Principală  —  Blog  —  Editoriale   —   Aneta Grosu: Cât costă banii…

Aneta Grosu: Cât costă banii electorali

„De ce cheltuiesc atâta hârtie? Cei care au de gând să voteze nu se uită pe garduri, ei ştiu unde, când şi pentru cine să-şi dea votul. Spune-ţi-le că e păcat să facă o atât de mare risipă de hârtie, vopsele tipografice, clei, perii, eforturi umane…”, ne-a rugat, zilele trecute, un cititor supărat din Chişinău.

El ne-a spus că a calculat, într-o zi, zeci de foi volante, câte 12-15, lipite una peste alta, pe unul dintre panourile electorale din centrul oraşului. „Mai bine s-ar apuca să sprijine presa liberă din R. Moldova, care din tonele de hârtie electorală, consumate inutil de concurenţi, ar putea edita mai multe publicaţii din care oamenii ar putea afla nişte noutăţi, nişte opinii, nu doar feţele, şi aşa cunoscute, ale politicienilor”, continua omul exact în ziua în care devenise cunoscut faptul că, potrivit rapoartelor financiare oficiale, prezentate de primii 17 concurenţi electorali înregistraţi la CEC, până în prezent au fost cheltuiţi peste 16 milioane de lei.

PDM şi PCRM sunt concurenţii cu cele mai mari „investiţii” financiare în lupta electorală. Democraţii au consumat vreo 6 milioane de lei, iar comuniştii – peste 3 milioane. Cum spuneam, aceste cifre reies din rapoartele oficiale, dar nimeni nu a confirmat până în prezent că aceste rapoarte sunt şi autentice.

Ce înseamnă 16 milioane de lei astăzi, pentru R. Moldova? Aceşti bani ar fi suficienţi pentru 16 mii de pensii bune, a câte 1000 de lei fiecare. Ar mai fi 800 de mii de dejunuri, a câte 20 de lei, servite elevilor, ar mai fi 26 666 salarii minime, acordate unor angajaţi din sectorul bugetar. Amintim aici că salariul minim pe ţară în R. Moldova constituie 600 de lei. Ar mai fi… 320 mii de volume de carte, pentru bibliotecile rurale, care abia de văd câte 10 cărţi noi pe an. Ar mai fi 2666666 litri de lapte, pentru tot atâţia bătrâni, dar să nu-mi spuneţi că laptele e contraindicat sănătăţii bătrânilor…

Am răsfoit rapoartele candidaţilor, de această dată la capitolul cheltuieli. Fruntaşii cheltuielilor electorale, PCRM şi PDM, au făcut transferuri de zeci şi sute de mii de lei pentru servicii tipografice, pentru amplasarea panourilor publicitare, pentru spoturi radio şi tv, pentru transport, pentru chiria unor săli, în cazul întâlnirilor cu alegătorii, pentru publicitate în ziare şi reviste, pentru servicii poştale, pentru comisioane bancare, pentru servicii notariale, etc. În rubricile destinate cheltuielilor lipsesc banii cheltuiţi pentru pomeni electorale sau pentru remunerarea sutelor de oameni implicaţi în acordarea unor servicii tehnice.

PCRM, bunăoară, printr-un singur transfer a alocat 192 601 lei Editurii Universul, pentru „servicii tipografice”. SRL Metromaş a primit, de la acelaşi partid, 200 000 de lei pentru tipărirea platformelor electorale şi 80 000 pentru alte materiale ilustrative.

PDM a efectuat mai multe transferuri, de zeci de mii de lei, pentru publicitate în diverse mijloace media, dar şi pentru afişe, calendare, postere, pentru arenda unor săli, dar şi pentru servicii notariale. Cel mai impresionant transfer, de 657 720 de lei, a fost făcut către PRIME TV SRL.

Rapoartele financiare despre cheltuielile concurenţilor electorali sunt „detaliate”, dar nu şi complete. Dacă e să crezi costurilor declarate de partide, te poţi pomeni că chiar ai vrea să trăieşti în R. Moldova, unde pare atât de ieftin să baţi sute de drumuri în această campanie, să plăteşti ore întregi de spoturi laudative şi să îmbraci oraşe şi sate întregi cu afişe electorale multicolore.

Aneta Grosu,
aneta.grosu.zdg@gmail.com