Principală  —  Ştiri  —  Diverse   —   Mici genii

Mici genii

Dacă nu ţi-ai luat doctoratul la 6 ani, dacă nu ştii să citeşti de la 2 ani sau dacă nu eşti nominalizat la Nobel la vârsta de 12 ani, sigur te vor ului cazurile acestor mici genii.

De-a lungul timpului multe persoane au reuşit să intre în istoria omenirii prin talentul şi inteligenţa lor, dar dacă ne referim la capacităţile speciale ale copiilor, acestea depăşesc orice aşteptări. De la Mozart şi Shirley Temple, copiii-minune continuă să uimească şi astăzi lumea, spre admiraţia adulţilor.

Primul pe listă este coreeanul Kim Ung Yong, care la vârsta de 4 ani a reuşit să fie deja admis la universitate. Născut în 1962, este considerat, până în prezent, cel mai inteligent om din lume. A intrat în Cartea Recordurilor cu un IQ estimat la 210. Este într-adevăr impresionant dacă am lua în calcul faptul că IQ-ul unui om obişnuit oscilează între 80 şi 135. La vârsta de patru ani era capabil să citească în japoneză, coreeană, germană şi engleză. La cinci ani, rezolva ecuaţii diferenţiale şi calcule cu integrale. La trei ani, când alţi copii sunt fascinaţi de cărţile de colorat, Kim a fost invitat să participe la cursurile de fizică ale Universităţii Hanyang, iar la şase ani îşi petrecea timpul alături de savanţii de la NASA.

Gregory Smith este un alt geniu, care, deşi imposibil de crezut, a fost nominalizat la Premiul Nobel la numai 12 ani, vârstă la care majoritatea băieţilor de seama lui cutreieră străzile. Născut în 1990, Gregory Smith a învăţat să citească la doi ani, iar la 10 era deja student. Atunci când nu „devorează” cărţile, băiatul lucrează ca activist pentru drepturile copiilor. Este fondator al International Youth Advocates, o organizaţie care promovează pacea şi buna înţelegere între tinerii din întreaga lume. S-a întâlnit cu Bill Clinton şi cu Mihail Gorbaciov şi a ţinut discursuri la ONU. Pentru toate acestea, Gregory a fost nominalizat de patru ori la Premiul Nobel pentru Pace.

Michael Kevin Kearney s-a remarcat prin faptul că la 10 ani absolvise deja facultatea, iar la vârsta de 17 ani devine profesor. Născut în 1984, Michael a vorbit pentru prima dată când avea doar patru luni! La şase luni, i-a spus medicului său pediatru: „Am o infecţie la urechea stângă”, lucru confirmat de medic cu stupefiere, iar la zece luni deja ştia să citească. La patru ani lua punctaj maxim la un prestigios test de matematică, iar la şase ani termina liceul. A urmat Antropologia la o universitate americană, pe care a absolvit-o la doar 10 ani.

Artista Aelita Andre s-a evidenţiat în toată lumea prin picturile sale abstracte la vârsta de doar 2 ani. Picturile micuţei australience au fost deja expuse în faimoasa galerie de pe strada Brunswick, din Fitzroy. Tablourile artistei sunt considerate adevărate opere de artă, tocmai din acest motiv şi preţul lor de vânzare este unul piperat. Cu o poveste deja celebră în Australia, operele micuţei artiste au ajuns să fie acceptate şi într-un muzeu renumit.

Dacă tot vorbim de talente, ar fi păcat să nu o menţionăm şi pe Cleopatra Stratan, basarabeanca care deţine recordul de a fi cel mai tânăr artist care a cântat live timp de două ore în faţa unui public numeros. Este cel mai bine plătit tânăr artist şi cel mai tânăr artist care a primit un premiu MTV, o performanţă de invidiat chiar şi pentru cântăreţii adulţi. De asemenea, este considerată cel mai tânăr artist a cărui melodie a ajuns hitul nr. 1 într-o ţară, melodia „Ghiţă” ocupând timp de mai multe săptămâni locul 1 în topurile româneşti. Toate aceste nominalizări le-a primit la vârsta de 3 ani, fapt ce a adus-o pe micuţa din Chişinău în atenţia întregii lumi, astfel asigurându-i locul patru în topul celor 10 copii geniali ai lumii.

Copiii sunt minunaţi prin ei înşişi, dar când la vârste deosebit de fragede sunt capabili nu doar de „lucruri trăsnite”, ci şi de activităţi spectaculoase, rămâne doar să-i promovăm. Toţi părinţii îşi laudă odraslele şi se mândresc că au copii supradotaţi. Realitatea face ca numai o mică parte dintre ei să aibă dreptate. Ar trebui, cred, să ne mulţumim cu calităţile înnăscute ale fiecărui copil şi să le insuflăm încredere, dar mai ales să le oferim dragoste, creându-le condiţii pentru dezvoltarea capacităţilor/talentelor cu care au fost înzestraţi.

Tamara Balan,
cl. a XII-a, LT "Ion Creangă", mun. Chişinău
Preluare Revista "Clipa"