Un avion pentru Lupu. Marian Lupu

În lipsa unui avion prezidenţial, preşedintele interimar, Marian Lupu, apelează la cursele de linie, iar în “cazuri excepţionale” la avionul pus la dispoziţie de prim-vicepreşedintele Parlamentului, Vlad Plahotniuc.

Anul trecut, Marian Lupu a întreprins mai multe vizite oficiale în străinătate, iar cele mai dese ori a apelat la cursele de linie ale companiilor aeriene. Totuşi, surse demne de încredere au declarat pentru UNION că Marian Lupu a zburat de patru ori cu un avion oferit de subalternul şi prietenul său Vlad Plahotniuc.

Marian Lupu a recunoscut că s-a folosit de avionul prim-vecepreşedintelui Legislativului, dar că s-a întâmplat în cazuri când trebuia să fie de urgenţă într-o anumită destinaţie.

Tot cu un avionul privat a lui Vlad Plahotniuc preşedintele interimar a fost, în iulie 2011, la ziua de naşte a omologului său ucrainean, Victor Ianukovici. Pentru că nu sunt curse directe spre Crimeea, acolo unde Ianukovici şi-a primit oaspeţii, Marian Lupu a plecat cu avionul prietenului său dimineaţa, iar seara s-a întors în R. Moldova.

Marian Lupu mai spune că, deocamdată, nu este o prioritate pentru Guvern ca să achiziţioneze un avion prezidenţial, care să fie folosit conform destinaţiei de oficialii de rang înalt din R. Moldova. “Eu nu vad o problemă să folosim cursele de linie. Nu pot să spun că pierdem mult timp aşteptând conexiunile. Deocamdată nu putem să cumpărăm un avion”, a mai adăugat Marian Lupu.

Anterior, presa a scris că Vlad Plahotniuc şi-a vândut avionul omului de afaceri Ilan Şor.

De menţionat că autorităţile moldoveneşti au anunţat, repetat, în noiembrie 2011, licitaţia pentru vânzarea avionului prezidenţial Iak-40, dăruit de Federaţia Rusă. Preţul iniţial a fost redus cu cca 57% – până la 2,3 mln. de lei (200 mii de dolari la cursul zilei de azi al BNM).

Potrivit RBK, cu referinţă la Agenţia de proprietate publică de pe lângă Ministerul Economiei al Republicii Moldova, nava dăruită anterior de Vladimir Putin lui Vladimir Voronin a fost expusă iniţial la preţul de 5,3 mln. de lei (460 mii de dolari). Ulterior, costul ei a fost redus până la 4,5 mln. de lei (390 mii de dolari), apoi până la 4 mln. de lei (345 mii de dolari), până la 3,5 mln. de lei (300 mii de dolari), apoi chiar până la 3 mln. de lei (260 mii de dolari). Cu toate acestea, nimeni nu a declarat că doreşte să o achiziţioneze.

Avionul Iak-40 a fost produs în anul 1979 şi făcea parte din efectivul aeronautic prezidenţial al FR. El a fost construit special pentru deplasarea funcţionarilor de stat şi are capacitatea de 12 pasageri la bord.

Vladimir Voronin a utilizat cadoul lui Putin de câteva ori, ulterior, refuzând să zboare cu această navă, întrucât consideră că nu e atât de sigură. Din anul 2006, avionul Iak-40 nu este activ şi se află la aeroportul internaţional din Chişinău.

După union.md


Preluarea textelor de pe pagina www.zdg.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.zdg.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Comentariile Dvs. la articolele de pe www.zdg.md sunt apreciate, dacă sunt exprimate într-un limbaj decent. Ne rezervăm dreptul să nu publicăm sau să ștergem mesajele care aduc ofense și injurii celorlalți vizitatori, care incită la ură de rasă, religie și sex.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *