica Externă, relaţiile cu România şi cu toată lumea (alta decât Rusia) – toate terfelite şi condamnate de tot genul de terfari politici şi politruci de serviciu al fostului imperiu. Arătăm, în felul de a fi, şi după 21 de ani de independenţă, de parcă am fi o rezervaţie şi nu stat, o peninsulă rusească, o semi-republică sovietică socailistă moldovebească şi nu partener egal Rusiei, aşa după cum zic tratatele oficiale. E vina Moscovei sau doar a Moscovei? E şi a ei. Dar e şi povara pan-sclaviei noastre moldoveneşti. Sindromul „să nu ne facem probleme cu vecinii” (ruşii), intrat temeinic în vocabularul clasei politice de la Chişinău, devine tot mai mult o boală iereditară, de care s-au molipsit şi încearcă să ne molipsescă şi pe noi, până şi cei care guvernează azi R. Moldova…,ca să nu mai vorbim de Şelin, de Mişin, de Dodon, de Formuzal, de Muntean, de Voronin, de Stati şi de tot felul de „minorităţi politice”, care încurcă tot mai des Estul cu Vestul şi Istoria Basarabiei cu cea a Rusiei.

Dacii de la Curţile Romane

Remarca cititorului ZDG, „…am ajuns să nu fim capabili nici măcar să ne apărăm Istoria…” ziceam că este o reacţie la comportamentul pe care l-au avut oficialii noştri vizavi de data de 16 mai. Să ne amintim că, în ajun, liderul PL, M. Ghimpu, a cerut colegilor de guvernare să se convoace într-o şedinţă specială a Parlamentului şi să declare ziua de 16 mai Zi de Doliu, cu coborârea Drapelul de Stat în bernă. N-a fost să fie. N-a mers. PLDM şi PD s-au opus. Dacă PLDM nu a mers mai departe de o bâlbâială improvizată ad-hoc, PD, în persoana preşedintelui de onoare, D. Diacov a fost mai violent şi i-a reproşat lui Ghimpu „să nu ne ţină în doliu”, că „R. Moldova trebuie să trăiască bine cu toţi vecinii, să nu dea motiv de conflicte şi să ne consolidăm ca naţiune…Ideea cu ocupanţi, cu eliberări nu e a noastră…», a fost replica lui Diacov pentru Ghimpu. Bine, dle Diacov (şi cei de aceeaşi opinie) dar faptul, ca atare, s-a întâmplat. A fost. A avut loc. Ca şi multe altele de până şi de după el. Cui nu-i este clar azi că dacă nu ar fi fost ocupaţie, nu am fi avut nevoie de Independenţa pe care o sărbătorim anual şi oficial pe 27 August? De 20 de ani. Putem noi, cumva, prin tăcerea noastră să anulăm din Istorie ziua de 16 mai 1812 sau pe cea de 28 iunie 1940 sau pe cele de 13 iunie 1941, 6 iulie 1949, 3 martie 1951 (deportările), 24 august 1944, 24 ianuarie 1859, 27 martie 1918 sau, şi mai aproape, 2 martie 1992 ori 27 August 1991? E mai bine pentru relaţiile cu Rusia (că analfabetism azi nu mai avem) să rămânem fiecare cu «pietrele în sân» sau să le scoatem, omeneşte, pe masă şi să ne înţelegem asupta trecutului? Dacă Germania a avut curajul (motivată, desigur) să se pocăiască pentru crimele celui de-al doilea război mondial, de ce să nu ajutăm Rusia să facă şi ea acelaşi lucru? Să accepte Istoria aşa cum a fost. Comunismul a făcut pe glob 314 milioane de victime omeneşti. Tributul plătit de România comunismului se ridică la circa 2,5 milioane, plus alte 1,5 milioane de vieţi omeneşti în zonele de ocupaţie sovietică: Basarabia, Bucovina şi Ţinutul Herţei. E puţin? E neimportant? Nimeni nu are de gând să le urse în cârcă aceste crime lui Putin sau Medvedev, dar loc pentru condamnarea lor trebuie să existe. De ce la ei acasă, în Rusia, aceştia au condamnat stalinismul şi poartă de grijă victimelor acestui regim, dar dincolo de Rusia desconsideră condamnarea stalinismului? Şi nu doar a stalinismului. Şi-atunci, noi, prin faptul tăcerii noastre asupra Istoriei, ajutăm cumva Rusia să se vindece de acest trecut sau o lipsim de şansa vindecării? Cum vrem să evităm greşelile Istoriei, dacă nu vrem să învăţăm Lecţiile Ei? Zice dl Diacov că trebuie să lăsăm Istoria la o parte şi să ne concentrăm pe «consolidarea noastră ca naţiune». Bine, dar pe ce repere? Pe care valori, moştenire, tradiţii? Pe care trecut? Şi până unde ne putem permite această întoarcere în trecut?(ca „să nu supărăm vecinii!”). Până la 28 iunie 1940? Până la 16 mai 1812? Până la campania de la Prut a lui Petri I de la 1711? Sau şi mai departe? Nu v-aţi întrebat niciodată, de ce «bravii» noştri politicieni fie că fug de Istorie, fie că o recunosc, dar selectiv şi doar până la 1359? Pentru că dincolo de el, în adâncurile Istoriei suntem parte a unei mari civilizaţii, în care nu eram nici moldoveni, nici munteni, nici transilvăneni, eram geto-daci şi eram o putere. Cei mai mari împăraţi ai Romei şi-au împodobit palatele şi curţile cu statui de-ale dacilor şi i-au imortalizat în timp, deşi le-au fost adversari de temut. Lecţie, nu? Şi încă ce Lecţie, numai că pe vremea boierimii noastre din politică, această Lecţie nu se învăţa în şcoală, iar azi, aceeaşi Lecţie, nu este în spiritul moldovenismului sovietic şi nici a celor care-l slujesc. Istoria, ca viaţă în timp a unei naţiuni (ca să revin la pledoaria dlui Diacov pentru „consolidarea noastră ca naţiune”) nu trebuie nici trăită, nici gândită şi nici pusă sau repusă în circuit şi valoare în dependenţă de voia sau plăcerea „vecinilor”. Da, în Istorie, ca şi în viaţa de toate zilele, trebuie să existe loc pentru iertare. Nu, însă, şi pentru uitare. Uitarea de Istorie este trădare.

Petru Grozavu

Preluarea textelor de pe pagina www.zdg.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.zdg.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Comentariile Dvs. la articolele de pe www.zdg.md sunt apreciate, dacă sunt exprimate într-un limbaj decent. Ne rezervăm dreptul să nu publicăm sau să ștergem mesajele care aduc ofense și injurii celorlalți vizitatori, care incită la ură de rasă, religie și sex.

9 comentarii

  1. 2012- RE-UNIFICAREA Basarabiei cu ROMÂNIA este în plină desfăşurare !

    “Patriotismul nu este numai iubirea pământului în care te-ai născut ci, mai ales,

    IUBIREA TRECUTULUI,

    FĂRĂ DE CARE NU EXISTĂ IUBIRE DE ŢARĂ. “

    Mihai Eminescu

  2. 2012- RE-UNIFICAREA Basarabiei cu ROMÂNIA este în plină desfăşurare !

    «NICIODATĂ CU RUŞII,

    căci ei vor să ne ia limba,

    să ne fure istoria,

    să ne ia pamântul strămoşesc

    şi să ne distrugă neamul.»

    -Constantin Stere PATRIOT ROMÂN basarabean martir cu rol decisiv in SFATUL ŢĂRII pentru MAREA UNIRE cu Ţara Mamă ROMÂNIA din 27 Martie 1918

  3. 2012- RE-UNIFICAREA Basarabiei cu ROMÂNIA este în plină desfăşurare !

    Marele istoric A. D. XENOPOL spunea:

    „A FACE POLITICĂ RUSEASCĂ ESTE DE A DA NOI ÎNŞINE ARMA ÎN MÂINILE UCIGAŞULUI ,este A TRĂDA INTERESELE CELE MAI SFINTE ale cauzei ROMÂNE”.

    « Răpirea Basarabiei ar fi trebuit să-i înveţe pe români un lucru:
    că dacă există vreun pericol pentru existenţa lor ca naţiune acesta va veni de la nord .
    Dacă este vreun element adevărat duşman al elementului român este acel RUSESC ,care nu din întâmplare,din neîngrijire pune în pericol existenţsa noastră. ,ci lucrează cu conştiinţă la DISTRUGEREA EI.
    Acest PERICOL l-au simţit TOŢI ROMÂNII ,acei ce şi-au iubit întradevăr poporul şi care au binemeritat de patria lor.
    Toată dezvoltarea noastră naţională este datorită LUPTEI NEÎMPĂCATE ÎN CONTRA ACESTUI ELEMENT COTROPITOR ,luptă în mare parte susţinută cu ajutorul Apusului.
    În asemenea împrejurări ,
    A FACE POLITICĂ RUSEASCĂ ESTE DE A DA NOI ÎNŞINE ARMA ÎN MÂINILE UCIGAŞULUI ,este A TRĂDA INTERESELE CELE MAI SFINTE ale cauzei ROMÂNE ”.

  4. vlad

    Analfabetismul ARGINTITILOR si marea lor dorinta de a se afla mereu in JILT au tradat si inca mai tradeaza SFANTA SFINTELOR NOASTRE– Istoria,Limba si Constiinta.Si VAI!!! Cat de inspaimatator reinvie NIT-uul prin bilingvismul de la TV Publica si Fabrica!!!

  5. 2012- RE-UNIFICAREA Basarabiei cu Ţara Noastră MAMĂ ROMÂNIA este în plină desfăşurare !

    Documentarul “Dacii — Adevaruri tulburatoare” este O MANIPULARE KGB!

    Acum când RE-UNIFICAREA Basarabiei cu Ţara Mamă ROMÂNIA este în plină desfăşurare Călăii OCUPANŢI RUŞI cu perfidie încearcă să introducă O CONFUZIE IDENTITARĂ în inimile ROMÂNILOR de pe ambele maluri ale Prutului.
    ROMÂNII basarabeni după 200 de ani de spălare a creierelor ÎNCĂ NU ŞTIU că a fi MOLDOVEAN înseamnă automat A FI ROMÂN.Iată că şi în rândul românilor din Ţara Mamă KGB-ul insinuează CU VICLENIE OTRAVA CONFLICTULUII IDENTITAR.
    Să fim noi oare ROMÂNI sau…DACI?

    Coincidenţă?
    Nu.
    Când e vorba de KGB NU EXISTĂ COINCIDENŢE.

    A fi MOLDOVEAN înseamnă automat A FI ROMÂN.
    A fi ROMÂN înseamnă AUTOMAT A FI DAC.
    Ai băgat la cap MOSCOVA?

  6. 2012- RE-UNIFICAREA Basarabiei cu Ţara Noastră MAMĂ ROMÂNIA este în plină desfăşurare !

    Atenţie să nu cădem în capcana MOSCOVEI!
    Atenţie!
    Nici CĂLĂII OCUPANŢI RUŞI NU NE VOR ROMÂNI!

    De fapt trebuie să privim lucrurile din ambele poziţii ca şi Eminescu:

    “Trebuie SĂ DACIZĂM TOTUL.” se spune în documentar dar oare întâmplător SE IGNORĂ ce a mai spus MARELE ROMÂN Eminescu?

    “SUNTEM ROMÂNI,
    vrem SĂ RĂMÂNEM ROMÂNI

    şi cerem egala îndreptăţire a naţiunii noastre!”

    “SUNTEM ROMÂNI
    ŞI PUNCTUM !”

    -Mihai EMINESCU

    – Francesco della Valle scrie în 1532 că ROMÂNII “se denumesc ROMEI în limba lor”, iar mai departe el citează expresia : “Sti ROMINEST?”: “…si dimandano in lingua loro ROMEI…se alcuno dimanda se sano parlare in la lingua valacca, dicono a questo in questo modo: Sti RIMINEST? Che vol dire: Sai tu ROMANO ?…” în:
    /Claudiu Isopescu, Notizie intorno ai ROMENI nella letteratura geografica italiana del Cinquecento, în Bulletin de la Section Historique, XVI, 1929, p. 1- 90./
    – În 1534, Tranquillo Andronico notează că ” Valachi nunc se ROMANOS vocant” (“se numesc ROMÂNI”)
    /Endre Veress, Fontes rerum transylvanicarum:Erdélyi történelmi források, Történettudományi Intézet, Magyar Tudományos Akadémia, Budapest, 1914, S. 204/
    – Germanul transilvanean Johann Lebel scrie în 1542 că « Vlachi » se numeau între ei « ROMUINI» : “Ex Vlachi Valachi, ROMANENSES Italiani,/Quorum reliquae ROMANENSI lingua utuntur…/Solo ROMANOS nomine, sine re, repraesentantes./Ideirco vulgariter ROMUINI sunt appelanti”
    /Ioannes Lebelius, De opido Thalmus, Carmen Istoricum, Cibinii, 1779, p. 11 – 12/
    – cronicarul polonez Stanislaw Orzechowski (Orichovius) notează în 1554 că în limba lor « walachii » se numesc «ROMINI » : “qui eorum lingua ROMINI ab ROMANIS, nostra Walachi, ab Italis appellantur” St. Orichovius, Annales polonici ab excessu Sigismundi.
    /I. Dlugossus, Historiae polonicae libri XII, col 1555/
    – Croatul Ante Verančić precizează în 1570 că « Vlahii » din Transilvania, MOLDOVA şi ŢARA ROMÂNEASCĂ se desemnează ca « ROMANI »: „…Valacchi, qui se ROMANOS nominant…„ “Gens quae ear terras (Transsylvaniam, MOLDAVIEM et Transalpinam) nostra aetate incolit, Valacchi sunt, eaque a ROMANIA ducit originem, tametsi nomine longe alieno…“
    /Transsylvaniae, MOLDAVIAE et Transaplinae, in Monumenta Hungariae Historica, Scriptores; II, Pesta, 1857, p. 120/
    – Francezul Pierre Lescalopier scrie în 1574 că cei care locuiesc în MOLDOVA, ŢARA ROMÂNEASCĂ şi cea mai mare parte a Transilvaniei, “ se consideră adevăraţi urmaşi ai ROMANILOR şi-şi numesc limba “ROMÂNEŞTE”, adică ROMANA”: “Tout ce pays: la Wallachie, la MOLDAVIE et la plus part de la Transylvanie, a esté peuplé des colonies ROMAINES du temps de Trajan l’empereur… Ceux du pays se disent vrais successeurs des ROMAINS et nomment leur parler ROMANECHTE, c’est-à-dire ROMAIN … ” în Voyage fait par moy, Pierre Lescalopier l’an 1574 de Venise a Constantinople.
    /Paul Cernovodeanu, Studii si materiale de istorie medievala, IV, 1960, p. 444/
    – După o călătorie prin ŢARA ROMÂNEASCĂ, MOLDOVA şi Transilvania Ferrante Capecci relatează în 1575 că locuitorii acestor provincii chiamă limba lor “ROMÂNEŞTI” (“romanesci”): “Anzi essi si chiamano ROMANESCI, e vogliono molti che erano mandati quì quei che erano dannati a cavar metalli…”
    /Maria Holban, Călători străini despre ŢĂRILE ROMÂNE, Bucureşti, Editura Stiinţifică, 1970, vol. II, p.158 – 161./
    – maghiarul ardelean Martinus Szent-Ivany în 1699 citează frazele: « Si noi sentem RUMENI » (“Şi noi suntem ROMÂNI”) şi « Noi sentem di sange RUMENESC » (“Noi suntem de sânge ROMÂNESC”) : “Valachos… dicunt enim communi modo loquendi: Sie noi sentem RUMENI: etiam nos sumus ROMANI. Item: Noi sentem di sange RUMENESC : Nos sumus de sanguine ROMANO”
    /Martinus Szent-Ivany, Dissertatio Paralimpomenica rerum memorabilium Hungariae, Tyrnaviae, 1699, p. 39/

  7. 2012- RE-UNIFICAREA Basarabiei cu Ţara Noastră MAMĂ ROMÂNIA este în plină desfăşurare !

    Domnul Moldovei-Dimitrie CANTEMIR
    (n. 26 octombrie 1673 – d. 21 august 1723):

    «Înainte de toate, chiar dacă acest (neam) a fost împărţit în trei ţinuturi de căpetenie, totuşi

    TOŢI SE CHEAMĂ CU ACELAŞI NUME DE ROMÂNI,

    DISPREŢUIND adică dând de-o parte NUMELE DE VALAHI,
    care le-a fost dat de către popoarele barbare.

    Căci ROMÂNII care trăiesc şi astăzi în Transilvania, deasupra fluviului Olt, în ţinutul numit Maramureş,

    nu-şi dau numele de valahi, ci de ROMÂNI (martori îmi sunt toşi locuitorii tuturor naţiilor din Transilvania).

    Cei din Valahia (pe care grecii din vremuri apropiate îi numesc ungrovlahi, iar noi, moldovenii, îi numim munteni – căci au luat în stăpânire mai multe locuri muntoase) îşi dau şi ei la fel numele de ROMÂNI, iar ţării lor de ŢARA ROMÂNEASCĂ, adică în latineşte: TERRA ROMANA.”

    Domnul Moldovei-Dimitrie CANTEMIR
    (n. 26 octombrie 1673 – d. 21 august 1723):

    «Hronicul vechimei a romano-moldo-vlahilor»:

    «neamul moldovenilor, muntenilor, ardelenilor…
    TOŢI cu un nume de obste ROMÂNI SE CHEAMĂ».

  8. 2012- RE-UNIFICAREA Basarabiei cu Ţara Noastră MAMĂ ROMÂNIA este în plină desfăşurare !

    Miron Costin, cronicar al Moldovei
    1633 – 1691
    ”De neamul moldovénilor, din ce ţară au ieşit strămoşii lor.

    Predoslovie, adecă cuvântare dintăi de descălecatul ţărâi cel dintăi şi a neamului moldovenescŭ” de Miron Costin

    ”Aşa toate neamurile suptŭ multe numere toate suntŭ. Şi acéstea nu toate numerile, numai unile dintr-însile ţi le-am însemnatŭ, pentru înţelesul numerilor mai lesne neamului şi acestor ţări, Moldovei şi Ţărâi Munteneşti şi ROMÂNILOR din Ardeal.
    Aşa şi neamul acésta, de carele scriem, al ţărâlor acestora,
    NUMELE VECHIU şi mai direptŭ IESTE RUMÂN, adecă RÂMLEAN, de la Roma.
    Acest nume de la discălicatul lor de Traian, şi cât au trăit pănă la pustiirea lor di pre acéste locuri şi cât au trăitŭ în munţi, în Maramoroş şi pe Olt, tot acest nume au ţinut şi ţin pănă astăzi şi încă mai bine munténii decât moldovénii, că ei şi acum zic şi scriu ţara sa RIMÂNEASCĂ, ca şi ROMÂNII cei din Ardeal.
    Iară streinii şi ţările împrejur le-au pus acestŭ nume vlah, de pe vloh, cum s-au mai poménit, valios, valascos, olah, voloşin, tot de la streini suntŭ puse acéste numere, de pre Italiia, cărora zic vloh.

    Apoi mai târziu, turcii, de pre numere domnului carile au închinat ţara întăi la turci, ne zic bogdani, munténilor cara-vlah, grecii bogdano-vlah, munténilor vlahos.
    Că acestŭ nume, moldovan, ieste de pre apa Moldovei, după al doilea discălicatul aceştii ţări de Dragoşu-vodă.

    Şi munténilor, ori de pe munte, muntean, ori de pe Olt, olteani, că léşii aşa le zic, molteani.
    Măcară dară că şi la istorii şi la graiul şi streinilor şi înde sine cu vréme, cu vacuri, cu primenéle au şi dobândescŭ şi alte numere, iară acela carile ieste

    VECHIU NUME stă întemeiat şi înrădăcinat: RUMÂN.

    Cum vedem că, măcară că ne răspundem acum moldovéni, iară nu întrebăm: ştii moldovenéşte?, ce ştii ROMÂNEŞTE?, adecă RÂMLENEŞTE, puţin nu zicem: sţis romaniţe? pre limba latinească.

    Stă dară NUMELE CEL VECHIU ca un teméi neclătit, deşi adaog ori vrémile îndelungate, ori streini adaog şi alte numere, iară cela din rădăcină nu să mută.

    Şi aşa ieste acestor ţări şi ţărâi noastre, Moldovei şi Ţărâi Munteneşti NUMELE CEL DIREPTU de moşie, IESTE RUMÂN, cum să răspundŭ şi acum toţi acéia din Ţările Ungureşti lăcuitori şi munténii ţara lor şi scriu şi răspundŭ cu graiul: Ţara ROMÂNEASCĂ.
    Şi acestŭ nume vlah de la turci şi de la greci ieste, de la némţi vallios, de la franţoji valahos, de la léşi voloşin, de la moscali şi de la rusi tot aşa voloşin şi de la unguri olah; acesta nume tot de pe vloh ieste şi vloh ieste italiianŭ, din care ţări a vlohului, adecă a Italiei, au pornitŭ Traian, împăratul Râmului, fără număr mulţime de norod şi i-au aşezatŭ în aceste ţări a
    DACHIEI CEI VECHI.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *