Principală  —  Ştiri  —  Social   —   DOC/ Constatări finale ale Promo-LEX…

DOC Constatări finale ale Promo-LEX privind gradul de implementare a reformei Poliției: „În iunie 2021 încrederea în Poliție s-a diminuat până la 30,9%”

Asociația Promo-LEX anunță despre finalizarea proiectului „Monitorizarea civică a reformei Poliției”, implementat în perioada 14 decembrie 2018 – 13 decembrie 2021. Raportul prezintă principalele realizări și restanțe înregistrate în procesul de monitorizare a implementării Strategiei de Dezvoltare a Poliției 2016 – 2020, precum și a Matricei de politici privind implementarea suportului bugetar pentru anii 2017 – 2020.

Documentul conține o sinteză a constatărilor și recomandărilor formulate în cele 5 rapoarte semestriale/anuale elaborate anterior.

Potrivit experților Promo-LEX, cele mai multe angajamente asumate au fost realizate la începutul și sfârșitul implementării Strategiei. Referindu-se la gradul de realizare a celor 5 obiective, Promo-LEX precizează că din totalul de 84 de activități planificate, 27 au fost realizate (32%), 31– realizate parțial (37%) iar alte 15 au fost calificate drept restante(18%). În același timp, în cazul a 11 activități (13%) indicatorii de performanță au fost formulați într-o manieră generală, fapt care nu a permis măsurarea gradului de atingere a acestora.

Printre factorii care au influențat implementarea Strategiei de Dezvoltare a Poliției evidențiem: modificarea de trei ori a componenței Guvernului, respectiv, cu trei miniștri ai Afacerilor Interne și patru șefi/șefi interimari ai Inspectoratului General al Poliției; fluctuația de personal, moratoriul instituit asupra funcțiilor vacante din cadrul IGP și MAI, dar și pandemia COVID-19 în ultimul an de implementare a reformei.

Cu toate acestea, potrivit Acordului de finanțare al Programului „Suport pentru reforma Poliției”, încheiat între Comisia Europeană și Guvernul Republicii Moldova, încrederea cetățenilor în poliție a fost stabilită drept indicator de măsurare a impactului reformei. Astfel, în perioada de implementare a Strategie s-a observat o tendință generală de creștere a încrederii cetățenilor în Poliție, de la 25,8% în aprilie 2016 la 40,9% în octombrie 2020 (conform Barometrului Opiniei Publice). Totuși, acest indicator are un caracter fluctuant, în iunie 2021 încrederea în Poliție diminuându-se până la 30,9%.

Pentru asigurarea sustenabilității rezultatelor obținute, dar și pentru a înlătura problemele din sistem încurajăm MAI, IGP și alte autorități publice relevante să asigure continuarea eforturilor de dezvoltare a poliției prin elaborarea și implementarea unor noi documente strategice. În acest sens, experții Promo-LEX au formulat o serie de recomandări”, menționează Promo-LEX.

Parlamentului Republicii Moldova:

  • Modificarea Legii nr. 320/2012 cu privire la activitatea Poliției și statutul polițistului, privind organizarea și funcționarea direcțiilor de poliție Nord, Centru și Sud.
  • Majorarea cuantumului salarial al angajaților Poliției.

Guvernului Republicii Moldova:

  • Aprobarea documentelor strategice privind dezvoltarea Poliției pentru perioada următoare.
  • Anularea moratoriului privind încadrarea personalului din sectorul bugetar în funcțiile vacante înregistrate în Inspectoratul General al Poliției.

Ministerului Afacerilor Interne:

  • Elaborarea și aprobarea documentelor strategice pentru dezvoltarea Poliției în perioada următoare, cu includerea doar a acțiunilor și a activităților realizabile în termenul preconizat, cu rezultate scontate, indicatori măsurabili și termene de executare concrete.
  • Desfășurarea acțiunilor necesare în vederea regionalizării Poliției.
  • Continuarea lucrărilor de construcție a Centrului Integrat de Pregătire pentru Aplicarea Legii, inclusiv a poligonului tactic.
  • Identificarea soluțiilor optime în vederea inversării piramidei posturilor.
  • Supravegherea respectării procedurilor de recrutare și selectare a candidaților, îndeosebi în privința funcțiilor de conducere ale subdiviziunilor IGP.
  • Supravegherea transmiterii graduale a atribuțiilor de restabilire a ordinii publice din competența IGP în competența IGC, astfel încât până la 1 ianuarie 2022, IGC să fie apt să preia integral aceste atribuții.
  • Alocarea surselor financiare suficiente în vederea asigurării dotării complete a subdiviziunilor teritoriale ale Poliției cu echipament și tehnică specială, conform necesităților acestora.
  • Desfășurarea acțiunilor necesare în vederea excluderii atribuțiilor improprii Poliției din competența acesteia. Inspectoratului General al Poliției
  • Desfășurarea, în comun cu MAI, a acțiunilor necesare în vederea regionalizării Poliției.
  • Desconcentrarea activităților de menținere şi asigurare a ordinii publice la nivelul subdiviziunilor teritoriale ale Poliției, prin punerea la dispoziția subdiviziunilor teritoriale ale Poliției a competențelor și efectivelor necesare gestionării situației la nivel local.
  • Identificarea soluțiilor optime în vederea inversării piramidei posturilor și completării funcțiilor vacante în cadrul Inspectoratului General al Poliției.
  • Continuarea eforturilor privind stimularea, susținerea și creșterea numărului de femei în Poliție, implicarea femeilor în procesul decizional, reacționarea promptă și fermă la cazurile de discriminare sau hărțuire a angajaților/angajatelor.
  • Evaluarea anuală a ponderii dotărilor efective cu echipament și tehnică specială ale angajaților IGP și alocarea surselor financiare suficiente în vederea asigurării dotării complete a subdiviziunilor teritoriale, conform necesităților acestora.
  • Modernizarea și amenajarea, în cadrul fiecărui inspectorat de poliție, a camerelor deaudiere și a camerelor de prezentare spre recunoaștere.
  • Amenajarea în cadrul inspectoratelor de poliție care nu dispun de izolator de detenție provizorie a camerelor de tranzit, conform normelor aprobate.
  • Continuarea modernizării sectoarelor de poliție și continuarea eforturilor de implementare a conceptului activității polițienești comunitare.
  • Continuarea dotării subdiviziunilor IGP cu echipament TETRA și instruirea corespunzătoare a persoanelor antrenate în activități de reacționare operativă.
  • Continuarea eforturilor pentru diminuarea timpului mediu de reacționare la apelurile urgente ale cetățenilor la 15 minute, inclusiv prin suplinirea numărului echipelor de reacționare la apelurile de urgență ale cetățenilor, conform necesităților subdiviziunilor teritoriale, uniformizarea structurii echipelor de reacționare operativă și subordonarea
    acestor echipe subdiviziunilor teritoriale.

Raportul Promo-LEX: