Alina Radu: Euronews sau Russnews?

“Euronews” este un canal european de ştiri care emite în 9 limbi în lumea întreagă, dar în Moldova emite doar în limba rusă. Astfel, textele scrise în engleză sau franceză sunt traduse de redacţia de limbă rusă, de aceea apar pentru noi uneori “adaptate” la interesele geopolitice ale Rusiei. Nu mă întrebaţi de ce Europa emite în R. Moldova în limba rusă, pentru că îmi vine greu să confirm că Europa vrea pe bune să ne menţină în zona lingvistică a Moscovei.

Nu am uitat încă gustul amar al ştirilor deformate de la “Euronews” din timpul ultimului război ruso-georgian. Erau zile foarte tensionate, când lumea întreagă, inclusiv noi, cei din Moldova, vroiam să cunoaştem îndeaproape cum evoluează situaţia. Redacţia rusă a acestui post şi-a permis atunci ştiri dezechilibrate, din care reieşea că armata rusă e marele binefăcător, iar cea georgiană e o agresoare în serie. Era un deja vu, căci timp de 50 de ani de URSS am auzit doar despre fasciştii nemţi şi români şi despre eliberatorii ruşi.

Între conflicte şi războaie ştirile ruseşti de la „Euronews” parcă sunt bine. Însă când a fost vorba de evenimentele din aprilie 2009 din Moldova sau chiar despre revoluţiile recente din statele islamice, imparţialitatea vocii ruse de la “Euronews” se termina imediat în momentul în care se ajungea la implicaţiile Rusiei în aceste conflicte.

Marţi, “Euronews” ne-a oferit o nouă mostră de dezechilibru jurnalistic în reportajul “No spring for Moldova” (Nu vine primăvara în Moldova). La minutul 5 al ediţiei ruse a filmului, se spune că “conflictul dintre Moldova şi Transnistria a fost conservat” după ce „războiul civil a fost reglementat cu participarea Rusiei”, iar “pacificatorii ruşi” sunt prezenţi mereu în Transnistria. Ştiam că CEDO a emis cu apropae 10 ani în urmă decizia în cazul Grupului Ilaşcu, în care se dă o calificare acestui război, ca unul dintre Rusia şi R. Moldova, în care Rusia a participat de partea Transnistriei contrar normelor. Mai mult decât atât, orice jurnalist ştie că Rusia îşi încalcă propriul angajament de la Istanbul, prin care a promis să-şi retragă armata de pe teritoriul R.Moldova încă din 1999.

M-a uimit această incompetenţă a “Euronews”, de aceea am deschis şi versiunile în franceză, engleză, italiană ale aceluiaşi film. Am fost surprinsă să descopăr că noţiunea de „război moldo-transnistrean” nu există în versiunile transmise în limbile europene, ba mai mult chiar, se face clară din context prezenţa ilegală a Armatei ruse în zonă „ca mărturie a sprijinului pe care îl acordă Rusia Transnistriei” – frază care nu există în reportajul rusesc.  Nu mai zic de faptul că vocea Transnistriei despre necesitatea separatismului în reportaj vine de la un parlamentar-businessman de la Tiraspol, pe când vocea unităţii teritoriale a Moldovei vine de la un necăjit de muncitor angajat la businessmanul separatist…

Printre fondatorii “Euronews” sunt 21 de televiziuni, majoritatea europene, şi una singură rusească: RTR (Rossiiskoe Teleradio). De aceea nu întotdeauna au sens politicile de imparţialitate plasate pe site-ul acestui post care funcţionează pe banii UE.  Dacă vrea, Rusia reuşeşte să convingă lumea pe banii UE că primăvara în Moldova poate veni  doar de la Moscova.

Mă întreb cum ar fi fost  un reportaj făcut de “Euronews” în limba rusă despre acţiunea neconstituţională a preoţilor de la Mitropolia Moldovei supusă Moscovei de a cere scoaterea în afara legii a cultului islamic în Moldova. Îmi pare că ar fi promovat cu patimă din nou interesele Moscovei. Iar interesul politicii ruseşti faţă de Moldova, din păcate, nu s-a schimbat. Kremlinul consideră că Moldova trebuie ţinută în continuare departe de Europa, de aceea stau aici de 20 de ani “pacificatorii ruşi”. Kremlinul este interesat ca valorile UE să nu ajungă valori ale democraţiei moldoveneşti, ca Europa să ne ţină deoparte pentru că excludem musulmanii, romii, pentru că suntem corupţi, săraci şi intoleranţi. “Russnews” şi Biserica lui Putin înving deocamdată.

Alina Radu, 
alina.radu@zdg.md

Preluarea textelor de pe pagina www.zdg.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.zdg.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Comentariile Dvs. la articolele de pe www.zdg.md sunt apreciate, dacă sunt exprimate într-un limbaj decent. Ne rezervăm dreptul să nu publicăm sau să ștergem mesajele care aduc ofense și injurii celorlalți vizitatori, care incită la ură de rasă, religie și sex.

14 comentarii

  1. VIL

    De fapt avem acces la euronews in toate 9 limbi de emitere, asta depinde de optiunile pe care ti le ofera operatorul prin cablu.

    Limba in care se transmite euronews pe teritoriul RM este aleasa de operatorul de cablu ci nu de europeni.

    Nu stiu cum au prezentat acest reportaj in limba rusa cei de la euronews insa eu l-am privit in engleza si ceea ce am vazut acolo este o realitate trista insa adevarata.

    Eu vad anul imprejur masini prin oras cu panglici bicolor insa panglici tricolor vad tot mai rar chiar si de ziua limbii ele lipsesc. Asta cred ca spune in ce tara noi traim si care sfera de influenta este preferabila cetatenilor din RM.

  2. AVRAAM

    ОRТ!!!!!Şi Pervîi canal rulezzzzzzzzzzzzzzz!!!!NiT in limba URSS rulezzzzzzzzzzzzz!!!!Publika in limba rusa rulezzzzzzzzzzzzzz!!!!TVM in limba de stat-rulezzzzzzzzzzzz!!!!da tu-care beleşti ochii,cine eşti.romîn?????

  3. ORION

    ATENTIE !
    In cartierul Ciocana din Chisinau activeaza o agentie TV prin cablu “SATELIT-TV” care este un avan-post al agenturii OMON rusesti si KGB, si FSB de le Moscova. Ei inregistreaza clientii, adresele lor si ce canale privesc, mai ales cele românesti. In asemenea mod descopera patriotii moldoveni, pe care apoi ii haituiesc, sau chiar ii lichideaza fizic. Au fost deja câteva cazuri la Ciocana.

    Yellow Pages of Moldova –
    Televiziune, servicii pentru abonati
    AMT S.R.L. / televiziunea prin cablu SATELIT-TV mun. Chisinau,
    str. Igor Vieru, 2/1, of. 51.
    tel/fax: +373-22-482990; +373-22-529913; +373-22-324858; …
    http://www.yp.md/rom/rub/…/televiziune-servicii-pentru-abonati/

    ———————————————
    Pagina lor Internet este numai in ruseste
    si nu contine date de contact.
    http://satelittv.md/
    ——————————————–
    TRAIASCA ROMANIA MARE !

  4. un om

    Cita apa se va mai scurge pe PRUT SI NISTRU,pina cind R.Moldova,se va alinia la standardele europene?Chiar numai rusii pot conduce si face legea in aceasta tara?

  5. maria

    Sraga Alina, ai exprimat ceea ce simteam de multa vreme privind canalul Euronews. Ai totala dreptate si nu e singura lor incorectitudine. O fac inca de la inceput. Cred ca trebuie sa mergi mai departe, articolul trebuie adus la cunostinta directorului Euronews, nu al variantei rusesti, dar al intregului Euronews. Salut acest editorial si sper sa aiba efect in redresarea starii de spirit de la Euronews.
    Cu respect,
    Maria

  6. AVRAAM

    Pentru un om-ai uitat de Dunare,Bîc,Kogîlnic,Răut!!!!Suntem sortiţi!Nu trebuim noi Europei.Adica trebuim,doar ca personal tehnic-hamali,prostituate,constructori,şi ţarani iobagi!Noi suntem rasa a III-ia!Un fel de corcitură ruso-turcă-romăno-ţigăneasca-daco-traco-kelea măsei…

  7. alex

    Ce, tot ne simtim orfanei. mititei si bolnaviori! Totul de-a gata sa avem? Dar cine le are de grija germanilor, francejilor…? Cine ne impiedica sa ne simtim cu O Tara, O Natiune, O Cultura in spate? Veneticii isi simt si demonstreaza din plin ce-si au in spate! De ce ne simtim obligati sa intelegem limba lor, de ce o facem pe traducatorii gratis si la noi acasa? Aceasta ce, tot un irlandes sa ne bage mura`n gura– dreptul adica?

  8. vlad

    DOAR DOUA VORBE SA MAI SPUN…UN PRESEDINTE AL UNEI TARI AFRICANE,SCOLIT IN SUA,LA O INTALNIRE CU PRESEDINTELE SUA A VORBIT IN LIMBA TARII PE CARE O CONDUCE…INSA NOI LA (9 mai,de exemplu,CA SA LE PLACEM CUIVA II TOT TRAGEM CI “doroghie tovarisci”…FAULA:pestele de la cap se stria.

  9. George

    Operatorii de cablu aleg limba in care sa transmita euronews. In momentul in care destui clienti cer operatorului de cablu sa includa Euronews in engleza acestia la sigur o vor include in grila lor de programe. Personal nu cred ca ca exista cerere pentru canale in limba engleza…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *