Pensionarii şi şomerii aleg Parlamentul

434-baba-pensionarPartidul Democrat (PD) este partidul casnicelor de la sat, Partidul liberal (PL) este un partid al tinerilor, Partidul Comuniştilor din Republica Moldova (PCRM) – al pensionarilor şi persoanelor active, dar cu venituri mici, iar în Partidul Liberal Democrat din Moldova (PLDM) îşi pun speranţele mulţi dintre şomeri. La această concluzie au ajuns experţii Magenta Consulting şi ai Institutului de Politici Publice, care au realizat în premieră portretul alegătorului din Moldova, pornind de la datele Barometrului de Opinie Publică din aprilie 2013.

După cum relatează TRIBUNA, sursa citată afirmă că electoratul din Moldova nu citeşte, dar se uită activ la TV. “Jumătate din întregul electorat nu şi-a făcut timp de nici o carte în ultimele 3 luni. Interesul faţă de ziare nu este cu mult mai mare. În schimb, majoritatea covârşitoare, circa 92%, priveşte televizorul. Şi nu orice post TV. Sub influenţa PR-ului politic sau din întâmplare, electoratul fiecărui partid priveşte anumite ştiri, pe care le consideră cele mai obiective: PCRM – Prime, Moldova 1; PLDM – PRO TV, Jurnal TV; PD – Prime, PRO TV; PL – unicul care alege diversitatea surselor, urmărind Jurnal TV, PRO TV, Publika TV şi Prime”, notează sursa citată.

Potrivit sursei, printre cei care ascultă radioul se regăsesc mai ales PD-iştii, “iar alţii, mai puţini deja, aleg şi internetul ca sursă alternativă de informare”. “Dar cel mai curios fapt confirmat prin sondaj e că o parte din electorat, în special cel al PD şi PCRM, îşi formează totuşi opiniile politice discutând cu vecinii şi prietenii”, notează autorii studiului.

O altă concluzie la care ajung aceştia este că electoratul din Moldova “votează mai mult la ochi, după gradul de încredere pe care îl inspiră şi promisiunile pe care le fac liderii de partid la TV, iar o campanie de promovare a partidului bazată preponderent pe presa scrisă, radio sau internet nu ar avea acelaşi succes”.

“Şi în Moldova există grupuri-ţintă pentru fiecare partid, doar că puţini şi-au dat interesul să le descopere. De exemplu, PD are în rândul simpatizanţilor săi foarte multe casnice din mediul rural. PL este un partid al tinerilor. PCRM – al pensionarilor şi persoanelor active, dar cu venituri mici. Iar în PLDM îşi pun speranţele mulţi dintre şomeri şi persoanele care au lucrat peste hotare”, notează sursa citată.
Experţii susţin că electoratul activ din Moldova are studii medii. Cât despre electoratul cu studii superioare, concluzia este că o pătrime alege PCRM, o cincime – PLDM, iar altă cincime se regăseşte în rândul celor “indecişi” sau “dezamăgiţi”.

O altă concluzie a autorilor studiului este că electoratul din Moldova nu vrea să aleagă între Europa şi Rusia. “Unicii care susţin în totalitate parcursul european, 86% din electorat, sunt PL-iştii. Restul ar vota şi pentru integrarea în Uniunea Vamală cu Rusia”, mai notează sursa citată.

Judecând după numărul de fotolii ocupate în parlament, reiese că majoritatea deputaţilor au fost aleşi de către pensionari şi şomeri. Respectiv, electoratul nemulţumit de calitatea muncii parlamentarilor are dreptul să îşi reverse toată supărarea pe pensionari şi şomeri. Experţii susţin că aceste categorii de alegători ar putea fi chiar penalizate pentru calitatea proastă a activităţii parlamentului, tăindu-li-se lunar din pensie sau din indemnizaţia de şomer.

După Tribuna.md

Preluarea textelor de pe pagina www.zdg.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.zdg.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Comentariile Dvs. la articolele de pe www.zdg.md sunt apreciate, dacă sunt exprimate într-un limbaj decent. Ne rezervăm dreptul să nu publicăm sau să ștergem mesajele care aduc ofense și injurii celorlalți vizitatori, care incită la ură de rasă, religie și sex.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *