Principală  —  Blog  —  Editoriale   —   ANRE şi facturile care ne…

ANRE şi facturile care ne înnebunesc

Acum câteva zile, Agenţia Naţională pentru Reglementări în Energetică (ANRE) a făcut publice rezultatele unui control al activităţii economico-financiare a SRL “Moldovatransgaz” în perioada 2010—2011. Controlorii ANRE au constatat că, la reparaţia capitală a gazoductului magistral “Razdelnaia-Ismail”, “Moldovatransgaz” a suportat cheltuieli nejustificate de cca 58,7 milioane de lei. Aceste majorări ar putea dicta altă valoare a gazoductului, a tarifelor de transportare a gazelor naturale pe teritoriul R. Moldova, deci şi a costurilor pentru gaze, suportate de consumatori.

În actul de control se demonstrează că “Moldovatransgaz” nu a respectat principiul costurilor minime la momentul selectării, prin concurs, a companiei de construcţii. De fapt, această procedură, potrivit experţilor, a purtat un caracter formal. Astfel, în mai 2010, pentru reconstrucţia gazoductului fusese desemnată o companie ucraineană care prezentase cea mai avantajoasă ofertă – 490 USD/km, în total – 18 620 USD. După vreo 20 de zile de la licitaţie, părţile au semnat un acord adiţional, modificând costul lucrărilor. Potrivit noului acord, acesta era de 25 185 USD. În consecinţă, oferta devenise cea mai puţin avantajoasă în raport cu ale altor companii.

Ulterior, la etapa achiziţiilor, constructorul din Ucraina a atras nişte intermediari. Aceştia deţineau conturi în zone off-shore, iar acest fapt a produs majorarea nejustificată a preţurilor la serviciile vamale, potrivit ANRE. Verificarea  documentelor a dezvăluit două tipuri de facturi: una eliberată de firma executoare a  lucrărilor, conform căreia costul reparaţiei unui metru liniar de ţeavă a constituit 77,25 USD, şi alta, eliberată de o companie intermediară cu conturi în zone off-shore, care include un alt cost – de 326,47 USD pentru anul 2010 şi de 356,81 USD pentru 2011, adică de 4,5 ori mai mare. În temeiul acestor cosuri au şi fost achitate taxele vamale. Potrivit aceleiaşi scheme, a fost majorat şi preţul de procurare a noilor ţevi. Potrivit datelor Serviciului Vamal, ţevile, de marcă ucraineană, au fost declarate la export în vama limitrofă din Ucraina la preţuri ce variază între 1.350 şi 1.450 USD/tona, dar pe teritoriul vamal al R. Moldova erau declarate la preţ de 4.279,9 USD/tona, adică de 3 ori mai mare. Acest fapt a fost cauzat de includerea în preţ a adaosului unui alt intermediar, în mărime de 2.922,9 USD/tona. Şi preţurile materialelor auxiliare, necesare la reparaţii, au fost majorate de 3,2 ori, iar la unele articole de până la 21 de ori.

La 27 martie, ANRE a obligat conducerea SRL “Moldovatransgaz” să elaboreze şi să prezinte, în termen de o lună, un plan de acţiuni menite să înlăture abaterile constatate în acest act de control. Totodată, ANRE a expediat Raportul de control pe adresa SA “Moldovagaz”, pentru informare şi luare de atitudine. Acest raport a ajuns şi la Parlament, şi la Guvern, dar şi la organele de drept, menite să intervină, după competenţă.

Prima reacţie a venit de la “Moldovagaz”, care, într-un comunicat de presă, anunţă că, “în procesul luării deciziilor privind reparaţia capitală, reconstrucţia şi modernizarea conductei magistrale de gaze naturale Razdelnaia-Ismail, prioritar era asigurarea în termene restrânse a funcţionării gazoductului în scopul livrării gazelor naturale consumatorilor R. Moldova şi executării obligaţiilor contractuale faţă de Gazprom, în partea tranzitării gazelor naturale”. Nicio promisiune că presupusele delapidări vor fi investigate şi omise.

De altfel, nimeni în R. Moldova nu se poate aştepta astăzi că “Moldovagaz” ar putea ţine cont de posibilităţile de cumpărare ale cetăţenilor, în special după ce, în această lună, furnizorul de gaze a cerut din nou ca ANRE să fie obligată de instanţa de judecată să-i elibereze o licenţă de furnizare a gazelor naturale la tarife nereglementate. De fapt, de ce le-ar păsa celor de la “Moldovagaz” de facturile care vin pe capul cetăţenilor, luându-le până şi ultima bucată de pâine de la gură?

Să revenim, însă, la cele 58,7 milioane de lei, cheltuiţi nejustificat la reparaţia capitală a unei singure magistrale – “Razdelnaia-Ismail”. Transformaţi în bunuri, aceşti bani ar însemna 73 375 de pensii a câte 800 de lei. Suma respectivă putea deveni 97 833 de burse studenţeşti a câte 600 de lei. Dacă vreţi, aceeaşi sumă putea fi 91 de apartamente cu două camere, a câte 40 mii de euro fiecare.

Sunt sau nu în proporţii deosebit de mari aceste cheltuieli nejustificate?

Aneta Grosu, aneta@zdg.md