Chirtoacă “pus în lesă” de Laguta

Prin decizia primarului Dorin Chirtoacă, de a acorda iarăşi facilităţi de călătorie în transportul public pensionarilor, s-a creat un precedent. Edilul capitalei a cedat în faţa câtorva sute de bătrâni, de multe ori mânaţi de un avânt politic, care au protestat săptămâni la rând în faţa Primăriei. Acele îmbrânceli la care primarul a fost supus şi-au atins scopul. Deci, de fiecare dată când se va lua o decizie care nu va fi pe placul câtorva zeci, sau poate sute de oameni, aceştia vor trebui să iasă în stradă, să-l înjure pe Chirtoacă, şi decizia va fi anulată.

Nu aş vrea să-l acuz pe primar de imaturitate politică, însă decizia sa mi se pare inoportună. Explic de ce. Chirtoacă a recunoscut astfel greşeala (nu o consider greşeală) Consiliului din 15 septembrie, când s-au anulat facilităţile pentru pensionari. A creat un precedent, iar Maia Laguta, liderul asociaţiei “Salvgardare” (credeţi-mă, nu vreau să-i fac publicitate), asta a aşteptat. Marţi, la câteva zile după sărbătorirea succesului, Laguta a organizat o conferinţă de presă, unde a dat un ultimatum Parlamentului şi Guvernului. Practic, prin acordarea de facilităţi pensionarilor, s-a revenit la situaţia de până la 1 octombrie. Aglomeraţie în transportul public, troleibuze care aşteaptă să fie renovate, dar care probabil nu vor fi, dar şi discriminare faţă de pensionarii de la sate, care atunci când vin la Chişinău, trebuie să plătească în troleibuze şi autobuze. Poate acţiunile Maiei Laguta erau apreciate, dacă nu erau în favoarea unui partid. Aşa, comuniştii, prin intermediul ei, au dat o palmă guvernării.

Pe de o parte, decizia primarului este de înţeles, dacă privim ultimele date prezentate de sociologi. De la un capital de simpatie care atingea cam 20% în unele sondaje, acum tânărul primar mai că se menţine la cota de 6%. Este clar că prin această decizie a vrut să-şi ridice ratingul, dar oare a meritat? Dintr-o parte, prin această decizie, Chirtoacă, pare-se, şi-a pus pe prim-plan obiectivele sale politice şi nu bunăstarea capitalei. Interesant e şi următorul fapt. Oare câţi pensionari, cu venituri mai mici de 1450 lei, vor accepta să-şi ia abonamente, în detrimentul celor 70 de lei, cu care , de bine de rău, îţi cumperi vreo 10 kg de cartofi şi câteva pâini?

Victor Moşneag, 
v.mosneag.zdg@gmail.com


Preluarea textelor de pe pagina www.zdg.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.zdg.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Comentariile Dvs. la articolele de pe www.zdg.md sunt apreciate, dacă sunt exprimate într-un limbaj decent. Ne rezervăm dreptul să nu publicăm sau să ștergem mesajele care aduc ofense și injurii celorlalți vizitatori, care incită la ură de rasă, religie și sex.

6 comentarii

  1. bam

    prost articol. nu s-a revenit la situatia dinainte de 1octombrie, consider ca a fost un pas bun.
    inainte de 1oct toti pensionarii aveau permise (numai cei din oras din cate am inteles) plus alte categorii. Acum numai cei cu venit sub 1450 pot cere abonamentul pe un an, ceilalti isi cumpara abonament in fiecare luna, ceea ce inseamna ca daca sunt intr-adevar pensionari care calatoresc mai mult din diverse motive, fie ele si de plimbare, regiile in cauza castiga bani. sunt mai multe avantaje: omul se obisnuieste sa cumpere abonamentul, si regia incaseaza banii in fiecare luna- asta se chema fidelizarea clientului. Abonamentul e mai sigur in conditiile in care inca sunt taxatori care ba mai falsifica bilete, ba le primesc de la fraierii de calatori inapoi. Deci e si o masura anti-frauda.
    inati am zis ca era cazul sa puna de la inceput acest sistem, dar, tinand cont de modul incare judecata oamenii mai batrani, la cat de porniti erau ei atunci etc, consider ca e mai bine ca a lasat cateva luni in care au avut timp sa se obisnuiasca cu cei 70 de lei. Daca punea sistemul asta de la inceput majoritatea ar fi cerut abonament, asa au avut timp sa-si dea seama ce le convine mai mult.
    Cred ca primarul isi da seama ca nu are cum sa-i creasca popularitatea prin masura pe care a luat-o daca e sa ne referim la cei care au fost nemultumiti ca li s-a “luat” permisul si care acum il cer inapoi. Astia il vor uri din tot sufletul pana la sfarsit, si nu-si vor da seama ca s-a schimbat ceva la nivelul sistemului, chiar daca pentru ei acum lucrurile au revenit la “normal”.
    Inca o data, articol prost si care arata ce gandire superficiala pot avea si oamenii destepti.

  2. mery

    baiatul kirtoaca, cand era singur impotriva tuturor, era mai puternic, acum cand sa scimbat cate ceva, am impresia ca a devenit slab, parca s-ar juca dea laguta

  3. bam

    de unde sunt datele respective? habar n-am cati pensionari sunt cu totul in chisinau dar datele anuntate de primarie (aproximativ): 75 000 dosare depuse dintre care 53 000 pensionari. vom vedea cati cer permisul. Dar acesti 53000 de pensionari inseamna si cei de la sate. unele site-rui vorbeau de 75000 de pensionari in chisinau, fara sa spuna daca e vorba de oras sau si suburbii- Banuiesc ca informatia e gresita, c-au confundat nr total de dosare cu nr total de pensionari, da’ nu-s sigura. inainte 118 000 permise erau incluzand si celelalte categorii, nu numai pensionari. Daca cifra e corecta, 90% inseamna 67500- dar am putea presupune ca nu toti s-au prins ca pot depune dosare.
    Dar asta mi se pare mai putin important, important e sa vedem cati cer abonamentul, chiar cati vor cere la anul abonamentul. Daca as fi pensionar si-as avea ceva minte eu as cere cei 70 de lei iar in lunile in care am nevoie. Asta e unul din motivele pentru care mi se pare bine c-a introdus abonamentele pt pensionarii “normali”. Ideea e sa se faca un sistem variat de abonamente.
    Poate ma insel, dar chiar nu mi se pare o masura de salvare a popularitatii, poate chiar mai pierde ceva popularitate prin cei care au sustinut masurile luate si care acum sunt (unii) nemultumiti. Sistemul de acum mi se pare mai bun, poate de asta nici nu mi se pare o chestie facuta din slabiciune- mai ales fata de laguta.

  4. p/u bam

    Sunt date venite de la CNAS…Cam asta a scris si autorul… ”Oare câţi pensionari, cu venituri mai mici de 1450 lei, vor accepta să-şi ia abonamente, în detrimentul celor 70 de lei, cu care , de bine de rău, îţi cumperi vreo 10 kg de cartofi şi câteva pâini”

  5. Victor

    Dar pensionarilor de la sate de ce nu le adaugă cuconii de la guvernare 70 de lei pentru transport? Ori ei mai uşor suportă Libera comportare? Ori deacum nu mai sunt
    de folos primarului ca exemplu de “patrioţi”,faţă de nerşinaţii calici pensionari de sub fereastra Primăriei din Capitală?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *