Banii şi electorala

Alegerile locale care se apropie au adus un iz de mucegai proaspăt din partea candidaţilor electorali. Majoritatea au scos de la naftalină strategiile electorale, programele şi chiar sloganele. La fel arată şi panourile cu afişe electorale, alte materiale promoţionale – ca nişte vechituri de mare valoare sentimentală scoase din cufărul străbunicului de la partkom.

Tactica majorităţii candidaţilor care luptă pentru a ocupa Primăria Chişinău, Bălţi, dar şi în alte câteva centre raionale este foarte clară – să nu şocheze prin noutate, ci prin menţinerea şi respectarea tradiţiei campaniilor politice atonice, lipsite de creativitate şi de adevăr.

De asemenea, majoritatea candidaţilor a mizat pe ceea ce a asigurat succesul în campaniile electorale din secolul trecut: banii, cât mai mulţi bani cheltuiţi, cât mai multe spoturi la TV, cât mai multe afişe, panouri. Cât mai multe portrete de politicieni să se perinde prin faţa ochilor.

Primele sondaje arată rezultate frumoase, partidele care cheltuie mai mulţi bani în electorală iau mai puţine voturi.

De exemplu, Vasile Chirtoca, care face toată viaţa business în interes propriu, şi-a scos şi el acum chipul la vedere şi l-a afişat pe toate gardurile Chişinăului. Chirtoca reprezintă Partidul Comuniştilor, de care pare să se ruşineze, totuşi, deoarece pe afişe chipul lui e mare, numele său e scris cu litere mari, iar secera şi ciocanul e micuţ-micuţ, într-un ungheraş de afiş. Dar ruşinea cea mare a lui Vasile Chirtoca nu e secera şi ciocanul, nici doctrina comunistă îmbrăţişată de un businessman capitalist. Ruşinea lui Chirtoca e că va lua vreo 2% din voturi, asta chiar dacă promite că trece „De la vorbe la fapte”, faptele sale de mare businessman par mărunţele, de doar 2%. Dar, sper ca omul de afaceri să se descurce bine cu explicaţia pierderii de 98%. Cea mai bună explicaţie ar fi să se dea vina pe seceră şi ciocan – că din cauza comunismului, capitalistul a pierdut. Şi comnuniştii ar putea să se spele pe mâini – electoratul n-a văzut bine secera şi ciocanul, oamenii aveau nevoie de ochelari noi.

Ilian Caşu, românul din partidul românofob al lui Renato Usatâi, îl rupe pe afaceristul Chirtoca în sondaje, se pare că va lua tocmai 3% din voturi. Ilian contează pe românofobi care vorbesc cu alură de Bucureşti, având studii europene şi soţie care lucrează în structuri de stat pro-europene. Şi a ţintit foarte bine: se pare că în Chişinău există taman atâţia românofobi cu studii şi relaţii pro-europene şi accent de Bucureşti. Da, Renato Usatâi a investit nişte bani în campania electorală a lui Ilian Caşu (profesor universitar fiind, nu poţi să îţi faci mai mult de un panou publicitar), dar banii aceştia sunt investiţi chiar pentru o cauză nobilă cu sens dublu: ruperea lui Chirtoca şi identificarea procentului de românofobi cu accent de Bucureşti.

Serafim Urechean revine să-i aducă partidului ceea ce i-a dat: 3,5% din voturi. Un gospodar bun nu rămâne dator, întoarce datoriile frumos, în cămaşă albă, zâmbind. Se mizează pe mai mult? Oare gospodarii buni fac risipă?

Oazu Nantoi nu a cheltuit atât de mult cât Chirtoca, Caşu, Urechean şi Greceanîi, dar va lua 5% din voturi. Ştim că sare cu paraşuta şi vede de sus mai bine, probabil altfel nu a fost posibil.

Zinaida Greceanîi nu a fost afişată pe panouri aşa mari niciodată. Când treci podul spre Circul din Chişinău, Zinaida Petrovna pare mai grandioasă decât Circul. Decât întreg circul socialist cu reprezentaţii plătite de la Kremlin. Pentru că panourile ei sunt cele mai mari, pentu că l-a afişat tot atât de măreţ şi grandios pe panouri şi pe Vladimir Putin în campania anterioară – publicul votant va alege să îl voteze pe Putin la Primăria Chişinău.

Ultimul din vârf în sondajele privind preferinţele elctoratului de la Chişinău e Dorin Chirtoacă. Partidul său nu a prea investit bani partinici în campanie. Căci un edil care are acces la banii publici găseşte alte căi de a se afişa: pe lângă troleibuzele donate de UE, pe lângă filtrele de la staţia de epurare donate de UE, pe lângă multe alte obiective şi bunuri donate de comunitatea internaţională.

Nu ne-a mai rămas spaţiu să vorbim de Monica Babuc, pentru care PD se pare că a făcut economie de efort. Probabil PD investeşte speranţe în ceilalţi candidaţi cu şanse de câştig, iar Monica Babuc e lăsată să zâmbească cu brâul moldovenesc. Grigore Petrenco e la jumate de pas de Monica, chiar dacă ar vrea să fie mai aproape de banii PD.

Marian Şura-Mura
! Acest text este un pamflet şi trebuie citit ca atare

Preluarea textelor de pe pagina www.zdg.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.zdg.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Comentariile Dvs. la articolele de pe www.zdg.md sunt apreciate, dacă sunt exprimate într-un limbaj decent. Ne rezervăm dreptul să nu publicăm sau să ștergem mesajele care aduc ofense și injurii celorlalți vizitatori, care incită la ură de rasă, religie și sex.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *