Principală  —  Pamflet   —   Filip, nemulţumit de presa lui…

Filip, nemulţumit de presa lui Plahotniuc

Zilele trecute, premierul Filip a făcut-o pe jurnalistul, dar şi pe marele suferind pentru independenţa mass-media. Nu l-aţi auzit? Nici n-aveaţi cum. Căci a făcut-o pe fanatul jurnalismului liber, la Bruxelles, în limba engleză.

La finele lunii martie, Pavel Filip a semnat un articol de opinie pe un portal european, Euractiv. Articolul se numeşte „O invitaţie de a investi în piaţa media din Moldova”. Articolul trebuie citit rând cu rând, cu pauze lungi de râs, la fiecare alineat.

„Asigurarea unei pieţe media diverse este foarte importantă, de aceea instituţiile media din Vest sunt invitate să facă investiţii în Moldova”. A făcut-o pe şmecherul. Nu i-o spune direct în faţă magnatului mediatic Vlad Plahotniuc, nu-i dă de înţeles că piaţa media e capturată, univocă, plictisitoare şi abuzivă. Pavel Filip a făcut-o pe furiş, a ieşit tiptil din Moldova, a zdrobit un articol în engleză, în care aproape strigă: Salvaţi-ne, fraţilor europeni! Veniţi să diversificaţi media în Moldova, că e jale! Frecvenţele TV şi Radio cu acoperire naţională sunt distribuite între politicieni şi CCA nu mişcă din deget, decât dacă e un interes politic!

Ca să nu trezească suspiciuni, nici în tabăra politică de acasă, nici în cea din UE, Pavel Filip continuă cu mesaje sexy, de sar jartierele de pofte de a veni şi a investi în presa de la Chişinău: „Moldova a lăsat în urmă criza politică şi financiară, dar şi stagnarea economică din 2015 şi a decis să ia calea reformelor ambiţioase”. Haideţi să fim sinceri, când citeşti aşa ceva, dacă nu eşti în Moldova – vrei imediat să mergi în Moldova: crize nu-s, sărăcie nu-i, probleme nu-s, doar proiecte ambiţioase de viitor! Pentru investitorii străini care mai stăteau la îndoială, Pavel Filip adaugă următoarea propoziţie în editorial: „Ca o mantra guvernamentală, noi am denumit anul 2016 ca an al stabilităţii”. Pentru cei care nu ştiu ce e o mantra, e o formulă sacră cu valoare magică şi educativă, în unele practici şi religii orientale (yoga, budism, hinduism, tantrism). Înţelegeţi, europenii aceştia nu umblă cu biserica ortodoxă rusă, cu canoane şi icoane făcătoare de minuni. Europenii îs cu mantrele, cu magiile spirituale imateriale. N-aţi simţit această mantră? N-aţi simţit că anul 2016 a fost al stabilităţii? Da, sărăcia a fost stabilă, da, decepţiile, deznădejdea, fluxul de migraţie au fost stabile. Nu e o minciună. E un fel de mantră.

„Împreună cu colegii mei din fracţiunea parlamentară majoritară, sunt absolut sigur de faptul că consolidarea democraţiei necesită o mass-media activă şi diversificată. Orice manual de democraţie descrie acest rol central al presei libere”. Înţelegeţi, Filip vorbeşte de democraţia ca la carte. Ca în manual. Cu instituţii depolitizate şi presă liberă. Plahotniuc şi întreg partidul au primit o mare palmă, ei încearcă din greu să construiască aici un model de stat capturat, cu majoritate parlamentară de adunătură traseistă, şi când colo, premierul umblă cu cărţi europene despre libertăţi.

Ca să nu supere prea mult patronul politic de acasă, Filip a trecut uşurel la interesul financiar. Cu acest interes magnific calmezi supărarea oricărui patron din lume. Filip a chemat presa străină să aducă bani în Moldova şi asta e atât de necesar, groapa deficitară după furtul miliardului e atât de mare, încât oleacă de critică e iertată, dacă asta aduce foloase. „Media este un business ghidat nu doar de interesul public, dar şi de profit. În final, capacitatea unui ziar sau a unui canal TV de a-şi informa citiorii sau telespectatorii depinde de situaţia financiară a instituţiei media”, spune Filip, vorbind în continuare în termeni elogioşi despre eliberare de taxe pentru reporteri, independenţă editorială, despre rezistenţa şi integritatea presei. Tare frumos a mai scris. E adevărat, aici la Chişinău, premierul Filip nu a organizat niciodată nicio consultare publică cu editorii şi managerii de media, în special cu cei neafiliați politic. Dar ce contează presa liberă de la Chişinău? La ce foloseşte? Doar deranjează? Principalul e să spună frumos în engleză cât de mult apreciază presa de calitate, căci acţiunile Guvernului de la Chişinău nu se fac pentru binele societăţii moldoveneşti, care e o sărăntoacă şi o frustrată, ci de ochii partenerilor de dezvoltare europeni, care au bani şi trebuie minţiţi frumos. Bravo, Pavel Filip. Aşteaptă investiţiile străine în media, că iaca-iaca vin. O parte vin din Rusia, cu Pervîi Kanal direct la Prime, o parte – de la Cosmin Guşă, magnatul de presă care a adus Publika la Chişinău, şi care acum e anunţat în urmărire generală.

Marian Şura-Mura

! Acest text este un pamflet şi trebuie citit ca atare

Pam­fle­tul este o scri­e­re jur­na­lis­ti­că, care vizea­ză sen­zațio­na­lul prin exploa­ta­rea rea­li­tă­ții ime­di­a­te. El își pro­pu­ne să infor­meze, să for­meze dar și să amu­ze publi­cul, capa­bil „să gus­te” din tră­să­tu­ri­le meni­te să-l defi­neas­că drept spe­cie lite­ra­ră: sati­ra, paro­dia, iro­nia și umo­rul.