Principală  —  Blog  —  Editoriale   —   Crăciunul, de la Bodiul la…

Crăciunul, de la Bodiul la Voronin

De ieri am intrat, oficial, în Sărbătorile de Iarnă. Este pentru prima dată, în 22 de ani de post-sovietism, când ziua de 25 decembrie, alături de 7 ianuarie, a fost recunoscută, prin lege, zi de sărbătoare şi în R. Moldova. Decizia a fost votată de Parlamentul R. Moldova, la propunerea Partidului Liberal. Iniţiativă este, de fapt, una mai veche. Asupra echivalării zilelor de 25 decembrie şi 7 ianuarie s-a insistat şi în alţi ani, după ce Curtea Europeană pentru Drepturile Omului de la Strasbourg a repus în legalitate Mitropolia Autonomă a Basarabiei, subordonată canonic Bisericii Ortodoxe Române. Niciodată, anterior, Parlamentul nu a întrunit, însă, o majoritate suficientă de voturi. Nu s-a trecut fără scandal nici de data aceasta. Cei care au aruncat primii cu „pietre” în coaliţia de guvernare au fost comuniştii, susţinuţi de socialişti şi de echipa parlamentară a lui V. Mişin. Deputaţii liberali au fost acuzaţi că vor să „distrugă creştinismul din R. Moldova”, iar cei din Coaliţie – că fac complicitate cu liberalii şi pun în pericol statalitatea. Unde dai şi unde crapă.

Crăciunul (stil nou) e politică…

Scandalul în jurul Crăciunului pe stil nou nu s-a încheiat cu zarva provocată de comunişti. Pe fir a intrat Rusia. Portalul de ştiri regnum.ru, bănuit de complicitate cu FSB-ul rusesc, a scos a doua zi în faţă comentarii mult mai speculative. Acuzaţiile pentru legiferarea Crăciunului pe stil nou au fost trecute de pe seama Chişinăului pe cea a Bucureştiului. Decizia Chişinăului a fost prezentată drept „ofensivă a Bisericii Române” împotriva Bisericii Ruse. „Biserica Română forţează Biserica Rusă să se retragă din R. Moldova”, a scris regnum.ru. Lucrul cel mai curios, în toată această isterie, e că Biserica Rusă, la nivelul Patriarhiei, nu a reacţionat în niciun fel la decizia Chişinăului. Nu a luat atitudine nici Mitropolia Moldovei. Părintele-secretar, V. Cheibaş, solicitat de presă să comenteze decizia, a declarat că Mitropolia nu are nicio treabă cu această decizie. „Ea vizează o altă comunitate religioasă din R. Moldova”, a spus Cheibaş. Scurt şi clar. Iar dacă Biserica nu are probleme cu această decizie, cui face ea probleme? Faptul că tot tărăiramul în jurul deciziei şi a Crăciunului pe stil nou a fost pus la cale de PCRM şi de mediile de presă controlate politic de Moscova ne duce, involuntar, la gândul că interesele pentru aceste speculaţii au fost mai degrabă de ordin politic decât religios. Aşa cum s-a întâmplat de mai multe ori şi în cazul Limbii Române, a Tricolorului sau Grafiei Latine… Pentru Rusia şi mercenarii săi politici de la Chişinău, Tiraspol sau Comrat, Crăciunul pe stil nou e politică, Biserica Română e politică, Istoria, Tricolorul, Limba, Grafia Latină, Imnul, Prutul, Dunărea – toate sunt politică. Până şi România e politică. Asta e, de fapt, Rusia oficială în relaţiile cu lumea românească, indiferent de care parte a Prutului este, de dreapta sau de stânga lui.

Cel mai românesc an

Trebuie să fii rupt total de realitate, ca să ajungi să declari că oficializarea Crăciunului pe stil nou este un atentat la statalitatea R. Moldova sau agresiune din partea unei Biserici Ortodoxe asupra altei Biserici, tot Ortodoxe şi Ea. Aberaţii. În România, ortodocşii de rit vechi sărbătoresc Crăciunul pe 7 ianuarie, dar nu-i acuză nimeni că ar pune în pericol statalitatea României sau existenţa Bisericii Ortodoxe Române. La drept vorbind, decizia Parlamentului de la Chişinău nu este decât legiferarea unei stări de fapt. Aşa cum e şi cu Limba Română: Constituţia spune una, realitatea este alta. De ce să ne facem că plouă, dacă e de mult ştiut că, în sudul R. Moldova, în special în lunca Prutului, Crăciunul este sărbătorit pe stil nou. Şi nu de azi. Aşa a fost inclusiv cu sovieticii. Fiţi atenţi, cu sovieticii. Dar nici tovarăşii Bodiul sau Grossu – la nivelul RSSM, şi nici Brejnev sau Andropov – la nivelul URSS, nu s-au plâns vreodată că sărbătorirea Crăciunului pe nou în vechea Basarabie ar pune în pericol existenţa RSSM sau ar periclita securitatea Uniunii Sovietice. Şi nici Patriarhia Rusă nu s-a plâns de probleme, deşi exista o singură Biserică Rusă în tot spaţiul ortodox al URSS. Tentative de a-i trece pe toţi sub acelaşi calendat au existat, dar fără vreun efect. Ce-i tradiţie, rămâne tradiţie. Azi lucrurile stau şi mai simplu. Ortodoxia are în R. Moldova două Biserici: Română şi Rusă şi diferenţa nu este decât în libertatea omului de a alege unde vrea să meargă, că şi acolo şi dincolo lumea se roagă aceluiaşi Hristos şi i se închină prin acelaşi semn al Sfintei Cruci. Problema cu Crăciunul, de fapt, nu e în calendar – nou sau vechi. Problema e că Rusia a folosit totdeauna Biserica în interese imperiale, de superioritate şi de hegemonie politică. Rusia, care a avut mereu această ambiţie, nu se poate împăca şi, cu atât mai mult, nu poate accepta ideea unei duble canonicităţi ortodoxe în Basarabia. Preceptul politic al Kremlinului este unul fix în acest sens: Rusia este peste tot, unde există Biserica Rusă. În varianta rusescă, împărţirea unui spaţiu canonic cu România ar însemna şi împărţirea spaţiului politic de influenţă, iar Rusia numai asta nu vrea. De aici şi reticenţele faţă de tot ce nu este rusesc, inclusiv sau, în primul rând, pe plan bisericesc. Şi asta, pentru că Rusia este influentă azi în R. Moldova nu graţie armatei de la Nistru şi nici Ambasadei Rusiei la Chişinău, ci datorită Bisericii Ruse, care este peste tot. Şi Rusia nu vrea să piardă această priotritte a sa în Basarabia, mai ales în condiţiile în care relaţiile Bucureşti-Chişinău au intrat în cea mai pozitivă dinamică din ultimii 20 de ani. Agenda relaţiilor moldo-române a trecut de mult de faza schimburilor culturale. S-a intrat în zona marilor proiecte de interconectare pe domenii strategice. 2013 a fost cel mai românesc an din istoria relaţiilor bilaterale, iar dacă, în 2014, Chişinăul va semna asocierea la UE, s-ar putea ca Biserica Rusă din Moldova să adopte şi ea calendarul Sărbătorillor de Iarnă şi pe nou, şi pe vechi, aşa după cum o face şi Mitropolia Basarabiei. Interesant, pe ce stil sărbătoresc comuniştii Crăciunul? Probabil, şi pe nou şi pe vechi ei mănâncă şi beau.