Crăciunul: între stil vechi şi stil nou

Cea mai așteptată sărbătoare de iarnă, Crăciunul, fie că este marcată pe stil nou (25 decembrie), fie pe stil vechi (7 ianuarie), semnifică pentru creștini o adevărată renaștere sufletească, odată cu Nașterea Mântuitorului Iisus Hristos.

Crăciun, de fapt, este un personaj legat de legendele Nașterii Domnului. În cultura românească, Crăciun este o persoană profană, este un om bătrân, un păstor bătrân cu barba de omăt, vecin cu Moș Ajun, fratele său mai mic. Sub influența creștinismului, legenda spune că Moș Crăciun s-a născut înaintea tuturor sfinților și este mai mare peste ciobanii din satul în care s-a născut Hristos.

Potrivit istoricilor, primii creştini au început să serbeze Crăciunul din secolul al IV-lea pe 25 decembrie sau pe 6 ianuarie. Cum Evanghelia nu dă niciun detaliu despre data naşterii lui Iisus Hristos, alegerea acestor date se datora copierii tradiţiilor păgâne, conform cărora în aceste zile se celebra naşterea diverşilor zei (Soarele la romani, zeul Dionis la greci, zeul Dusarel la egipteni). Copierea sărbătorilor a fost privită atunci ca o soluţie pentru răspândirea accelerată a creştinismului în masele încă puternic ataşate de ritualurile păgâne. În anul 325, primul sinod ecumenic din Niceea a stabilit ca naşterea Domnului să fie serbată pe 25 decembrie.

Calendarul iulian (Stil Vechi), adoptat de întreaga creştinătate la început, având o durată a anului cu 11 minute mai mică decât durata anului astronomic, a rămas în urmă. În secolul al XVII-lea, pentru a regla modul de datare, s-a făcut reforma calendarului gregorian, care a primit şi denumirea de Stil Nou. Noul calendar a fost adoptat treptat de toate bisericile catolice şi protestante, nu şi de bisericile ortodoxe, care în 1923, în cadrul unei conferinţe interortodoxe, au adoptat calendarul iulian revizuit. Astfel, bisericile ortodoxe (inclusiv Biserica Română) au început să sărbătorească Crăciunul împreună cu bisericile occidentale pe data de 25 decembrie a calendarului gregorian (până în anul 2800). Bisericile ortodoxe din Rusia, Serbia şi Ierusalim, singurele care nu au acceptat noul calendar, au continuat să sărbătorească Crăciunul pe data de 25 decembrie a calendarului iulian – 7 ianuarie în calendarul gregorian (până în anul 2100).

În R. Moldova, majoritatea creştinilor ortodocşi serbează Crăciunul pe stil vechi, la 7 ianuarie, după tradiţia Bisericii Ruse, promovată la noi de Mitropolia Moldovei. Mitropolia Basarabiei, care se supune Patriarhiei Române, oficiază liturghiile Naşterii Domnului şi la 25 decembrie, şi la 7 ianuarie.

 


Preluarea textelor de pe pagina www.zdg.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.zdg.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Comentariile Dvs. la articolele de pe www.zdg.md sunt apreciate, dacă sunt exprimate într-un limbaj decent. Ne rezervăm dreptul să nu publicăm sau să ștergem mesajele care aduc ofense și injurii celorlalți vizitatori, care incită la ură de rasă, religie și sex.

1 comentariu

  1. ciubuc ion

    Suntem o tara cu doua Craciunuri,dar numai cu un AnNou,dar avem un singur si iubit conducator care nu face Craciunul cu poporul care l-a ales,ci cu rusii din Soci,acolo nefiind probabil moldoveni/romani care pe 7 ian,il serbeaza pe Sf,Ioan,/Ivan,iar pe 6 dec,Boboteaza,,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *